Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 00:07
Ik heb sinds kort dus een soundblaster Live! 5.1. Nou was ik op zoek naar een drivertje hiervoor en belandde ik via een google zoekje op een of andere buitenlands forum met een titel waaruit viel af te leiden dat deze kaart dus is te flashen naar een audigy. Helaas kan ik dit niet meer reproduceren omdat ik er via via op ben beland.

Nou is mijn vraag of dit alleen een hoax is of dat dit echt kan. Wie heeft er ervaring mee en wat is het voordeel van een audigy tov een 5.1Live! ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Dit lijkt me zeer sterk, aangezien de Audigy volgens mij toch wel redelijk anders in elkaar steekt als de Live, of vergis ik mij dan?
Edit: Even opgezocht. De Live gebruikt een E-Mu 10K1 chip, de Audigy de 10K2

[ Voor 23% gewijzigd door Wormaap op 06-04-2004 13:04 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Voor zover als ik weet hebben de SBLive / Audigy geen flash rom, dus flashen zal moeilijk worden.
Waar ik wel van heb gehoord, is dat de Audigy drivers op de Live te installeren zouden zijn. Hiermee kun je EAX Advenced HD (EAX3) op de SBLive krijgen. Probeer eens de installer "CTZAPXX.exe" in de map "drivers" van de SBAudigy CD te starten.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij kan dat helemaal niet.
Want:`
1. anders was er lang meer over dit langs gekomen op GOT of op de frontpage
2. de SBlive! maakt gebruik van de EMU10K1 chipset en de Audigy van de ehm... een andere iig
3. de Audigy is 24 bit en de Live! 16 bit

Via een firmware update kun je echt niet van Live! naar Audigy gaan. Anders maak ik van men ouwe TNT2 M64-videokaart een dikke GF-FX. Dan zou niemand meer een nieuwe computer hoeven te kopen. En zou het dus betekenen dat je dus eigenlijk betaald voor een product wat je al hebt maar dan in een beknopte vorm.
kortom: onzin!

Dat je audigy drivers zou kunnen gebruiken zou misschien wel kloppen maar die zijn niet specifiek voor je Liive!, dus ik denk niet dat je het maximale uit je kaart haalt als je de drivers gebruikt van een andere betere kaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Trasos op 06-04-2004 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Via een firmware update kun je echt niet van Live! naar Audigy gaan. Anders maak ik van men ouwe TNT2 M64-videokaart een dikke GF-FX. Dan zou niemand meer een nieuwe computer hoeven te kopen. En zou het dus betekenen dat je dus eigenlijk betaald voor een product wat je al hebt maar dan in een beknopte vorm.
kortom: onzin!
Misschien dat het goedkoper is om een goeie kaart te maken en die vervolgens te "verminken" en te verkopen als een budgetkaart. Ik bedoel dat hebben we allemaal wel een beetje gezien met de radeons die je lekker kon flashen en de Geforce FX5900 kon je ook flashen naar een 5950 . Dus wat dat betreft ben ik het daar niet geheel met je eens. Ook zou het een "slechte chip" kunnen zijn waar ze wat van uitschakelen zoals bij durons en celerons of die pipeline's bij radeon kaarten.

Zelf weet ik natuurlijk ook niet of dit kan. Ik heb ook maar wat gelezen ;) Daarom stel ik de vraag hier.
Hiermee kun je EAX Advenced HD (EAX3) op de SBLive krijgen. Probeer eens de installer "CTZAPXX.exe" in de map "drivers" van de SBAudigy CD te starten.
Wat houd EAX eigenlijk precies in dan? Waren toch alleen maar geluidseffecten etc? Niets met acceleratie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
Pakjebakmeel schreef op 06 april 2004 @ 13:47:
[...]

Misschien dat het goedkoper is om een goeie kaart te maken en die vervolgens te "verminken" en te verkopen als een budgetkaart. Ik bedoel dat hebben we allemaal wel een beetje gezien met de radeons die je lekker kon flashen en de Geforce FX5900 kon je ook flashen naar een 5950 . Dus wat dat betreft ben ik het daar niet geheel met je eens. Ook zou het een "slechte chip" kunnen zijn waar ze wat van uitschakelen zoals bij durons en celerons of die pipeline's bij radeon kaarten.

Zelf weet ik natuurlijk ook niet of dit kan. Ik heb ook maar wat gelezen ;) Daarom stel ik de vraag hier.

[...]

Wat houd EAX eigenlijk precies in dan? Waren toch alleen maar geluidseffecten etc? Niets met acceleratie oid?
gaat niet op in dit geval. de audigy kwam ffe een paar jaartjes na de sb live..
wat wel kan geloof ik is een live 1024 naar een 5.1 modden door een extra chipje te solderen.
live naar audigy gaat je niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
EAX is idd geluidseffecten.
Verder kun je je Live dus in ieder geval _niet_ flashen, aangezien'ie gewoon een compleet andere chip heeft (10K1 ipv 10K2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
hmmzz wokee. gwoon een hoax dus. Maar ik vroeg het toch maar even aangezien dit soort mods mij niet meer verbazen. Ik heb zelf een Lite raid controller naar een TX2000 gemod en je schijnt sommige ATA66 NON RAID controllers te kunnen flashen naar ATA100RAID.

vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pakjebakmeel schreef op 06 april 2004 @ 13:47:

Videokaarten met zelfde chipset != geluidskaarten met totaal 2 verschillende chipsets, dus die vergelijking gaat helaas niet op...

En die kaarten worden niet verminkt, dat zijn gewoon mislukte batches geweest, net als AMD / Intel doet met zijn / haar CPU's

Ik heb op GoT een tijdje terug wel een topic gezien, om hem via de drivers naar een Audigy (of zelfs Audigy 2) te krijgen, of het was van Audigy naar Audigy 2 dat kan ook nog, weet ik niet zeker meer, is dus ff zoeken

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 06-04-2004 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 15:07
het enige waarvan ik weet dat zoiets achtigs kan is met een audigy I de drivers van een audigy II instaleren (zijn dan niet 100% originele drivers)

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Trasos schreef op 06 april 2004 @ 13:04:
2. de SBlive! maakt gebruik van de EMU10K1 chipset en de Audigy van de ehm... een andere iig
De Audigy gebruikt net als de Live de Emu10k1 chipset. Origineel was het Creative's bedoeling dat de Live uitgebreid zou kunnen worden via patches omdat de chipset toch krachtig genoeg zou zijn. Daar is echter nooit iets van in huis gekomen en Creative heeft steeds nieuwe (dure) kaarten op de markt gebracht gebaseerd op dezelfde chipset waarbij als het ware druppelsgewijs verbeteringen aangebracht werden. Kwestie van zoveel mogelijk geld uit de consumenten te persen :).

Het is wel degelijk mogelijk om de drivers van de Audigy op de SB Live te gebruiken - het is immers in wezen dezelfde kaart plus wat verbeteringen. Op het Internet vind je daar genoeg artikels over. Maar verwacht niet dat bepaalde Audigy-specifieke gadgets gaan werken op je Live. Verwacht zeker helemaal geen 24 bit op je Live. Hoewel de chipset dat wel aankan, zijn de ingangs- en uitgangsfilters van de Live slechts 16 bit. Bovendien is de Front-uitgang van de Live van erbarmelijke kwaliteit in vergelijking met de Rear. Dat is tevens een van de redenen waarom de kX-project drivers de Front en Rear uitgangen omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

SatCP schreef op 06 april 2004 @ 14:54:
[...]
De Audigy gebruikt net als de Live de Emu10k1 chipset.
[...]
Nietes! :P
De SBLive gebruikt de EMU10K1 en de Audigy + Audigy II gebruiken de EMU10K2 chip.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Tyrian schreef op 06 april 2004 @ 14:57:
De SBLive gebruikt de EMU10K1 en de Audigy + Audigy II gebruiken de EMU10K2 chip.
Dat is in wezen identiek dezelfde chipset. Het is puur marketing dat een andere naam is gekozen. De drivers van de SB Live kunnen met wat geknoei probleemloos op een Audigy gebruikt worden en andersom gaat het ook. Als het werkelijk 2 verschillende chipsets zouden zijn, dan was dit alleszins onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:05
Beteknd dit dat ik voor mijn live (platinum versie dacht ik) de audigy drivers kan gebruiken? Ik ben namelijk niet echt tevreden met mijn huidige drivers.

@ SatCP. Lees ik het nou goed? Is de rear uitgang beter dan de front? Ik gebruik de analoge uitgang. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat het geluid uit de rear speakers komt? Normaal worden daar toch alleen maar effecten door gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SatCP, de 10K2 is volgens THG 2x zo snel als de 10K1, lijkt me dus toch wel een beetje andere chip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Wormaap schreef op 06 april 2004 @ 15:02:
SatCP, de 10K2 is volgens THG 2x zo snel als de 10K1, lijkt me dus toch wel een beetje andere chip :P
En volgens Creative zelfs 4x zo snel :p

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hiermee bedoelde ik dus te zeggen dat de chip wel degelijk anders is. Misschien zullen ze voor een deel dezelfde instructies enzo gebruiken, maar een 'echte' Audigy zul je van je Live nooit kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
olof schreef op 06 april 2004 @ 15:00:
Beteknd dit dat ik voor mijn live (platinum versie dacht ik) de audigy drivers kan gebruiken? Ik ben namelijk niet echt tevreden met mijn huidige drivers.
Ja, dat is mogelijk. Dit is zelfs hier op GoT reeds meermaals behandeld (de search is blijkbaar effe down dus ik kan je geen link geven). Maar verwacht nu geen wonderen! De Live kaart biedt gewoonweg minder features als de Audigy. Het gebruik van de Audigy drivers verandert daar niets aan. Wat niet aanwezig is op de kaart kan ook niet tevoorschijn getoverd worden. Desalniettemin schijnen heel wat mensen de Audigy software (de Mixer enzo) beter te vinden dan die van de Live software. Dat is dan ook zowat de enige reden om de Audigy software te installeren als je een Live hebt. Geluidstechnisch gaat er weinig of niets veranderen, alhoewel sommige mensen beweren dat de Live warmer klinkt met de Audigy drivers. Maar dat laatste lijkt mij eerder te liggen aan het feit dat de Audigy software standaard mogelijk een warmere equalizer preset gebruikt. Creative moet toch iets doen om de Audigy beter uit reviews te laten komen dan de Live... ;)
@ SatCP. Lees ik het nou goed? Is de rear uitgang beter dan de front? Ik gebruik de analoge uitgang. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat het geluid uit de rear speakers komt? Normaal worden daar toch alleen maar effecten door gestuurd?
Elke Live en Audigy kaart heeft eigenlijk 3 keer 2 onafhankelijke stereokanalen (de eerste Live's maar 2 x 2). Deze worden door de software omgetoverd tot een gezamelijke 5.1 uitgang. Onbegrijpelijkerwijs heeft Creative voor de Front en Center/Sub een vrij belabberde AC97 codec als DAC en voor de Rear een beduidend betere I2S codec. De Creative drivers laten het omkeren van de kanalen niet toe. Daarom dat een groep enthousiastelingen de kX drivers hebben ontwikkeld. Deze proberen heel wat problemen met de Live en Audigy kaarten te verhelpen in de mate van het mogelijke. Hieronder is onder andere het omkeren van de Front en Rear kanalen waardoor je muziek (die doorgaans via de Fronts komt) via de hoogwaardige I2S codec krijgt te horen. Meer informatie hierover vind je op de website van het kX project zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Wormaap schreef op 06 april 2004 @ 15:02:
De chipset is identiek. De microcode in de chipset is wel verschillend. De Emu10k1 is namelijk programmeerbaar. Zoals ik eerder reeds vermeldde was het ten tijde van de introductie van de eerste Live kaarten Creative's bedoeling (of dat beweerden ze toch alleszins om klanten over de streep te krijgen) om na verloop van tijd de features van de Emu10k1 uit te breiden door middel van patches. De chipset is dus wel degelijk voorzien om geflasht te worden, maar ik betwijfel of de hardware op de kaarten dit toelaat. In *theorie* zou je de Emu10k1 dus kunnen flashen naar een 10k2, maar de kans is klein dat dit gaat lukken zonder de 10k1 van de print te nemen omdat de programmeerhardware waarschijnlijk ontbreekt op de geluidskaarteb. Gezien het feit dat het nog niemand gelukt is ga ik er dan ook vanuit dat het praktisch gewoon niet haalbaar is.

Er zitten dus net zoals ik eerder reeds vermeldde wel degelijk verschillen tussen de Live en Audigy reeksen (zowel in de microcode als in de hardware rond de chipset), maar de chipset zelf en het grootste deel van de core-functionaliteit is identiek en kan dus zowel door de Live als Audigy drivers aangesproken worden. Enkel de programmeerbare DSPs in de Emu chipset zijn verschillend door de programmatie.

Maar het is inderdaad zoals je zegt, je gaat nooit van de Live een Audigy kunnen maken. De nieuwe functies in de Audigy ontbreken gewoon volledig in de Live en zijn dus ook niet beschikbaar wanneer je de Audigy drivers op een Live kaart gebruikt.

Alleen al daarom heeft het mijns inziens weinig zin om de Audigy drivers op een Live te willen gebruiken - maar het gaat wel degelijk probleemloos. Wens je een verbetering, opteer dan de kX-drivers. Let wel, als games en EAC je lief zijn, dan ben je niets verloren bij kX. Deze drivers zijn gericht naar musici.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 06-04-2004 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Dank je! Ga ik binnenkort maar eens proberen. Dat mijn live (2 x 2 uitgangen analoog) niet opeens meer aankan snap ik ook nog wel. Daar gaat het me niet om. Ik heb om de een of andere onverklaarbare reden gewoon ruzie met de Live drivers. Vandaar dat ik dit graag wil proberen.
En als de rear uitgang ook nog beter is dan de front ga ik dat logischerwijs ook maar proberen. Baat het niet dan schaad het ook niet zeg maar.

edit:

Het gaat mij puur om de stereo kwaliteit aangezien ik die computer gebruik voor internet en muziek (mp3)

[ Voor 9% gewijzigd door olof op 06-04-2004 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Misschien een beetje aan de late kant, maar ik heb die drivers van kx project geinstalleerd. Perfect!

Ook het probleem met winamp (het niet reageren op multimedia toetsen tenzij geminimaliseerd) is met deze drivers opgelost.

Geluidskwaliteit is zeker wel iets beter.

Echt een aanrader dus.
Pagina: 1