DJH schreef op 06 april 2004 @ 15:38:
Ik heb een evolution 249c midi keyboard i.c.m. cubase sx
Ik heb al een aantal leuke nummers gemaakt, maar ik kan niet een goede bass vinden zoals je die in dance muziek vaak hoort.
Hoe heb je die nummers gemaakt? Samples? VST's? *leest verder* help... toch niet de standaard midi-geluidjes op je geluidskaart?
Is er een preset o.i.d. waarmee ik een soortgelijke bass kan maken?
Je stelt je vraag verkeerd

. In Cubase SX zit de Waldorf A1. Daar zitten presets in. Maar in Cubase zelf zit geen preset die je een bas geeft.
Met bijvoorbeeld een filter ofzo.
Daarmee alleen kom je er niet. Een filter doet een hoop dingen, maar een basgeluid maken - dat niet (wel een basdrum, maar da's een heel ander verhaal).
Onder channel 10 zit het 'drumstel' daar zitten opzich wel leuke beats in, maar niet die ik zoek (althans, orgineel niet).
Ow, dan moet je voor de gein eens de ingebouwde LM-9 proberen - die heeft een 909 kit.
Alvast bedankt
p.s. ik heb een soundblaster live 1024
Juist. Wil je het muziekmaken doorzetten op deze manier, dan zou ik gaan kijken voor een leuke ASIO-ondersteundende kaart met een lage latency. Als je tot nu toe alleen nog maar de standaard-MIDI zwik hebt geprobeerd gaat er een wereld voor je open als je softsynths ontdekt.
Probeer overigens ook eens Fruityloops en Reason 2.5

. Je zult merken dat die (als mijn vermoeden dus juist is) stukken vetter klinken.
Dan moet je op zoek naar zgn. SoundFonts - daarmee zet je eigen samples in de wavetable van de geluidskaart. Dit gaat als ik het goed heb ook alleen maar met Creative-hardware, dus je hebt mazzel.
Er zijn een paar standaardbasgeluiden die je kunt gebruiken in de elektronische muziek
- LatelyBass (begin jaren '90, kun je o.a. horen in Technotronic - Pump Up The Jam)
- BambooBass (die van de Klubbheads - haal je gewoon ergens van een CD af). Da's gewoon een hele korte droge tik die een beetje hol klinkt.
- Reese Bass (da's zo'n wobbelende bas die over het algemeen langer doorklinkt, luister ook Buzzy Buss - Jump)
VST's die er geschikt voor zijn
- A1 (die bij Cubase al ingesloten zit, dan kun je al vooruit)
- Junglist VST (al weet ik niet meer of die gratis is - die maakt de Reese Bass)
- Native Instruments FM7 (voor de lately bass en de bamboo bass)
Het voordeel van een VST gebruiken t.o.v. een sample is dat een sample, als je 'm sneller afspeelt (hogere toon dus) hij ook sneller ophoudt. Bij een VST wordt het geluid zelf gegenereerd, dus zit je altijd met een bas die correct klinkt qua lengte.
Nog een tip : als je toch aan 't uitvinden bent wat VST's zijn, zoek dan ook even naar de Superwave P8 (gratis versie). Vind je vast wel leuk

.
[
Voor 35% gewijzigd door
Yoozer op 06-04-2004 20:07
]