Excel ALS-functie i.c.m. tekst

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikNL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-11 08:22
Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem:

Ik heb een overzicht dat zijn gegevens uit tabbladen haalt. Deze tabbladen heten januari, februari, enz.

Nu heb ik in het totaaloverzicht een uitschuiflijstje gemaakt waarin de betreffende maand wordt geselecteerd. Dan wordt d.m.v. de ALS formule het goede getal opgehaald. Dit werkt allemaal prima, maar nu is er 1 kolom die tekst bevat. Deze tekst moet ook in het totaaloverzicht komen.

De formule ziet er nu als volgt uit:
=ALS($C$1=$J$5;januari!K9;0)+
ALS($C$1=$J$6;februari!K9;0)+
ALS($C$1=$J$7;maart!K9;0)+
ALS($C$1=$J$8;april!K9;0)+
ALS($C$1=$J$9;mei!K9;0)+
ALS($C$1=$J$10;juni!K9;0)+
ALS($C$1=$J$11;juli!K9;0)+
ALS($C$1=$J$12;augustus!K9;0)+
ALS($C$1=$J$13;september!K9;0)+
ALS($C$1=$J$14;oktober!K9;0)+
ALS($C$1=$J$15;november!K9;0)+
ALS($C$1=$J$16;december!K9;0)

Doordat hij iedere keer optelt en tekst niet op te tellen is krijg ik : #WAARDE
Er is vast een simpele oplossing voor, maar ik heb hem nog niet gevonden.

Weet iemand een oplossing hiervoor??
Alvast hartelijk dank!

Groeten Erik

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Reptile209

- gers -

code:
1
als(Isgetal(januari!K9); januari!K9; 0)
in plaats van iedere "true"-verwijzing zetten. Zo wordt altijd een getal teruggegeven door deze ALS. 't wordt er niet overzichtelijker op, maar daar doe je niks aan...

* nog eens leest

Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je nou wil. Als je eigenlijk bedoelde dat je teksten in je resultaat wil verwerken, is TEKST.SAMENVOEGEN() je vriendje.
code:
1
ALS(Dat = ONWAAR; "Leg het nog eens uit", "Gefeliciteerd, je bent er")

:)

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 06-04-2004 12:05 . Reden: Layout FU'd ]

Zo scherp als een voetbal!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-12 11:40

BIM

Nothing interesting

Om die #waarde te vermijden kan je de isfout() functie gebruiken.
Als iets een foutwaarde geeft, dan moet je 0 invullen <= voorbeeld van resultaat.
Kijk maar in de omschrijving van de functie

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hu? Leg eens uit wat je bedoelt, want als jij wilt wat ik denk dat je wilt dan ben je weel erg nodeloos ingewikkeld bezig. Moet je nu getallen en teksten optellen :? of wil je gewoon een cel weergeven uit een bepaald blad?

bv =KIEZEN(c1;januari!k9;februari!k9....december!K9)?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ErikNL
Ik wil geen teksten bij getallen optellen 8)7 !!

In principe wil ik inderdaad dat hij een cel weergeeft uit een ander tabblad, maar het is afhankelijk van welke maand ik bovenin in mijn overzichtformulier selecteer dmv een lijst. In die lijst staan alle maanden.

Ik zal het proberen iets te verduidelijken door een voorbeeld:

In hoofdformulier:

Productieplaats_____Afgesproken productie_____Gerealiseerd_____Reden afwijk.

___Karton______________7000_________________6000_________#WAARDE_

Deze informatie haalt hij uit het tabblad januari, dmv. eerder genoemde ALS formules.
Alleen doordat in mijn ALS formule iedere keer alle maanden worden opgeteld (met getal 0, omdat ONWAAR) denkt hij bij de laatste kolom bij reden afwijking dat hij tekst op moet tellen....

Tabblad januari ziet er als volgt uit:

Productieplaats_____Afgesproken productie_____Gerealiseerd_____Reden afwijk.
___Karton______________7000_________________6000_________Onderhoud_

En zo zijn er dus 12 tabbladen; voor elke maand 1.

Er zal vast een simpele formule voor zijn, maar ik heb hem nog niet gevonden. Misschien die formule dmv KIEZEN? Ik zal eens kijken of die lukt!

Alvast bedankt voor de reacties en de hulp!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50

Reptile209

- gers -

Ow, als ik je goed begrijp, wil je dus het volgende:
De kolom "Reden Afwijk." moet gevuld worden met gegevens uit andere werkbladen. Omdat dat er meerdere zijn, en je hier een totaaloverzicht wil, heb je in deze kolom een functie proberen te maken die te teksten uit de diverse maanden samenvoegt tot 1 geheel. Want blijkbaar zal maar in 1 van die maand-bladen een tekst voor dit item staan (of misschien wel in meerdere, maar dat boeit voor mijn verhaal niet).
Dus in januari heb je bijvoorbeeld "karton - 7000 - 7000 - Goed he" en in februari "karton - 7000 - 6000 - Onderhoud". Op je totaalblad wil je nu zien: "karton - 14000 - 13000 - Onderhoud".
Wat je dan het makkelijkst kan doen, is - denk ik - het volgende. Pas je formule aan aan:
code:
1
2
3
4
=TEKST.SAMENVOEGEN(
  ALS(ISTEKST(januari!K9); januari!K9; "");
  ALS(ISTEKST(februari!K9); februari!K9; "");
  ... )

Alles wat geen tekst is, wordt door een lege string ("") vervangen, de rest wordt tot een lange string aaneen geregen. Dan krijg je met mijn voorbeeld als resultaat: "Goed heOnderhoud". Het toevoegen van de spatie daartussen laat ik aan je eigen fantasie over :)

** Disclaimer: als dit nog steeds niet is wat je bedoelt, is het of nog te vroeg, of kan jij niet uitleggen ;) **

Zo scherp als een voetbal!

• ErikNL
hahaha, misschien wel een combinatie van beide! Maar goed, we komen al wel denk ik dichter bij de oplossing!

Wat hij nu doet is de teksten van de tabbladen achter elkaar zien. Dus nu zie ik:
(in echte document van mij gaat het over zorgproductie dus productie geleverd aan mensen als dienst)

Veel clientenaanbodTe weinig clienten

Dus wat hij nu doet is de teksten uit tabbladen januari en februari, enz. achter elkaar laten zien. Maar hij moet juist onderscheid maken over welke maand het nu is. En dus voor januari alleen: Veel clientenaanbod
en voor februari alleen: Te weinig clienten

Die maand geef ik doormiddel van dat uitschijflijstje (dmv valideren-->lijst)

Hierin geef ik dan de betreffende rapportagemaand aan en in de ALS formule gebruikte ik hiervoor dus:
ALS($C$1=$J$5;januari!H9;0) waarbij:

$C$1 de plaats is van het uitschuiflijstje met de maanden
$J$5 de plaats is waarmee hij vergelijkt (verborgen kolom met alle maanden hierin, dus J5=januari, J6=februari, J7=maart, enz.

Nou hopelijk zegt dit je weer wat, sorry voor als ik een beetje omslachtig uitleg! Anders als je het zo niet weet is het misschien handig dat ik even bestandje doorstuur zodat je kan zien wat ik precies bedoel?

• ErikNL
Tis gelukt!!!

Formule ziet er nu als volgt uit:
=TEKST.SAMENVOEGEN(ALS($C$1=$J$5;januari!K11;"");ALS($C$1=$J$6;februari!K11;"");ALS($C$1=$J$7;maart!K11;"");ALS($C$1=$J$8;april!K11;"");ALS($C$1=$J$9;mei!K11;"");ALS($C$1=$J$10;juni!K11;"");ALS($C$1=$J$11;juli!K11;"");ALS($C$1=$J$12;augustus!K11;"");ALS($C$1=$J$13;september!K11;"");ALS($C$1=$J$14;oktober!K11;"");ALS($C$1=$J$15;november!K11;"");ALS($C$1=$J$16;december!K11;""))

Met zeer veel dank aan Reptile! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-12 20:52
is een simpele functie als Vert.zoeken niet makkelijker?

diskeltische lurker

Pagina: 1