Hoeveel geheugen voor MM-pc nodig?

Pagina: 1
Acties:

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik wil een pc-tje bouwen die alleen gebruikt zal worden voor het afspelen van DVD's, SVCD's via de TV-out en MP3-tjes.

Moederbord wordt zeer waarschijnlijk een Asus A7V8X-X ivm beschikbaarheid SPDIF

Hierop komt een AMD 2200 en een Radeon 9200

Het systeempje zal gaan draaien onder WindowsXP.

Ik vraag me nu af of dit systeempje 256 dan wel 512MB geheugen nodig zal hebben om de genoemde zaken zonder haperingen af te kunnen spelen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:14
Tja, da's ook afhankelijk van de software die je zal gaan gebruiken maar in principe zou 256 wel genoeg moeten zijn hoor.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik zou zeker gaan voor 512MB
256MB is voor Windows XP al aan de krappe kant vind ik... al kun je natuurlijk heel wat zooi uitschakelen als het alleen voor multimedia is.

Maarre.. dit kun je zelf toch ook wel uitzoeken? Kijk naar wat diverse software nodig heeft enzo...

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 14:27
Stop er gewoon eerst eens 256 in, en als straks de geheugen prijzen weer wat gaan dalen, kun je altijd nog een reepje erbij steken.

..:: ::..

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:37

makje

Professioneel prutser

nah 256MB zou wel genoeg moeten zijn. Het is geen werk-pc dus als er eens een keertje een halve seconde gewacht moet worden omdat hij net iets geheugen tekort komt dan valt daar ook heel goed mee te leven.
Echter ik denk niet eens dat hij aan 256MB te weinig zal hebben, hij zal waarschijnlijk geen geheugen slurpende programma's tegelijkertijd gaan draaien...

9800x3d

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27
Douwe Jan schreef op 06 april 2004 @ 12:14:
Stop er gewoon eerst eens 256 in, en als straks de geheugen prijzen weer wat gaan dalen, kun je altijd nog een reepje erbij steken.
Ik meen me een nieuwsartikel op T.net gelezen te hebben dat de prijzen juist gaan stijgen deze maand. Snel kopen voordat het te laat is dus (512), want zelf vind ik 256 ook erg krappies.

• EdGnoj
  • Niet online
Nee hoor, in principe speel ik alles af met PowerDVD en WinAmp.

Misschien breid ik hem later uit met een tv-kaart om hem dan ook als Videorcorder te kunnen gebruiken.

Mogelijk hang ik hem nog in een netwerkje om m'n films van de ene naar de andere pc over te kunnen pompen.

Meer zal ik er niet mee doen.

edit: Ik zie inderdaad op de pricewatch dat de prijzen omhoog gaan. Bedankt voor deze tip !!!

[ Voor 15% gewijzigd door EdGnoj op 06-04-2004 12:23 ]

Verwijderd

Een goed getweakt XP systeem draait zelfs vlot met 128 MB, dus ik zie het nut van 512 MB helemaal niet in. 256 MB is voldoende imho.
EdGnoj schreef op 06 april 2004 @ 12:21:
Nee hoor, in principe speel ik alles af met PowerDVD en WinAmp.
PowerDVD wordt bij mij thuis via GPO gedeployed, en zelfs op de 128 MB laptops met het XP standaardimage draait PowerDVD vlot.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 12:23 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 12:21:
Een goed getweakt XP systeem draait zelfs vlot met 128 MB, dus ik zie het nut van 512 MB helemaal niet in. 256 MB is voldoende imho.
Mee eens. Mijn Laptop (celly 800/128MB) heeft afgelopen weekend nog een PIV 2.8 eruit gelopen (wat betreft Windows XP opstarten) en draait keurig en zonder haperingen. 256MB is wel voldoende en als de geheugen prijzen weer dalen kun je er altijd nog extra in gooien.

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 14:27
cls schreef op 06 april 2004 @ 12:19:
[...]

Ik meen me een nieuwsartikel op T.net gelezen te hebben dat de prijzen juist gaan stijgen deze maand. Snel kopen voordat het te laat is dus (512), want zelf vind ik 256 ook erg krappies.
Zoals je kunt lezen in Geheugen Duurder sinds vandaag? beginnen winkeliers nu hun prijzen omhoog te gooien, je bent dus als te laat :|

256 is opzich wel genoeg hoor, ik heb inmiddels een pc met 1024, maar mijn oude computer (PIII 500 mhz.) had slechts 192 mb ram, en Xp draaide perfect (ook met divx etc.)

..:: ::..

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 08:18
xzoticate schreef op 06 april 2004 @ 12:24:
[...]

Mee eens. Mijn Laptop (celly 800/128MB) heeft afgelopen weekend nog een PIV 2.8 eruit gelopen (wat betreft Windows XP opstarten) en draait keurig en zonder haperingen. 256MB is wel voldoende en als de geheugen prijzen weer dalen kun je er altijd nog extra in gooien.
Het sneller opstarten van XP ligt mijns inziens echt niet uitsluitend aan de/het CPU/Geheugen. XP moet ook wachten op het initialiseren (opstarten drivers) voor bepaalde hardware. Daarnaast is er nog de kwestie van aantal geinstalleerde applicaties en ook nog zoeits als fragmentatie.

Om verder een antwoord te geven op de vraag van de TS. 256MB is ruim voldoende. XP draait kaal goed genoeg op 128MB, en de applicatie voor afspelen van DVD inclusief buffers gebruiken samen echt niet nog eens 128MB.
Maar als je het geld kan missen is 512 natuurlijk niet verkeerd, en biedt mogelijkheden voor uitbreiden van functionaliteiten zonder verlies van performance.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• EdGnoj
  • Niet online
Goed, dan wordt het 256MB, in ieder geval om mee te beginnen. Ik heb nog een ander systeem met 2x512MB. Mocht blijken dat die 256MB toch te krap is in de MM-pc, dan kan ik altijd nog de 256MB ruilen met een 512 reepje. Moet dan wel hetzelfde geheugen kopen bedenk ik me nu.

In ieder geval bedankt voor de wijze raad en adviezen. Het topic kan wat mij betreft dicht.
Pagina: 1