Toon posts:

IIyama levert dead pixel garantie voor 60 euro??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.254 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was gisteren bij een winkel bij mij in de buurt, omdat ik een TFT wil kopen (de iiyama prolite e481s 19"overigens). Ik wilde het voor elkaar krijgen dat ik het scherm in de winkel mocht testen op dead (sub)pixels alvorens tot aanschaf over te gaan.

Nou, daar trapte hij dus niet in! Volgens hem verkoopt hij altijd alleen maar A klasse, de webwinkels verkopen meestal B klasse (gegarandeerd dead (sub)pixels). Vandaar dat hij wat duurder is dan webwinkels, zegt hij. Er schijnt, ook weer volgens hem, een zegel op de verpakking te zitten. Als die is verbroken is de TFT A klasse af.

Bovendien was het volgens hem zo, dat momenteel alleen IIyama een zero dead pixel garantie binnen 8 dagen afgeeft voor de lieve duit van 60 euro bovenop de prijs.

Is dit allemaal waar? hebben webwinkels altijd B klasse TFT's? Zijn er anderen die zero dead (sub)pixel garantie afgeven?

Verwijderd

Nee is niet waar. CTX geeft 3 maanden een dead pixel garantie, gratis...!

Overigens niet op alle modellen.

Kijk ff op de site van CTX daar staat meer informatie.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je het mij vraagt probeert 'ie je in de maling te nemen... Ikzelf heb op de beurs de Iiyama AS3414UT-BK gekocht. Die was toen 150 euro goedkoper omdat er een dooie pixel in zat.
Dus volgens mij zijn winkels verplicht erbij te vermelden dat het om een dood pixel exemplaar gaat. Volgens mij staan de serienummers van deze schermen ook in de Iiyama database als zodanig vermeldt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 09:10:
Nee is niet waar. CTX geeft 3 maanden een dead pixel garantie, gratis...!

Overigens niet op alle modellen.

Kijk ff op de site van CTX daar staat meer informatie.
HALLO!! Hij heeft het over een Iiyama monitor hoor! |:(

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

bull

de enige klassificatie die echt 0 dead pixels is, is klasse I, en die zijn superduur.
elker consumentenwinkel verkoopt klasse II, en als je daar een deadpixel garantie bij wil krijgen, is dat een aardigheidje van de winkel.
Wel is het zo dat de Iiyama tape op de doos uit bliksemschichtjes bestaat en dat je dus zolang die onverbroken is kan weten dat je de eerste bent die hem uit de doos haalt nadat hij bijde fabriek vandaan komt (wat nog steeds niet 100% zekerheid geeft dat er niet al (onderdelen) eerder gebruikt zijn)

gewoon een verkooppraatje dus.

het hangt er maar net van af of jij het die 60 euro extra waard vind voor het feit dat de winkel in de buurt zit.

Bij een (goede) webwinkel heb je dezelfde kwaliteitsgarantie en betaal je of niets of iets van 25 euro voor de zero-deadpixel garantie

Negeren is vooruitzien

Verwijderd

als je hem niet werkend mag zien dan NIET kopen.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:10
Nyarlathotep schreef op 06 april 2004 @ 09:12:
[...]

Wat is dit nou voor een vreemde reactie. :? Bruttes134 geeft alleen maar antwoord op de vraag op de vraag: Zijn er anderen die zero dead (sub)pixel garantie afgeven? Blijkbaar doet CTX dit net zoals Hitachi overigens.

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 17:21
kwiebus schreef op 06 april 2004 @ 09:20:
[...]

Wat is dit nou voor een vreemde reactie. :? Bruttes134 geeft alleen maar antwoord op de vraag op de vraag: Zijn er anderen die zero dead (sub)pixel garantie afgeven? Blijkbaar doet CTX dit net zoals Hitachi overigens.
Jip, ook Hitachi. Top dus. Ik zou nooit 't risico willen lopen op een TFT met dode pixel. Volgens mij kan er naderhand ook geen spontane dead pixel meer komen, dus dan zit je goed.

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03
Ik heb mijn IIyama E431-B bij de Paradigit gehaald in Utrecht. Bij alle Paradigit vestigingen mag je vooraf je monitor bekijken. Verder mag je hem _altijd_ binnen 7 dagen terug brengen als het blijkt dat er een dode (sub-)pixel op zit.
Paradigit is misschien niet de goedkoopste, maar ook absoluut niet de duurste. Dus misschien is dat een optie :)

.edit: Ze hebben hem dus inderdaad staan, voor EUR689

[ Voor 8% gewijzigd door JJapie op 06-04-2004 09:32 ]

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
Deze garantie van Iiyama is er wel hoor.
Pixelfout vrije uitlevering van TFT-schermen door iiyama
Voor een bedrag van 59,- euro kunt u het iiyama scherm wat u bestelt laten controleren op dode pixels. Deze controle wordt door iiyama uitgevoerd en u krijgt een certificaat dat uw scherm 100% in orde is. Als u gebruik wilt maken van deze service kunt u na uw bestelling een e-mail sturen naar em@il.

Verwijderd

Gewoon bij een webwinkel kopen. Heb je een dode pixel of subpixel. Gewoon terugsturen zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen. Heb je wettelijk recht op. Nergens voor nodig een extra betaalde garantie!

• Roet
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 10:56:
Gewoon bij een webwinkel kopen. Heb je een dode pixel of subpixel. Gewoon terugsturen zonder opgaaf van reden binnen 7 dagen. Heb je wettelijk recht op. Nergens voor nodig een extra betaalde garantie!
Lekker veel gekloot, lekker zelf die monitor weer goed verpakken anders boete, vervolgens de verzend kosten betalen en dan een nieuwe bestellen en weer wachten en weer hopen. Liever iets meer en meteen een 100% goede als je mij vraagt.

Lees anders een het 172X topic. Hadden mensen gewoon soms 4 schermen achter elkaar met dode pixels. 4x verzendkosten = best veel als je het mij vraagt :).

Daarnaast doen meerdere webshops gewoon de teruggestuurde monitoren met kapotte pixels opsturen naar mensen zonder garantie. Dus als je online koopt bij een winkel die pixelgarantie geeft, weet je al bijna zeker dat als je dat niet doet dat je een dode pixel variant krijgt van je monitor.

[ Voor 30% gewijzigd door Roet op 06-04-2004 11:00 ]

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:14
Pfff, wat een onzin zeg, extra betalen voor geen dooie pixels. Je koopt een duur product, waarvan je nog niet eens weet of het goed is, en om er wel zeker van te zijn, moet je nog meer betalen?? Laat ze dan standaard de 0-pixel 60 euro duurder maken, zijn ze van het gezeur af.

En als ze moeilijk doen over testen: voor hun 10 andere winkels :)

• Roet
monkel schreef op 06 april 2004 @ 11:01:
Pfff, wat een onzin zeg, extra betalen voor geen dooie pixels. Je koopt een duur product, waarvan je nog niet eens weet of het goed is, en om er wel zeker van te zijn, moet je nog meer betalen?? Laat ze dan standaard de 0-pixel 60 euro duurder maken, zijn ze van het gezeur af.

Probleem is dat als je een beetje grote montior wil kopen (>19") je het probleem krijgt dat er al veeeeel winkels afvallen aangezien die alleen tot 17" gaan bijv. Paradigit verkoopt toevallig wel de E511S, maar wel voor 999 E. En ik denk niet dat ze ff zo een paar monitoren van 999 E uit het magazijn halen voor jou om te testen. Maar als het waar is van die A en B klasse zit er misschien wel wat in.

Verwijderd

Ik heb dus net een iiyama gekocht (E431S) en daar wilde ze mij ook een pixel garantie op verkopen. Nu heb ik hem dus toch gekocht, misschien niet zo slim achteraf, en hij bleek na 2 uur draaien een subpixel defect te hebben. De verkoper wilde hem nog niet eens laten zien, maar ja ik wilde hem te graag kopen.

Ik kan toch gebruik maken van het recht om het product binnen 8 dagen terug te brengen zonder opgaaf van reden! Waar elke consument recht op heeft?
En het feit dat in de algemene voorwaarden van de winkel staat dat het alleen op producten is met nog gesloten verpakking doet daar niet aan af. De wet gaat toch boven een algemene voorwaarden van een winkel? Of heb ik het mis.

Wat raden jullie mij aan?
Denk dat ik geld terug vraag en ergens koop die gewoon niet zo moeilijk doen met terug brengen van producten.

Groeten

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

monkel schreef op 06 april 2004 @ 11:01:

En als ze ze standard 60 Euro duurder maken gaan mensen weer klagen dat TFT schermen te duur zijn .... :O

TFT is gewoon een brak produkt, als je geen brakke produkten in huis wilt moet je geen TFT uit die klasse kopen.

In de winkel waar ik werk kunnen mensen voor 15 Euro een dode-pixel-omruilgarantie kopen. Dus als er dan binnen zoveel dagen dode (sub)pixels inzitten krijgen ze een nieuw scherm.
Zonder die garantie gelden gewoon de voorwaarden van Iiyama.
Wij testen de schermen niet van tevoren omdat dat veel teveel werk is.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 14-07 13:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Je koopt een product en daarvan mag je verwachten dat het nieuw en goed is. Is het niet goed, dan heb je garantie, toch? Ik koop toch ook geen auto met de mededeling "het kan zijn dat de kilometerteller er na een half uurtje mee ophoudt meneer, maar dat is dan niet ons probleem"..... ?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat een winkel best graag zijn Eu. 999 monitoren wil verkopen. Het zou geen probleem mogen zijn om zo'n monitor te mogen bekijken voordat je 'm koopt. Dus als je hem niet mag bekijken => andere winkel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 11:17:
Ik kan toch gebruik maken van het recht om het product binnen 8 dagen terug te brengen zonder opgaaf van reden! Waar elke consument recht op heeft?
En het feit dat in de algemene voorwaarden van de winkel staat dat het alleen op producten is met nog gesloten verpakking doet daar niet aan af. De wet gaat toch boven een algemene voorwaarden van een winkel? Of heb ik het mis.
Ik dacht dat het 7 dagen was en dat het alleen geldt bij aankopen via internet.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 21:44
BeQuietAndDrive schreef op 06 april 2004 @ 11:24:
Je koopt een product en daarvan mag je verwachten dat het nieuw en goed is. Is het niet goed, dan heb je garantie, toch? Ik koop toch ook geen auto met de mededeling "het kan zijn dat de kilometerteller er na een half uurtje mee ophoudt meneer, maar dat is dan niet ons probleem"..... ?
Zo werkt dat niet, iets is kapot wanneer je het niet meer kan gebruiken waarvoor 't bedoelt is. Een scherm met een dode (sub) pixels is nog prima bruikbaar, en dus niet kapot. Om je vergelijking met de auto in stand te houden; elke auto bevat duizenden imperfecties, alleen de meeste zal je niet kunnen zien. Denk je dat je autolak bijv. overal even gelijkmatig is gespoten? Tuurlijk niet; dat is technisch bijna niet mogelijk. Is dan ook de auto meteen kapot?

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op 06 april 2004 @ 09:12:
[...]

Zoals al eerder gemeld ik reageerde op de vraag of er meerdere fabrikanten zijn die een pixel garantie bieden. Zelf beter lezen dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 11:49 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een spatje in de lak is toch wezenlijk iets anders dan een dode pixel in het scherm (waar het bij een beeldscherm allemaal om draait). Vergelijkingen met auto's gaan al snel mank, omdat het niet dezelfde situaties betreft, maar een auto die af en toe hort en stoot hoef je ook niet te accepteren als de auto net nieuw is gekocht.
TFT is gewoon een brak produkt, als je geen brakke produkten in huis wilt moet je geen TFT uit die klasse kopen.
Dit is echt typisch verkoperspraat. Bagger verkopen, maar dat er niet even bij vertellen als iemand een scherm uitzoekt. Klassen (laat staan een uitleg daarbij) heb ik nog nooit bij een advertentie zien staan. Kortom, troep verkopen als nieuw voor veel centen en achteraf wijzen op fictieve klassen en nog onomwonden toegeven dat TFT troep zou zijn. Waarom verkoop je het dan?

Verkoperspraat :r

Verwijderd

Topicstarter
Oke, duidelijk zover. IIyama blijkt dus inderdaad een soort verzekering te hebben voor die 59 euro. Ik heb echter diverse posts gezien die zeggen dat winkels een zero dead (sub)pixel garantie geven voor niks of in elk geval veel minder. Weten jullie er een in de buurt van Alphen aan den Rijn? Ik wil hem toch in ieder geval werkend zien voordat ik hem meeneem. Paradigit in Utrecht is een optie, maar is me iets te ver weg.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:30

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 12:36:
Oke, duidelijk zover. IIyama blijkt dus inderdaad een soort verzekering te hebben voor die 59 euro. Ik heb echter diverse posts gezien die zeggen dat winkels een zero dead (sub)pixel garantie geven voor niks of in elk geval veel minder. Weten jullie er een in de buurt van Alphen aan den Rijn? Ik wil hem toch in ieder geval werkend zien voordat ik hem meeneem. Paradigit in Utrecht is een optie, maar is me iets te ver weg.
Informatique (Bergschenhoek) geeft voor €15 dode-pixel-garantie op 15"-schermen en voor €25 op 17"- en grotere schermen. Krijg je de eerste 8 dagen na aankoop volledige garantie op wat voor dode pixels dan ook.
Is redelijk in de buurt denk ik.. maar kijk ook eens op de website van je eigen favo computerzaak in de buurt, wie weet dat die er ook wel aan doet?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

MyCom doet hier ook aan, zonder extra kosten. Zij hebben een 8 dagen DOA garantie. Onder DOA valt ook een subpixel defect.

Verwijderd

Ik heb dus net een iiyama gekocht (E431S) en daar wilde ze mij ook een pixel garantie op verkopen. Nu heb ik hem dus toch gekocht, misschien niet zo slim achteraf, en hij bleek na 2 uur draaien een subpixel defect te hebben. De verkoper wilde hem nog niet eens laten zien, maar ja ik wilde hem te graag kopen.

Wat raden jullie mij aan?
Denk dat ik geld terug vraag en ergens koop die gewoon niet zo moeilijk doen met terug brengen van producten.

Groeten
Als de verkoper jou de pixelgarantie had aangeboden en jij deze had afgewezen ben imo zelf verkeerd geweest. Nu ga je gezeik krijgen.

Eigenlijk is het wel onzin om extra te betalen voor deze garantie, maar begrijpelijk als je het bij een winkel koopt die lagere marges dan de concurrentie hanteerd.

Zover ik weet kan je bij Dynabyte en Paradigit een TFT altijd binnen 8 dagen ruilen en zijn de prijzen redelijk. Bij media-markt kan je zelfs binnen 14 dagen ruilen, alleen zijn ze daar imo wel ietsje duurder met TFT's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 12:36:
Volgens mij geld voor die 59 euro die zero-dead pixel garantie voor de volledige 3 jaar on-site garantie. Moet je anders ff navragen.

Ik heb welles TFT's meegemaakt waarvan subpixels pas na 2 uurtjes draaien zichtbaar worden.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik had dus ook een 481s gehaald en mocht hem van te voren zien pixel sub en dead vrij maar thuis aangekomen na 4 uurtjes branden kwam er 1 dead subpixeltje zichtbaar en mocht hem niet meer ruilen omdat iiyama na zoveel pixels pas in aktie kwam..

Ga gewoon voor die iiyama pixel regeling als die er is, of neem een dead pixel garantie van de winkel zelf.. al hoor je wel veel geruchten bij een eigen pixel garantie dat ze de terug gestuurde schermen zo weer naar de volgende sturen dus dan blijf je terug sturen als je geen gelukt hebt. :/

[ Voor 26% gewijzigd door _MaLa_ op 06-04-2004 20:28 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Nou, daar trapte hij dus niet in! Volgens hem verkoopt hij altijd alleen maar A klasse, de webwinkels verkopen meestal B klasse (gegarandeerd dead (sub)pixels). Vandaar dat hij wat duurder is dan webwinkels, zegt hij. Er schijnt, ook weer volgens hem, een zegel op de verpakking te zitten. Als die is verbroken is de TFT A klasse af.

Bovendien was het volgens hem zo, dat momenteel alleen IIyama een zero dead pixel garantie binnen 8 dagen afgeeft voor de lieve duit van 60 euro bovenop de prijs.
Het is allemaal kletspraat. Je betaalt behoorlijk wat geld voor een goede monitor en je mag er redelijkerwijs van verwachten dat je geen dooie pixels hebt binnen een normale periode. Een videofilm waar je een minuut niet van kan zien of een CD waar 3 minuten ruis op staat accepteer je toch ook niet. Een lerenbank met een gat erin? Een harddisk met 1% aan rotte sectoren? Een aquarium met een klein gaatje?
Allemaal zaken die je niet logischerwijs niet zou accepteren.

Het produkt voldoet niet aan de verwachten, de winkelier heeft een slecht produkt verkocht en dient het derhalve terug te nemen of te zorgen voor een goede vervanging.

Als die praatjes van pixelgaranties zijn gewoon bedoeld om je extra geld uit je zak te kloppen, net zoals de Dixons-extra-garanties. :r

Ik zou maar met een aantal stevige vrienden of familieleden eens verhaal gaan halen want je hebt gewoon recht op een normaal functionerend scherm.
Het is erg dat je je als klant tot dit soort zaken moet verlagen tegen weerbarstige winkeliers die denken dat ze boven de wet staan.

Ik weet dat er veel schermen 'gerecycled' worden en dat je als winkelier af en toe schermen tegen een (erg) lage prijs aangeboden krijgt, maar dat risico is puur en alleen voor de winkelier.

Ik snap zowiezo ook niet dat je nog naar zo'n achterlijke winkel gaat? :?
Ga gewoon voor die iiyama pixel regeling als die er is, of neem een dead pixel garantie van de winkel zelf.. al hoor je wel veel geruchten bij een eigen pixel garantie dat ze de terug gestuurde schermen zo weer naar de volgende sturen dus dan blijf je terug sturen als je geen gelukt hebt.
Klopt. Als je gebruik maakt van een koeriersdienst dan is er een kans dat je een brak scherm terug krijgt.
De puntgave 21" van m'n broertje zou vervangen moet worden door een scherm vol met krassen op de beeldbuis. Daar nam ie uiteraard ook geen genoegen mee en uiteindelijk heeft ie weer een krasvrij beeldscherm gekregen.
Eigenlijk is het wel onzin om extra te betalen voor deze garantie, maar begrijpelijk als je het bij een winkel koopt die lagere marges dan de concurrentie hanteerd.
Dit heeft niets met marges te maken. Bij zowel de duurste zaak als goedkoopste prijsvechter heb je dezelfde rechten. Met uitzondering van de situatie waarin je wist dat een scherm bepaalde defecten had en er hiervoor een lagere prijs gerekent is. Dan kan je uiteraard niet aanspraak maken op de rechten voor een puntgaaf scherm.
Mensen laten zich veel te gemakkelijk bedotten en omlullen door sluwe winkeliers die net doen alsof ze volledig in hun recht staan.

Fabrikanten geven aan winkeliers bepaalde garanties af, maar de betekent niet dat de winkeliers letterlijk alles over kunnen en moeten nemen. Wettelijk gezien moeten zij soms meer garantie geven dan de fabrikanten, dat is nu eenmaal het consumenten recht. En dat heet ondernemingsrisico. Dat sommige winkeliers er onderuit proberen te komen, moet je gewon negeren en je recht opeisen. Dat dat niet altijd makkelijk is, zal ook ik niet ontkennen.

(Ooit eens de halve Kinorama verrot gescholden omdat ze m'n geld voor een spindel kapotte CD's niet terug wilde geven. Ze bleken achteraf maanden in de etalage in de volle zon te hebben gestaan. Vandaar dat er niets mee te beginnen was. Na flink drammen toch m'n geld terug gekregen, ondanks allerlei smoesjes dat er op CDr's geen garantie zat blablablabla... Het is triest dat het zover moest komen dat ik asociaal gedrag moet gaan vertonen om m'n recht te halen :'( )

[ Voor 41% gewijzigd door -=bas=- op 06-04-2004 21:10 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

je mag hem sowieso in de winkel bekijken. je bekijkt je huisdier toch ook voordat je hem koopt. misschien zitten er wel beschadigingen op uit de fabriek. die krijg jij dan op je dak als je hem thuis pas openmaakt. dan zeggen ze dat jij dat gedaan hebt. zoals al eerder vermeld. als ze je niet willen laten kijken dan niet kopen maar naar de concurrent gaan.
dit geld voor alle schermen dus niet alleen iiyama.

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
je mag hem sowieso in de winkel bekijken.
Daar heb je helemaal gelijk in. Als het niet mag, dan weet je dat ze iets te verbergen hebben en kan je inderdaad beter naar een ander gaan. Maar niet iedereen is zo handig blijkbaar.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Zo denkt Philips er over:

Linkt werkt niet....

Philips schijnt de duidelijkste "pixel garantie" te hebben.
'k heb mijn Philipsje overigens bij V&D zelf mogen controleren op dooie pixels.

Offtopic:
Ze probeerden me overigens drie jaar extra garantie te verkopen.....

'k heb bij een winkel drie Ilyama monitoren mogen zien. Alle drie dooie pixels!
De verkoper was er daarna spuugzat van, geneerde zich dood en wilde niet nog meer monitoren uitpakken!

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 21:23 . Reden: link verwijderd ]

Verwijderd

en nooit bij mycom kopen! hier mag je je scherm ook niet eerst bekijken!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 17:39:
MyCom doet hier ook aan, zonder extra kosten. Zij hebben een 8 dagen DOA garantie. Onder DOA valt ook een subpixel defect.
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 21:23:
Ik ben een beetje verward hier 8)7 Het kan ook zijn omdat ik niet weet wat DOA is, als iemand me dat even wil uitleggen O-))

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Groeten
Volgens mij is het inderdaad wettelijk vastgelegd dat je 'm binnen 8 dagen terug mag brengen (is heb even gezocht maar het artikelnummer niet kunnen vinden). Als dat zo is dan geldt dat inderdaad zwaarder dan hun algemene voorwaarden. Maar ja - het is altijd maar de vraag of de winkel zin heeft om zich eraan te gaan houden - ze kunnen net zo goed nee zeggen en pas ja zeggen als je met je advocaat langs komt - die tegen die tijd al meer gekost heeft dan dat hele scherm.
Maar ik heb bij Mycom nog nooit problemen gehad met iets terugbrengen binnen 8 dagen.

Overigens is mijn ervaring bij Mycom Haarlem dat je je scherm prima mag bekijken, alleen niet als er nog 20 mensen achter je staan te wachten (wat ik redelijk terecht vind).
LifeTecH schreef op 06 april 2004 @ 21:33:
[...]

[...]

Ik ben een beetje verward hier 8)7 Het kan ook zijn omdat ik niet weet wat DOA is, als iemand me dat even wil uitleggen O-))
DOA = Dead on Arival - oftewel het heeft nooit gewerkt. Hier vallen ook alle produkten onder die binnen 8 dagen na aankoop stukgaan (onder normale omstandigheden). Het hangt er alleen van af of men vindt dat 1 dode pixel een dood scherm betekent.....

[ Voor 16% gewijzigd door reinhrst op 06-04-2004 21:35 ]

Claude

Verwijderd

Toch maar ff zeggen dat dat recht van 7 dagen (of 3 maand!) teruggave enkel geldt bij verkoop op afstand. Ik spreek hier wel over België, maar zal wel min of meer analoog zijn in Nederland. Wanneer de winkel nergens duidelijk vermeldt dat je het recht op teruggave hebt binnen de 7 _werk_dagen, dan krijg je zelfs 3 maand de tijd...

De 7 dagen kunnen in principe vrij gekozen worden, met 7 als ondergrens.

Voor de teruggave heb je geen reden nodig, en kan/mag er ook geen boete opgelegd worden...

Wat ik niet 100% zeker ben, maar wat het bekijken van dode pixels in de winkel zelf betreft heb je normaal het recht om het product te bekijken... dat is nl net de reden waarom de extra regeling er is bij verkopen op afstand; aangezien je daar niet eerst je product kan bekijken...

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
reinhrst schreef op 06 april 2004 @ 21:33:
Overigens is mijn ervaring bij Mycom Haarlem dat je je scherm prima mag bekijken, alleen niet als er nog 20 mensen achter je staan te wachten (wat ik redelijk terecht vind).
Maar dan kunnen ze alsnog zeggen dat je later even terug moet komen om hem te testen :)
DOA = Dead on Arival - oftewel het heeft nooit gewerkt. Hier vallen ook alle produkten onder die binnen 8 dagen na aankoop stukgaan (onder normale omstandigheden). Het hangt er alleen van af of men vindt dat 1 dode pixel een dood scherm betekent.....
thnx _/-\o_

*Heeft weer een term geleerd :9

Verwijderd

reinhrst schreef op 06 april 2004 @ 21:33:
[...]
wat dus zowat altijd is bij de mycom in amsterdam :X :( :r
hadden ze eindelijk een soort snelkassa gemaakt kwamen er 2 engels sprekende jongens een laptop van 2000 euro kopen 8)7 |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2004 01:33 ]

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat 'dead pixels' zo regelmatig voorkomen. Ik bezit zelf 3 TFT's (2 x 15" en een keer 19"), gekocht bij speciaalzaken als de Gamma en de Aldi :+. Dit alles zonder de doos ook maar open te maken. Geen dooie pixels.... Heb ik mazzel gehad?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik mocht hem anders gewoon binnen 8 dagen om ruilen zonder extra kosten als ik een dode pixel had, hier kan een winkel nl helemaal niks tegen doen. (Is mij door een verkoper verteld)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Een dode pixel is iets waar je niet om vraagt en volgens de consumentenbond mag je terug binnen de garantie periode. Het product voldoet immers niet aan de verwachte eisen. Uiteraard geldt dit op fabrieksgarantie en niet op schade van buitenaf. Tevens als een bedrijf vermeld dat hij/zij geen garantie geeft op dit probleem moet het apart vermeld worden in of de algemene voorwaarden of apart op de rekening zelf die de consument dan moet tekenen. Het is wel redelijk als een bedrijf een vergoeding vraagt voor het be-af-handelen van garantie goederen, zij maken immers ook kosten. Vooraf die vergoeding betalen is kolder, je heb immers ook geen garantie dat het product stuk zal gaan voor het verlopen van de garantie.

Meh ...

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Twarp schreef op 07 april 2004 @ 02:45:
Een dode pixel is iets waar je niet om vraagt en volgens de consumentenbond mag je terug binnen de garantie periode. Het product voldoet immers niet aan de verwachte eisen. Uiteraard geldt dit op fabrieksgarantie en niet op schade van buitenaf.
Niet mee eens, veel mensen vinden het prima om een paar honderd euro minder te betalen voor een klasse 2 scherm (met dus het risico van kapotte pixels). Fabrikant blij omdat ie z'n niet perfecte panelen kan afzetten, klant blij omdat ie een goedkoop scherm krijgt (en, laten we eerlijk zijn, zo ongeveer iedereen behalve de grafisch ontwerper kan prima zijn werk doen met een scherm met 1 of 2 pixels minder). Probleem is alleen dat de verkoper nooit dat verhaal erbij vertelt.
Tevens als een bedrijf vermeld dat hij/zij geen garantie geeft op dit probleem moet het apart vermeld worden in of de algemene voorwaarden of apart op de rekening zelf die de consument dan moet tekenen.
Elke LCD-fabrikant heeft duidelijke richtlijnen over hoeveek pixels er stuk mogen zijn, dat mensen die niet lezen, ja ach....
Het is wel redelijk als een bedrijf een vergoeding vraagt voor het be-af-handelen van garantie goederen, zij maken immers ook kosten. Vooraf die vergoeding betalen is kolder, je heb immers ook geen garantie dat het product stuk zal gaan voor het verlopen van de garantie.
Dit is dus complete onzin. Een bedrijf moet (wettelijk geregeld) kosteloos garantie bieden. Alleen als blijkt dat het probleem in kwestie niet binnen de garantie viel mogen ze kosten in rekening brengen. Je moet er als bedrijf dus gewoon rekening mee houden dat als 1 in 100 produkten terugkomt voor garantie, je dat meeneemt in je verkoopsmarge.

Claude

Verwijderd

Dit is dus complete onzin. Een bedrijf moet (wettelijk geregeld) kosteloos garantie bieden.
Bij webshops is er natuurlijk nog het transport naar de winkel dat ten koste valt van de consument .... Maar ik meen me ook te herinneren dat het bedrijf zelf eveneens eventuele transportkosten mag doorrekenen aan de klant.

• TheDiver
  • Laatst online: 28-04 16:53
Iiyama heeft standaard een omruilgarantie van 8 dagen, ONBETAALD!!!!
Trap er dus niet in.

Tekst van de Iiyama site:

Mogen er pixels stuk zijn op een LCD monitor?

Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels. Een pixeldefect treedt op, als een (sub)pixel (in de kleur rood, groen, blauw) continue blijft branden of niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixel defecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. In de regel kunnen we stellen dat iiyama een LCD monitor zal vervangen bij meer dan 2 defecte sub-pixels bij LCD monitoren t/m 18". Bij een 19 inch LCD monitor is dit het geval bij meer dan 4 defecte sub-pixels.

Deze omruil garantie wordt enkel gegeven binnen acht dagen na aankoop.

Na deze acht dagen garanderen wij dat onze LCD monitoren binnen de ISO-13406-2 klasse II normering vallen.

De 2 na laatste regel is van belang dus. Hier word dus geen geld voor gevraagd en dient via de winkelier te geschieden, die hier al helemaal niks voor mag vragen!!!

Groet

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

TheDiver schreef op 07 april 2004 @ 04:27:
Trap er dus niet in.
Dit is fabrieksgarantie en staat los van de wettelijke verplichtingen van de verkoper. Aangezien klasse normeringen en de mogelijkheid van (bij de verkoper blijkbaar bekende) fouten in schermen nooit in de advertenties en aanprijzingen staan, gaat een verkoper daarop gewoon nat wat mij betreft.

• Roet
TheDiver schreef op 07 april 2004 @ 04:27:
Trap er dus niet in.

Tekst van de Iiyama site:

Mogen er pixels stuk zijn op een LCD monitor?

Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels. Een pixeldefect treedt op, als een (sub)pixel (in de kleur rood, groen, blauw) continue blijft branden of niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixel defecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. In de regel kunnen we stellen dat iiyama een LCD monitor zal vervangen bij meer dan 2 defecte sub-pixels bij LCD monitoren t/m 18". Bij een 19 inch LCD monitor is dit het geval bij meer dan 4 defecte sub-pixels.

Deze omruil garantie wordt enkel gegeven binnen acht dagen na aankoop.

Na deze acht dagen garanderen wij dat onze LCD monitoren binnen de ISO-13406-2 klasse II normering vallen.

De 2 na laatste regel is van belang dus. Hier word dus geen geld voor gevraagd en dient via de winkelier te geschieden, die hier al helemaal niks voor mag vragen!!!

Groet
Dat is dus havle pixel garantie. Als je dus een 19" scherm koopt bijv. En je hebt 4 kapotte sub-pixels, krijg je dus mooi geen garantie van Iiyama. Dat kan ik dus geen pixelgarantie noemen. En die pixelgaranties zijn trouwens gewoon ISO normen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit zijn dus de gouden TFT aankoop regels:

1. Als een TFT pixelfouten heeft die binnen de ISO norm valt is hij NIET stuk!!!

2. Als een TFT van IIyama pixelfouten heeft die binnen de eigen, strengere normen valt, is hij NIET stuk!!!

3. Als je een TFT bij een webwinkel koopt mag je hem zonder opgaaf van redenen terugsturen. De verzendkosten zijn dan wel voor jezelf

4. Als je een TFT in een winkel koop, moet je hem altijd kunnen mogen zien

5. Als in de winkel niet duidelijk blijkt dat pixelfouten (die dus eventueel nog thuis kunnen optreden) onder bepaalde condities normaal zijn (de verkoper verteld het niet, het staat niet op de doos, het staat niet op de rekening, etc), dan kun je het scherm altijd terugbrengen. Een klasse 2 aanduiding op de doos of rekening vind ik in dit kader niet duidelijk genoeg.

6. IIyama kan, voor zo'n 60,- euro, de TFT waar jou naam op staat van te voren controleren op pixelfouten. Je krijgt je scherm dan wel een week of zo later. Ik vraag me alleen af wat er dan gebeurt als tijdens de verzending alsnog pixelfouten optreden. Krijg je dan je 60 euro terug?

Ben ik wat vergeten?

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je kunt er lang en kort over praten, maar eigenlijk zijn er 2 mogelijkheden die je ALTIJD hebt, ongeacht merk, klasse, prijs, etc etc etc:

Kopen via internet
Binnen 7 dagen retourneren is een wettelijk recht. Als je dus dode pixel(s) hebt kun je hem gewoon terugsturen, en mag de winkel daar niet moeilijk over doen. End of story, geen discussie mogelijk.

Kopen in een fysieke winkel
- Mogelijkheid 1:
TFT in de winkel bekijken.

- Mogelijkheid 2:
Naar een winkel gaan waar je altijd alles binnen een bepaalde termijn mag terugbrengen (meestal 8 dagen). Er zijn zat van deze winkels: MyCom doet het, NoRRoD ook, en zo zijn er vast nog wel meer. Nee, dit heeft niets te maken met DOA of RMA, want het is een stukje service wat de winkel levert, geen garantiekwestie. Je mag bij dit soort winkels namelijk ook dingen terugbrengen als het niet bevalt of als het niet aan je wensen voldoet (en dat geldt niet alleen voor TFT-monitoren)
Dit alles moet je van tevoren gewoon even navragen, want dit is dus geen recht want je standaard hebt, maar een stukje service van de winkel.

Wil een winkel aan beide mogelijkheden niet meewerken, gewoon ergens anders heen gaan.

Ja, je loopt na die 8 dagen nog steeds risico, maar 99,9% van de dode-pixel gevallen is out-of-the-box, dus je bent vrijwel zeker dat je dode-pixel vrij blijft.

En ja, er zijn vast regeltjes en wetjes waarmee je ook na 9 of 90 dagen nog wel garantie kunt claimen bij dode pixels, maar eer je dat voor elkaar hebt ben je een half jaar verder met brieven schrijven of rechtzaken aanspannen. Bovenstaande manieren werken het makkelijkst en snelst en geven vrijwel dezelfde zekerheid...

[edit]
En de bottomline is dus: je hebt dus geen REET te maken met regeltjes van fabrikanten. Je koopt iets bij een winkel: daar betaal je aan, daar spreek je dingen mee af, en daar ga je heen als het niet goed is...

[ Voor 7% gewijzigd door Moartn op 08-04-2004 01:10 ]

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

En wanneer dumpt/verkoopt mycom dan die 90% van de totale verkochte aantal monitoren? Moet je me even laten weten, dan kan ik misschien ook nog een palletje van die dingen kopen.
No way dat een fabrikant garantie geeft op panels die voldoen aan hun dead-pixel eisen!
Leer er toch eens mee te leven, dead-(sub!) pixels horen erbij, en als je je ergens over wilt opwinden zijn er echt wel andere dingen te verzinnen als iets dat eruit ziet als een stofje op het scherm.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Hoe Mycom van die dingen af raakt weet ik niet, maar norrod heeft regelmatig een magazijnopruiming op hun website waar ze monitoren met dode pixels erg goedkoop aanbieden. Niet iedereen doet er moeilijk over (zeker niet bij een fikse korting), dus dat raken ze wel kwijt hoor...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 01:21:
Leer er toch eens mee te leven, dead-(sub!) pixels horen erbij, en als je je ergens over wilt opwinden zijn er echt wel andere dingen te verzinnen als iets dat eruit ziet als een stofje op het scherm.
Wees dan maar gelukkig met het kopen van inferieure producten waar je wel het volle pond voor hebt betaald. Ik niet :X

• Roet
Ach waarom zouden ze die dingen allemaal laten checken als de doornsee consument (wat denk ik toch wel ff meer is dan een groepie tweakers) toch niet wakker ligt van die dode pixel op hun scherm. En als je zo graag een goede wilt moet je er 60E voor neer tellen. De fabrikant wil verkopen en ik begrijp dat heus wel. Er worden meer TFTs verkocht zonder garantie dan met. (zeker in winkels waar mensen gewoon een computertje kopen)

Vind het sowiso allemaal maar gezeik. Sowiso dat Iiyama er 60 E meer voor vraagt is helemaal niet erg aangezien zij meestal een stuk goedkoper zijn dan andere merken.

• Twarp

Twarp

just grin...

reinhrst schreef op 07 april 2004 @ 02:56:
[...]

Niet mee eens, veel mensen vinden het prima om een paar honderd euro minder te betalen voor een klasse 2 scherm (met dus het risico van kapotte pixels). Fabrikant blij omdat ie z'n niet perfecte panelen kan afzetten, klant blij omdat ie een goedkoop scherm krijgt (en, laten we eerlijk zijn, zo ongeveer iedereen behalve de grafisch ontwerper kan prima zijn werk doen met een scherm met 1 of 2 pixels minder). Probleem is alleen dat de verkoper nooit dat verhaal erbij vertelt.
Gaap.... De wet gaat boven wat de verkoper of een fabrikant vind ook boven jouw mening. Je kan daar dus op rekenen als consument en dat is ook ter beveiliging van/voor de consument. Als jij ermee akkoord gaat dan is dat jou zaak maar ook een klasse 2 scherm hoort naar behoren te werken, het risico kan alleen op te vangen zijn met een minder lange garantie termijn doch niet korter dan wettelijk verplicht.

Volgende tekst slaat de spijker op z'n kop!!!

Kopen via internet
Binnen 7 dagen retourneren is een wettelijk recht. Als je dus dode pixel(s) hebt kun je hem gewoon terugsturen, en mag de winkel daar niet moeilijk over doen. End of story, geen discussie mogelijk.

Kopen in een fysieke winkel
- Mogelijkheid 1:
TFT in de winkel bekijken.

- Mogelijkheid 2:
Naar een winkel gaan waar je altijd alles binnen een bepaalde termijn mag terugbrengen (meestal 8 dagen). Er zijn zat van deze winkels: MyCom doet het, NoRRoD ook, en zo zijn er vast nog wel meer. Nee, dit heeft niets te maken met DOA of RMA, want het is een stukje service wat de winkel levert, geen garantiekwestie. Je mag bij dit soort winkels namelijk ook dingen terugbrengen als het niet bevalt of als het niet aan je wensen voldoet (en dat geldt niet alleen voor TFT-monitoren)
Dit alles moet je van tevoren gewoon even navragen, want dit is dus geen recht want je standaard hebt, maar een stukje service van de winkel.

Wil een winkel aan beide mogelijkheden niet meewerken, gewoon ergens anders heen gaan.

Ja, je loopt na die 8 dagen nog steeds risico, maar 99,9% van de dode-pixel gevallen is out-of-the-box, dus je bent vrijwel zeker dat je dode-pixel vrij blijft.

En ja, er zijn vast regeltjes en wetjes waarmee je ook na 9 of 90 dagen nog wel garantie kunt claimen bij dode pixels, maar eer je dat voor elkaar hebt ben je een half jaar verder met brieven schrijven of rechtzaken aanspannen. Bovenstaande manieren werken het makkelijkst en snelst en geven vrijwel dezelfde zekerheid...

[edit]
En de bottomline is dus: je hebt dus geen REET te maken met regeltjes van fabrikanten. Je koopt iets bij een winkel: daar betaal je aan, daar spreek je dingen mee af, en daar ga je heen als het niet goed is...

Meh ...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Twarp schreef op 08 april 2004 @ 18:04:
[...]
Gaap.... En de bottomline is dus: je hebt dus geen REET te maken met regeltjes van fabrikanten. Je koopt iets bij een winkel: daar betaal je aan, daar spreek je dingen mee af, en daar ga je heen als het niet goed is...
Leuk verhaal maar je gaat eraan voorbij dat geen enkele winkel kan of zal garanderen dat een TFT-monitor vrij van dode (sub)pixels is. Daarnaast is er ook geen enkele fabrikant die dat kan garanderen.

Het vervelende is dat er vrijwel altijd fabrieksgarantie gegeven wordt waardoor het erop neerkomt dat een winkelier hooguit de defecte(?) TFT retour kan sturen naar de fabrikant en zelfs dat is niet in alle gevallen zo.

Garantieregels van fabrikanten hebben wel degelijk rechtsgeldigheid, garantieregels van winkels evenzeer.

Een goede leverancier zal duidelijk de (fabrieks)garantievoorwaarden aan een koper melden en/of deze ter hand stellen, desgewenst vóór de aankoop dan wel erna. Mocht je het absoluut niet met die garantievoorwaarden eens zijn dan trek je altijd aan het kortste eind omdat de leverancier niet aan jou zal gaan verkopen.

De keus voor een, in dit geval, TFT-scherm is er een die jezelf bepaalt en is inclusief de garantievoorwaarden.

ARME AOW’er

• Staudt20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:45
Volgens de nederlandse wetgeving heb je alleen het recht een artikel binnen acht dagen zonder opgave van reden terug te brengen als er echt iets mis mee is. Aangezien TFT monitor in klassen zijn verdeeld, heb je wettelijk alleen het recht hem terug te brengen als er meer dode (sub-)pixels inzitten dan het maximum dat voor de klasse is vastgesteld. Als winkels een scherm (niet klasse 1 natuurlijk) terug nemen als er dode pixels inzitten, of je een pixelgarantie willen verkopen is dat alleen maar een extra service die ze bieden. Natuurlijk geldt bij webwinkels dat je in principe alles mag terugsturen.

Mr. Worf, show these children the airlock.

• Twarp

Twarp

just grin...

GuardianAngel schreef op 08 april 2004 @ 18:43:
[...]

Leuk verhaal maar je gaat eraan voorbij dat geen enkele winkel kan of zal garanderen dat een TFT-monitor vrij van dode (sub)pixels is. Daarnaast is er ook geen enkele fabrikant die dat kan garanderen.
Geen verhaal, wettelijke regels......
Het vervelende is dat er vrijwel altijd fabrieksgarantie gegeven wordt waardoor het erop neerkomt dat een winkelier hooguit de defecte(?) TFT retour kan sturen naar de fabrikant en zelfs dat is niet in alle gevallen zo.
Binnen 8 dagen mag je vrijwel alles terug brengen uitgezonderd bederfelijke waar. (colportagewet) Je moet zelf maar uitzoeken wat daar onder valt. (eten e.d.)
Garantieregels van fabrikanten hebben wel degelijk rechtsgeldigheid
Nee jij heb een product van de verkoper gekocht niet van zijn leverancier. Mocht je bij je verkoper bot vangen dan zijn leveranciers vaak schappelijk om je alsnog te helpen. Dit is geen verplichting maar een recht.
garantieregels van winkels evenzeer.
Mits niet het niet instrijd is met de wet. De wet is de basis waar aangegeven en geeft uitsluitsel daar waar een maximum gesteld moet worden.
Een goede leverancier zal duidelijk de (fabrieks)garantievoorwaarden aan een koper melden en/of deze ter hand stellen, desgewenst vóór de aankoop dan wel erna. Mocht je het absoluut niet met die garantievoorwaarden eens zijn dan trek je altijd aan het kortste eind omdat de leverancier niet aan jou zal gaan verkopen.
Moet altijd voor de koop en niet erna. Je vergist je als je denkt dat iedere verkoper dit doet bovendien gebeurt het vaker niet dan wel. Dit vaak ook met algemene voorwaarden die op je bon geprint staan, die moeten voor de koop in te zien zijn.
De keus voor een, in dit geval, TFT-scherm is er een die jezelf bepaalt en is inclusief de garantievoorwaarden.
Mits op tijd gepresenteerd. En nooit minimaal/maximaal als wat de wet voorschrijft!!!

Mocht je alsnog dit in twijfel trekken, dan snap jij de essentie van de wet niet, er zijn minimum eisen waaraan je als verkoper/fabrikant moet voldoen, liggen je eigen eisen als fabrikant beneden de eisen van de nederlandse wet dan heb je aan de nederlandse wet te voldoen.

En natuurlijk heb je nooit 100% garantie maar daar is de garantie van je product voor, mits het maar past binnen de wet.

[ Voor 7% gewijzigd door Twarp op 08-04-2004 21:31 ]

Meh ...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Twarp schreef op 08 april 2004 @ 21:15:
Binnen 8 dagen mag je vrijwel alles terug brengen uitgezonderd bederfelijke waar. (colportagewet) Je moet zelf maar uitzoeken wat daar onder valt. (eten e.d.)
Zoek die colportageweg eens op en kijk dan wanneer die toepasselijk is. Ik heb mijn hele leven nog geen verkoper aan de deur gehad die mij computers wilde verkopen 8)7
Nee jij heb een product van de verkoper gekocht niet van zijn leverancier. Mocht je bij je verkoper bot vangen dan zijn leveranciers vaak schappelijk om je alsnog te helpen. Dit is geen verplichting maar een recht.
Daarom is gegeven fabrieksgarantie nog wel garantie. Kijk eens in art. 7:6a BW voor een regeling daarvoor. Fabrieksgarantie is een recht, maar als het gegeven is door de fabrikant ook daadwerkelijk een recht. Dat je naast die aanspraak op de fabrikant ook de verkoper nog aan kan spreken is een tweede.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

[quote]Twarp schreef op 08 april 2004 @ 21:15:
[...]
Geen verhaal, wettelijke regels......
Die absoluut NIET overschreden worden.
[...]
Binnen 7 dagen mag je vrijwel alles terug brengen uitgezonderd bedervelijke waar. Je moet zelf maar uitzoeken wat daar onder valt. (eten e.d.)
Is geen recht maar een gunst van de winkelier.

[...]
Nee jij heb een product van de verkoper gekocht niet van zijn leverancier.
Die dus FABRIEKSGRANTIE geeft.

[...]
Mits niet het niet instrijd is met de wet. De wet is de basis waar aangegeven en geeft uitsluitsel daar waar een maximum gesteld moet worden.
Zie hierboven.

[...]
Moet altijd voor de koop en niet erna. Je vergist je als je denkt dat iedere verkoper dit doet bovendien gebeurt het vaker niet dan wel. Dit vaak ook met algemene voorwaarden die op je bon geprint staan, die moeten voor de koop in te zien zijn.
Lijkt me duidelijk. Als koper heb je ook wat eigen verantwoordelijkheid. Vraag je niets... eigen schuld.. etc.

[...]
Mits op tijd gepresenteerd. En nooit minimaal/maximaal als wat de wet voorschrijft!!!
Zie hierboven.
Mocht je alsnog dit in twijfel trekken, dan snap jij de essentie van de wet niet, er zijn minimum eisen waaraan je als verkoper/fabrikant moet voldoen, liggen je eigen eisen als fabrikant beneden de eisen van de nederlandse wet dan heb je aan de nederlandse wet te voldoen.
Ik snap de wet heel goed, daar kun je rustig vanuit gaan. Ik hou stellig vol dat in het onderhavige geval van een kapotte pixel er geen andere garantie is dan de fabrieksgarantie evt. met enkele volgens de voorwaarden toegestane kapotte pixels. Je kunt daar de winkelier niet op aanspreken, m.a.w. je kunt niet terug naar de winkelier voor garantie. Ik daag je uit: vind voor mij één winkelier die mij zonder morren een nieuw scherm geeft als ik aankom met een dode subpixel.
En natuurlijk heb je nooit 100% garantie maar daar is de garantie van je product voor, mits het maar past binnen de wet.
Die vat ik niet :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Mensen, wat hier een beetje vergeten wordt is dat er hierover al een rechtelijke uitspraak ligt die inhoud dat de techniek tegenwoordig dusdanig goed is dat je mag verachten als consumenten een scherm krijgt met 0 kapporte (sub)pixels. Is dat wel het geval dan hoort hij gewoon onder de 3 jaar fabrieksgarantie te vallen. Nix geen gedoe met anti-dode-pixel-verzekering.

Ik kan de bron ff niet meer terug vinden, maar hij is er zeker wel.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Bij mij deed mycom moeilijk dat ik het niet mocht testen en dat ik em niet mocht weigeren daarvoor, was volgens wet verboden. Maar ik mocht em wel binnen 8 dagen terugbrengen (is ook per weg voor aanschaf via internet maar bij hun ook in de winkel) maar dat was niet nodig want hij was goed.. (LG L1710B)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In deze review op ons eigen Tweakers.Net wordt ook al gesproken over het feit dat men nog bij lange na niet in staat is een gegarandeerd 100% scherm te fabriceren, dus te leveren.

In dat artikel wordt niet gesproken over de onwettigheid van de garantiebepalingen van de fabrikanten. Ik heb voldoende vertrouwen in de schrijver van dat artikel én in T.Net om aan te nemen dat het gegarandeerd frontpage nieuws zou zijn als de producenten van TFT's zouden melden altijd een 100% 'geen dode pixel' garantie te zullen geven al of niet op grond van de wet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Dead On Arrival

• Twarp

Twarp

just grin...

[quote]GuardianAngel schreef op 08 april 2004 @ 21:42:
Twarp schreef op 08 april 2004 @ 21:15:
Die absoluut NIET overschreden worden.
De wet wordt overschreden daar waar de verplichte garantie niet geleverd wordt waneer er om gevraagd wordt.
Is geen recht maar een gunst van de winkelier.
Nee een verplichting!!!!
Die dus FABRIEKSGRANTIE geeft.
Volgens de regels van de "fabriek". Dit is in orde mits de wet niet overschreden wordt. Garantie moet verhaald worden op de verkoper tenzij aangegeven dat de garantie via de fabrikant verhaald moet worden. Dit moet voor de koop bekend zijn.
Lijkt me duidelijk. Als koper heb je ook wat eigen verantwoordelijkheid. Vraag je niets... eigen schuld.. etc.
Klopt, maar als je garantie hebt dan heb je het over recht en je hebt recht op een deugdelijk product.
Ik snap de wet heel goed, daar kun je rustig vanuit gaan. Ik hou stellig vol dat in het onderhavige geval van een kapotte pixel er geen andere garantie is dan de fabrieksgarantie evt. met enkele volgens de voorwaarden toegestane kapotte pixels. Je kunt daar de winkelier niet op aanspreken, m.a.w. je kunt niet terug naar de winkelier voor garantie.
Als hij de drager is van de garantie dan wel, hij regelt het maar met de fabriek, tenzij eerder en anders aangegeven te weten fabrieksgarantie. (zucht....)
Ik daag je uit: vind voor mij één winkelier die mij zonder morren een nieuw scherm geeft als ik aankom met een dode subpixel.
Helaas hebben niet alle winkeliers de kennis van de nieuwe wet, bovendien denk ik niet dat je zomaar met een TFT scherm aan kan komen waar een dode pixel in zit als je het scherm daar niet gekocht heb. Voorlopig kan ik daarop alleen zeggen dat je eerst met de winkelier hier over moet praten voor je een koop afsluit. Dan merk je goed wat wel en wat niet mogelijk is bij die winkelier. De meeste winkeliers houden een garantie verhaaltje zoals die door de TS omschreven is en denken vervolgens klaar te zijn. Hieronder staat een stuk tekst hoe het zou moeten zijn.
Die vat ik niet :)
Hier bedoel ik dat je -ten eerste- soms niet de mogelijkheid heb om je product in de winkel te testen. Dus een eerste beoordeling wordt je ontnomen. Dus geen 100% garantie dat jij een apparaat heb die defect vrij is. Daarvoor heb je dus de mogelijkheid om bij ontevredenheid je product terug te brengen binnen 8 dagen, dit zonder reden van opgave. -en ten tweede- Bovendien kan een verborgen gebrek pas optreden na een bepaalde tijd met als gevolg dat jij met een defect apparaat zit. Om dit te ondervangen is het dus wettelijk geregeld hoe het zit met garantie en de duur daarvan. Deze loopt tot het eind van de te verwachten levensduur van je gekochten product. Met een bepaalde methode van de mate van de hoeveelheid van de kosten die het defect moeten verhelpen, of vervangen. Kijk vooral dus even op: http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073 waar duidelijk staat omschreven hoe en wat.
Wekkel schreef op 08 april 2004 @ 21:41:
[...]

Zoek die colportageweg eens op en kijk dan wanneer die toepasselijk is. Ik heb mijn hele leven nog geen verkoper aan de deur gehad die mij computers wilde verkopen 8)7

[...]

Daarom is gegeven fabrieksgarantie nog wel garantie. Kijk eens in art. 7:6a BW voor een regeling daarvoor. Fabrieksgarantie is een recht, maar als het gegeven is door de fabrikant ook daadwerkelijk een recht. Dat je naast die aanspraak op de fabrikant ook de verkoper nog aan kan spreken is een tweede.
Kennelijk ben je de weg kwijt, de colportagewet is een wet waarin koop en verkoop geregeld is, dus meer dan alleen aan de deur leuren met je waar.

Als fabrikant ben je verantwoordelijk voor een deugdelijk product, men stelt dat het aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Bij nieuwe waar mogen er dus geen defecten aanwezig zijn. Zijn die er wel dan kan jij je verkoper aanspreken op waar jij je garantie kan verhalen. Overigens is het klakkeloos noemen van een artikel in het wetboek geen feitelijke overtuiging van je gelijk. Hier moet je inmiddels ook de toegepaste context op los laten en zelden is alleen een artikel voldoende om een zaak te bepalen. Daar er nieuwe bepalingen zijn op het BW, kijk voor een update op www.justitie.nl.
Kijk eens op http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

Voorbeelden Sta-ik-sterk.nl (heb het alleen even op jou toegepast ;) )
Vraag:
Wekkel koopt na lang sparen een breedbeeld televisietoestel. De verkoper beweert dat zij maar een jaar fabrieksgarantie heeft en daarna eventuele reparaties altijd zelf moet betalen. Klopt dat?

Antwoord:
Nee, de verkoper is altijd verplicht om een productte leveren dat gedurende de hele verwachte levensduur van het apparaat normaal functioneert. U hebt in sommige gevallen zelfs recht op een leenexemplaar.

Uitleg:
Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Dit lijkt aantrekkelijk, maar het is deels overbodig. De verkoper moet u namelijk altijd een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar.

Soms biedt het bijkopen van garantie wel voordelen. U hebt, afhankelijk van de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld recht op een nieuw televisietoestel als het oude na vier jaar onherstelbaar kapot gaat. Een ander voordeel is dat niet u maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is.

Voor zover het bijkopen van garantie.

Meh ...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Twarp schreef op 08 april 2004 @ 23:47:
Van mij mag je gerust blijven doorgaan maar helaas heb je geen gelijk dus kan ik je het niet geven.

Een winkelier heeft zeker niet de plicht een gekocht artikel altijd terug te nemen. In gunstige gevallen kun je je geld terugkrijgen mits het artikel ongebruikt en onbeschadigd in de originele verpakking zit. Hij kan, als alternatief, ook aanbieden om voor minimaal het aankoopbedrag een ander artikel te kopen. Er is naar mijn weten echter geen wet die hem tot een van de opties dwingt. De winkelier is in dit voorbeeld coulant. Een winkelier kan om diverse redenen nl. ook weigeren een artikel retour te nemen.

De koper kan er in het geval van fabrieksgarantie voor kiezen met een defect apparaat naar de winkelier te gaan. Deze zorgt dan voor de garantieafhandeling cq. het doorsturen naar zijn leverancier die het defect repareert of het apparaat geheel vervangt voor een goed funcionerend apparaat. De winkelier heeft geen verplichting meer garantie te bieden dan de fabrikant aangeeft.

Dat consumenten recht hebben op een deugdelijk produkt lijkt me duidelijk. Resteert de vraag in hoeverre een dode pixel een monitor ondeugdelijk maakt. Het antwoord wordt door de fabrikanten vaak vooraf gegeven. Door de koop ben je akkoord gegaan met de mogelijkheid dat er een of meerdere toegestane dode pixels zijn. Het probleem van onwetendheid over de voorwaarden van garantie voor een consument zal moeilijk aantoonbaar gemaakt kunnen worden, zeker in het geval van een TFT waar vaak al in de winkel folders te krijgen zijn waar voor dode pixels wordt gewaarschuwd.

Nogmaals, ik daag je uit één winkel te vinden waar ik binnen kan lopen en zonder extra kosten een dode pixel vrije TFT kan kopen dat ik daarna zonder opgaaf van reden binnen een paar dagen kan terugbrengen en mijn geld kan terugkrijgen. Nog leuker, hij mag dan zelfs een dode pixel hebben van mij. In dat geval wil ik z.s.m. 2 x 17" TFT's waarvan 1 met ingebouwde speakers en 1 met een ingebouwde USB-hub aanschaffen in die winkel.

Je kunt eenvoudig stellen hoe het allemaal zou moeten gaan (volgens jou) maar niet alleen is de praktijk anders, ook de wet zit toch echt iets anders in elkaar als jij ons wilt doen geloven.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 09-04-2004 00:55 ]

ARME AOW’er

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

GuardianAngel schreef op 09 april 2004 @ 00:52:
Nogmaals, ik daag je uit één winkel te vinden waar ik binnen kan lopen en zonder extra kosten een dode pixel vrije TFT kan kopen dat ik daarna zonder opgaaf van reden binnen een paar dagen kan terugbrengen en mijn geld kan terugkrijgen. Nog leuker, hij mag dan zelfs een dode pixel hebben van mij.
Wat winkels wel of niet doen hoeft nog niet rechtens te zijn :O

[ Voor 9% gewijzigd door Wekkel op 09-04-2004 07:59 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wekkel schreef op 09 april 2004 @ 07:59:
[...]
Wat winkels wel of niet doen hoeft nog niet rechtens te zijn :O
Klopt mijn voorgaande verhaal dan niet? Ik heb nog nimmer meegemaakt dat het anders was.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 09-04-2004 08:23 ]

ARME AOW’er

• Twarp

Twarp

just grin...

GuardianAngel schreef op 09 april 2004 @ 00:52:

[...]

Van mij mag je gerust blijven doorgaan maar helaas heb je geen gelijk dus kan ik je het niet geven.

Een winkelier heeft zeker niet de plicht een gekocht artikel altijd terug te nemen. In gunstige gevallen kun je je geld terugkrijgen mits het artikel ongebruikt en onbeschadigd in de originele verpakking zit. Hij kan, als alternatief, ook aanbieden om voor minimaal het aankoopbedrag een ander artikel te kopen. Er is naar mijn weten echter geen wet die hem tot een van de opties dwingt. De winkelier is in dit voorbeeld coulant. Een winkelier kan om diverse redenen nl. ook weigeren een artikel retour te nemen.

De koper kan er in het geval van fabrieksgarantie voor kiezen met een defect apparaat naar de winkelier te gaan. Deze zorgt dan voor de garantieafhandeling cq. het doorsturen naar zijn leverancier die het defect repareert of het apparaat geheel vervangt voor een goed funcionerend apparaat. De winkelier heeft geen verplichting meer garantie te bieden dan de fabrikant aangeeft.

Dat consumenten recht hebben op een deugdelijk produkt lijkt me duidelijk. Resteert de vraag in hoeverre een dode pixel een monitor ondeugdelijk maakt. Het antwoord wordt door de fabrikanten vaak vooraf gegeven. Door de koop ben je akkoord gegaan met de mogelijkheid dat er een of meerdere toegestane dode pixels zijn. Het probleem van onwetendheid over de voorwaarden van garantie voor een consument zal moeilijk aantoonbaar gemaakt kunnen worden, zeker in het geval van een TFT waar vaak al in de winkel folders te krijgen zijn waar voor dode pixels wordt gewaarschuwd.

Nogmaals, ik daag je uit één winkel te vinden waar ik binnen kan lopen en zonder extra kosten een dode pixel vrije TFT kan kopen dat ik daarna zonder opgaaf van reden binnen een paar dagen kan terugbrengen en mijn geld kan terugkrijgen. Nog leuker, hij mag dan zelfs een dode pixel hebben van mij. In dat geval wil ik z.s.m. 2 x 17" TFT's waarvan 1 met ingebouwde speakers en 1 met een ingebouwde USB-hub aanschaffen in die winkel.

Je kunt eenvoudig stellen hoe het allemaal zou moeten gaan (volgens jou) maar niet alleen is de praktijk anders, ook de wet zit toch echt iets anders in elkaar als jij ons wilt doen geloven.
Helaas heb jij geen gelijk, wat er gebeurt en wat recht is zijn nog steeds vaak 2 verschillende dingen. Ook hier weet men gewoon niet wat de wet is. Zeker omdat die wet in mei 2003 veranderd is.

Je heb gelijk voor het gedeelte dat weinig winkeliers echt weten hoe het hoort en ook daarna handelen. Vandaar dat het geen zin heeft om die uitdaging aan te gaan. Hun eerste gewonnen slag is immers een klant die zich daardoor laat afschrikken. Bovendien maakt een klant immers niet zoveel uit als ze er toch al zoveel hebben.

Wat misschien ook wel is opgevallen dat het advies om de originele verpakking te bewaren wel eens genoemd wordt in handleidingen. Dit heeft ook daarmee te maken. Het is logisch dat wanneer je een product terug brengt dat je ook alles terug brengt dus inclusief verpakking.

In het geval van niet bederfelijke waar boven een bepaald aankoop bedrag is de verkoper verplicht om een product terug te nemen binnen 8 dagen mocht blijken dat je als klant niet tevreden bent, dit is het recht van de klant en de verplichting van de verkoper.

Fabrieksgarantie is een methode om de fabriek de garantie afwikkeling op zich te laten nemen. Voorbeeld daarvan is een ALDI pc die je niet bij de vestiging waar je hem gekocht hebt maar bij de fabrikant van die pc je garantie kan claimen. Voor ontevredenheid binnen 8 dagen mag je wel terug naar de ALDI winkel. (Kan soms zelfs een ander filiaal zijn)

Ik wil voorstellen dat jij je eerst goed op de hoogte laat stellen wat "recht" is voordat je gaat zeggen dat dit niet zo is. Ik ben het met je eens dat de praktijk vaak niet overeenkomt met hoe het zou moeten gaan, maar we weten waarom het zo gaat. Service is iets waar veel te winnen valt. Lees even op een van de sites die ik genoemd heb of www.sta-ik-sterk.nl

Nog even een laatste puntje om recht te zetten. Een dode (sub) pixel is dat een defect of niet? Ja dit is een defect, een fout in het fabrikage proces. Mocht deze zich voordoen in de garantie termijn die wettelijk geregeld is, dan heb je een poot om op te staan. Valt het buiten de garantietermijn die wettelijk gesteld is dan heb je nog steeds een poot om op te staan want dan heb je nog steeds recht op garantie. (al is het dan geen 100% meer) Op het moment dat je het einde van de (reeel te verwachten) levensduur van je TFT scherm heb bereikt, dan is al je garantie voorbij. En laten we eerlijk zijn die hoge bedragen die we nu betalen voor zo'n scherm betalen we niet voor 1, 2, 3, jaar gebruik, dat moet zeker langer zijn. (mijn eigen 15" TFT doet al 5 jaar zijn plicht zonder morren!!!)

Meh ...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens de regels van de "fabriek". Dit is in orde mits de wet niet overschreden wordt. Garantie moet verhaald worden op de verkoper tenzij aangegeven dat de garantie via de fabrikant verhaald moet worden. Dit moet voor de koop bekend zijn.
Je gaat uit van een verkeerd uitgangspunt. Het uitgangspunt van GuardianAngel is dat naast de wettelijke garantie die de koper jegens verkoper kan inzetten er ook nog, vrijwillig, door de fabriek garantie kan zijn gegeven aan de koper. Dan lopen wettelijke garantie en fabrieksgarantie deels naast elkaar. De verkoper kan nooit onder zijn 'eigen' verplichting uit door naar de fabrieksgarantie te verwijzen. In die zin slaat je verhaal dus de plank mis.
Helaas hebben niet alle winkeliers de kennis van de nieuwe wet […]
Verrassing, de in dit geval toepasselijke bepalingen van de consumentenkoop staan al meer dan 10 !! jaar in het Burgerlijk Wetboek. Hoe kom je nou bij 'nieuwe wet' :?
Daarvoor heb je dus de mogelijkheid om bij ontevredenheid je product terug te brengen binnen 8 dagen, dit zonder reden van opgave.
Zo fout als het maar kan. Een termijn van 8 dagen voor ontbinding van een overeenkomst komen we alleen tegen in de Colportagewet. Laat die nou net niet van toepassing zijn als je gewoon als consument in een winkel iets koopt. Recht op ontbinding bestaat ook bij de koop op afstand. Dan hebben we het over een termijn van 7 dagen of eventueel zelfs 30 dagen.
Kennelijk ben je de weg kwijt, de colportagewet is een wet waarin koop en verkoop geregeld is, dus meer dan alleen aan de deur leuren met je waar.
Gek. In al die jaren dacht ik dat de Titel 1 van Boek 7 BW toch echt "Koop en ruil" heet en Afdeling 1 daarvan "Koop: algemene bepalingen". Kennelijk ben ik in de war. Een blik in de Colportagewet (die overigens net minimaal gewijzigd is ivm krediettransacties, zie Staatsblad 2004, 143. De inwerkingtreding volgt enige maanden daarna) waar ik je al uitdrukkelijk op gewezen heb, zal wellicht je waarsprekerij iets temperen:
Artikel 1
1.
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
c.
colporteur: degene die in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen, tracht een particulier te bewegen tot het sluiten van een overeenkomst, strekkende tot het aan deze verschaffen van het genot van een goed, het aan deze verlenen van een dienst of het door deze als kredietnemer deelnemen aan een goederenkrediet;

Artikel 6
Het is verboden in de uitoefening van een beroep of bedrijf door persoonlijk bezoek dan wel door of in samenhang met de aanprijzing van een geldkrediet of van een goed of een dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aanwezige personen te trachten een ander te bewegen tot het als kredietnemer deelnemen aan een geldkrediet, dan wel een ander die handelingen te doen verrichten.

Artikel 25
2.
De in het eerste lid bedoelde mededeling dient uiterlijk te worden gedaan op de achtste dag na die, waarop voor de eerste maal een exemplaar van de desbetreffende akte door de in het derde lid bedoelde Kamer van Koophandel en Fabrieken van een gewaarmerkte dagtekening is voorzien.
Kort gezegd: verkoop aan de deur dus. Zie in artikel 25 van de Colportagewet die 8 dagen waar je telkens over begint. Heel iets anders dan wat in het kooprecht staat en met een veel beperkter toepassingsgebied dan je suggereert. Als ik je een wet aanreik om dingen eens na te zoeken, zou ik dat gewoon eens doen in plaats van koppig foute stellingen aan te blijven hangen.
Als fabrikant ben je verantwoordelijk voor een deugdelijk product
Fout, het is de verkoper die deze verantwoordelijkheid heeft. De fabrikant hoeft helemaal niets (mits binnen de kaders van productaansprakelijkheid uiteraard), maar kan wel via art. 7:25 BW door de verkoper aangesproken als de verkoper heeft moeten bloeden jegens een consument voor een non-conforme zaak. Afhankelijk van wat de verkoper zelf allemaal gezegd heeft over het product, wat hij wist over het product (eventueel door informatie, gegeven door de fabrikant) of wat hij behoorde te weten etc, wordt zijn recht op schadevergoeding bepaald. Echter, als de fabrikant zelf geen fabrieksgarantie heeft gegeven, komt de consument niet bij de fabrikant terecht.
Overigens is het klakkeloos noemen van een artikel in het wetboek geen feitelijke overtuiging van je gelijk. Hier moet je inmiddels ook de toegepaste context op los laten en zelden is alleen een artikel voldoende om een zaak te bepalen. Daar er nieuwe bepalingen zijn op het BW […]
Je mag gerust van mij aannemen dat een verwijzing van mij naar een wetsartikel in de juiste context plaatsvindt en mijn gelijk ondersteunt. Als dat niet zo zou zijn, kan je altijd het desbetreffende artikel er even bijpakken en mij overtuigen van mijn ongelijk. Kennelijk was jouw verhaal wat minder sterk dan het mijne dat dit kleine detail achterwege blijft in je verhaal. Nieuwe bepalingen in het BW? Geen terzake relevante in ieder geval :+

Ik vraag mij af hoe vaak jij in het BW hebt gekeken als je stellig zeer onjuiste beweringen over 8 dagen ontbindingsrechten en verkeerde veronderstellingen van de Colportagewet het forum opslingert. Tel daarbij op de gedachte dat de regeltjes waar we het nu over hebben 'nieuw' zouden zijn, en mijn indruk is compleet. Het algemene kooprecht ken slechts een 60-70 tal artikelen, art. 1 t/m 48g van Boek 7 van het Burgerlijk Wet-boek. http://www.wetten.nl en even op 'Burgerlijk Wetboek' zoeken, Boek 7 kiezen. Laat mij nog even weten als je die 8 dagen termijn hebt gevonden :w
Voorbeelden Sta-ik-sterk.nl (heb het alleen even op jou toegepast ;) )
Vraag:
Wekkel koopt na lang sparen een breedbeeld televisietoestel. De verkoper beweert dat zij maar een jaar fabrieksgarantie heeft en daarna eventuele reparaties altijd zelf moet betalen. Klopt dat?

Antwoord:
Nee, de verkoper is altijd verplicht om een productte leveren dat gedurende de hele verwachte levensduur van het apparaat normaal functioneert. U hebt in sommige geval-len zelfs recht op een leenexemplaar.

Uitleg:
Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Dit lijkt aantrekkelijk, maar het is deels overbodig. De verkoper moet u namelijk altijd een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar.

Soms biedt het bijkopen van garantie wel voordelen. U hebt, afhankelijk van de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld recht op een nieuw televisietoestel als het oude na vier jaar onherstelbaar kapot gaat. Een ander voordeel is dat niet u maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is.
Volgens mij heb ik nergens anders beweerd. Je haalt veel zaken door elkaar en leest ook andermans post wat slordig.
Twarp schreef op 09 april 2004 @ 10:26:
Helaas heb jij geen gelijk, wat er gebeurt en wat recht is zijn nog steeds vaak 2 verschillende dingen. Ook hier weet men gewoon niet wat de wet is. Zeker omdat die wet in mei 2003 veranderd is.
De veranderingen van mei 2003 zijn hier niet relevant.
In het geval van niet bederfelijke waar boven een bepaald aankoop bedrag is de verkoper verplicht om een product terug te nemen binnen 8 dagen mocht blijken dat je als klant niet tevreden bent, dit is het recht van de klant en de verplichting van de verkoper.
8 dagen? Waar? Een algemeen geldende verplichting tot terugnemen als de klant niet tevreden is? Je ziet ze echt vliegen 8)7
Ik wil voorstellen dat jij je eerst goed op de hoogte laat stellen wat "recht" is voordat je gaat zeggen dat dit niet zo is. [..] Lees even op een van de sites die ik genoemd heb of www.sta-ik-sterk.nl
Ik denk dat http://www.wetten.nl een beter is voor jou, aangezien je prat gaat op wetskennis. De voorbeelden die ik heb gegeven doen mij vermoeden dat je er nog wel een een keer doorheen mag lezen.
Valt het buiten de garantietermijn die wettelijk gesteld is dan heb je nog steeds een poot om op te staan want dan heb je nog steeds recht op garantie. (al is het dan geen 100% meer)
Deze zin is nogal verwarrend. Je zou geen wettelijke garantie meer hebben als je buiten de 'termijn' valt, maar dan heb je nog steeds een poot om op te staan, als is het geen 100% meer :? Nadat je de 8 dagen termijn hebt gevonden en de algemene 'ontevreden klant, terugnemingsplicht verkoper', hoor ik het wel weer :w
GuardianAngel schreef op 09 april 2004 @ 08:20:
[...]

Klopt mijn voorgaande verhaal dan niet? Ik heb nog nimmer meegemaakt dat het anders was.
Wat in de praktijk wordt gezegd of gedaan, hoeft nog niet rechtens te zijn. Je verhaal loopt gedeeltelijk langs de goede paden, maar wijkt op belangrijke punten ook af van wat de wet zegt. Kortom, je verhaal klopt hier en daar niet. Ik neem aan dat met de repliek op Twarp je een voldoende indruk hebt waar het wat mij betreft precies scheef zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 09-04-2004 11:56 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Duidelijk. _/-\o_

Ik heb maar beperkt 'rechten' gehad tijdens mijn studie. Mijn kennis is daarom gebaseerd op eigen ervaring, ervaring van anderen en belangstelling voor dit soort zaken. Verwacht van mij dan ook geen verwijzingen naar een of andere wet. Ook mijn verwoording van wetsartikelen zal niet altijd helemaal kloppen maar ik sla er dan ook geen boeken op na noch zoek op andere sites.

Ofschoon het dus kan gebeuren dat een winkelier dus niet altijd geheel conform de wet handelt, zul je het als consument daar in de meeste gevallen mee moeten doen. Immers, je wilt dolgraag een product en als geen enkele winkelier aan jouw wensen/eisen wil voldoen heb je niet veel in te brengen.

Het lijkt mij onmogelijk een product aan te schaffen op eigen of algemene voorwaarden die conform alle wetten zijn. Als een winkelier niet wil kun je hem immers niet tot levering dwingen. Discussies over een probleem met een aankoop en garantie en de oplossing daarvoor zijn achteraf relatief gemakkelijk te voeren maar vooraf is het een papieren en theoretisch verhaal.

Gelijk hebben volgens de wet is uiteraard geweldig maar ondanks dat gelijkhebben komt er hier voorlopig nog geen TFT...... als het aan de winkeliers ligt tenminste. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 09-04-2004 11:46 ]

ARME AOW’er

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 21:15:
Zo denkt Philips er over:

Linkt werkt niet....

Philips schijnt de duidelijkste "pixel garantie" te hebben.
'k heb mijn Philipsje overigens bij V&D zelf mogen controleren op dooie pixels.

Offtopic:
Ze probeerden me overigens drie jaar extra garantie te verkopen.....

'k heb bij een winkel drie Ilyama monitoren mogen zien. Alle drie dooie pixels!
De verkoper was er daarna spuugzat van, geneerde zich dood en wilde niet nog meer monitoren uitpakken!
Ik snap het niet, ten eerste, het is allerjesus tijdrovend en vervelend, en een kut klus als een verkoper de hele zooi moet uitpakken. Ten tweede, elke TFT mankeert wel wat, subpixels of pixels, als je kwaliteit wil, moet je het gewoon bij CRT houden!

Mocht de TFT goed zijn, maar de klant wilt hem opeens niet meer, zie jij dan als winkel nog maar een TFT te verkopen waarvan de doos al 'open' geweest is...

• Twarp

Twarp

just grin...

GuardianAngel, gelukkig zitten we op dezelfde weg en hebben we de zaken mooi op een rijtje. Ervaring is belangrijk wanneer het gaat om een gevoel te krijgen bij een zaak waar je vertrouwd je aankopen kan doen. Serviceverlening van de verkoper doet vaak meer dan een goedkope prijs. Bij mij in ieder geval wel.

Wekkel, wat jammer nou dat jij niet snapt dat er een wetsverandering is geweest omtrent comsumentrecht. Op www.sta-ik-sterk.nl staat een aantal vragen en antwoorden die de consument eenvoudig uitleggen hoe die nieuwe wet in elkaar steekt. Dit met de juiste verwijzingen naar de site van Justitie, het orgaan wat verantwoordelijk is voor het naleven/handhaven van de wet.

Maar voor jou een citaat van WWW.Justitie.nl
Consumentenkoop en garanties

De bescherming van de consument bij de koop van goederen

April 2003

De Europese richtlijn "betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" (1999/44/EG) beoogt een gemeenschappelijk minimumniveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van de goederen binnen de Europese Unie.
Met het wetsvoorstel "verkoop en garanties voor consumptiegoederen" (wetsvoorstel 27 809) wordt deze richtlijn uitgevoerd in Nederlandse wetgeving. Het wetsvoorstel betreft een aanpassing van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Het wetsvoorstel treedt op 1 mei 2003 in werking.

In dit informatieblad vindt u informatie over:

De Europese richtlijn en het Nederlandse wetsvoorstel voor consumentenkoop en garantie
Consumentenkoop
De belangrijkste bepalingen
De verplichtingen van de verkoper
De verplichtingen van de koper
Een defect aan het product
Wat kan de koper eisen?
Verhaal door de verkoper
Garanties
De ontevreden koper
Bezorgkosten
Ongevraagd toezenden
De Europese richtlijn en het Nederlandse wetsvoorstel voor consumentenkoop en garantie
Met de invoering van de richtlijn wil de Europese Unie een gezamenlijke minimumregeling voor consumentenbescherming tot stand brengen. De wetgeving van de lidstaten betreffende de verkoop van consumptiegoederen laat momenteel onderling nog grote verschillen zien. Om ervoor te zorgen dat de consument in alle landen van de Europese Unie min of meer dezelfde bescherming geniet, is besloten tot een harmonisatie van de consumentenkoop en garantie. De richtlijn is tevens bedoeld om concurrentievervalsing tegen te gaan.

De richtlijn bevat onder meer een opsomming van de verplichtingen van de verkoper en de rechten van de consument als een product niet aan de verwachtingen voldoet die de consument mocht hebben. De verkoper kan de rechten van de consument op geen enkele wijze inperken. Garanties van verkopers of producenten zijn bindend en mogen de consument niet misleiden.
Het Nederlandse wetsvoorstel voor consumentenkoop en garantie is de implementatie van de Europese richtlijn.

Consumentenkoop
Het wetsvoorstel biedt de consument meer zekerheden dan de huidige regeling. Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Het gaat daarbij om de koop van een roerende zaak. Het kan daarbij gaan om de koop van levensmiddelen, maar ook om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of een auto. Kortom, alle goederen die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden.

De consumentenkoop geldt nadrukkelijk voor producten. De regeling geldt niet voor diensten, zoals het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering of het aangaan van een lening.

De richtlijn en het wetsvoorstel gelden bovendien niet:

Als een consument een product koopt van een particulier;
Voor iemand die een product koopt in het kader van zijn beroep of bedrijf;
Bij de koop van een onroerende zaak, zoals een huis.
Naast de algemene bepalingen voor consumentenkoop gelden bijzondere regels indien de consument via internet, per telefoon, post of fax een product of dienst koopt. Informatie hierover vindt u in het informatieblad "Winkelen op internet, per telefoon, post of fax. Bescherming van de consument bij kopen op afstand" (www.justitie.nl).

De belangrijkste bepalingen
Van de belangrijkste bepalingen uit de Europese richtlijn en de Nederlandse wet wordt hieronder een samenvatting gegeven. De samenvatting geeft alleen de grote lijnen weer. De samenvatting geeft dus niet alle bepalingen en alle uitzonderingen daarop weer. Aan deze tekst kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Voor de complete teksten wordt verwezen naar de Europese richtlijn 99/44/EG (http://europa.eu.int/eur-lex) en het Nederlandse wetsvoorstel 27 809 (http://www.overheid.nl).

De verplichtingen van de verkoper
De verkoper is verplicht het product aan de koper af te geven. Hierdoor wordt de koper eigenaar. Betaalt de consument later of in termijnen, dan kan de verkoper echter bedingen dat hij eigenaar blijft totdat hij de totale koopsom van de koper heeft ontvangen.

De verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is:

Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. Met een auto moet je kunnen rijden en remmen. Op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien.
De koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.
Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "Garanties"). Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.
Draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt.
De verplichtingen van de koper
Tenzij anders is afgesproken, vindt de betaling van de koopsom plaats bij ontvangst. Wordt het product later geleverd of kan het product niet meteen worden meegenomen, dan hoeft de koper nooit meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen.

Betaalt de koper de koopprijs niet of niet tijdig, dan kan de verkoper eisen:

dat de koper alsnog de koopprijs betaalt;
dat de koper de kosten vergoedt die de verkoper hiervoor heeft moeten maken (de zogenaamde incassokosten); en,
dat de wettelijke rente over de koopprijs wordt vergoed. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf de dag waarop de betalingstermijn is verstreken.
In plaats hiervan kan de verkoper ook eisen dat de overeenkomst wordt ontbonden. In dat geval kan hij vergoeding eisen van de door hem geleden schade.

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
dat het product wordt hersteld of vervangen;
dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
1) Het ontbrekende wordt alsnog geleverd
Indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

3) Terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.

Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.

Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen.

Verhaal door de verkoper
Indien de koper met succes een van de rechten heeft uitgeoefend die genoemd worden onder "wat kan de koper eisen", dan kan de verkoper schadevergoeding vorderen van degene van wie hij het product heeft gekocht (zijn "voorschakel"). Voorwaarde hiervoor is wel dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de reden waarom het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Is hij daar niet verantwoordelijk voor, dan kan hij zijn schade verhalen bij zijn voorschakel. Dit verhaalsrecht van de verkoper kan door zijn voorschakel niet contractueel worden uitgesloten.

Garanties
De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.

Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.

De garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze de rechten of vorderingen van de koper bevatten. Voorts moet de garantie de naam en het adres van de verkoper of de producent vermelden en de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

Reclame-uitingen vallen eveneens onder de garantie. Bij de aanschaf van het product kan de koper verlangen dat deze garantie op papier wordt verstrekt. De verkoper of fabrikant mag deze gegevens echter ook per e-mail of per diskette verstrekken.

De ontevreden koper
De koper die een klacht heeft over een product moet niet te lang wachten met het ondernemen van stappen. In principe heeft hij vanaf het ontdekken van een defect twee maanden de tijd om de verkoper van zijn klacht op de hoogte te brengen. Wacht de koper langer dan twee maanden, dan verspeelt hij zijn rechten. De koper verspeelt bovendien zijn rechten, als hij niet binnen twee jaar na de klacht actie onderneemt.

De koper en verkoper moeten proberen om in onderling overleg tot een oplossing te komen. In principe heeft de koper de keuze (zie tevens "Wat kan de koper eisen?"). Meestal wordt het product gerepareerd of geruild. Wordt de koop in onderling overleg ontbonden, dan hoeft de koper geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Biedt de verkoper geen oplossing aan, dan moet de koper hem op zijn plichten wijzen en meedelen wat hij van de verkoper eist. Een dergelijke aanmaning kan het beste per aangetekende brief worden verstuurd.

Bezorgkosten
De koper kan met de verkoper afspreken dat deze het product thuis bezorgt. Tenzij bij de aankoop anders is afgesproken, zijn de bezorgkosten voor de verkoper. De verkoper moet in het laatste geval de kosten apart vermelden, of duidelijk maken hoe hij deze berekent.

Ongevraagd toezenden
Het ongevraagd toezenden van een product is verboden. Wordt een product toch ongevraagd toegezonden in de hoop dat het product wordt gekocht, dan mag de ontvanger het product behouden zonder dat hij er voor hoeft te betalen. Ook kan hij het product aan de verkoper terugsturen. De verzendkosten zijn in dat geval voor de rekening van verkoper.

Meer informatie
Meer informatie over consumentenbescherming, consumentenkoop en garantie is te vinden bij:
Consumentenbond www.consumentenbond.nl

Op het gratis internetportaal 'Sta ik sterk?' (www.staiksterk.nl) kunnen consumenten op een eenvoudige manier informatie vinden over hun rechten en plichten.
Het enige wat een opening laat, is het feit hoe lang voor een TFT de gebruiksduur is bepalende voor de te verhalen garantie. Verdere discussies laat ik hieromtrent liggen want dat is een welles nietes verhaal en meer gebaseerd op meningen en ervaringen.

Meh ...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Twarp schreef op 09 april 2004 @ 23:54:
Wekkel, wat jammer nou dat jij niet snapt dat er een wetsverandering is geweest omtrent comsumentrecht. Op www.sta-ik-sterk.nl staat een aantal vragen en antwoorden die de consument eenvoudig uitleggen hoe die nieuwe wet in elkaar steekt. Dit met de juiste verwijzingen naar de site van Justitie, het orgaan wat verantwoordelijk is voor het naleven/handhaven van de wet.
Heb je het wetsvoorstel dat daaruit is voortgevloeit eens goed bekeken? Artikel 7:17 BW is nauwelijks gewijzigd, hoor, en daarover praten we nu de hele tijd. Als je de Memorie van Toelichting op dit wetsvoorstel (wat dus inmiddels al wet is geworden), had je kunnen lezen dat men aanpassing op dat vlak (7:17 BW) niet nodig achtte omdat de huidige wet al zou voldoen aan de richtlijn. Er is slechts een kleine tekstuele aanpassing verricht aan dat artikel. Kortom, die wetswijziging is hier niet echt relevant.

Met sites van het Ministerie van Justitie quoten kom je daar niet achter.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:40

mphilipp

Romanes eunt domus

[ehh...foutje...]

[ Voor 97% gewijzigd door mphilipp op 10-04-2004 11:24 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nou lees ik hier die verhalen dat bepaalde fabrikanten pas na x dode pixels in actie komen... maar kan je er zelf dan niet een paar extra dode pixels op slaan/creeeren? want dan krijg je dus wel een nieuwe mee.

• Twarp

Twarp

just grin...

Wekkel schreef op 10 april 2004 @ 11:00:
[...]

Heb je het wetsvoorstel dat daaruit is voortgevloeit eens goed bekeken? Artikel 7:17 BW is nauwelijks gewijzigd, hoor, en daarover praten we nu de hele tijd. Als je de Memorie van Toelichting op dit wetsvoorstel (wat dus inmiddels al wet is geworden), had je kunnen lezen dat men aanpassing op dat vlak (7:17 BW) niet nodig achtte omdat de huidige wet al zou voldoen aan de richtlijn. Er is slechts een kleine tekstuele aanpassing verricht aan dat artikel. Kortom, die wetswijziging is hier niet echt relevant.

Met sites van het Ministerie van Justitie quoten kom je daar niet achter.
Die site is opgezet om het verschil juist daarin aan te geven. Bovendien is het een gedeelte voortvloeiend uit de europees recht, overkoepelend, nieuwer en de te volgen tekst betreffende consumentenkoop en garantie. Hier kom je achter als je wat meer in de officiele site van justitie en economische zaken nazoekt.

Vooralsnog kan ik alleen onder voorbehoud zeggen dat de datering van jou referentie of ouder is dan de huidig geldende wet of ondergeschikt aan europees recht. Het feit dat jij je hier op beroept, sluit jouw gelijk hierin uit. Rest alsnog te zeggen dat deze regels als basisbeginsel gebruikt kunnen worden daar waar europees recht die voorrang krijgt niet een strenger beleid volgt.

Voor de volgende keer post de tekst waarin jij denkt dat je gelijk in zit, scheelt weer een groot deel zoeken. Natuurlijk met bronvermelding.

Meh ...

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:46
Je hebt toch sowieso garantie, een dode pixel is een niet correct werkende monitor, en dit kunnen ze niet uitsluiten in de algemene voorwaarden omdat dit de kern van de prestatie betreft.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-07 17:34
nuttig een 3 jaar oud topic kicken :?

Verwijderd

Lol, de topicstarter zit ondertussen misschien al in het bejaardentehuis. :+

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:46
:)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
* Pollewob duwt de oude }:O weer terug de sloot in...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.