mp3 server in thuisnetwerk met linux

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Topicstarter
Om in mijn thuisnetwerk op elke computer op elk tijdstip mp3 te kunnen beluister wil ik van een oude 133mhz'er een mp3 server maken.

Het moederbord zit op een plank geschroefd :Y) die in de meterkast (bij de router) moet komen te hangen. Netwerkkaart, VGA kaartje, 4,3gb harddisk en evt. floppy & cd-rom.

Aan het 100mbit netwerk hangen 2x winXP en 2x win98 computer. Nu wil ik van de 133mhz een mp3 server maken. Het liefst met een linux variant die vanaf een floppy boot. Het enige wat deze computer dus hoeft te doen is mp3 files van en naar de andere 4 computers te 'faxen'.

Ik heb al diverse sites bekeken van Freesco, debian en freshmeat.net, maar kom vooral router linux varianten tegen.

Wie heeft voor mij zo'n bootfloppy die ik hierboven beschrijf? Gebruikerservaringen, tips e.d. zijn ook welkom.
het hoeft niet persé 1 floppy te zijn / bootfloppy als het maar klein is. Dit ivm de kleine harddisk in de "mp3-server".

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:38

UTM

Wie heeft voor mij zo'n bootfloppy die ik hierboven beschrijf? Gebruikerservaringen, tips e.d. zijn ook welkom.
Mischien dat www.bootdisk.com wat voor je heeft?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

UTP schreef op 05 april 2004 @ 22:54:
Het liefst met een linux variant die vanaf een floppy boot. Het enige wat deze computer dus hoeft te doen is mp3 files van en naar de andere 4 computers te 'faxen'.
faxen 8)7
maar wil je gewoon die mp3's kunnen afspelen op je 'clients', dus daaropenen in winamp ofzo?
of wil je een streaming server?

in het eerste geval neem je een kleine linux distro met samba en je bent klaar.
in het tweede geval, wederom, een kleine linux distro en je zet er bijvoorbeeld shoutcast op :)
persoonlijk zou ik slackware nemen als distro, aangezien deze erg klein te houden is :)
het hoeft niet persé 1 floppy te zijn / bootfloppy als het maar klein is. Dit ivm de kleine harddisk in de "mp3-server".
waar haal je je mp3's dan vandaan?

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Ik denk gewoon van zijn HD, maar die is maar 4,3GB. Als je er dan een volledig OS op zet, hou je dus inderdaad relatief niet zo heel veel ruimte meer over voor je mp3's.

I think, therefor I am.....I think.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ricochet schreef op 05 april 2004 @ 23:04:
[...]

Ik denk gewoon van zijn HD, maar die is maar 4,3GB. Als je er dan een volledig OS op zet, hou je dus inderdaad relatief niet zo heel veel ruimte meer over voor je mp3's.
mja, slackware krijg je met gemak in 100mb gepropt :P
ben je veel flexibeler dan met van die floppy's te moeten klooien :)

offtopic:
had even over die 4,3GB heen gelezen :X

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Klopt wat je zegt, maar niet iedereen is daar misschien even makkelijk in.

I think, therefor I am.....I think.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ricochet schreef op 05 april 2004 @ 23:10:
Klopt wat je zegt, maar niet iedereen is daar misschien even makkelijk in.
geloof me, je bent veel langer bezig met dergelijke floppy's dan dat je een gewone distro installeerd, waarbij je tevens nog meer leert :)
Verder kan je er natuurlijk ook een grotere HD in hangen :)

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Topicstarter
Erkens schreef op 05 april 2004 @ 22:58:
[...]

faxen 8)7
maar wil je gewoon die mp3's kunnen afspelen op je 'clients', dus daaropenen in winamp ofzo?
of wil je een streaming server?

in het eerste geval neem je een kleine linux distro met samba en je bent klaar.
in het tweede geval, wederom, een kleine linux distro en je zet er bijvoorbeeld shoutcast op :)
persoonlijk zou ik slackware nemen als distro, aangezien deze erg klein te houden is :)

[...]

Dat eerste dus... gewoon die mp3's met winamp op de clients openen.
Maar als ik dus een linux distro download met samba kan ik gewoon mijn mp3 op die harde schijf pleuren, ergens share aanzetten en dan op de clients die mp3s openen?

Want ik nam eigenlijk aan dat er wel een complete distro ergens te downloaden was...
Een beetje zodat ik me niet hoef te verdiepen in hoe linux werkt en hoe ik alles precies moet aanpassen. :X
Begrijp me niet verkeerd, niks fouts over linux maar ik heb gewoon geen tijd om een heel OS te leren en hoe ik zoiets inelkaar zet. Heb al een keer een hele dag met Mandrake liggen pielen op een XP2400+ maar dat kreeg ik dus niet goed draaiend.
Is zo'n complete distro er?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48
Dat kan ja :)

Je kunt ook een web-install (ISO) downen en fikken. Da's 30 Mb, en kun je klein houden. Debian heeft dat bijvoorbeeld en is gemakkelijk te installeren. Installatie van packages kun je verder uitbreiden met bijv. samba. Ook dit programma is makkelijk te configureren.

Kortom: Met een klein beetje moeite kom je er wel, zeker. :)

't Is makkelijker dan je denkt

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mischien zie ik het wel verkeerd, maar als je geen 'zin' hebt om linux te leren, waarom zet je er dan geen win95 op :? dat werkt snel zat op zon oud bakkie en is makkelijk te installeren voor leken :)

A wise man's life is based around fuck you

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 16:04
samba en win98 en XP werkt ook weer met verschillende instellingen voor elkaar. Voor XP moet je ook weer wat ongein uithalen in je register etc geloof ik. Met win2k werkt het, het gemakkelijkst.
Mede daarom, aangezien je er niet echt zin in hebt, adviseer ik je gewoon NT 4.0 sp 6 erop te zetten, of een server editie van NT4.
Wat ook minder is, is natuurlijk die piepkleine HD..
Pagina: 1