[Mac OSX 10.2.x] Het maken van een deployable corporateimage

Pagina: 1
Acties:

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:56

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Waar ik werk zijn zo'n 100 macs in gebruik, allemaal uitgerust met een Mac OSX 10.2.5 of 10.2.7 Jaguar Image.

Het komt vaak voor dat er iets mis is met 1 van de macs, en door de ietwat beperkte Mac kennis van de technici en mijzelf komt het dan al gauw tot een re-image. Dit kan bij een Mac wel tot 6 uur per machine duren doordat het image wat wij gebruiken afgestemd is op gebruik in de US.

Nu is het plan om een image te maken voor onze regio, alleen heb nog geen goeie procedure hiervoor kunnen ontekken. Voor Windows machines hebben al geruime tijd een coockbook voor image maken en syspreppen, maar voor de mac tasten we nog in het duister (vooral het sysprep gedeelte zeg maar) :(

Is er iemand die tips of guides weet?

_/-\o_

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Zijn er geen image progs voor de mac dan? Kan je niet gewoon dd gebruiken?

Verwijderd

Apple Remote Desktop

Dit geeft je alle tools die je nodig hebt.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
Ziet er op zich, interessant uit, maar wij gebruiken al VNC om desktops over te nemen, en we gebruiken Filewave voor distributie van applicaties.

Ik ben echt op zoek naar een soort van procedure om een deployable image te maken, dus net zoals met Windows een systeem helemaal klaarmaken, sysprep erover heen, en met ghost of pqdi een image maken...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zelf gebruiken we hier Carbon Copy Cloner om een image te maken, vervolgens vreten we nog iets uit met ASR om er een compressed image van te bakken. Vervolgens gebruiken we NetRestore om dat image te restoren naar een partitie.

Aangezien we hier met allerlei macs met CDRWs zitten, en de image met alle applicaties iets van 3GB is, past dat niet echt.

Op dit moment gebruiken we een hele smerige manier van image restoren: pleur de disk bij een draaiende mac in en restore image erop. Ik heb het nog niet voorelkaar gekregen om dat ding te booten van CD met netwerksupport.

Zowel NetRestore als CCC zijn freeware tools overigens. Op een dual G4 866 met 512MB en 7200RPM disks trekken we in 3 minuten die image over, op een single G4 466 met 512MB en een 5400RPM disk duurt het geheel iets langer, 8 minuten.

• chem
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

vraagje; waarom geen netboot gebruiken?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omdat we een Mac OS X 10.2 server hadden die heel erg brak was, die crashte zodra je de server manager opende.
Tegenwoordig draait er panther server op, maar die is pas gekomen nadat we alle clients geinstalleerd hadden.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 09:05

peace, love & linux

We gebruiken hier ook CCC om een image te maken.
Die image restoren doen we hier door te booten vanaf een firewire hd (lacie pocketdrive) met alle images.

OS-X server wordt over nagedacht maar of de kosten daarvan opwegen tegen de baten?

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Topicstarter
DVD is geen probleem hier, de meeste g4's en de g5's zijn allemaal voorzien van dvd burner,s CCC en netrestore, geen probleem.

Het gaat mij om het configureren van het Image, zijn daar templates voor?
Heeft iemand tips over het dichtspijkeren van het OS (vanaf een terminal window?)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heeft iemand tips over het dichtspijkeren van het OS (vanaf een terminal window?)
Als het op de firewall aan komt heb ik onlangs een tutorial geschreven -> http://www.xs4all.nl/~tsluyter/Apple

Hij staat in het menu, bovenaan (als PDFje).

Liege, liege, liegebeest!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tegenwoordig hebben we een Apple Talk forum waar dit topic nu beter past :)

[ Voor 31% gewijzigd door Zwerver op 19-06-2004 15:58 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb even wat offtopic reply's weggehaald. Als je problemen hebt op dit gebied Vieze, dan kan je dat kwijt in Schop een Modje of Lieve Adjes. Waar je het plaatst hangt af van wat je wil. Wil je het in jou ogen misbruik door een mod bespreekbaar maken dan kan je het beste in LA zijn. Om even aan te geven dat er geen mods de handen boven het hoofd gehouden worden, blaataaps heeft zelf al aangegeven dat het gebruik van appelflap voor Apple Talk niet handig is, maar dat het wel degelijk als een grap bedoeld is. Verder wil ik zowel jou als Maximus vriendelijk verzoeken dit soort discussies niet te starten in een lopend topic

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ongelooflijk! Hoe heb ik dit kunnen missen?!

Loop ik me de afgelopen maand/twee maanden helemaal rot te zoeken naar Apple topics, omdat het vorige "Grote Apple topic" was gesloten, zie ik NU pas dat er een heel apart forum voor Apple is gekomen. |:(

Doh! (8>

Liege, liege, liegebeest!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij de OSX Server utilities zit een Network Image Utility. Mischien heb je daar wat aan? Je kunt vanaf een andere HDD een image clonen of vanaf de OSX CD's een nieuwe maken, en aangeven welke pkges er extra geinstalleerd moeten worden. Als je speciale instellingen nodig hebt zou je dus eerst een machine volledig naar wens kunnen installen, en die dan in target disk mode imagen. Vervolgens kun je die images op een netboot server zetten. Apple heeft er ook wat documentatie over online staan.

Overigens is dit niet alleen bedoeld om machines van te netbooten, je kunt ook install images maken die dan op de hdd geinstalleerd worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1