Toon posts:

WOL niet, Wake on Keyboard wel ??

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een WOL probleem met mijn asus K8V deluxe mobo (Windows XP home), deze bevat een onboard 3com 3c940 NIC. In de Bios kan ik onder de power tab Wake on LAN en keyboard aanzetten.

Na het afsluiten van windows boot de computer op na het aanraken van het toetsen bord. Dit doet íe ongeacht de settings van windows. Het opstarten via "magic packet" lukt dan niet. Het netwerk lampje op de router staat uit.
Ik heb router nu een maanden en kan mij niet herrineren of het lampje aanbleef na het uitzetten van de computer.

Heeft iemand deze mobo en blijft het netwerklampje op de router wel aanstaan?

Als ik windows afsluit met het slaap commando "shift afsluiten" dan start windows wel via de "magic packet".

Van mijn andere PC asus P2B (Windows 98) met een losse Sitecom LN020 NIC (incl. wake on LAN kabel) blijft na het uitzetten het netwerklampje wel branden. Deze PC reageert wel op Magic packet en boot dan goed op.

Heeft iemand dezelfde ervaring met deze MOBO?

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

HellBeast

Oh My GoT!

Dit is een probleem op veel Asus boarden.

zie WOL wil wel... maar niet altijd

Ik heb er zelf ook last van. Wat ik heb concluderen is dat het board wel WOL ondersteund, maar alleen via de PCI bus. En je netwerkkaart moet dus ook WOL over de PCI bus ondersteunen. Mijn realtek doet dat dus blijkbaar niet.

Omdat het over de PCI bus gaat zit er dus ook geen aansluiting op je MOBO voor het WOL kabeltje. (Die zou dan niet meer nodig zijn.)

Maar om op je vraag door te gaan: Ik zou ook graag willen weten of mensen WOL op een (recente) Asusboard aan de praat hebben gekregen en welke NIC ze daarvoor hebben gebruikt.

Beauty is in the eye of the beerholder

Verwijderd

Ik heb niet hetzelfe bord als jij, maar op al mijn Asus borden die ik wel heb met WOL aan blijven de netwerk lampjes op de router (en netwerkkaart, indien aanwezig) inderdaad branden.

Heb je in de eigenschappen (device manager) van je NIC onder "advanced" ook een item met de naam "RWU Magic Pkt" of iets in die geest, en zo ja, staat deze aan (enabled)?

Ik heb het werkende op een Asus A7V333, zonder dat WOL kabeltje, netwerkkaart is een 3C905C-TX-M en ook met onboard NICs op de Asus A7V8X-X (zie hier en hier voor meer details).

Het komt overigens vaak voor dat WOL niet werkt uit een "koude" start. Als je bijvoorbeeld je computer helemaal uit zet (dmv de voeding of de stekker), en 'em daarna weer aan zet, werkt WOL vaak niet. De enige reden die ik hier voor heb kunnen vinden is dat de netwerk kaart eerst op een bepaalde manier moet worden ingesteld door software. Dus nadat je je computer een maal op start, en hem dan gewoon "uit" zet werkt WOL wel.

---

Heb net even getest of die "RWU Magic Pkt" ook invloed had op de ledjes, maar voor zover ik kon zien niet. Na het instellen van deze optie op "Disabled" blijven de ledjes gewoon branden, maar WOL werkt hierna niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 23:51 ]

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 23:36:
Het komt overigens vaak voor dat WOL niet werkt uit een "koude" start. Als je bijvoorbeeld je computer helemaal uit zet (dmv de voeding of de stekker), en 'em daarna weer aan zet, werkt WOL vaak niet. De enige reden die ik hier voor heb kunnen vinden is dat de netwerk kaart eerst op een bepaalde manier moet worden ingesteld door software. Dus nadat je je computer een maal op start, en hem dan gewoon "uit" zet werkt WOL wel.
WOL werkt dan niet omdat de stroom van de NIC af is geweest. Het ledje achterop brandt na een stroomonderbreking niet meer. De netwerkkaart pikt dus geen signalen meer op. Dat is altijd zo volgens mij.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:34
Eegee schreef op 06 april 2004 @ 23:42:
[...]

WOL werkt dan niet omdat de stroom van de NIC af is geweest. Het ledje achterop brandt na een stroomonderbreking niet meer. De netwerkkaart pikt dus geen signalen meer op. Dat is altijd zo volgens mij.
Ik heb bij mijn stage bedrijf met HP/Compaq (d530) en Dell (optiplex 240 dacht ik) systemen gewerkt en daar gingen de lampjes wel op branden wanneer je de stekker in het stopcontact deed. Maar dat was bij onboard kaarten. Weet niet hoe dat bij andere merken zit. Wel vaag dat die dingen soms niet allemaal op WOL reageerden.

Whoop!

Verwijderd

Eegee schreef op 06 april 2004 @ 23:42:
[...]
Hier kun je best eens gelijk in hebben, ik heb nooit echt een "officiële" verklaring kunnen vinden waarom het niet werkt vanuit een koude start. Bij mij gaan de ledjes wel branden zodra ik m'n systeem aan zet, maar WOL werkt niet totdat ik minstens een keer de machine heb gestart. Ik zal binnenkort wel eens kijken of het besturingsysteem hier ook invloed op heeft. Bijv door de computer in DOS te booten na een koude start, uit te zetten en dan te kijken of WOL werkt. Zo niet, dan zou je toch haast zeggen dat het besturingsysteem en/of de drivers hierop invloed hebben.

---

Heb net het bovenstaande even getest, als ik de machine uit zet dmv de schakelaar op de voeding, daarnaa weer aan, gaat het ledje op m'n switch branden, maar werkt WOL niet.
Na de PC te hebben gestart met een boot disk (Ghost zonder netwerk drivers), en hierna mbv de gewone schakelaar uit gezet te heben, werkt WOL wel.

Lijkt er dus up dat het niet de drivers of het besturingssysteem is, maar uit mij eerdere test (zie vorig bericht) kun je dmv instellingen in het besturingssysteem toch invloed uitoefenen op de werking van WOL.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 00:08 . Reden: Nog een testje.... ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik zal al mijn instellingen nog eens nalopen.
Het moet volgens mij in de BIOS zitten..

Dan klopt het toch dat mijn router ledje voorheen branden. Wel vreemd dat hij dat nu niet meer doet. Ik ben overgestapt van kabel naar adsl. mijn router werkte goed met de motorola surfboard. Volgens mij brande toen de ledjes wel.

Ik heb enkele dagen zitten klooien om mijn speedtouch en de sitecom router aan de praat te krijgen. Kan ik iets aan de netwerk kaart beschadigen als ik de netwrk kabels vaak omsteek?

Ik heb mijn BIOS instellingne niet opgeschreven voordat ik er mee ging spelen...stom natuurlijk.
Dat van die koude start klopt..ik heb dit in verschillende forums bevestigd gezien.
Wordt vervolgd..

****Update****

Ik heb de nieuwste driver van 3com van de ASUS K8V site gedownload. Deze heb ik geinstalleerd. Nu doet 'ie het weer !!!
Blijkbaar is Wake on LAN naast de BIOS ook afhankelijk van de driver. Ik dacht dat tijdens de boot fase niet naar divers werd gekeken...
Ik weet niet of door de dirver komt of het factory default zetten zie beneden;

D'r zit ook een "NIC doctor" programma bij, hiermee kun je funkties aan en uit zetten van de netwerkkaart. Wake on LAN staat er vreemd genoeg niet bij. Wel is er een "factory default" toets. Deze heb ik gebruikt.

Daarna via "hardware device" de instellingen weer nagelopen. Wake on LAN enabled. Het LEDje op de Router/Switch blijft bij shutdown weer aan.

****Update 2 ****

Helaas...hij heeft het maar een korte tijd gedaan. Op een of andere manier blijft er een bitje omvallen tussen windows XP Home, en de drivers van 3COM, ASUS en VIA...Ik wordt er en beetje verdrietig van....afijn wordt mischien nog vervolgt...

****Update 3 ****
Na lang zoeken heb ik gevonden welk bitje iedere keer "omvalt".

In het register wordt door XP een verkeerde waarde ingevuld.
Het wake on LAN ledje branden niet, bij computer "soft off".

In het register was onderstaande waarde op dat moment 3.
Dit heb ik op 27 gezet en het wake on LAN ledje blijft branden.

XP veranderd deze waarde als je in driver eigenschappen, in advanced tab, energiebeheer tab gaat rommelen. Blijkbaar zet hij de verkeerde waarde in het register.

Bij het checken met "regedit" kwam ik er bij toeval achter!! Ik hoop dat deze tip andere verder helpt.

Wake Up Capabilities
--------------------

Registry Name: "WakeUpModeCap_<n>" <n> = port designator (A or B)
Default value: 15 (OS Controlled)
Valid values: 0 = "None"
15 = "OS Controlled"
25 = "Magic Packet"
26 = "Pattern Match"
27 = "Magic Packet and Pattern Match"
28 = "Link Change"

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 09:43 ]

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56
Bij een aantal 3com kaarten wo de 3c905 (of is het nou 3c509) is de WOL functionaliteit niet helemaal lekker. Het moet zowel in het bios als in de driver geactiveerd worden. Dan nog werkt het alleen als de pc via windows afgesloten is (dus niet na een "koude" start).
Je moet iig niet de windows drivers gebruiken maar de 3com drivers of drivers van je mobo.
Pagina: 1