Toon posts:

Trillende Maxtors

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een 200 GB Maxtor bij m'n 20 en 120 GB Maxtor Harde Schijven erbij gezet. Het probleem was toen dat m'n kast golvende lage zoemgeluiden begon te maken. Ik heb ondertussen een Antec Sonata kast, met rubberen ringetjes voor de harde schijven, maar het gezoem gaat niet over. Nu heb ik de 200 GB harde schijf eruit gehaald en het gezoem lijkt weg, echter de kast trilt wel nog een beetje.

Als ik de harde schijven los in de hand vast houd dan lijkt het erop dat de 20 GB (6E020L0) een klein beetje trilt, de 200 GB (6Y200P0) heel erg trilt en de 120 GB (6Y120L0) niet of nauwelijks trilt.

Mijn vraag is in hoeverre dit trillen van de harde schijven normaal is en als er sprake van resonantie is tussen de harde schijven, in hoeverre dit op te lossen is door een harde schijf te vervangen door een ander merk (als resonantie de oorzaak van het trillen kan zijn).

Ik heb zowat alle topics hierover naelezen, maar hier heb ik geen goed antwoord op weten te vinden. Het vaster of losser draaien van de schroefjes helpt niet.

Ik zou het echt heel erg op prijs stellen als iemand me hier antwoord op zou kunnen geven.

Verwijderd

Helemaal geen schroeven gebruiken maar in plaats daarvan dubbelgevouwen stukjes karton o.i.d. wil nog wel eens helpen. Pas wel op met het verplaatsen van je kast. In elk geval hou je resonanties altijd, dat komt niet alleen omdat je hier toevallig drie Maxtors samen hebt draaien. Ik heb een Hitachi en een WD in dezelfde kast en die trillen ook als een gek samen als je ze op bepaalde manieren vastschroeft.

Verwijderd

Topicstarter
Maar er moet toch wel iets tegen de resonantie te doen zijn? Hoe kan het dan eigenlijk dat de 120 GB Harde Schijf helemaal niet trilt?

De 200 GB trilt trouwens ook hard als ik 'm bovenin in een removable bracket zet...

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Sommige harde schijven hebben een bepaalde setting aanstaan dat hij minder geluid maakt (hier lever je dan een stukje performance voor in) bijvoorbeeld alle (redelijk nieuwe) Seagate IDE schijven hebben dat standaard aan staan.

Je kunt het ook aanzetten met een (een of ander Duits-talig) proggie alleen ik ben de naam vergeten en hij staat niet meer @ me comp. Daarvoor moet je ff googlen/seachen @ GoT. Het werkte ook niet op alle HD's maar je zou het uit kunnen testen.

Anders moet je echt aan de gang met geluids-isolerende matten / noise-blockers / HD ophangen in elastiek enzo.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Schijven trillen vrijwel altijd, de een wat meer dan de ander, maar perfect in balans zijn is praktische onmogelijk. De fabrikanten van harde schijven gaan er van uit dat deze trillingen gedempt worden door de kast, ophangen in elastieken is een slecht plan. Dempende rubbers of ander spul kan wel helpen. Je moet de trillingen dempen, niet isoleren.

Wanneer (combinaties van) schijven gaan resoneren is wordt het een probleem, dan geeft het geluidsoverlast. Controleer of het resonantie is wat je hoort. losse delen die tegen elkaar rammelen kun je makkelijker oplossen.
Je kunt dit proberen door een vinger stevig tegen de drive-bays te houden. Als dat het geluid sterk verminderd heb je last van resonantie.

Als je hdd net op een snelheid trilt dat je kast gaat resoneren moet je proberen de frequentie waarop dat gebeurt te veranderen. Misschien kun je je kast (of je drive-bays) wat zwaarder maken? Of iets stugger maken? Daardoor verlaag je de eigen frequentie van je kast naar iets dat onder de trillingsfrequentie van je hdd ligt, waardoor resonantie wordt voorkomen.
Andere opties zijn het absorberen van de trillingen, met een schuimrubber tussen kast en drive-bay (im de trilling, niet het geluid te dempen) of met rubbertjes tussen drive en drive-bay.

Geluidsisolatie kan ook, maar dat is veel werk omdat het om/in je hele kast moet en voorkomen (ook van trilingen) is gewoon beter. Beter voor het geluid, maar ook voor de hardware zelf.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat ik het gezoem in m'n oude kast veel minder kon maken door zware dingen op en tegen de kast te leggen. Bij de nieuwe kast wil dat allemaal niet helpen.

Ik ga straks eens kijken of de 20 GB hrde schijf in z'n eentje ook trilt. Het vreemde is dat de 120 GB maxtor dus helemaal niet lijkt te trillen, dus dan moet dat bij de anderen toch ook gewoon mogelijk zijn?

Verwijderd

je kan ook siliconen draad gebruiken, iemand anders op het got forum heeft dit ook gedaan en zijn getril is weg

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net m'n kast nog eens goed nagekeken om de bron van het gezoem duidelijker te maken. Nu blijkt, volgens mij, dat de CPU fan een licht gezoem en trilling veroorzaakt in de kast, wat op zich bijna niet hoorbaar is (alleen van dichtbij). Zogauw ik de 200 GB harde schijf aansluit lijkt het erop dat deze de trilling versterkt en er de golvende lagen zoemtoon ontstaat die heel erg irritant is.

Volgend mij versterken de andere harde schijven het trillen en eht gezoem ook een beetje.

Maar zijn er cpu fans verkrijgbaar die niet trillen?

• Chi3F
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06-2023

Chi3F

Hax

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 11:28:
Ik ben net m'n kast nog eens goed nagekeken om de bron van het gezoem duidelijker te maken. Nu blijkt, volgens mij, dat de CPU fan een licht gezoem en trilling veroorzaakt in de kast, wat op zich bijna niet hoorbaar is (alleen van dichtbij). Zogauw ik de 200 GB harde schijf aansluit lijkt het erop dat deze de trilling versterkt en er de golvende lagen zoemtoon ontstaat die heel erg irritant is.

Volgend mij versterken de andere harde schijven het trillen en eht gezoem ook een beetje.

Maar zijn er cpu fans verkrijgbaar die niet trillen?
Wat voor cpu-fan heb je? Waarschijnlijk zo'n boxed geval, dat zijn meestal vrij kleine fans die hoge toeren moeten draaien om de boel te koelen. Hierdoor ontstaan waarschijnlijk die trillingen.

Je zou kunnen overwegen om bijv. een Zalman 7000 erop te zetten, die heeft een fan van 92 cm. en hoeft niet veel toeren te draaien om de boel goed te koelen. Daar komt bij dat hij ook nog eens erg stil is, en dat je het toerental kan regelen. Met deze koeler zou het trillen een stuk minder worden, tenminste, als die trillingen echt veroorzaakt worden door je koeler.

PSN: Arienix

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval een deel van de trilling. Als ik m'n harde schijven losgekoppeld heb, dan is er een lichte zoem en trilling die stopt als ik de cpu fan even stop met m'n vinger.

• KiNgSiZZe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07-2022
Wat bij mij enorm heeft geholpen is het plaatsen van rubberen/kunstof matjes <i> onder</i> mijn pc kast. Dit help m.i. meer als rubberen ringetjés.

As finishing touch god created the Dutch

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:58
Mijn kast resoneerde ook als de tering.. (sry voor het woord..) Bleek dat ik zo lui was geweest om alle 5 de HDD"s maar aan één kant vast te schroeven. :P

Als iemand nog een link weet naar het proggie om Maxtor HDD's langzamer te laten draaien oftewel in "silent mode" dan hou ik me zeker aanbevolen!!

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga m'n 200 GB maxtor terug sturen, want zoals ik het begrepen heb hoort hij nooit zo hard te trillen. Alleen wou ik nog een 200 GB schijf kopen voor backups en zo. Ik durf bijna geen maxtor meer te kopen. Heeft hier iemand misschien een maxtor van 200 GB die niet trilt?

• Sluuut
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 15:29:
Ik ga m'n 200 GB maxtor terug sturen, want zoals ik het begrepen heb hoort hij nooit zo hard te trillen. Alleen wou ik nog een 200 GB schijf kopen voor backups en zo. Ik durf bijna geen maxtor meer te kopen. Heeft hier iemand misschien een maxtor van 200 GB die niet trilt?
Geef dan wat meer geld uit aan een (WD) Liquid Bearing versie.

• SnicK_v_r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:20

SnicK_v_r

Zero

Sluuut schreef op 06 april 2004 @ 15:18:
Mijn kast resoneerde ook als de tering.. (sry voor het woord..) Bleek dat ik zo lui was geweest om alle 5 de HDD"s maar aan één kant vast te schroeven. :P

Als iemand nog een link weet naar het proggie om Maxtor HDD's langzamer te laten draaien oftewel in "silent mode" dan hou ik me zeker aanbevolen!!
Het programma: Amset & uitleg

FFXIV-id: Sarah Kindred, FC: League of the Damned <DAMN>, Zodiark

Verwijderd

Sluuut schreef op 06 april 2004 @ 15:47:
[...]

Geef dan wat meer geld uit aan een (WD) Liquid Bearing versie.
Ik had ook last van trillende maxtors (2 van 80 gb liquid bearing) en werd er gek van. Heb ze gisteren vervangen door 2 wd's (160 gb liquid bearing). Resultaat is dat het trillen minder is geworden maar nog steeds niet weg is. Echt irri is het gelukkig nog (net) niet.
Ik zou ook zo niet weten wat te doen, dus als iemand een briljant idee heeft ...

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06

boesOne

meuh

En deze is voor alle schijven, ook non maxtors.
winAAM 1.8, van onze duitse c't vrienden..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen werkt die laatste blijkbaar niet als de schijf aan een promise controller vast zit...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vijf Maxtor Atlas 15K's waarvan er vier nauwelijks trillen en er eentje heel erg vibreert. Dit is kennelijk een exemplarisch probleem. De vibrerende schijf veroorzaakt in de normale harddisk bay van m'n Chenbro kast een niet te harden geluid. Als ik 'm er los in leg op wat foam of in een Zalman heatpipe harddisk koeler stop is hij niet lastig.

Die Zalman dingen helpen trouwens echt. De vijf Atlas 15K's maken nu een heel acceptabel geluid ondanks het toerental van 15.000rpm.

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de vraag nu of zo'n sterk vibrerende maxtor niet sneller kapot gaat...

• Sluuut
Bedankt voor de links (ik vroeg naar het proggie waarmee je ze in silent mode kon zetten) ik heb idd 5x maxtor schijven er is alleen één probleempje... 4 hangen er aan een promise raid controller... is er een manier of een ander proggie om het dan te laten werken?

Krijg nu namelijk dit;
code:
1
2
3
4
5
6
Searching for Maxtor Drives on Primary port.....
Searching for Drive 0 .....  No drive found.
Searching for Drive 1 .....  No drive found.
Searching for Maxtor Drives on Secondary port.....
Searching for Drive 0 .....  No drive found.
Searching for Drive 1 .....  No drive found.

Is er een universeel proggie wat dat kan op raid controllers en desnoods dan alleen op maxtor schijven?

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik heb aan dit verhaal nog iets principieels toe te voegen. Dat 2 schijven niet exact hetzelfde toerental hebben, daar kan iedereen zich denk ik wel in vinden. Ook het niet perfect uitgebalaceerd zijn van de platters is ook "logisch" en praktisch onmogelijk. Het gevolg hiervan echter is dat er een harmonische trilling gaat optreden. Vraag me niet wat de exacte wiskundige/werktuigbouwkundige/natuurkundige formule hiervoor is. Maar het treed op als je meer dan 1 schijf in je kast bouwt en de trillingen elkaar kunnen "bereiken" via een mechanische verbinding (de behuizing van je kast dus). De beste remedi is dus om de schijven volledig elastisch en gedempt op de hangen in je kast. Het mooiste zou zijn als je ze in elastiekjes hangt :)

Een schijf met "Liquid Bearing" zal dit probleem NIET oplossen :o. Wat liquid bearing wel doet is dat die schijf op zichzelf veel minder geluid zal produceren omdat de lagering veel optimaler is dan bij een kogel/glij-lager.

Voor fan's geld in principe hetzelfde. Mocht iemand er veel interesse in hebben dan wil ik het wel eens in m'n studieboeken opzoeken.

Edit:

Een trillende schijf zal eerder crashen dan een "stille" schijf. Simpelweg omdat de lagering in het geval van vibraties veel en veel meer "op de kop" krijgen dan wanneer de schijf "glad" draait. Een motor zal er echter weinig onder te lijden hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door johu op 06-04-2004 21:10 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

johu schreef op 06 april 2004 @ 21:08:
Het mooiste zou zijn als je ze in elastiekjes hangt
C!t is er ooit eens achter gekomen dat dat een forse performance-daling opleverde. Ze testen schijven los op tafel, met een stukje schuimrubber eronder. De cijfers bleven achter bij wat de fabrikant opgaf. Na veel gezoek viel het kwartje. Ongedempt getril van de schijf zorgt voor tracking-problemen, wat weer tot leesfouten en retry's leidt. Vastzetten aan een kast is dus wel degelijk nodig.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag m'n 200 GB maxtor ingewisseld voor een nieuwe, alleen deze heeft dus het zelfde probleem... waar ik al bang voor was, ze trillen gewoon harder die 200 GB schijven.

Ik zit nu nog steeds met dat gezoem. Nu vroeg ik me af of het misschien een goed idee is om de harde schijf los op foam te leggen dat ik in de hard disk- slides van de kast bevestig. Of kan dit niet MBT de hitte?

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Burne schreef op 06 april 2004 @ 22:00:
[...]

C!t is er ooit eens achter gekomen dat dat een forse performance-daling opleverde. Ze testen schijven los op tafel, met een stukje schuimrubber eronder. De cijfers bleven achter bij wat de fabrikant opgaf. Na veel gezoek viel het kwartje. Ongedempt getril van de schijf zorgt voor tracking-problemen, wat weer tot leesfouten en retry's leidt. Vastzetten aan een kast is dus wel degelijk nodig.
De 3e wet van Newton: "actie = - reacite" De arm met leeskoppen heeft een massa. Om zo snel mogelijk van track A naar track B te gaan moet hij versnellen, en zich ergens tegen afzetten. De housing van de schijf zal een miniscule tegengestelde beweging maken t.o.v. de arm. Hoe meer massa er is waar de arm zich tegen kan afzetten, des te nauwekeuriger de arm kan bewegen.
Je zou dus eigenlijk je hd moeten verzwaren met b.v. een blok alu eraan. Als compensatie van losmaken van de kast.

Verwijderd

Topicstarter
En als je dat niet doet...?

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

dan zal de seek-time hoger worden..

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 05-03 12:14
wat miss wel kan is het vast hangen met tie-warp, dan raakt de hd de kast nl. niet maar zit die als het goed is tog stevig vast

LinkedIn
BlackIntel

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Ik heb ook net een andere kast gekocht, volgens hetzelfde principe als de TS. Het is een Antec 3700BQE, waar je ook de hd moet vastzetten op een ondergrond met rubberen ringetjes.
Ik heb een tijdje terug mijn Western Digital net gewisseld voor een Maxtor, omdat die WD een hoogtonig, metalig fluitgeluid maakte. Nu hoorde je die Maxtor wel nog bij zoekgeluid in mijn vorige kast, maar die rubberen ringetjes in mijn nieuwe kast maken echt een verschil. Als ik mijn hand op de kast leg, dan voel ik nog altijd een ritmische resonantie (of hoe moet ik dat uitleggen).
Er staat ook wel in de handleiding van de kast dat je de schroeven niet té vast moet draaien, zo kunnen de ringetjes beter hun dempingswerk doen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het foam idee nu aan te raden of niet?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
nee, dat is niet aan te raden.
Het isoleert welliswaar de trillingen van de hdd zodat deze niet doorgegeven worden aan de kast (en dus de kast niet laat rammelen), maar de harddisk wordt ook niet stilgehouden wat slecht is voor zowel de performance als de duurzaamheid.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
En als je de harde schijf nu een beetje inklemt tussen het foam?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
Dan heeft het maar een beetje effect en is het een beetje slecht voor je hardeschijf. Het is maar wat je zelf wilt...

The devil is in the details.

• Ray
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 19:00:
Maar er moet toch wel iets tegen de resonantie te doen zijn? Hoe kan het dan eigenlijk dat de 120 GB Harde Schijf helemaal niet trilt?

De 200 GB trilt trouwens ook hard als ik 'm bovenin in een removable bracket zet...
fuck maxtor zou ik bijna zeggen. Ik kan er zelf ook absoluut niet tegen dat mijn kast bromt. Heb al jaren oorlog hiermee. Recent een verse poeter gekocht met 2 x 160 gig wd schijven. perfect stil. toen de ouwe maxtors, 80 en 120 gig erin. Begon het gezeik weer. De 80 trilt harder dan de 120 die zeer redelijk is. Afin de 80 afgekoppeld maar ja dus 80 gig kwijt. Ik dus vandaag (voordat ik dit topic las) een 200 gig maxtor sata gehaald. En jawel, de hele kast staat weer te trillen. WAT EEN KOTE ZOOI. Ik baal hier dus echt van. Waar ik hem heb gekocht hebben ze geen WD schijven en geld teruggeven doen ze niet

Gaat een trillende schijf eerder stuk of is het alleen maar lastig ?

ik ben echt in staat het ding kapot te slaan voor een rma oplossig BAH.

afin als ik eerst gelezen had wist ik dat ik geen maxtor had moeten kopen :(

• Ray

Ray

dit proggie helpt alleen tijdens het zoeken de kop noise te onderdrukken, het doet helaas niets in idle mode :(

Verwijderd

leuk, ik heb net 2 * 200gb sata maxtors besteld :(. Zo ze normaal maandag hebben, ik hoop dat het geluid meevalt. Anders moet de radio weer wat luider :9

EDIT,
Ik heb wel al een tijdje een maxtor PATA 200Gb. die maakt toch amper geluid als ze idle is, tijdens intensief schrijven wel, maar dat valt wel nog mee.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2004 00:25 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Let op bij het gebruik van rubberen ringetjes, stukjes ?karton? !!! Je moet er wel voor zorgen dat de behuizing van de hardeschijf geaard wordt aan de Pc behuizing, tenminste als je de hardeschijf een lang leven toe wenst. Dit kun je doen door een draadje aan je schijf vast te schroeven en deze met de PC kast te verbinden. Dit is net zo belangrijk als het gebruik van een geaarde wandcontact doos voor de PC.

Overigens trillende schijven? waar gaat dit over ik heb allemaal Maxtor schijven nog nooit last gehad dat de schijven trillen waardoor de kast gaat resoneren.

2x 160GB
1x 80GB
4x 40GB
1x 30GB
etc

Allemaal 7200rpm schijven, ze komen hier beslist niet boven de voeding of CPU fan uit en helemaal niet boven de trillende windtunnel geluid maakende GPU fan van mijn Hercules Prophet Radion 9500 Pro :P

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 24-10-2004 01:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ray

Ray

@nonkel, het is ook niet dat de schijf kabaal maakt, integendeel maxtor is erg stil. Het gaat puur om het trillen van de schijf zelf waardoor de kast gaat resoneren !

/baal modus,
bah zie net dat ik zelfs voor minder geld gewoon een wd had kunnen kope

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 24-10-2004 00:55 ]

• Ray

Ray

heb zojuist de elastiek mod toegepast. Gewoon voor en achter in de 5,25 bracket een spinneweb gemaakt van dat kleding elastiek en daar de hd tussen gehangen.

Doel Bereikt !!! vrijwel geen trilling meer in de kast.

Het blijft echter een groot gezeik dat de schijven trillen, maar goed volgende x een ander merk dan maar.
Pagina: 1