Toon posts:

Volume luidsprekers verschillend

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Onkyo TX-DS696 reveiver aangesloten op een paar Technics SB-M300M2 (front) en een paar Sony (rear) luidsprekers.

Nu wil het vaak voorkomen dat het volume van de linker front speaker na een tijdje spelen veel zachter wordt (bijna niet meer hoorbaar). Pas als ik het volume even flink openzet beginnen ze weer mee te spelen.

De Sony speakers vertonen het zelfde euvel, echter vallen deze beiden vaak weg. Dit zijn speakers van een oud midi-setje (+/- 8 jaar), raar genoeg viel hier ook vaak 1 speaker weg (vlak voordat deze vervangen werd).

De receiver heeft ook een test functie waarbij je 1 voor 1 de kanalen langs kan gaan. Hier hoor je ook (wanneer het voordoet) duidelijk verschil in volume. De receiver heeft een digitale volume knop dus een slechte pot-meter kan het niet zijn.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:51

JWO

op surround receivers kun je meestal het volume ook apart per kanaal instellen, kijk eens in de handleiding of dat het is ?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, staan allen op 0db dus allemaal gelijk

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met een Philips receiver, geluid rechts is plots na een klein tijdje veel zachter. Heb al andere luidsprekers geprobeerd, helpt niet, probleem zit in receiver. Jammer dat me garantie er al vanaf is. :(

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015

MNECMotU

Kiek An!

Ja, probleem heb ik dus ook, met 2 philips versterkers (1 standalone en een midisetje).
Na een tijdje valt soms het geluid (ook op de koptelefoonuitgang), bijna compleet weg. Even de volumeknop een slinger geven is de oplossing (op fontpaneeltje slaan helpt ook heb ik ontdekt).
Dit ligt dus echt niet aan je speakers, maar is een veelvoorkomende fout in versterkers.
Ik denk dat echt een al wat oudere condensator is, die op 'n gegeven moment leegloopt en niet meer wordt gevuld, tenzij deze ff net wat meer stroom krijgt dan daarvoor.
Als je heel erg technisch bent, kun je t zelf repareren, anders zul je ermee moeten leren leven... succes!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat ding is ongeveer 4 jaar oud (waarvan 1 jaar in mijn bezit), mag toch verwachten zo'n condensator langer dan dat mee gaat? Garantie zou ook wel verlopen zijn denk ik, tenzij ze bij Onyko hele goeie service hebben.

Er zit trouwens op de achterkant een schakelaar, waarmee je kan wisselen tussen 4 of 6 ohm. In de handleiding staat dat wanneer er speakers op aangesloten van 6 of meer dat dan de schakelaar op 6 moet staat en wanneer 2 of meer 4 ohm zijn dat deze op 4 moet. De eerste paar maanden heeft deze op 4 gestaan terwijl al m'n luidsprekers 6 ohm zijn.

Kan ik de receiver op die manier beschadigd hebben?

Verwijderd

haal es een busje contactspray en reinig es alle schakelaars en pot-meters. Ik heb zoiets vroeger ook gehad, en na wat contactspray erop te hebben gedaan, was alles weer tiptop.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik inderdaad proberen alleen denk niet dat dit erg veel effect heeft aangezien alle schakelaars en draaiknoppen digitaal zijn op de bas en treble knop na.

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
(welkom op GoT ;) )

Ik denk dat je het beste even met Onkyo contact op kunt nemen. Ze hebben echt een perfecte service. (ik heb ook een 2e hands Onkyo en daar zat geen handleiding bij, dus Onkyo een mailtje gestuurd en een paar dagen later lag er één irl op mijn deurmat _/-\o_ _/-\o_ )
Dus ik denk dat ze je al te graag willen helpen. Probeer het eens ;)

(o ja, voor mailen: http://onkyo.net/uk/dealer/servpoin/index.htm)

[ Voor 9% gewijzigd door Rick_S. op 06-04-2004 21:37 ]

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's!

E-mailen ga ik zeker proberen toch wil ik eerst zelf nog even experimenteren. Heeft weinig zin de receiver op te sturen wanneer ik zelf nog niets geprobeert heb.

Waarom de achter speakers het niet goed doen ben ik nu wel achter denk ik, deze zaten verbonden met kabels die ik lang geleden verlengt heb en het contact tussen de kabels was niet goed meer, (weet dat verlengen nooit goed is, was bedoelt als tijdelijke oplossing). Ik had de hoop dat na het los koppelen van de achter speakers de fronts het goed zouden doen, maar dit was niet het geval.

Na wat lezen op internet krijg ik steeds te lezen dat je nooit de audio kabels op moet rollen, dit heb ik echter wel gedaan omdat ik binnen kort ga verhuizen en dan niet weer opnieuw snoer wil halen.

Kan dit het zachter worden van het linker kanaal veroorzaken? Kan namelijk nergens vinden wat het effect hier van zou zijn.
Pagina: 1