K8V: afkortingen geheugen timings onduidelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik heb nu 2x 512MB PC3200 Kingston KVR400X64C25 op een Asus K8V, op auto-timings in de bios. Nu is mijn vraag wat die timings inhouden? Ik kan er maar weinig over vinden in het forum (search werkte bovendien niet "database could not be opened"), maar ik kan in mijn bios iets van acht timings instellen. Maar als ik rondlees, zie ik iedereen timings posten als 2-3-2-2 of zo. Welke zijn dat dan, en waarom stel je de rest niet in?

Ook op de Kingston-site kan ik het niet vinden, en de Asus-manual legt er ook niets over uit. Kan iemand me op weg helpen? Ik kan instellen:

CAS (CL)
TRC
TRFC
TRCD
TWR
TRWT
TRAS
TRP
DDR Clock delay

Bedankt vast!

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook op de site van Corsair (voor mijn geheugen) valt daarover weinig te vinden laat staan dat er optimale geheugensettings voor de K8V te vinden zijn.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele goeie vraag, ben aan het zoeken want ik wil het zelf ook graag wel weten. Ik heb dit alleen nog maar gevonden:

The user has the ability to configure the following memory timing options: CAS latency;
active to precharge time (TRC);
refresh row cycle time (TRFC);
RAS to CAS delay (TRCD);
write recovery time (TWR);
read to write delay (TRWT);
precharge to active delay (TRAS);
and RAS precharge delay (TRP).
Note that on all memory timings listed, the numerically lower setting forces more aggressive memory operation.

Weten we iig wat het betekend.

Iemand ervaring met Corsair pc3200 c2 geheugen en timings hiermee?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 14:08:
The user has the ability to configure the following memory timing options: CAS latency;
active to precharge time (TRC);
refresh row cycle time (TRFC);
RAS to CAS delay (TRCD);
write recovery time (TWR);
read to write delay (TRWT);
precharge to active delay (TRAS);
and RAS precharge delay (TRP).
Met behulp van de verklaring van de genoemde afkortingen kun je in de RAM FAQ (die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden) uitleg van de genoemde timings vinden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alles staat in faq, en het gaat mij erom of mensen hiermee al gespeeld hebben :+ . Het kost best veel tijd voor je de strakste timings hebt gevonden... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
BalusC schreef op 06 april 2004 @ 14:20:
[...]
Met behulp van de verklaring van de genoemde afkortingen kun je in de RAM FAQ (die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden) uitleg van de genoemde timings vinden :Y)
En ook, als iemand zegt zijn timings op 2-3-3-3 te hebben, welke bedoelt hij/zij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22
Veel v.d. termen staan ook gewoon in de RAM FAQ :) Maar heb je deze review al eens bekeken? K8V review waar ook een berg van de genoemde termen in terug komen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De termologie is indrukwekkend vooral als je niet echt een Memory-OC'er bent maar wel de meest ideale settings wil hebben. :)

In de FAQ en in de link van Abbadon staat wel een uitleg maar geen optimale settings dus betekent het concreet voor de Memory-OC-onwetenden 'meten=weten' met het risico dat er iets mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 06-04-2004 18:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
GuardianAngel schreef op 06 april 2004 @ 17:33:
De termologie is indrukwekkend vooral als je niet echt een Memory-OC'er bent maar wel de meest ideale settings wil hebben. :)

In de FAQ en in de link van Abbadon staat wel een uitleg maar geen optimale settings dus betekent het concreet voor de Memory-OC-onwetenden 'meten=weten' met het risico dat er iets mis gaat.
De meest optimale settings zijn natuurlijk een zo laag mogelijke waarde bij elke instelling. Het zijn immers allemaal tijden, eigenlijk zelfs WACHTtijden. De chipset/module wacht bij elk commando een aantal cycli en dat aantal cycli stel je dus in. Het probleem is echter dat niet alle geheugenmodules precies hetzelfde zijn en je dus zelf zult moeten testen wat hij aankan. Vandaar dat dit niet in de FAQ staat.
Mis kan er in principe weinig gaan. Wat het meest voorkomt is dat je systeem niet meer boot bij een te strakke timing. Een BIOS reset zou dit ten alle tijde moeten verhelpen omdat daarmee de settings weer op default (=SPD) worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt allemaal als een bus, ik ga wel paar uurtjes klooien als ik het heb. Als ik het niet vergeet post ik m'n bevindingen wel. Corsair zou toch wel aardig strakke timings moeten kunnen draaien. Hopelijk heeft ie zo'n herstel functie net als mijn mobo dat je na te strakke timings niet meteen bios hoeft te resetten maar hij terug gaat naar vorige settings. Scheelt een hoop tijd :+

Edit: en ja die review had ik al gelezen 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
En ? laat me raden ?

je bent vergeten je resultaten te posten ?

Iemand al wel een beetje snelle standaard setting ontdekt ?

Zoals toen met de Nforce2 die op 11-2-2-2-2 het snelste en het beste liep ongeacht het merk en snelheid geheugen :)

Ben erg benieuwd .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt zelf deze configuratie ook. Post ook eens jouw eigen resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
mmxmmx schreef op 17 mei 2004 @ 13:00:
En ? laat me raden ?

je bent vergeten je resultaten te posten ?

Iemand al wel een beetje snelle standaard setting ontdekt ?

Zoals toen met de Nforce2 die op 11-2-2-2-2 het snelste en het beste liep ongeacht het merk en snelheid geheugen :)

Ben erg benieuwd .
Dat 11-2-2-2-2, welke timings zijn dat? Je kunt kiezen uit:

CAS (CL)
TRC
TRFC
TRCD
TWR
TRWT
TRAS
TRP
DDR Clock delay

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mmxmmx bedoelt 2-2-2-11 ;) Deze standaardvolgorde staat voor CAS - RP - RCD - RAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BalusC schreef op 17 mei 2004 @ 13:49:
mmxmmx bedoelt 2-2-2-11 ;) Deze standaardvolgorde staat voor CAS - RP - RCD - RAS :)
Jep, en vaak zijn het ook de eerste settings in het menuutje zeg maar. Het verschilt soms per mobo, maar vaak is het hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope ben het niet vergeten. Het was niet voor mijn eigen pc maar voor een vriend van mij zijn nieuwe pc. Ik zou hem installeren en dacht dan doe ik meteen even de timings goed. Echter bij het installeren kwamen wat problemen naar voren (asus had iets in de handleiding vergeten en wat geklooi met sata en oude ide disks) waardoor het laat was voor alles eindelijk werkte. Ik had geen tijd meer voor tweaken en nu vind ie het wel goed en hoeven die strakke timings niet meer. Beetje zonde voor geheugen imo maargoed tis zijn keuze.
Pagina: 1