DOS Drivers voor Nomai MCD 540I

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb een oud bakkie op de kop kunnen tikken.

Specs:

Intel Pentium MMX, 166 MHz
Gigabyte GA-586HX (4 ISA, 4 PCI, 6 SIMM) Mobo
64 MB Mem
Diamond Stealth 64 videokaart
Disk Drive: Nomai MCD 540I (SCSI)
Disk Drive: Quantum Fireball TM2110S 2GB (SCSI)
Adaptec AHA-294X/AIC-78XX PCI SCSI Controller

Het is een portable PC; een soort van koffertje met ingebouwd LCD aan de voorkant en waar je het keyboard als het ware er aan de voorkant tegenaan kan klikken voor transport.

De SCSI is via een bracket naar buiten gevoerd. Nu heb ik via een Win98 boot floppy en een geleende externe SCSI CD-RW Windows 98SE kunnen installeren. De Win98 directory heb ik ook een Nomai removable disk gezet, zodat ik altijd nog dingen kan na installeren (de CD-RW is inmiddels terug naar de eigenaar).

Nu wil ik eigenlijk een ghost maken van het systeen en die op een andere Nomai disk zetten. Daarvoor heb ik eigenlijk DOS drivers nodig. Ik heb overal gezocht (FAQ list), ook in de nieuwsgroepen, maar noppes. De website van de Nomai bestaat niet meer, en ook op de website van Iomega (die Nomai hebben overgenomen) is niets te vinden.

Win98 kan de Nomai drive prima gebruiken mbv de generic drivers. Ik heb eens geprobeerd of een Win98 bootfloppy de Nomai drive wellicht als een soort van CD-ROM ziet, maar helaas niet. Ik heb dus DOS drivers nodig voor deze via SCSI aangesloten Nomai drive.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

driver van de SCSI controller laden werkt niet? ASPI4DOS.SYS of ASPI8DOS.SYS driver denk ik.
echter zeg je dat je die al geprobeerd hebt (zitten immers op een Win98 bootdisk).

voor mijn LSI controller kan ik een SCSI-driver laden. Om dan cdrom-drives zichtbaar te maken heb ik een ASPICD.SYS nodig. Om overige disk-devices zichtbaar te maken heb ik SYMDISK.SYS nodig.

oftewel: goede kans dat je slechts een driver-component mist.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
The ASPI4DOS en ASPI8DOS worden idd gewoon geladen.

ASPICD.SYS werkt niet, omdat de Nomai drive geen CD maar een removable disk drive is (er gaat cartridges van 540 MB in de drive). MSCDEX klaagt ook dat er geen CD device driver is, dat geeft ook aan dat ASPICD.SYS niet geladen wordt.

SYMDISK.SYS ken ik niet en zal ik eens proberen. Is die driver overigens universeel of LSI specifiek?

edit:
Tijdens het booten geeft de BIOS autodetect vd SCSI kaart beide drives aan: zowel de Quantum Fireball als de Nomai MCD540.

edit2:
BBL the 2nd, je suggestie heeft me eens in een andere richting laten zoeken, nl. bij Adaptec. Daar kwam ik dit tegen:
Removable hard drives are devices that contain a cartridge or other media that can be removed (e.g. Iomega Zip, Jaz drives). By default, these devices are not controlled by the SCSI Controller bios, meaning that in order to be accessible in the Operating System, drivers for the specific devices need to be loaded. Drivers for removable devices are specifically designed to account for the fact that the respective disk or cartridge can be removed / reinserted while the operating system is running. Fixed drives such as the traditional hard drives are not removed / reinserted while the system is running.

To manually force a removable device to behave as a fixed disk, set the "Support for Removable Drives" to "Always" in the SCSI Select Advanced Configuration screen.

CAUTION! If the removable drive is under BIOS control, it is then treated as a hard drive and the removable drive must not be turned off or the cartridge (media) removed or changed, until the computer has gone through a complete shut down.
Dit zal ik zeker eens proberen. Voor het maken/restoren van een Ghost image is deze functionaliteit voldoende.

Verder ben ik nog referenties tegengekomen naar een driver package genaamd EZDISK. Deze bevat een universele ASPIDISK.SYS voor removable drives (zoals bv. zip en jaz drives). De Nomai drive zou daar ook wel eens mee kunnen werken.

[ Voor 75% gewijzigd door EXX op 06-04-2004 09:55 . Reden: toevoeging ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
ASPIDISK.SYS did the trick. Ik kan vanuit DOS de Nomai drive nu als D: benaderen. :)