Toon posts:

NEC ND2500(a) Dual Layer DVD compatibiliteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een dvd brandertje gaan kopen, alleen zit nu heel erg vast in mijn keuze voor de één of de ander. Ik heb al verscheidene reviews gelezen op cdfreaks, cdrlabs, cdrinfo etc, maar ik weet het niet.

Ik wil gewoon een brander die goed zijn werk doet met betrekking tot het branden van dvd's, audio cd's en games.

En dan is er nog één ding, er komen natuurlijk binnenkort dual layer dvd branders uit, maar zal nog wel een tijdje duren voor die wat goedkoper gaan worden. Heb alleen gehoord dat de Nec misschien wel een firmware update krijgt waardoor je er dual layer dvd's mee kan branden, wat natuurlijk een dikke plus zou zijn :) Iemand die hier iets meer van weet?

Anyway, hier een poll om het allemaal iets makkelijker (en duidelijker) te maken:

geen "welke moet ik nemen?" polls op het forum aub

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 06-04-2004 07:46 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb jouw poll verwijderd. Polls maken een topic zwaar nutteloos. Er komt praktisch geen discussie uit een poll. Het zou interessanter zijn als er een discussie kwam wáárom je juist díe brander zou nemen. Zo lijkt het alleen maar of je mensen nodig hebt om jouw handjes vast te houden en jou over de streep te trekken wat betreft de keuze, omdat je het zelf niet kan.

Als je alleen maar wil weten wat de populairste brander is onder de Tweakers, dan hoef je alleen maar in de Pricewatch te kijken: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/63/top Daar staat de ND2500 fier bovenaan. Daarvoor heb je echt geen kansloze Poll nodig ;)

Maargoed, ik heb de topictitel dus aangepast naar jouw meer interessantere vraagstelling: ondersteunt de ND2500 Dual Layer? Dat weet ik zelf nog niet. Maar het is inderdaad niet onmogelijk. Veel Pioneer DVD branders ondersteunen Dual Layer DVD's na een firmware update.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 16:38

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 01:13:
Ik wil graag een dvd brandertje gaan kopen, alleen zit nu heel erg vast in mijn keuze voor de één of de ander. Ik heb al verscheidene reviews gelezen op cdfreaks, cdrlabs, cdrinfo etc, maar ik weet het niet.

Ik wil gewoon een brander die goed zijn werk doet met betrekking tot het branden van dvd's, audio cd's en games.

En dan is er nog één ding, er komen natuurlijk binnenkort dual layer dvd branders uit, maar zal nog wel een tijdje duren voor die wat goedkoper gaan worden. Heb alleen gehoord dat de Nec misschien wel een firmware update krijgt waardoor je er dual layer dvd's mee kan branden, wat natuurlijk een dikke plus zou zijn :) Iemand die hier iets meer van weet?

Anyway, hier een poll om het allemaal iets makkelijker (en duidelijker) te maken:

<font color=blue>geen "welke moet ik nemen?" polls op het forum aub</font>
Inderdaad 'misschien' dual layer. Technisch kan de drive het, het blijft natuurlijk afwachten of NEC deze beschikbaar stelt. Wanneer dit niet het geval is, kan het misschien mogelijk zijn dat de firmware van de dual layer drive op de 2500A kan, maar dit is puur speculatie en afwachten.

Aan de andere kant is de NEC 2500A op dit moment gewoon de beste drive, veel media op 8x met gehackte firmware en uitstekende resultaten met Kprobe (errorrate op discs), vaak zelfs een stuk lager dan met de Pioneer 107. De LiteOn's doen het een beetje teleurstellend qua schrijfkwaliteit :(

webOS all the way!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De op Philips gebaseerde branders zullen wel een firmware update krijgen om double layer te ondersteunen.
Dit zijn de Benq +R en de Philips +R branders.
Tevens heeft Philips vandaag de double layer brander aan gekondigd op 8 speed. En voor juli een 16 speed brander.

De double layer zal 169 Euri en de 16 speed 199 euri kosten.
bron

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Verder is het nieuws van NEC zelf, dat er een 2510 model komt, dat de DUAL Layer versie zal zijn van de 2500a. Hij lag verscholen op de CeBit;

Hier het belangrijkste wat betreft de NEC:

"According to Philips it will not be possible to upgrade existing 8x DVD recorders to DL layer recorders, contrary to what some rumours are saying. In theory the laser power of an 8x drive is strong enough to handle DL but the problem is, is that the OPU (Optical Pickup Unit) of the drive is often not good enough. This will lead to quality problems. However, some drives with good OPUs could, in theory, be upgraded although they’d have to be handpicked."

"More interesting is that they will also introduce the ND-2510A drive supporting dual layer DVD+R recording. The ND-2510A drive will basically be the same drive as the ND-2500A but with a different firmware. Before any of you start thinking about upgrading the ND-2500A into a ND-2510A, just upgrading the firmware is not enough. Just as Philips said, the drive has to have a higher quality OPU for it to handle DL properly. The ND-2510A is expected to be released in May."

• Hermanvh

Hermanvh

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 08:29:
Verder is het nieuws van NEC zelf, dat er een 2510 model komt, dat de DUAL Layer versie zal zijn van de 2500a. Hij lag verscholen op de CeBit;

Hier het belangrijkste wat betreft de NEC:

"According to Philips it will not be possible to upgrade existing 8x DVD recorders to DL layer recorders, contrary to what some rumours are saying. In theory the laser power of an 8x drive is strong enough to handle DL but the problem is, is that the OPU (Optical Pickup Unit) of the drive is often not good enough. This will lead to quality problems. However, some drives with good OPUs could, in theory, be upgraded although they’d have to be handpicked."

"More interesting is that they will also introduce the ND-2510A drive supporting dual layer DVD+R recording. The ND-2510A drive will basically be the same drive as the ND-2500A but with a different firmware. Before any of you start thinking about upgrading the ND-2500A into a ND-2510A, just upgrading the firmware is not enough. Just as Philips said, the drive has to have a higher quality OPU for it to handle DL properly. The ND-2510A is expected to be released in May."
NEC zelf heeft op CeBit zelf een andere statement gegeven. Stond ergens op een Duitse site. Ik heb atm de URL niet bij de hand, maar het was iets in de strekking van:

Dual layer IS mogelijk d.m.v. firmware update, maar we laten het van een aantal factoren afhangen of we ook daadwerkelijk deze update zullen uitbrengen....

webOS all the way!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Het zou leuk zijn moest je zo'n brander kunnnen upgraden naar dual layer.
Maar vergeet niet dat de fabrikanten daar vanuit een commercïel standpunt niet happig zullen op zijn: ipv dat iedereen een nieuwe brander zal kopen, zal iedereen hem upgraden in zo'n geval.

Verwijderd

Buiten het feit om dat ze minder nieuwe branders zullen verkopen door een firmware upgrade. Zullen ze ook geen dl firmwares uitbrengen als dit ten koste gaat van de kwaliteit, en de levensduur van het apparaat. Dit zal namelijk het aantal rma's flink doen stijgen.

Maar als het wel goed kan, zullen ze het allicht doen. Want hun naam verbeterd dan, omdat consumenten de support beter vinden dan die van andere leveranciers.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 06 april 2004 @ 07:51:
Ik heb jouw poll verwijderd.
Ok, sorry, begrijp het wel.

Maar goed, komt er toch nog iets van een interessante discussie uit tevoorschijn he ;)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Hermanvh schreef op 06 april 2004 @ 09:08:
Dual layer IS mogelijk d.m.v. firmware update, maar we laten het van een aantal factoren afhangen of we ook daadwerkelijk deze update zullen uitbrengen....
Zeg Hermanvh, waarom schrijf jij die update niet ff? })

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Hermanvh

Hermanvh

AxiMaxi schreef op 06 april 2004 @ 12:36:
[...]
Zeg Hermanvh, waarom schrijf jij die update niet ff? })
Ehm, zou niet weten hoe :(

webOS all the way!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik denk ook niet dat fabrikanten zich er over uitlaten dat ze wel/geen firmware voor DL uitbrengen voor hun oudere branders.

Stel NEC zegt: "Nee doen we niet, koop maar ons nieuwere model".
Acuut stort de verkoop van hun niet-DL modellen in, omdat mensen liever van een fabrikant kopen die 'misschien' wel een DL-firmware-upgrade uitbrengen, zodat je voor weinig geld toch een DL-brander hebt...

Stel NEC zegt: "Doen we wel".
Worden hun nieuwe modellen toch mooi slecht verkocht en oude gaan als warme eeeuh, broodjes over de toonbank... Willen ze ook niet.

Zolang de nieuwe DL-modellen niet veel meer voordeel (snelheid boven 2,4x en prijs rond de oude modellen) bieden dan oude niet DL branders zal er geen firmware uitkomen... Ze gaan niet in hun eigen vingers snijden.

Interessant wordt het als een fabrikant geen goed DL-model op de markt kan brengen en daarom om de verkoop van de oudere modellen omhoog te krikken een firmware voor DL uitbrengt. Vraag me overigens af of dat kan, als ze niet eens een fatsoenlijk DL-model kunnen uitbrengen.

Over dat 'handpicked OPU': dat betekend dus dat je op de gok moet proberen of je brandertje DL aankan. Zo niet: dan gaat ie misschien stuk... of niet?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
John_Finch schreef op 06 april 2004 @ 12:58:
Ik denk ook niet dat fabrikanten zich er over uitlaten dat ze wel/geen firmware voor DL uitbrengen voor hun oudere branders.

Stel NEC zegt: "Nee doen we niet, koop maar ons nieuwere model".
Acuut stort de verkoop van hun niet-DL modellen in, omdat mensen liever van een fabrikant kopen die 'misschien' wel een DL-firmware-upgrade uitbrengen, zodat je voor weinig geld toch een DL-brander hebt...

Stel NEC zegt: "Doen we wel".
Worden hun nieuwe modellen toch mooi slecht verkocht en oude gaan als warme eeeuh, broodjes over de toonbank... Willen ze ook niet.

Zolang de nieuwe DL-modellen niet veel meer voordeel (snelheid boven 2,4x en prijs rond de oude modellen) bieden dan oude niet DL branders zal er geen firmware uitkomen... Ze gaan niet in hun eigen vingers snijden.

Interessant wordt het als een fabrikant geen goed DL-model op de markt kan brengen en daarom om de verkoop van de oudere modellen omhoog te krikken een firmware voor DL uitbrengt. Vraag me overigens af of dat kan, als ze niet eens een fatsoenlijk DL-model kunnen uitbrengen.

Over dat 'handpicked OPU': dat betekend dus dat je op de gok moet proberen of je brandertje DL aankan. Zo niet: dan gaat ie misschien stuk... of niet?
Nee, ik denk dat dan je dvd gewoon een onderzetter is geworden ;).

301SQN

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ronny schreef op 06 april 2004 @ 08:16:
De op Philips gebaseerde branders zullen wel een firmware update krijgen om double layer te ondersteunen.
Dit zijn de Benq +R en de Philips +R branders.
Tevens heeft Philips vandaag de double layer brander aan gekondigd op 8 speed. En voor juli een 16 speed brander.

De double layer zal 169 Euri en de 16 speed 199 euri kosten.
bron
leuk, die bron, maar waar staat het dan precies? ik denk dat je een andere pagina bedoelt, maar goed :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, interesting:
Traxdata announces dual layer DVD burner for June
Posted by Joerg Kling on 06 April 2004 - 13:11 - Source: Chip.de

Now that CeBIT is over, most drive manufacturers concentrate on getting their dual layer DVD burners ready. Traxdata is no exception as they announce their new Traxdata RW2510.

Manufacturer Traxdata wants to sell its DVD multiformat burner RW2510 in June. The 8x drive will be ready to support dual layer media with a capacity of 8.5 GB. Just like single layer recordables, these new discs will be playable on current DVD players because of a reflexitivity that is within the DVD specifications.

The RW2510 will write DVD+R and DVD-R within 8 minutes. Rewriting for both formats will be done at 4x. Dual layer discs will be written at 2.4x.

As one recognizes from the name, this drive will probably be a rebranded NEC ND-2510A. As the drive's hardware will be identical to the ND-2500A, we are curious to find out wether it will be possible to apply a 2510A firmware to the 2500A.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Sorry, had idd een verkeerde link gebruikt.
Ik zat op het werk en daar moeten we met een man of 100 een 64Kb lijntje delen.
dus had niet veel trek om het te controleren (kost een minuut of 10)
het moest www.pcmweb.nl zijn

Maar hier nog een bericht

Traxdata double voor minder als 150 euri
Traxdata wil vanaf juni een dual-layer dvd-brander van minder dan 150 euro op de markt brengen. Binnen acht minuten brandt de RW2510 op 8x speed een normale dvd+r of dvd-r.

Op een dual-layerschijfje moet iets langer worden gewacht: die worden gemaakt met een snelheid van 2,4x speed. Dankzij de dual-layertechnologie word thet mogelijk om tot 8,5 gigabyte of 240 minuten film op een dvd-schijfje te branden.

Voor de adviesprijs van 150 euro krijgt de klant ook nog een ide- en audiokabel en het softwarepakket Pinnacle Instant CD/DVD 8.
Het artiekeltje wat ik bedoelde is hieronder geplaatst.
philips double DVD
Philips lanceert eerste double layer DVD-schrijver
maandag 5 april 2004 17:13
Door: Webredactie
Niet helemaal onverwacht komt Philips, die mee aan de basis van het dual layer-formaat ligt, als eerste met double layer DVD-branders op de proppen.

De DVDRW885K brandt DVD+R-schijfjes aan 8-speed, DVD-R aan 4-speed en cd'tjes aan 32-speed. De DVDR1640 is het snellere broertje met maar liefst van 16x voor DVD+R en 8x bij DVD-R.

De 8x DVDRW885K zal medio april in de winkelrekken liggen en ongeveer € 169 kosten. Voor de 16x DVDR1640K (€ 199) zult u tot juli moeten wachten. De bijbehorende media zullen tegelijkertijd met de spelers in de rekken liggen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:05
kamstra schreef op 06 april 2004 @ 13:30:
[...]

leuk, die bron, maar waar staat het dan precies? ik denk dat je een andere pagina bedoelt, maar goed :)
http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=268649

hier. Ze zijn dus niet zo veel duurder dan de bestaande modellen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33
da's dan iets dat hermanvh misschien wel kan regelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 09 april 2004 @ 18:36:
[...]

da's dan iets dat hermanvh misschien wel kan regelen :)
Laten we het hopen :)
Pagina: 1