[MEMTEST86] Indien error's geheugen echt kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
Ik zal even proberen het probleem te schetsen.

Ik heb hier een laptopje. (Compaq armada E500, P3 1Ghz Intel 440BX chipset.)

Ik had hierin 384MB ram bestaande uit 1x 128Mb PC133 en 1x 256Mb PC100 dimmetjes.
Via www.interngeheugen.nl 256MB PC133 144pins non-Ecc SODIMM gekocht van het merk Dane Elec.

Binnen gekregen en natuurlijk meteen in de laptop geplaatst.
De BIOS zag direct 512BM memory, en na de save bios starte mijn Linux 2.6.4 kernel op, die na een seconde direct crashte.

IK vandaag MEMTEST86 gedownload, en een bootable CD gefikt.
Bij het draaien van memtest, vallen mij de volgende dingen op:
1: Bij de eerste test gaat het tot 256Mb goed, en daarna regent het werkelijk error's.
2: De aangegeven processorsnelheid staat op 696,3Mhz, terwijl dat 996Mhz moet zijn. (Zonder het nieuwe dimmetje staat dat er iig.)

Nu is mijn vraag aan de hardware techneuten: Is mijn nieuw gekochte geheugen per definitie kapot, of kan het aan een combinatie liggen.

In principe kan het niet aan de combi PC100 en PC133 liggen, want daar draai ik momenteel heel stabiel op.
Het SODIMM wat ik heb besteld was het geheugen dat de memoryconfigurator op meerdere sites aanwees als het goede geheugen voor dit type laptop.

Gelukkig heb ik 2 jaar garantie, dus als het inderdaad het memory is wat kapot is, dan is het een pak van mijn hart.

Ohja, nog een puntje waardoor ik voor mezelf vrijwel zeker weet dat het memory stuk is: Wanneer ik alleen de nieuwe DIMM plaats, dan POST de laptop al helemaal niet en blijft het scherm zwart.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het hoeft niet per definitie defect te zijn. Probeer het geheugen eens in een andere laptop, misschien helpt dat.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Snelheid is omdat ie zichzelf lager klokt als er niet meer nodig is.

Verwijderd

De memtest versie op
http://www.memtest.org/
gaat beter met nieuwere hardware om.
Indien memtest fouten geeft, dan weet je zeker dat de combinatie mobo + DIMM(s) problemen geeft

• Equator

Equator

Crew Council

Topicstarter
sdomburg schreef op 05 april 2004 @ 19:56:
Snelheid is omdat ie zichzelf lager klokt als er niet meer nodig is.
Bedoel je dat als die 2e 256MB toch niet werkt hij de snelheid van PC100 aanneemt :? Dat zou dan kunnen kloppen ja.

Ik heb nog zo'n laptop, maar die is van de baas. Ik kan natuurlijk even checken op Win 2000 met die dimm wil opstarten.

U hoort nog.

Verwijderd

Je had 384MB (1*128 en 1*256) en er 256 bijgeplaatst = 640.

Dus dat je BIOS dan aangeeft dat het 512 is klopt tuurlijk niet, of heb je die 128MB reep eruitgehaald?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
CyberJ schreef op 05 april 2004 @ 20:04:
[...]

Bedoel je dat als die 2e 256MB toch niet werkt hij de snelheid van PC100 aanneemt :? Dat zou dan kunnen kloppen ja.

Ik heb nog zo'n laptop, maar die is van de baas. Ik kan natuurlijk even checken op Win 2000 met die dimm wil opstarten.

U hoort nog.
Ik doelde op de door jouw genoemde CPU snelheid.

• Equator

Equator

Crew Council

Topicstarter
@ sdomburg: Ik begreep je volkomen..
7 x 100 = 700
7 x 133 = ~1000 :)

@Skaarj: Er kunnen maar 2 dimm's in het systeem, dus die van 128 MB is eruit natuurlijk ;)
My bad.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Haal die 128MB er eens uit en stop de 256MB op de plaats waar de 128MB eerst zat en de 128MB waar de 256MB eerst zat. Als het goed fout is herkent je laptop dan 256MB.

Schijnbaar kun je er maar 1 grootte memchip in zetten. De laptop checkt de capaciteit van chip nr1 en gaat ervanuit dat chip nr2 ook dezelfde capaciteit heeft.

Waarom had je trouwens PC100 gekocht?

[ Voor 17% gewijzigd door iets op 05-04-2004 21:58 ]

tvw

• Equator

Equator

Crew Council

Topicstarter
@iets:
- Ik heb geen CP100 gekocht, maar PC133
- Ik heb alle mogelijkheden en combinaties geprobeerd, maar hij verrekt het.
Wanneer alleen de nieuwe DIMM geplaatst is dan POST hij niet.
Wanneer ik daarnaast een andere DIMM zet dan POST hij ook niet.
Alleen wanneer ik als eerste DIMM een werkende plaats, dan boot hij, maar kan hij het geheugen niet aanspreken.
De laptop kent dus wel een primair en een secundair slot.
Pagina: 1