Toon posts:

[tape] harde schijf van 40gb backuppen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn server een raid 1 partitie hangen, maar aangezien daar toch wel erg belangrijke dingen tussen staat wil ik hiervan ook nog graag een tape backup maken. Op zich niet zo moeilijk zou je zeggen, ware het niet dat ik al maanden bezig ben om een goede tapestreamer te vinden.

Sinds het debacle met onstream is er m.i. een heel groot gat in de markt onstaan. De relatief goedkope tapestreamers zijn verdwenen en er zijn tegenwoordig nog alleen maar hele grote versies op de markt (lijkt het) die 100/200 gigabyte backuppen met een giga hoge snelheid. Aangezien mijn totale schijf array maar 40 gb is heb ik dat dus totaal niet nodig, de data partitie is slecht 20/25 gb.

Ik heb ook op de Cebit rondgekeken of daar nog entry level modellen werden geintroduceerd maar het meeste werk was daar (an sich nog wel logisch ook) vrij fors van afmetingen en er stonden meer spullen om het complete datacenter van trueserver in een half uurtje te backuppen dan om gewoon een schijf van 40GB te backuppen. Op de stands die zulke spullen wel hadden staan (Hitachi) was er niemand aanwezig die ook maar iets wist van die spullen.

Op GoT lijken de meeste discussies over tape streamers te verworden tot een discussie over de voor en de nadelen van tape- danwel hddbackup. Die keuze is niet relevant dus ik ben echt op zoek naar tapestreamers.

Afgezien van een redelijk oude review op tom hardware guide zijn er volgens mij niet echt heel veel andere (goede) productvergelijkende reviews te vinden. Het nadeel van de review thg is dat de producten die goed uit de test kwamen *behoorlijk* aan de prijs waren. Ik kan het article nu even niet terug vinden omdat de search het niet doet, maar ik kan me herinneren dat de bust buy producten toch wel een prijs hadden die rond de 1000 dollar zweeft.

Aanvankelijk had ik voor mezelf een budget van rond de 500 euro in gedachte, maar aangezien ik niet bijster veel kan vinden in die range begin ik te twijfelen of het wel een reele range was.

Ik heb me geprobeerd een klein beetje te verdiepen in de technieken die gebruikt worden om op tape te backuppen maar ook daarvan heb ik nog niet echt een goede uiteenzetting kunnen vinden. Het lijkt me logisch dat de prijs erg afhankelijk is van de gebruikte techniek en dat sommige technieken ernstige voor en nadelen zullen hebben.

Kortom, wie heeft een overzicht, of kan goed uitleggen, wat de verschillen zijn tussen de verschillende technieken die gebruikt worden om streamers te produceren en wie heeft een oplossing voor mijn probleem; ik wil een 40 gb schijf met redelijk belangrijke info backuppen voor een schappelijke prijs met een techniek die niet dusdanig verouderd is dat hij vlak nadat ik hem aanschaf van de markt verdwijnt.

Ik weet dat in dit soort threads heel vaak naar voren komt de volgende redenatie: "Wat denk je dat het kost als al je data van de afgelopen x jaar weg is?" Daarvan ben ik me bewust en daarom hangt in de server al een raid 1 array en ben ik nu op zoek naar nog een ander systeem. Maar dat rechtvaardig m.i. nog steeds net om dan maar de beste en de duurste oplossing te nemen, want het is dat nog altijd minder duur dan failliet gaan....

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb in het verleden hierover meerdere keren gezocht op GoT maar buiten een paar hele oude draadjes, offtopic draadjes en "hoe is deze"-draadjes nog geen algemeen topic hierover gevonden en ook de FAQ zwijgt hierover in alle toonaarden.

offtopic:
Oeps, het is een beetje lang geworden, ik hoop dat jullie toch even de moeite nemen om er even door heen te gaan en hieronder zal ik de vraagstelling nog even een keer herhalen ;)

Ergo:
1) Wat zijn de verschillen tussen de verschillende technieken die gebruikt worden
2) Wie heeft een oplossing voor mijn probleem; Het backuppen van een 40 gb schijf met een techniek die al bijna afgeschreven is als oud danwel slecht.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om eventjes in te haken..

Voor mijn server, dus profiles en systemstate, en de hele c: P verwerk ik netjes op DDS3 tapejes via een HP Tape Streamer op SCSI.
Werkt lekker opzich, alleen snel is het niet, maar wel harstikke effectief...
Weet alleen niet hoeveel er nu ook alweer opging... :s Nah zal vast wel ergens te vinden zijn
Het zijn 3MM DDS3 tapes

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-03 12:51

Shuriken

Life is all about priorities

De enige optie is denk ik een DDS5 drive. Die hebben cap. van 36 /72 GB. Met een DDS4 ga je die 40 GB niet redden.

Dan ben je ongeveer 800 euro kwijt. Een DLT drive (VS serie) kost je al snel 400 euro meer.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb wel begrepen dat hoewel de dds techniek door klanten nog erg veel wordt gebruikt het wel door de fabrikanten min of meer afgeschreven is, en dat de dds5 serie eigenlijk alleen maar is gekomen omdat de klanten zograag dat tapes wilden, maar de fabrikanten de techniek als eol beschouwen

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik heb hier een Sony AIT-streamer. 100/260 GB, ze zijn er ook in kleinere smaken, SCSI-apparaat. Het ding backupt met 10 MB/s, dus 40 GB doe je in 4000 seconden, ofwel een uur en een kwartier.

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
Ja goed de snelheid maakt me in principe niet uit, want daar mag hij toch fijn de hele nacht over doen.

Wat ik belangrijk vindt ik dat alles min of meer op 1 tape past en dat je dus niet 20 tapes nodig hebt.

Daarnaast weet ik echt niet wat ik nou moet kiezen:

DDS5, AIT, LTO, DLT, VXA of SLR.

Ik geloof best dat ze allemaal wel redelijk snel kunnen backuppen, de snelheid doet er in pricnipe niet toe, als hij maar niet 5gb/ uur moet iedereen toch wel kunnen halen. Maar wat kost een totaal oplossing icm de tapes erbij? DDS tapes zijn het goedkoopst, maar de techniek het oudst. Wat is dan een verstandige beslissing?
Pagina: 1