Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!
Als je per se Linux wil zou ik er een netwerkkaartje in pluggen. Die kosten niet zo gek veel.
Signatures zijn voor boomers.
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3
[ Voor 5% gewijzigd door Sir Isaac op 06-04-2004 09:26 ]
Er lopen een aantal draadjes: welke distro moet ik nemen?
X kan waarschijnlijk net met 8 MB;
Ik zou proberen te booten via een floppy om dan via aan seriele PPP verbinding naar een andere PC die internet heeft een FTP-based install te doen van een oude versie van Debian. startpunt om te gaan lezen.
Dit is geen beginnersklus, realiseer je dat goed. Verwacht ook geen wonderen van de performance, die zal vreselijk zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door AlterEgo op 06-04-2004 09:44 ]
Dit wordt niks. Is er geen oud boekhoud/administratie-progje te vinden wat onder DOS draait? DOS is te installeren vanaf diskette, en OpenDOS of FreeDOS kun je dacht ik legaal/vrij downloaden.Trekkerkearl schreef op 06 april 2004 @ 08:19:
Ik heb sinds kort een oude i486 latop 75mhz met 8mb Geheugen en wil hier linux op gaan draaien voor mijn administratie.
Dan is het installeren ervan op dit systeem vergelijkbaar met diepzeeduiken zonder zwemdiploma. Normaal zou het een oplossing kunnen zijn om de HD in een andere computer te hangen, daar Linux te installeren, en hem dan terug te zetten in het origineel. Maar met een laptop-HD kan dat alleen als je nog een andere laptop hebt.Ten eerste heb ik nog nooit met linux gewerkt en ten tweede heeft het apparaat geen netwerk aansluiting en ook geen cd-rom alleen een 3,5 inch diskette station met een 500mb HD
Linux + X met 8 MB RAM is, zoals al gezegd, onmogelijk. Zonder X zou het wel moeten gaan. Een installatie met X en een redelijke hoeveelheid nuttige programma's gaat ook al snel over de 500 MB heen trouwens. En van diskette installeren ondersteunt zelfs Slackware niet meer, bij mijn weten.Mijn vraag is nu, is er een versie van linux met een grafische interface dus X, die van diskette te installeren is en op een 500mb hd past ?
Ik denk dat je het beter op een andere manier kunt proberen. Wat moet het programma precies kunnen waarmee je de administratie wilt doen? Is er niet nog zo'n programma te vinden wat onder DOS draait?mischien weten jullie wel hoe ik dit moet aanpakken....alvast bedankt voor de reacties.
OpenDOS, FreeDOS
Als je een console-programma voor Linux vindt dat die administratie kan doen (dus iets dat geen X gebruikt), en over een 2e laptop kunt beschikken waarop je de installatie kunt uitvoeren (dus een met CD-speler en meer RAM), is dat ook nog te proberen.
misschien is het handig om een ide 40 pins (3,5) naar 2,5 (laptop) aansluiting te kopen en de HD in een PC te proppen. en hierop de software te proppen.
wat je zou kunnen doen is bv knoppix cd te kopieren c.q te customizen naar de 500MB op je laptop. maar wat let je om de HD te veranderen naar een iets grotere varriant
de bios is geen limiet in pricipe omdat linux best overweg kan met de grote HD al ziet de bios de rest niet..
er zijn veel opties
Tja vanalles
Wilke schreef op 06 april 2004 @ 09:47:
[...]
Dan is het installeren ervan op dit systeem vergelijkbaar met diepzeeduiken zonder zwemdiploma.
[...]
zonder zwemdiploma kom je behoorlijk diep hoor
Daar zijn verloopkabeltjes voor, verkrijgbaar bij de betere electronicahandelWilke schreef op 06 april 2004 @ 09:47:
[...]
Dan is het installeren ervan op dit systeem vergelijkbaar met diepzeeduiken zonder zwemdiploma. Normaal zou het een oplossing kunnen zijn om de HD in een andere computer te hangen, daar Linux te installeren, en hem dan terug te zetten in het origineel. Maar met een laptop-HD kan dat alleen als je nog een andere laptop hebt.
[...]
Dat is een klein, simpel PCB'tje die je achterop de laptop HD prikt, en aan de andere kant kan je er een IDE kabel op prikken en een molex voor de stroom...
maargoed, dat is het punt niet. Ik denk idd dat de DOS oplossing gewoon het beste is. De kans een console app te vinden voor administratieve doeleinden is denk ik zeer klein, terwijl er toendertijd (dik tien jaar geleden) genoeg programma's voor gemaakt zijn voor MS-DOS
Rookworst zonder R is ook worst.
Verwijderd
tsss, tuurlijk ondersteunt slacware dat nogWilke schreef op 06 april 2004 @ 09:47:
[...]
Linux + X met 8 MB RAM is, zoals al gezegd, onmogelijk. Zonder X zou het wel moeten gaan. Een installatie met X en een redelijke hoeveelheid nuttige programma's gaat ook al snel over de 500 MB heen trouwens. En van diskette installeren ondersteunt zelfs Slackware niet meer, bij mijn weten.
voor de rest ben ik het 100% met wilke eens.
wat je wel zou kunenn doen is een linux on a floppy proberen.
MuLinux b.v.
maar als je echt nog nooit met linux gewerkt hebt, dan zou ik eerst eens wat met linux op een andere computer gaan experimenter.
preferabel > 800MHz en minimaal 128MB RAM
zodat je teminste mandrake of redhat ofzo kan draaien, en "rustig" met linux kan beginnen.l
Verwijderd
dmv SlackFTP
Slackware is niet een distro voor luie beginners, maar als je _van_te_voren_ wat leest zoals het slackware handbook en wat algemenen dingen op tldp.org moet er wel uit te komen zijn. Ikzelf heb eerst 'Running Linux' van O'Reilly gelezen, zeer aan te raden.
/me heeft daar een mooie 1e druk van
Bovendien: Administratie doen @ Linux op zwakke machine .. aan wat voor software denk je dan?
Ik denk dat die 486 met 8 MB nog het meest geschikt is voor Windows 3.11, misschien '95.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Anyway, verder maar in het 'welke distro' topic als het antwoord nog aan duidelijkheid te wensen overlaat
Dit topic is gesloten.
![]()