Toon posts:

[SATA] WD Raptor RAID-0 "probs"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Problemen zou ik het niet meteen noemen, aangezien alles perfect werkt...enkel vallen de prestaties nogal tegen. Mijn RAID-0 presteert nauwelijks beter dan een single Raptor en minder dan veel RAID-0 7.2K schijven........

hardware : P4C800 (Promise controller uitgeschakeld in BIOS) + Highpoint RocketRAID 1640 PCI 4-channel SATA RAID controller
2 x 36 GB Raptor.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/JCviggen/raptor1.JPG

zo'n bultige score heb ik nog nooit gezien

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/JCviggen/raptoratto.JPG

stripe size is momenteel 32K, had eerst 64 genomen maar dan veranderd om het verschil te zien. Momenteel is de schijf leeg en test ik ze vanuit een OS op een andere schijf. Als ik het daarstraks met een O/S op de schijf zelf test is het nog een beetje trager.

Heb reeds naar de laatste BIOS voor de kaart geflashed en heb recentste drivers geinstalleerd.

Ik moet zeggen dat de schijven wel snel aanvoelen maar de benchmarks zijn het daar niet écht mee eens :(

alle input is welcom, cheers :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 00:57 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 23:41
En wat gebeurt er als je ze op de onboard controller zet?

tvw

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je praat over een Promise controller, terwijl je een P4C800 hebt? Heb je een P4C800-E of Deluxe :? Maargoed, test de schijven in ieder geval op de ICH5R of Promise. Indien ze daarop uitstekend benchen, dan zou ik eens serieus naar de drivers/BIOS van de HPT kaart kijken. Als de schijven gelijkwaardig benchen, dan zou ik de maar eens omruilen :Y)

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Niet om het een of ander, maar Promise is over het algemeen wat sneller/beter als Highpoint. Vroegah heb ik zelf al vaak problemen gehad met Highpoint.
Als ik de prestaties bekeek was promise toch altijd sneller. en na de spontane crash van mijn array in de bios van highpoint (waardoor ik al me data kwijt was) heb ik ook nooit meer met highpoint gewerkt.

Let wel op dat dit met een onboard controller is geweest. met losse kaarten heb ik geen ervaring. maar promise is over het algemeen een stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
de P4C800 heeft geen ICH5R maar ICH5, daarom dat er een Promise op zit. Naar wat ik las was deze Promise niet alles qua prestaties.

De belangrijkste reden voor de PCI controller is echter dat ik niet elke keer als ik van mainboard verander m'n hele stripe terug wil bouwen. Ik verander namelijk wel eens geregeld van mobo en ze hebben zeker niet allemaal dezelfde controller

In de reviews doet de Highpoint het een stuk beter dan de Silicon Image 3112 overigens, maar is ook dubbel zo duur (en ook duurder dan de promise chip) het lijkt me dus niet meteen te liggen aan de Highpoint
Als ik benches zie van zelfs de cheapo SI3112A dingen lijkt me toch wel iets fout om tot deze slechte scores te komen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 08:14 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebaseerd op persoonlijke ervaringen is Highpoint weer sneller :+ (HPT370 vs FT100)

Nah, ik doe niet aan globaliseren ;) Maar ik kan je wel vertellen dat dit soort controllers nogal drivergevoelig zijn. Denk eens aan het Promise S150 TX2 geval van Femme :X

Wellicht heeft de topicstarter de controller gewoon gekocht met in de achterhoofd de array in de toekomst te uitbreiden naar 3 of 4 schijven ;)

edit:
Niet dus. Ik moet eens wat sneller replies submitten.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 06-04-2004 08:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik ook wel in m'n achterhoofd, daarom dat ik de 4-kanaals gekocht heb ipv de 2-kanaals. Maar dat ik gewoon drives kan swappen was de belangrijkste reden.

Ik heb al de BIOS geflashed op de kaart en drivers veranderd, met identieke performance :\

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Latencies van je pci sloten veranderen in de bios? (al was dat meer iets van dual borden)

Heb je de kaart wel eens in een heeeeeel ander PCI slot gestoken?

Op welk IRQ zit ie nu, en is dat gedeeld? (in princiepe hoort IRQ delen geen
probleem te zijn maar je weet maar nooit.)

Werkt 1 schijf los geconfigureerd wel naar behoren?

Dat je schijven snel aanvoelen is natuurlijk omdat dat veel aan de acces tijd ligt en daar zal wel niks mis mee zijn, 't is alleen je doorvoer.

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 06-04-2004 08:45 ]

specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 08:12:
de P4C800 heeft geen ICH5R maar ICH5, daarom dat er een Promise op zit. Naar wat ik las was deze Promise niet alles qua prestaties.

De belangrijkste reden voor de PCI controller is echter dat ik niet elke keer als ik van mainboard verander m'n hele stripe terug wil bouwen. Ik verander namelijk wel eens geregeld van mobo en ze hebben zeker niet allemaal dezelfde controller

In de reviews doet de Highpoint het een stuk beter dan de Silicon Image 3112 overigens, maar is ook dubbel zo duur (en ook duurder dan de promise chip) het lijkt me dus niet meteen te liggen aan de Highpoint
Als ik benches zie van zelfs de cheapo SI3112A dingen lijkt me toch wel iets fout om tot deze slechte scores te komen
ICH5R is een van de snelste controllers wat Raid0 betreft op dit moment, heb je al eens stripe 128 geprobeerd? ik draai met 2xRaptor74GB op een sil3114 Raid0 ook lekkere scores maar op de ICH5R deden ze het veel beter. Ik gebruik in mijn server 2x36GB /128/Raid0 36GBraptors en dit draait niet zo snel als de 74GB versies maar zeker wel sneller als de andere merken schijven. Moet dus bij jou ook beter kunnen, ik denk aan andere(soms oudere) drivers of inderdaad een bios update van je kaart.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht een omstreden suggestie: anders draai je toch even SoftwareRAID? Nooit meer geklooi met controllers. Het is controller-onafhankelijk en de prestaties zijn gelijkwaardig, zo niet beter :) Groot nadeel is dat je de OS niet op een SWRAID0/5 array kunt zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 06-04-2004 08:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 06 april 2004 @ 08:43:
Latencies van je pci sloten veranderen in de bios? (al was dat meer iets van dual borden)

Heb je de kaart wel eens in een heeeeeel ander PCI slot gestoken?

Op welk IRQ zit ie nu, en is dat gedeeld? (in princiepe hoort IRQ delen geen
probleem te zijn maar je weet maar nooit.)

Werkt 1 schijf los geconfigureerd wel naar behoren?

Dat je schijven snel aanvoelen is natuurlijk omdat dat veel aan de acces tijd ligt en daar zal wel niks mis mee zijn, 't is alleen je doorvoer.
latencies heb ik nog niet aangepast maar daar lijkt het me niet meteen aan te liggen (ik krijg die spikes steeds op dezelfde plekken en de lage transfers ook)

Heb al van PCI slot veranderd. IRQ was eerst 21, nu 16. Ik heb ook al geprobeerd elk ander apparaat dat de op de PCI bus zit uit te schakelen. geen performance increase....ook bij een PCI overclock blijven de scores identiek. Het lijkt me dus niet een PCI bottleneck. Als ik ICH5R SB had zou ik er wel over denken die te gebruiken maar die heb ik dus niet...die is ook sneller omdat de chip op een snellere verbinding zit dan de PCI controllers.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 00:57:
zo'n bultige score heb ik nog nooit gezien
Ik wel. Mijn pc vertoont hetzelfde patroon. Ik heb al van alles geprobeerd om dit op te lossen, maar niets heeft tot nu toe een ander patroon opgeleverd:

- twee merken SATA RAID kaarten. Eerst een Promise met Promise chipset, nu een Adaptec met Sil3112 chipset.
- een andere Raptor. De oude maakte een vreemd geluid alsof er een knikker in rond tolde.
- verschillende stripe/cluster sizes
- 1 partities, 2 partities, 3 partities
- alleen de SATA PCI kaart, alle PCI kaarten
- aangepaste latencies (aanpassen met Powerstrip)
- verschillende pci sloten
- verschillende drivers (beta, WHQL)
- Windows diverse malen opnieuw geinstalleerd

Mijn config:
P4 3,06
Asus P4T533-c
1 Gb PC1066 RDRAM
Adaptec AAR-1210s SATA RAID PCI
Sb Live! 5.1
NCR810 SCSI kaart
3Com 10/100 NIC
Leadtek GF FX 5900XT

Ik hoor het graag als je erachter komt wat dit probleem veroorzaakt. Ik denk zelf een PCI bus probleem. Mijn systeem is snel en ik heb geen problemen met de RAID 0 gehad tot nu toe. Benchmarks zeggen immers ook niet alles over de praktijk.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-Heb je kans om de kaart met HD's in een andere pc (moederbord iig) te proberen?

-Andere versie van windows er op (2k<>xp) ?

(En het helpt je inderdaad niet naar een oplossing toe, maar net zoals balusc draai ik al tijden zonder problemen software raid. 120mb per sec across the board in atto, en nooit 1 probleem gehad. en zonder problemen mee te nemen naar een andere setup. Windows op een raid volume om van te booten is leuk, maar als je naar een ander mobo gaat zul je toch vaak een reinstall moeten doen, dus die hoeft toch niet "meeneembaar" te zijn. windows op een raid volume boot sneller, maarja daar houd het zo'n beetje op)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat research gedaan en wat vast staat is om te beginnen dat HD tach een ongelooflijk slechte benchmark is voor RAID-0 , werkt enkel goed op single schijven.

Ook heb ik de verkeerde setting in de ATTO benchmark, wat de scores wel wat omlaag haalt.

Ik ga een P4C800-E proberen die wel de ICH5R chip heeft alsook een P4C800 non deluxe die de ICH5R heeft maar geen promise. Ook zal ik de schijven eens aan de promise hangen op mn huidige bord.

Read burst speed gaat iig veel beter zijn op de ICH chip aangezien de link met de NB veel sneller is dan de PCI bus

Verwijderd

Topicstarter
ff board swap gedaan, dit is op ICH5R :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/JCviggen/ICH5R.JPG

niet echt een recordscore maar lijkt toch al ergens op. stripe size 32K
Pagina: 1