De chipset is identiek. De microcode in de chipset is wel verschillend. De Emu10k1 is namelijk programmeerbaar. Zoals ik eerder reeds vermeldde was het ten tijde van de introductie van de eerste Live kaarten Creative's bedoeling (of dat beweerden ze toch alleszins om klanten over de streep te krijgen) om na verloop van tijd de features van de Emu10k1 uit te breiden door middel van patches. De chipset is dus wel degelijk voorzien om geflasht te worden, maar ik betwijfel of de hardware op de kaarten dit toelaat. In *theorie* zou je de Emu10k1 dus kunnen flashen naar een 10k2, maar de kans is klein dat dit gaat lukken zonder de 10k1 van de print te nemen omdat de programmeerhardware waarschijnlijk ontbreekt op de geluidskaarteb. Gezien het feit dat het nog niemand gelukt is ga ik er dan ook vanuit dat het praktisch gewoon niet haalbaar is.
Er zitten dus net zoals ik eerder reeds vermeldde wel degelijk verschillen tussen de Live en Audigy reeksen (zowel in de microcode als in de hardware rond de chipset), maar de chipset zelf en het grootste deel van de core-functionaliteit is identiek en kan dus zowel door de Live als Audigy drivers aangesproken worden. Enkel de programmeerbare DSPs in de Emu chipset zijn verschillend door de programmatie.
Maar het is inderdaad zoals je zegt, je gaat nooit van de Live een Audigy kunnen maken. De nieuwe functies in de Audigy ontbreken gewoon volledig in de Live en zijn dus ook niet beschikbaar wanneer je de Audigy drivers op een Live kaart gebruikt.
Alleen al daarom heeft het mijns inziens weinig zin om de Audigy drivers op een Live te willen gebruiken - maar het gaat wel degelijk probleemloos. Wens je een verbetering, opteer dan de kX-drivers. Let wel, als games en EAC je lief zijn, dan ben je niets verloren bij kX. Deze drivers zijn gericht naar musici.
[
Voor 4% gewijzigd door
satcp op 06-04-2004 15:31
]