[ADSL]speedtouch330 en Router

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
m'n pa wil thuis nu eindelijk internet delen, zodat hij niet steeds mijn sh*t op zn pc heeft. Nu heb ik van interne bronnen gehoord dat ik daar een Router voor nodig heb!.

Nu zei die bron van mij, dat de verbinding constant moet zijn, dus niet een inbelverbinding. Dus ik zoeken,naar hoe en wat.
Wij hebben dus de USB Speedtouch 330, en die schijn, in vergelijking met de nieuwere types, alleen maar te kunnen inbellen en niet een vaste lijn heeft, om t zo maar te zeggen.
Maar t schijnt dat ie te tweaken is. Voor mij zou dat geen probleem zijn, maar denk niet dat mn pa daar zo blij mee zal zijn.

Is het daarentegen toch mogelijk om internet te kunnen delen?

Verwijderd

Koop een modem/router combinatie zodat je dat USB-modem niet hoeft te gebruiken. Een USB-modem op zichzelf is al moeilijk te gebruiken voor meerdere internetters.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47

L0g0ff

omg

Waarom deel je je internet niet gewoon met internet connection sharing (ICS) ? Dit zit standaard in windows 2000 / XP

Scheelt ook weer de kost en van een router.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• HyperTrophy
  • Niet online
Misschien is het handig om nog ff te melden dat er thuis 3 pc's staan

pc1 (van pa) win98se, en met de huidige internetverbinding, en die is nog niet zo weg van Winxp of Win2000
pc2 (van mij) winxp, gelinkt (crosslink met broertje)
pc3 (van broertje) winxp, gelinkt met mij

[ Voor 11% gewijzigd door HyperTrophy op 05-04-2004 23:07 ]

Verwijderd

Je hebt inderdaad een router nodig. Alhoewel een router mét modem natuurlijk het makkelijkst is, is er een andere optie. Daarover later.

Die router wordt dan gelijk je middelpunt. De router is dan eigenlijk de PC die het internet deelt. Via een ingebouwde switch krijgen alle PC's door middel van een Straight Patchcable hun internet en hun onderlinge netwerkverbinding. IP's komen vanaf een DHCP server. Dit is érg makkelijk, maar wat ook kan:

Recentelijk hebben wij in ons assortiment een Eminent router opgenomen mét een USB poort, speciaal bedoelt voor die ongelukkigen met zo'n verschrikkelijk USB modem. Die kun je op de router aansluiten, die hem dan gebruikt om z'n verbinding mee te krijgen. Deze dingen verkopen geweldig, niet alleen omdat ze iets goedkoper zijn dan de routers mét modem, de klant heeft ook het idee dat hij niet iets nutteloos overhoud, namelijk z'n ouwe modem (paars gedrocht).

Overigens kun je meer met die USB poort, er kunnen ook printers op en andere... stuff...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 23:12:
[...]
Overigens kun je meer met die USB poort, er kunnen ook printers op en andere... stuff...
Ik moet ook nog van dat paarse gedrocht af, maar denk niet aan deze optie. Maar ik heb in reactie op jouw post wel een (offtopic) vraagje, kan je via die router bv. ook een scanner delen ?

(ik heb namelijk 1 USB scanner en 2 PC's en we willen evt. beide kunnen scannen)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 23:25 ]

Verwijderd

Al sloeg je me dood :). Ik zal morgen eens kijken voor je, maar ik geloof dat je scanner, je OS én je scansoftware UPnP compatible moet zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 23:22:
Al sloeg je me dood :). Ik zal morgen eens kijken voor je, maar ik geloof dat je scanner, je OS én je scansoftware UPnP compatible moet zijn.
Nou ja, 't was maar een idee.

/me slaat doorgaans alleen muggen dood :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 23:25 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperTrophy schreef op 05 april 2004 @ 22:58:
Is het daarentegen toch mogelijk om internet te kunnen delen?
Yep, als ik het allemaal zo hoor, moet jij gewoon een kpn speedtouych multi PC ding kopen, dan ben je 109 euro kwijt voor een speedtouch 510 adsl multi-PC modem, waarop je gewoon de drie pc's rechtstreeks aansluit. Je hebt de volledige hulp bij problemen van de installatiehelpdesk (wat me als ik dit zo lees geen al te overbodige luxe lijkt, als er eens problemen zijn ;)).

http://www.tweakers.net/pricewatch/54383

of Multi PC modem bij kpn.com bestellen

Verder gebruik je je USB modem (dat je niet kan tweaken!) gewoon niet meer, dat verpats je lekker voor 20 euro ofzo, is toch een rampending :P

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 05-04-2004 23:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HyperTrophy
  • Niet online
JvS schreef op 05 april 2004 @ 23:27:
[...]

Yep, als ik het allemaal zo hoor, moet jij gewoon een kpn speedtouych multi PC ding kopen, dan ben je 109 euro kwijt voor een speedtouch 510 adsl multi-PC modem,
Leuk! Even 100 euro's lappen. Is er geen goedkopere oplossing, of is dit een pact van KPN!

xie trouwens op routershop.nl een modem die jij dan zeker bedoelt!
Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/media/st510.gif
Alcatel SpeedTouch 510 ADSL modem (PSTN) router + 4 prt switch Euro 89,25incl Euro 75,00 excl

Ondersteunt UPnP dus zeer eenvoudig te installeren!!

Inclusief 4 poorts 10/100 Switch

Uit voorraad leverbaar

Tot 8 Mb/s downstream en 832 Kb/s upstream!
Checklist:

ADSL-modem/bridge
ADSL over Analoog
UPnP
Geschikt voor BBned en BabyXL netwerk
Gecertificeerd voor KPN en Versatel netwerk
NAT routing
------------
FireWall
VPN passthrough
-------------
-------------
Geschikt voor ADSL over een analoge telefoonlijn.

Dit moden heeft 4 LAN poorten

Let op! Bij Versatel Family abonnementen werkt dit modem alleen als bridge en NIET als router.

[ Voor 54% gewijzigd door HyperTrophy op 06-04-2004 02:00 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperTrophy schreef op 06 april 2004 @ 01:48:
[...]

Leuk! Even 100 euro's lappen. Is er geen goedkopere oplossing, of is dit een pact van KPN!
8)7 Ze zitten bij de goedkopere leveranciers, maar het is een pact ja. Ik geef het je alleen als tip zodat je dadelijk niet met een "doet het niet" zit en niemand je er echt mee kan helpen.

In elk geval succes er verder mee! :w

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HyperTrophy
  • Niet online
Nou, ja, goed! Het is dus een Optie! Dan zal ik eventueel zelf bij moeten betalen.

Maar is er misschien nog een persoon die toevallig weet dat het ook anders kan?

• HyperTrophy
  • Niet online
Is er niemand anders die hier ervaring mee heeft, ADSL is nu zo uitgebreid....

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je hebt 2 mogelijkheden:
1. Je koopt een nieuw adsl-modem met ingebouwde router en zorg ervoor dat je dan een model hebt met 4 of meer poorten (dus hetgene van JvS al voorstelde)
2. Je koopt een router waar je ook een USB-modem op kunt aansluiten (merken die zoiets hebben zijn Draytek en Eminent)

[ Voor 32% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-04-2004 13:42 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Oeps.. wrong button 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-04-2004 13:41 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• HyperTrophy
  • Niet online
pricewatch: DrayTek Vigor 2200 USB (2x 100Mbps, USB) Ook al een duur geintje!

En die eminent kost volgens mij net zo veel!..... :(

Maar hoe zit t dan met de "lijn" is die dan vast? of moet er worden ingebeld... dat is me nog niet duidelijk

[ Voor 33% gewijzigd door HyperTrophy op 07-04-2004 14:05 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
HyperTrophy schreef op 07 april 2004 @ 14:04:
pricewatch: DrayTek Vigor 2200 USB (2x 100Mbps, USB) Ook al een duur geintje!

En die eminent kost volgens mij net zo veel!..... :(

Maar hoe zit t dan met de "lijn" is die dan vast? of moet er worden ingebeld... dat is me nog niet duidelijk
Dan hoef je niet meer zelf in te bellen, dat wordt dan vanuit de router geregeld. Normaal moet je gewoon inbellen als je wilt internetten, die router kun je eigenlijk ook als een pc zien, deze zorgt er dan voor dat je verbinding gewoon open blijft staan. Of die routers wat ik zei goed werken weet ik ook niet.. Ik weet alleen dat Eminent ontzettend belachelijk ermee geadverteerd heeft (ze verklaarden dat ze de eerste waren die zo'n router hadden waar je een usb-adsl-modem op kan aansluiten terwijl die van Draytek er al een half jaar of zo is).

Verstandigste (en waarschijnlijk ook goedkoopste) is gewoon een nieuw adsl modem met router te kopen... Er zijn genoeg merken die zoiets hebben, dus gewoon ff in de pricewatch kijken.. (vb. Alcatel (Worden ook door KPN geleverd), E-tech, Sitecom, Linksys enz)

[ Voor 9% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-04-2004 14:42 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Ja, die zijn volgens mij ook goedkoper, zie mijn reactie bovenin! Speedtouch 510 Kost iets van 100 Euries
Maar zijn daar niet verschillende types voor? Hoe weet ik of ik de goeie koop? Welke heb ik dan nodig? Staan nl benamingen achter zoals Annex A enzo... :?

Dit leek imho wel een goede hit :
http://www.tweakers.net/pricewatch/42934

[ Voor 65% gewijzigd door HyperTrophy op 07-04-2004 15:21 ]

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Annex A wil zeggen via analoge telefoonlijn, Annex B is via ISDN.
Dat modem waar je naar verwijst is hetzelfde als JvS bedoelt... Ik neem aan dat je zelf wel weet of je ADSL via analoog of via ISDN hebt..
Als je dat dus weet, en je wil een adsl-modem/router bestellen moet je er dus op letten dat je een Annex A (of Annex B voor ISDN dus) koopt en dat er minimaal 4 poorten op zitten voor je pc's op aan te sluiten.
Nogmaals, als je dat alcatel modem koopt heb je een mooi dingetje. Staat hier ook al ruim een jaar en nog nooit problemen mee gehad... Hier is ook genoeg info over te vinden aangezien je tegenwoordig bij een adsl abbo van KPN zo'n speedtouch 510 krijgt als je kiest voor een ethernetmodem..

Wat ik eigenlijk vergeten ben te zeggen wat je ook kan doen, is de pc waar het usb-modem nu op aangesloten is zo in te stellen dat die pc het internet gaat delen.. Nadeel hieraan is dat die pc dan altijd aan moet staan als je op een van de andere pc's wilt internetten.. Voordeel: je hoeft geen nieuw modem/router te kopen... (Natuurlijk moet je voor dit te doen wel een werkend netwerkje hebben tussen alle pc's)

Zoals JSS (zie hieronder) al zegt, bezuinig er niet te veel op.. Ik raad je eigenlijk aan om geen e-tech of sweex of zoiets te kopen.. Zoals al diverse keren gezegd, koop maar gewoon dat alcatel ding..

[ Voor 34% gewijzigd door FlipFluitketel op 07-04-2004 15:48 ]

Verwijderd

Annex A betekent voor een analoge lijn en Annex B voor een digitale lijn (ISDN dus).

Verder even een waarschuwing van mijn kant; schiet niet te ver door met dat zuinige gedrag. Dit soort dingen kosten gewoon geld, zo simpel ligt het. Er zijn een hele hoop mensen die je in dit topic proberen te helpen met apparatuur uitzoeken en het enige wat zij terugzien is gezeik dat alles zo duur is.
Pagina: 1