[geheugen] Helft + fouten

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb voor iemand wat geheugen besteld bij Computeronderdeel.com. Dit was een 256MB PC133 dubbelzijdig bankje. Nu heb ik het daar geprobeerd te installeren, maar ik zag dat er maar 128 MB herkend werd. Ik was er al bang voor, mja, na een kleine search is me wel duidelijk waarom dat niet kan in die PC (bord kan geen grotere dan 128MB aan waarschijnlijk). :/

Ik wilde wel kijken of ik met 128 MB wel verder kon. Dus ik de Windows XP cd erin en kijken of de install wilde. Krijg ik een foutmelding dat een bestand (setupdd.exe of .dll, weet zo niet meer pcies) niet in het geheugen geladen kan worden. Foutcode 4 zij hij. Daar was ik niet blij mee. Ik heb daarop de cd er weer uitgehaald en weer gewoon geboot, win '98 zat er nog op. Die bootte ook niet, himem kwam een fout tegen en kapte ermee, er trad daarna een beschermingsfout op en ik moest rebooten. Dit bleef hij doen. Toen heb ik die reep geheugen er weer uit getrokken en werkte het systeem weer perfect. :)

Nu de vraag: kan die foutmelding tevoorschijn komen omdat hij het geheugen niet helemaal herkent en daardoor in de problemen komt? Of is het eigenlijk wel vrij zeker dat het geheugen gewoon kaduuk is? Dit laatste is wel mijn vermoeden, maar is dit ook juist? :?

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Specs?

Memtest?

tvw

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
memtest niet kunnen draaien, was ook nog ff niet in me opgekomen... Specs van die PC heb ik niet echt, heb het niet opgeschreven enzo, heb maar kort in de kast gehangen, maar het is in ieder geval een PIII 500 met 100 MHZ bus.

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Specs zijn belangrijk. In ieder geval is dit typisch een gevalletje van geheugenincompatibiliteit. Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?" en in de Search met bijv. de keywords [search=geheugen wordt voor helft gezien], [search=256MB wordt herkend als 128MB], etcetera.

In ieder geval heb je een 256MB 128Mbit 16Mx8 doublesided reepje nodig ipv 256MB 128Mbit 32Mx4 singlesided. En bedenk: doublesided is geen fysieke term, het is een puur elektronische term. De genoemde 256MB 128Mbit 32Mx4 singlesided reepje heeft 8 chips aan de beide kanten ;)

Gemis van specs + FAQ/search gevalletje = dicht.

Dit topic is gesloten.