Toon posts:

VRML & De Toekomst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij houdt zich nu al een jaar of 2 -quasi- fulltime bezig met VRML. Samen met een vriend heeft hij een bedrijf opgericht en willen ze met VRML 3D WebShops maken. Ze zijn zijn nu in staat om ruimtes te maken waar je zelf door heen kan lopen, à la een first person shooter game. Het is op zich leuk dat zoiets nu op het web kan, maar het ziet er eigenlijk niet uit. Het is allemaal erg hoekig en doet je enigszins denken aan de gemiddelde website uit 1996.

Misschien dat het allemaal nog iets beter kan dan dat, maar ik heb het vermoeden dat VRML al lang geleden aan een zachte dood gestorven is. Je hoort er nooit iets over of ik moet me sterk vergissen. MS leverde ooit een VRML plugin bij Win98, maar in 2000 is deze al niet meer terug te vinden. Daarnaast is 1 van de pioniers van VRML er zelf ook al lang en breed mee opgehouden, http://www.vlc.com.au/~justin/opinion/goodbye_vrml.html.

Dan zijn er natuurlijk nog producten als Swift 3D en is het niet uit te sluiten dat Macromedia in Flash 8(of hoe het ook gaat heten) eindelijk 3D support. Discreet biedt met Plasma inmiddels ook een 3D pakket aan dat -richting- web haalbaarheid gaat. Mocht een dergelijke belangrijke speler 3D op het web gaan ondersteunen dan is het natuurlijk helemaal gedaan met VRML.

Dan kan je je nog afvragen of een webshop als Amazon of Albert er wat mee opschiet als ze een 3D interface hebben. Wordt een webshop er overzichtelijker van? Heeft het een toegevoegde functionaliteit? Verbeterd het de 'user-experience'?

Ik denk dus dat VRML absoluut niet de toekomst heeft, maar ik vind het moeilijk om hem dit uit te leggen, hij denkt dat VRML de toekomst heeft.

Dit zijn echter mijn bedenkingen, maar ik geef eerlijk toe dat ik weinig van de 3D software wereld weet. Ik wil deze vriend natuurlijk niet onderuit halen, maar graag wel uit z'n droomwereld halen. Wat is jullie mening over VRML? Wat weten jullie hierover? Heeft 3D een toekomst op het web? Of zie ik alles te plat (2D) en moet ik het vanuit een andere hoek(3D) zien?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 17:13 ]

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 10:00

RSP

2 jaar bezig zijn? ik heb in 10 weken tijd een educatieve cd-rom in elkaar gezet die volledig first person te besturen was dmv shockwave. In mijn geval hebben we dit gedaan om de aandacht van de (toch al snel afgeleidde) leerling erbij te houden doordat ze telkens zelf de opdrachten moeten opzoeken en starten. of dit soort interfaces daadwerkelijk nuttig zijn in de praktijk? nee, niet zoals ze op het moment worden neergezet. irritaties lopen al snel op als je voor de 3e keer op Amazon.com naar 'n boek gaat zoeken in 3d.

Op 't moment zie ik 3d nog helemaal geen interface functie innemen op het net. Interactieve (educatieve) cd-roms daarintegen zijn op het moment juist geschikt voor 3d applicaties.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Het VRML formaat zegt niets over de beeldkwaliteit van de speler die het afspeelt, m.a.w., in principe zou je ook VRML kunnen inladen in een moderne 3D engine a la UnrealEngine. VRML is wel een beetje gedateerd. De opvolger ervan heet X3D.

Verwijderd

vrml> was er mee bezig. mm. in 1998.
Maar nu.. hoeveel mensen hebben/willen een vrml-plug-in downloaden die werkt?! (markt..)

Het is bijna nog steeds een 'hype' 3D (en internet), maar weinig coders/vormgevers kunnen met deze technieken echt uit de voeten. Shockwave ging een paar jaar geleden 3D, maar inmiddels heeft macromedia de meeste 3D developers+tak laten ontslaan. (Hoewel ik een paar goede 3D 'quake style' shooters en animaties heb gezien in shockwave.)

Kort door de bocht, ik ken een paar developers en designers, die nog steeds leven van het creeren van 'interactieve' 3D applicaties, maar deze zijn vaak overgestapt naar hun eigen .exe/openGL applicaties/presentaties. Die vaak via cd-rom/dvd lopen.

Kortom 3D is nog een steeds een ding voor de game-wereld, waar mensen die hier mee spelen, hetzelfde verwachten voor online 3D applicaties, kwa interactie/navigatie/mouse-look etc. Als je die 'makkelijke' interactie niet kan geven houdt het snel op/ en haken mensen gelijk af.

Voor mij, ik maak wat online 3D-testjes(java/shockwave). Maar voor de snelheid ga ik gelijk naar C++/openGL.. Gaat zeker 100 keer sneller :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 18:19 ]

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
Ik zie wel voordelen van 3D toepassing op het net. Weliswaar is een complete shop in een 3d omgeving niet handig, maar op het moment dat je meer wilt weten over één specifiek product kan een 3D voorbeeld zeer nuttig zijn.
Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld altijd erg leuk om op de Nokia-site mijn eventuele toekomstige GSM te bekijken in 3D en wat dingetjes kan uitproberen (klepje openklappen/uitschuiven e.d.). Bij dit soort toepassingen denk ik ook wel aan auto’s of bepaalde gebruiksvoorwerpen.
Maar bij boeken daarentegen is het logischer om een stuk tekst als voorbeeld te plaatsen en bij een CD bijvoorbeeld een stuk te laten luisteren.
Het ligt dus puur aan het product waar de behoefte ligt.

En of een dergelijk toepassing in VRML, Flash of Shockwave is maakt me niet uit, als de interface en de downloadtijd maar gebruiksvriendelijk zijn. In die zin denk ik overigens dat voor de gebruiker Flash de meeste voordelen kan bieden.

Wat betref die VRML-kerel zou ik willen adviseren om te bepalen wie of wat zijn doelgroep is en zich daar op te gaan richten.

Verwijderd

Ik zie niet zoveel voordelen meer in VRML, er zijn veel betere alternatieven beschikbaar, met een veel uitgebreidere set.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

het idee van 3d door een webshop lopen speelde ik mee ergens in 2000 en hebben we ook gemaakt; maar de techniek is erg gedateerd; ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest van wat hier al gepost is.

Als interactiedesigner kan ik er wel aan toevoegen dat het volslagen mesjokke is om in 3d door een winkel te lopen. Waarom zou ik dat in vredesnaam willen? ik wil een search, een alfabetische lijst en een lijst met aanraders zoals op amazon. Het product zelf wil ik in 3d kunnen zien als dat noodzakelijk is zoals bij een mobieltje (bij een boek hoeft dat niet)

McLuhan's principe van de rear-view mirror gaat hier op. Er is bij nieuwe media een trend om het oude media te laten emuleren. Dus een auto werd destijds een 'horseless carriage' genoemt en een telefoon een phono-graph (als in telegraaf met geluid). Dit principe vergelijk Mcluhan met 'door de achteruitkijkspiegel van een auto kijken' (rear view mirror). wat je moet doen is juist door de voorruit kijken anders knal je overal tegenaan.
Jouw vriend heeft last van hetzelfde; hij wil 3d winkels gaan emuleren online, maar goed interactiedesign is juist de mogelijkheden aan te grijpen om BETERE winkels online dan in het echt te bouwen.
Troost je; hij is niet de enige; de demo van Philips met hun digitaal papier kan 'bladzijdes' op een scherm omslaan. Eenzelfde voorbeeld van de achteruitkijkspiegel.

Een andere analogie is er eentje uit de robotica; de KIJK en de Science stonden helemaal vol in 1996 met een robot hand die computergestuurd eieren kon inpakken. wat een subtiliteit! wat een prestatie. Wat een onzin! eieren inpakken doe je met een zuignap; tenzij je Willy Wortel heet. ;)

Dat neemt niet weg dat 3d navigatie maar meteen afgeschreven moet worden; goed voor webwinkels en de meeste interface structuren is het niet bijster handig, maar in spelletjes werkt de fps wonderwel. Er zijn ook een aantal verdomt interessante semantische databases en associatieve databases geschreven die gebruik maken van de derde dimensie om informatieordening aan te geven. Ik denk dat X3D (VRML zelf is hardstikke morsdood) vooral in die hoek van waarde gaat blijken.

[ Voor 11% gewijzigd door XangadiX op 06-04-2004 15:01 ]

Stoer; Marduq

Pagina: 1