Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twee psu's aan elkaar koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn voeding het niet trekt wil ik 2 voedingen aan elkaar gaan koppelen.
Een voor mijn 3 hardeschijen (dus aleen de 12volt lijn), nu vond ik een oude 200watt voeding ergens op zolder.
Ik gok dat hij uit een pentium 1 komt ofzo, ik zou mn god niet weten wat voor voeding het is dus ik kon niet googlen om te kijke hoe ik ze aan elkaar kon koppelen.
Het gaan om deze voeding:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27764/thumb.jpg
*groot*
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27765/thumb.jpg
*groot*

Mijn andere psu is een 300watt noname atx voeding.
Kan iemand mij vertellen of ik deze 2 aan elkaar kan koppen en welke draden ik dan met elkaar moet verbinden, en of die 200watt voeding 2/3 hardeschijven aan zou kunne?
bvd :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 20:49 ]

Verwijderd

De oude voeding is waarschijnlijk een AT voeding die je met een schakelaar "hard" aan of uit kunt zetten. Deze kun je denk ik wel met een relais aan je 300 watt koppelen. Dus als de 300watt dan bijvoorbeeld 12v. geeft doordat deze is ingeschakelt, dat het relais dan de stroom over de 200w voeding zet.

(harde schijven hebben trouwens ook de 5v lijn nodig)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 12:51 . Reden: foto's zijn nu wel goed formaat ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor je harde schijf heb je zowel een 5 als 12V lijn nodig, dus die moet je beide gebruiken als je hem voor hdds wilt gebruiken.
Verder is het zo dat je een AT voeding gebruikt, mijn tip. Ga niet klooien met koppelen van voedingen maar sluit gewoon je hdds op deze voeding aan, je kunt deze gewoon aanzetten met de knop die aan de voeding zelf zit.
Zet die aan zodat je hdds opspinnen, en daarna je systeem opstarten. Dn worden je hdds altijd herkend en werkt het verder goed.

edit:

ietwat laat.
Maar die plaatjes moet je echt effe wat aan doen, gewoon even verkleinen (en niet dmv de tag).
Ik sta hier nu al 4 minuten op dat plaatje te laden, maar nog is hij niet compleet binnen. Nou is mijn ISP ook niet supersnel, maar het kan beter

[ Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 05-04-2004 19:41 ]

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

offtopic:
zelfs ik met men brakke adsl zag de plaatjes niet meteen /me haat wachten

ik heb ooit @ casejunkies een tutorial gezien ff voor je zoeken (weet wel niet of dit gaat met een AT)
ik vind hem niet direct (kan ook ergens anders geweest zijn)

[ Voor 16% gewijzigd door nuclear waste op 05-04-2004 19:46 ]

</onzin>

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 05 april 2004 @ 19:40:
Voor je harde schijf heb je zowel een 5 als 12V lijn nodig, dus die moet je beide gebruiken als je hem voor hdds wilt gebruiken.
Verder is het zo dat je een AT voeding gebruikt, mijn tip. Ga niet klooien met koppelen van voedingen maar sluit gewoon je hdds op deze voeding aan, je kunt deze gewoon aanzetten met de knop die aan de voeding zelf zit.
Zet die aan zodat je hdds opspinnen, en daarna je systeem opstarten. Dn worden je hdds altijd herkend en werkt het verder goed.

edit:

ietwat laat.
Maar die plaatjes moet je echt effe wat aan doen, gewoon even verkleinen (en niet dmv de tag).
Ik sta hier nu al 4 minuten op dat plaatje te laden, maar nog is hij niet compleet binnen. Nou is mijn ISP ook niet supersnel, maar het kan beter
hmm op de voeding zit geen schakelaar hoor :/ aleen een om te schakelen tussen 230 en 115watt.
Ik wil ze aan elkaar koppelen zodat deze gewoon auto aangaat samen met de ander..

en ja sorry voor de grote pics :( ik zit op een vrisse win2000 en heb geen progs erop staan om ze te verkleinen, paint ken aleen maar .bmp opene :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 19:47 ]

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 19:38:
Plaatjes kleiner weergeven is één ding, maar je kunt zo ook wel even wat comprimeren, ze zijn zo'n 600kb per stuk, dat is niet echt leuk voor de modemers onder ons |:(

De oude voeding is waarschijnlijk een AT voeding die je met een schakelaar "hard" aan of uit kunt zetten. Deze kun je denk ik wel met een relais aan je 300 watt koppelen. Dus als de 300watt dan bijvoorbeeld 12v. geeft doordat deze is ingeschakelt, dat het relais dan de stroom over de 200w voeding zet.

(harde schijven hebben trouwens ook de 5v lijn nodig)
Als je het volt automatisch wilt doen is dit de enige en beste methode

Repareren doe je zo.

Verwijderd

nuclear waste schreef op 05 april 2004 @ 19:42:
offtopic:
zelfs ik met men brakke adsl zag de plaatjes niet meteen /me haat wachten
offtopic:
Eh, zelfs met een 2048 gaat het wat langzaam :O . Ik denk dat dit aan de upload licht van de server.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 19:44:
[...]

hmm op de voeding zit geen schakelaar hoor :/ aleen een om te schakelen tussen 230 en 115watt.
Ik wil ze aan elkaar koppelen zodat deze gewoon auto aangaat samen met de ander..
Op je foto staat hoe je de voeding aan en uit kan schakelen, daar kan je dus een schakelaar op zetten of via een relais laten schakelen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 12:51 . Reden: foto's zijn nu wel goed formaat ]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 19:48:
[...]

Op je te grote foto (600kb per stuk) staat hoe je de voeding aan en uit kan schakelen, daar kan je dus een schakelaar op zetten of via een relais laten schakelen...
Inderdaad, uit die dikke zwarte kabel komen 4 draadjes. Deze moet je aansluiten op de aan/uitknop. Waarschijnlijk heeft de persoon die deze voeding uit een PC heeft gesloopt de knop vergeten. Als je nog zo'n knop nodig hebt, kun je contact opnemen met mij via MSN, niet mailen: Skategoat@hotmail.com

[ Voor 11% gewijzigd door AttiX op 05-04-2004 20:27 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Dat is omdat de power connector eraf gesloopt is. je hebt die zwarte mantel met daaruit 4 kabels. dit is de aan/uit kabel van deze voeding.

Gewoon standaard AT gevalletje dus :)

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op 05 april 2004 @ 20:23:
[...]

Inderdaad, uit die dikke zwarte kabel komen 4 draadjes. Deze moet je aansluiten op de aan/uitknop. Waarschijnlijk heeft de persoon die deze voeding uit een PC heeft gesloopt de knop vergeten. Als je nog zo'n knop nodig hebt, kun je contact opnemen met mij via MSN, niet mailen: Skategoat@hotmail.com
oh vet, de kast ervan moet ook nog ergens op zolder staan.
De aan/uit knop van zo een oude pc schakeld dus gewoon de psu aan/uit en zo gaat de pc aan :)
Maar als ik mijn hardeschijven dus op de psu die ik met die knop aan moet zetten, hoe zit dat dan? moet ik eerst eerst de psu voor mijn hdds aan zetten en dan pas mn pc? en gaan mn hdds hier niet van kapot? :)

Verwijderd

CME Faq: 2 voedingen in 1 systeem

In dit geval is de voeding op de (veel te trage/grote) foto's een AT (herkenbaar aan de 230V schakelaar en de P1/P2 stekkers).

[search=AT voeding]
- Twee voedingen in 1 kast
- Dubbele voeding, op naar de 500 watt >:)
- hoe een AT voeding opstarten zonder moederbord?
- 2e AT voeding
- [rml][ EL]Dual voeding AT + ATX[/rml]
- [rml][ cm] 2e at voeding[/rml]
- Tekort aan stroom: Twee bestaande voedingen bundelen?
- ATX en AT voeding koppelen
- [rml][ voeding]AT voeding aan als ATX aan gaat?[/rml]

Pinout, en hoe het met belasting in elkaar steekt vind je oa. hier: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/z_k_psswitch.jpg

Automatisch inschakelen kan je maken middels een relais (of electronisch lastrelais als je niet van klepperende relais houdt) - en deze aan de +5 (of +12V, afhankelijk van relaisuitvoering) te koppelen van je ATX voeding. Op de schakelcontacten sluit je dan je AT voeding aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27762/full.gif

De primaire voeding (AT/ATX etc. maakt niet uit) aansluiten aan de linkerkant van het schema. De +12V (geel) en Ground (zwart) gaan dan op de overeenkomstige molexaansluitingen.

De 2e AT voeding wordt aangesloten aan de rechterkant van het schema.
De schakelaar van de AT voeding afhalen en deze aansluiten op de schakelpennen van het relais. De Live (bruin) en Neutral (blauw) gaan op de ingangspennen. De schakeldraden (Live-Schakel [zwart] en Neutral-Schakel [wit]) gaan op de uitgangspennen zodat de AT voeding pas aangaat als het relais wordt aangetrokken.

De diode in het schema is een zogenoemde 'vrijloopdiode'. Die voorkomt schade aan/door het relais.

Let er wel op dat een geschakelde voeding (PC voeding) alleen belast ingeschakeld mag worden (ivm oscillatie). Dus hang aan de AT voeding dan wel op zijn minst 2 oude harddisken of een paar ventilatoren (of gebruik belastingsweerstanden zoals uitgelegd in het eerder genoemde pinouttopic)

Verwijderd

Topicstarter
heel erg veel dank! _/-\o_

zou het ook gewoon kunnen dat ik eerst de at voeding aanzet (dmv van de knop die nog ergens op zolder licht) en dan pas de pc zelf (en eerst pc uit en dan knop uit natuurlijk :P), of zal dit schade aan mijn hdds aanbrengen?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 20:51 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 20:41:
[...]

zou het ook gewoon kunnen dat ik eerst de at voeding aanzet (dmv van de knop die nog ergens op zolder licht) en dan pas de pc zelf (en eerst pc uit en dan knop uit natuurlijk :P), of zal dit schade aan mijn hdds aanbrengen?
Wat heb ik je nou gezegd in mijn erste post :P
Terw_Dan schreef op 05 april 2004 @ 19:40:

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 20:41:
[...]

ik zou dan eerst de ATX voeding aanzetten met een normale puls schakelaar, dan in je 12volt lijn een simpel 12v relais je at voeding aanlaten schakelen....

zo gaan alle 2 je voedingen uit als je windows afsluit...

er zit een sec verschil tussen opstarten van beide voedingen dan, je mobo is dan toch nog bezig met je mem check :)

(zo heb ik t ook gedaan maar dan met 3 voedingen ;) )

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
[...]

Dat is een schakelaar om te schakelen tussen 230 en 115 volt, een niet onbelangrijk delail ;)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Kan je 300 watt voeding niet gewoon die 3 schijven erbij hebben? Een PC die 300 watt trekt is wel erg wreed. En hardddisks zijn nou niet echt grote stroomvreters, alleen even tijdens het booten (maar dan houden je processor en videokaart zich juist weer redelijk rustig) en zelfs dan gebruikt een hdd mar een watt of 10.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

heb ik al 3 maanden zo :) 350W en 200W maar mn qtec 550 komt eraan. Het is bijnader inzien toch handiger om 1 betere te hebben en die qtec is vet goedkoop (35euro) (flut merk) maar goede prestaties is beter dan enermax 431 en die is 100 euro ofzo maar dat mag ook wel met 120 watt meer :)

@ronaldwitvoet

ja zo zat ik ook te denken maar je kan ze slijten naar mijn gevoel , ik ben al 3 voedingen verder in 1,5 jaar tijd :S

maar heb ook een stroomvretend bakkie (opzich valt het mee ) allen vcore @1,95 en ddr @ 2,9 maakt het iets pittiger en ati9700 np @370/310

denk dat het daar doorkomt mn 5volt lijn was 4,55 a 4,60 :p heb nog nooit zoveel moeite met opstarten gehad :). Daarom tijdelijk een at voeding erbij :) , gebruik at voor 4 case fans + hd + hdkoeling + neon + dvd + brander hmm misschien toch een stroomvreter :S

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 02:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
RolandWitvoet schreef op 06 april 2004 @ 02:40:
Kan je 300 watt voeding niet gewoon die 3 schijven erbij hebben? Een PC die 300 watt trekt is wel erg wreed. En hardddisks zijn nou niet echt grote stroomvreters, alleen even tijdens het booten (maar dan houden je processor en videokaart zich juist weer redelijk rustig) en zelfs dan gebruikt een hdd mar een watt of 10.
nou, met 1 hdd minder worden mijn voltages al een heel stuk minder.
Ik zit nu echt op het randje en mijn 9800pro kan er niet meer bij want dan boot hij niet..
Cdrom/writer en mijn 2 hardeschijven wil ik dan op die 200watt voeding gaan doen, dan zou mn 300watt mn 9800pro wel moeten trekken hoop ik :)
Ik heb voorlopig geen geld om een nieuwe voeding te kopen dus moet ik het maar zo doen.. :'(

ohjah en staat er stroom op die 4 kabels om de voeding aan te zetten, en hoeveel? niet dat ik strax onder stroom sta ofzo 8)7
ik bedoel deze kabels
Afbeeldingslocatie: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/z_k_psswitch.jpg

• RolandWitvoet
  • Niet online
ja, op die kabels (één ervan als de schakelaar uit staat, alle 4 als de pv aan staat) staat 'stroom', te weten 220Volt. (als je tenminste de stekker in het stopcontact hebt zitten ;) )

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Pagina: 1