Toon posts:

[MSI K8T] Harde schijf wordt niet gezien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Mijn systeem:
AMD64 3000
MSI k8t NEO
Maxtor diamond plus 9 160 gb 7200/8
zallman 400 watt voeding
2*512 Kingston 3200/400
radeon 9800 pro

en om met de deur in huis te vallen:

bij het installeren van Windows krijg ik de volgende foutcode:
0x0000007b

Nee, dit hoort niet op het windows forum thuis.. Ik heb het begin van de installatie op mijn eigen HD gedaan (maar dan op een andere pc) en dat ging prima.
HD is dus prima lijkt mij.

Geheugen erin en eruit gehaald (en gewisseld), maar dat had ook geen zin. Dus lijkt mij ook dat dat prima in orde is.

Dus rest mij de vraag:
wat kan het zijn???

Wat mij lijkt is dat het moederbord overblijft, maar dan kan je toch niets doen in de bios e.d.? Mijn inspiratie raakt een beetje op... :'(
Misschien dat jullie goede raad hebben?

thnx! _/-\o_
Ernst

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je geeft aan een foutcode te krijgen, maar verteld niet of je de stappen die daarbij horen hebt gevolgt :) Bijvoorbeeld een support.microsoft.com heb je hoop ik wel gevonden.
Nee, dit hoort niet op het windows forum thuis.. Ik heb het begin van de installatie op mijn eigen HD gedaan (maar dan op een andere pc) en dat ging prima.
HD is dus prima lijkt mij.
Als ik dit combineer met het artikel van MS, dan lijkt het me verstandig dat je daar nog eens naar gaat kijken en wat zaken uitsluit :)

edit:
Ik ga er maar even vanuit dat je het hier over XP hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door SmartDoDo op 05-04-2004 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ik ben niet erg volledig geweest... Excuses..

By the way: idd winXP.

windows support geeft aan:

update your computer's BIOS, obtain Windows XP drivers for your hard disk controller from the manufacturer of your computer, system board, or hard disk controller, or do both.
--> die drivers zitten erbij en kan ik gewoon inladen. Bios updaten heb ik niet gedaan. De nieuwste update heeft ook geen verbeteringen t.o.v. S-ATA schijven (want die is het)

Use the Repair option with Windows XP Setup.
--> is volgens mij niet nodig bij een nieuwe installatie

Restore a registry backup
--> idem dito

Bootsector virus
--> lijkt mij ook onwaarschijnlijk

Device driver issues
--> zoals ik al zei: op een andere pc is er niets aan het spreekwoordelijke handje

Voor de rest zijn er niet echt opties aangedragen die ik nog zou kunnen doen, dus de support had mij niets meer te bieden... Daarnaast heb ik (uiteraard) ook GoT doorgezocht, maar dit ging vooral over drivers e.d. Ook via google kon ik niets gerelateerds vinden. Heb mijn huiswerk dus wel gedaan O-)

Verder heb ik mijn HD 'gewoon' als enige schijf in mijn systeem, dus heb ik ook niets met RAID enzo te maken.
Hopelijk vult dit mijn eerdere post genoeg aan.

[edit: taalvoutje.. 8)7 ]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 23:15 ]

Verwijderd

Mag ik vragen welke andere PC? Opzich is het érg dom om windows op een andere PC te installeren dan waar het bedoeld voor is, het loopt dan écht helemaal in de soep.

Verder is het van belang waar je de schijf op aansluit. Heb je de S-ATA poort in je bios wel als P-ATA compatible gezet? Anders zul je een apart RAID stuurprogramma moeten laden dmv de F6 knop, dit kun je downloaden vanaf de MSI website (onder SATA driver). Verder is het tóch van belang dat je je schijf insteld als een RAID array van één schijf in je SATA controller.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik vragen welke andere PC?
--> pc (ook net nieuw) van huisgenoot. AMD64 3200+ met ASUS mobo. Ik snap wat je bedoeld, maar het was alleen die eerste 5 min., totdat hij reboot.
Hij zou daar verder moeten gaan, maar nu krijg ik meteen die foutcode.. Eerst kreeg ik de foutcode nadat alle standaard drivers geladen waren (plus de extra met F6).

Verder is het van belang waar je de schijf op aansluit. Heb je de S-ATA poort in je bios wel als P-ATA compatible gezet?
--> S-ATA en P-ATA staan allebei aan (enabled).

Anders zul je een apart RAID stuurprogramma moeten laden dmv de F6 knop, dit kun je downloaden vanaf de MSI website (onder SATA driver).
--> Yes, de diskette hiervoor zat erbij.

Verder is het tóch van belang dat je je schijf insteld als een RAID array van één schijf in je SATA controller.
--> Dit is een 'huh?' voor mij... Staat dit niet standaard goed??

Verwijderd

Nope, ff een array van één schijf maken, AKA JBOD, AKA Just-a-Bunch-Of-Disk

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... In mijn RAID bios krijg ik dus helemaal niets gedaan... (behalve dan eruit gaan, maarja --> altijd blijven lachen ;) )

Verder vraag ik mij af of het dan RAID 1 of RAID 0/1 moet zijn.. In het boekje bij mijn HD gaat het namelijk alleen maar over 2 HD's.

Maar ik hoop dat we zo de goede kantop gaan: thnx voor dat!

edit:

hmm.. heb net op die andere pc gekeken en daar kun je ook niets instellen bij de RAID bios, dus moet het dit echt wel zijn??

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kon geen JBOD array maken, kan helemaal niets in de RAID bios.. Heb dus maar een mailtje naar de winkel gestuurd.

Kreeg net mailtje van de support:

===================================
Beste Ernst,

Vermoedelijk werkt het moederbord niet naar behoren. Kun je met een andere harddisk testen. Als dit niet kan of geen verbetering geeft, retourneer dan het moederbord en de harddisk.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
===================================

Tja, het bevestigd wel mijn vermoeden... Maar wat denken jullie ervan? :/

• Orangeman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:14
Heb je eerst een stukje windows geinstalleerd in de ene pc, toen hd overgeheveld naar de andere en dan de installatie voortgezet? Ik denk niet dat dit kan werken. Hij heeft in het eerste stuk al je drivers oid goedgezet voor dat systeem namelijk. De reboot is om dat alles te activeren denk ik. Hij zal wel allerlei bestanden hebben klaargezet op de HD om de installatie daarmee af te maken.

Als je alleen eventjes geprobeerd hebt om op de andere pc windows te installen om te kijken of je HD niet naar de Filistijnen was, toch even formatteren dan denk ik. Niet quick maar full. (en niet low level oid :) )

Inaccessible bootdevice klinkt heel erg als ik kan je bootdevice niet vinden. Hang hem anders aan je andere controller en zorg er wel voor dat ie primary master is.

Verder zou ik het ook niet weten.

Je moet geen arrays maken in ieder geval, ook geen jbod want dat impliceert meer dan 1 schijf.

Verwijderd

Het klopt dat je onder de BIOS van de K8T niks kan. Je hoeft ook geen Raid aan te maken want dat is (zoals al eerder gezegd) meerdere disks. Wat dus wel het geval is bij dit moederbord is dat er drivers nodig zijn voor het aansturen van de controller waar je schijf aan hangt. Dus de Via of de Promise. Deze zal je dus wel via F6 moeten laden waarna je de schijf gewoon kan benaderen als single disk dus niks geen arrays enzo.

• Orangeman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-03 16:14
Als je ze aan de Via hangt, heb je geen drivers nodig. Voor de promise wel.

Verwijderd

Orangeman schreef op 06 april 2004 @ 20:02:
Als je ze aan de Via hangt, heb je geen drivers nodig. Voor de promise wel.
Toch wel. Mijn schijf (WD) werd niet herkend. Na laden van de Via drivers ging het pas goed

Verwijderd

Topicstarter
Aan de Via en de Promise doet hij het allebei niet, dit had ik al geprobeerd...
(er zijn trouwens wel drivers voor beide controllers bij geleverd)

De F6 functie helpt bij mij niet...

En wat ik bedoelde met windows:
Ik wilde even proberen of de harde schijf niet kapot is, dus even in een andere pc gezet. Toen toch maar met windows installatie begonnen. De VIA driver er op die pc opgezet (F6) en de rest van de standaard drivers ingeladen. Dan krijg je al na een minuut of 2 a 3 een reboot (verliep dus zonder problemen).
Daarna is hij omgezet naar mijn eigen pc.

Vanaf daar zou hij gewoon verder moeten gaan, maar hij gaf meteen die error weer. Ook als ik daarna weer boot vanaf cd krijg ik dezelfde problemen als daarvoor.
In die andere pc waren er totaal geen problemen, dus ligt het niet aan de HD.

Wat nu over blijft is denk ik (vrees ik :? ) toch echt het mobo. De winkel (prima winkel trouwens!!! Goede service maarja: reclame mag niet denk ik... :X ) bevestigde dit en vroeg hem terug te sturen, samen met de HD.

En na een paar dagen gekl#$t doe ik dat denk ik ook maar... Beetje frusterend, zo'n heerlijk beestje wat niet werkt. Net als die Ferrari zonder wielen voor mijn deur! :+

edit:

Toch bedankt voor jullie hulp!!! En mochten jullie nog goede adviezen hebben, dan hoor ik ze nu nog graag!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 20:23 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

misschien een domme vraag, maar wordt de HD gevonden in de BIOS? Als je de schijven laat detecteren, vindt hij dan de schijf?

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
de controller voor s-ata schijven wordt altijd pas na de Bios geladen, dus die zul je daar niet aantreffen.

Op de IDE controllers hangen mijn dvd's. Wel is de HD te zien in het bootsequence menu van de bios.

Verwijderd

Topicstarter
:'( :'(

Hoera!? De winkel heeft mijn mobo en HD vervangen door nieuwe (neem ik aan..), dus dacht ik: snel de boel in elkaar zetten en installeren die bende!!!

Maar niet dus...

Hij geeft weer dezelfde foutcode.... En inderdaad: er kwamen wat minder nette woorden uit mijn mond.

Wat ik vreemd vind is dat het net lijkt of de files die door setup geladen worden tijdens de "Windows setup" heel langzaam geladen worden (terwijl dit eerder wel sneller ging). Bij een andere pc gaat dit ook veel sneller. Daarnaast is het net zo langzaam als bij mijn oude mobo.
Het enige waar ik aan kan zien dat mijn mobo wel degelijk nieuw is, is aan de jumpers die op de audio aansluitingen zitten. Deze had ik er af gehaald vanwege het aansluiten van de audio.

Wat dus overblijft???
Ik heb geen flauw idee...

Geheugen wordt goed getest.
(er zit een bracket met ledjes bij mijn mobo)

CPU werkt ook gewoon (testbracket + tja, anders doet 'ie niets volgens mij)

S-ATA kabel werkt (anders kan er sowieso helemaal geen info van de HD komen en je ziet in de POST wel dat er een Maxtor160gb inhangt)

Help?!
Pagina: 1