[Filesystems] Compressed fs bestaat dit onder linux

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bestaat er onder linux een compressed fs???

Ik zie wel ReiserFS / ext2 / ext3 maar voor een fileserver van een heleboel tekst bestanden die weinig aangepast worden vind ik het gewoon zonde om dit helemaal op te slaan. Winxx heeft hier een hele mooie mogelijkheid voor om files te compressen zonder dat de client dit ("echt") merkt.

Kent linux dus een mogelijkheid om files compressed op te slaan maar wel via samba normaal te benaderen....

Let op : dit gaat dit niet over een hdd met mp3'jes maar over een hdd met textfiles. Server heeft ook nog redelijk wat rekencapaciteit over ( draait op een load van gem 0,3 % ) dus moet toch kunnen.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Ik heb eens ff Google gebruikt en vond SquashFS dat moet zo'n filesystem zijn als jij zoekt. Verder heb ik geen ervaring met deze systemen.

Alleen ik denk niet dat het uit kan om op een grote HD zulke minime winsten te gaan behalen. Die dan ook nog CPU kosten. Misschien handig op een bootflop oid, maar op je HD zal je er volgens mij meer vertraging/narigheid van hebben dan plezier/ruimtewinst.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Het zal vast wel kunnen, maar is waarschijnlijk vrij zinloos.

Of heb je echt gigabytes aan textfiles ofzo?

• Gomez12
SquashFS ziet er wel leuk uit, maar is alleen RO. Het punt is in dit geval ook niet grote HDD. Het punt is in dit geval meer dat mijn hdd in fileserver vol zit en dat toen ik /mount/hdb1/export compresste ( hoe schrijf je dat??? ) ik ipv 248 Gb uitkwam uitkwam op 70 Gb met winrar en fastest compression.

Punt is dat dit een prive systeem is wat geen hdd's meer aankan zonder controller uitbreiding en het verschil wat winrar aangaf op fastest compression. Ik vind het iets te veel moeite om alles te gaan compressen en decompressen op mijn WS dus als de server van 248 Gb 150 Gb kan maken (zonder dat ik het merk in handelingen etc ) ben ik al zeer blij, want het meeste is toch tekstfiles / cvs / php / html onderhoud dus goed te compressen.

Wilke: Ja, dus. Grote cvs die geen binary files bevat plus nog dat ik een hekel heb aan word / pdf bestanden. Ik wil altijd gewoon alles alles text / rtf / latex bestanden hebben zodat ik alles voor iedereen kan parsen naar wat die persoon wil hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Gomez12 op 05-04-2004 20:35 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja, het is simpel gezegd getyped, maar toch : [google=filesystem compression linux]

Voel je je zo geholpen, dan mag je _/-\o_ :P

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Gomez12
Voel ik me zo geholpen, ik voel me eerder belachelijk gemaakt :) Ik zocht op : linux compressed filesystems, maar bij jouw search words heb ik gelijk aan de eerste link al iets....

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Hmm, SquashFS is idd alleen RO. Dat is natuurlijk niet bruikbaar. Op Google vond ik nu ook CramFS, maar dat schijnt nogal achterhaald te zijn.
Verder doet DTFS wel wat je wilt, maar is volgens mij wel commercieel. Verder zou je deze lijst ff door kunnen bladeren om te kijken of er nog een filesystempje tussen zit :)

Btw, dit pluk ik dus allemaal ff in een paar minuten van Google...
edit:
0xDEADBEEF wees er ook al op, 1x is wel genoeg, enne ik wil niet vervelend doen, maar jou zoektermen geven ook hits hoor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Mac_Cain13 op 05-04-2004 20:51 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Reiser4 heeft plugins, en in deze draad heeft Hans [Reiser] het er over dat er een (transparante) compressie plugin zou moeten zijn.

Ook kan je zoiets misschien maken met LUFS.

[edit]
dit project klinkt ook relevant.

[ Voor 12% gewijzigd door ajvdvegt op 05-04-2004 21:21 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 09:45

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

http://www.geocities.com/maxcompress/ dit is anders een goede link die er staat extz 6e hit

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier zie ik een patch voor ext2 die transparante compressie in 2.4.24 mogelijk zou moeten maken.
Heel interessant, ik ga het zelf ook proberen!
Thanks voor de hint :)
Pagina: 1