'vage'problemen met mijn scsi setup

Pagina: 1
Acties:

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Topicstarter
Als eesrst de scsi setup:
Lsi21320 scsi controller http://www.scsi4me.com/index.php?menu=menu_scsi&pid=3297 (is ook het adress waar ik het gekocht heb)

10 x 18Gb seagate cheetah's st118202lc
http://www.seagate.com/su...pecs/scsi/st118202lc.html
4MB geheugen ieder.
Waar ik ze vandaan heb: http://cgi.ebay.com/ws/eB...ory=42305&item=4121279155

de terminators, adress + soort (2 stuks) [url http://www.scsi4me.com/?menu=menu_scsi&pid=3034 [/url]
Voor meer informatie: http://cgi.ebay.com/ws/eB...2781672868&category=11160

de scsi cables (2 stuks): http://cgi.ebay.com/ws/eB...2781670102&category=11160

de sca-2 adapters: http://cgi.ebay.com/ws/eB...2783607812&category=11160

Amd athlon k7 thunderbird 500 Mhz processor
MSI 6167 moederboard http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=8413

2 ide hardeschijven, in seagate medialist 13gb, en 1 U series, ook van seagate, 20 Gb (beide worden mijn backup schijven zodra mijn systeem goed werkt)

Ik hoop dat ik julie voor zover de hardware setup genoeg informatie heb gegeven.

En dan nu, het probleem:

Ik heb momenteel alleen een 300watt voeding apart v oor de scsi schijven, dus kan momenteel niet meer dan 7 hardeschijven aansluiten. Ik had ook nog eens 8 sca adapters besteld inplaats van 10.....

Windows 2000 server is geheel geinstaleerd en boot-up van een scsi hardeschijf.
De terminator en het msdos detectie programma dat in de lsi21320 zit in begrepen detecteren beide dezelfde en de juiste snelheid, op U160, zoals ook in de specs staat aangegeven van de st118202lc schijven.

Momenteel heb ik maar 1 kabel aangesloten en 7 hardeschijven (8 maximaal per kabel). Daarnaast zitten er dus nog 2 aansluitingen aan voor een terminator en een controller.
Aan het ene eind zit een controller, en aan de andere eind een terminator.

Het vage probleem is dat wanneer ik op de 5e connector (vanaf en met de connector meegeteld die op de scsi contoller is aangesloten) een hardeschijf
aansluit, dan wil meteen de hele rij scsi schijven niet eens opstarten zodra je de power aanzet. MAAR, als je hem helemaal niet aansluit... Dan start ie ook niet op (als je meer dan 2 schijven heb aangesloten. Speciefiek alleen die plaats!! die 5e connector.
Nou komt het rare, als ik een hardeschijf aansluit op de 5e connector aansluit, maar dan ALLEEN met de power connector vast, dus zonder het ook aan te sluiten op de kabel, dan start ie wel op!!

In win2000 leest ie voor de rest wel de 6 schijven die wel volledig aangesloten zijn.
(al ben ik nu bezig met het op proberen te lossen van drive-paths in verband met de hoeveelheid partities die (tijdelijk) meer is dan 26 stuks) (rot windows 2000).
Ik heb al een aardig aantal dagen, weken van frustratie achter de rug (rolde van het ene in het andere probleem), naast het informatie zoeken omdat ik voorheen ooit nog complete scsi noob was.

Ik heb van kabel verwisseld, maar ook dan krreg ik weer hetzelde probleem.

Ik heb gezien dat hier een aantal personen zitten die behorlijk wat weten over scsi.
In ioedergeval alvast bedankt voor de reacties.

hetisik

8 )

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit soort vage problemen komen mij niet onbekend voor. Als je veel SCSI-schijven op een kabel gaat aansluiten kun je de meest vage dingen verwachten.

Ik neem aan dat de SCSI ID's juist zijn ingesteld en dat je nummero 7 vrij houdt voor de controller?

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Ik had inderdaad iets gelezen over ID 7 open laten inverband met de scsi-contoller, maar ik snapte nou niet of dat dan ID 7 was van de zelf ingestelde ID's of dat van plek 7, naast dat ik eigenlijk niet wist vanaf welke kant ik dan moest aftellen....
Ik ga meteen kijken!
Ik had ook wat gelezen over dat je de scsi schijven niet zoveel moest herstarten (al heb ik weinig keus met elke keer nieuwe problemen...) Hoe erg is dat, kan er enige indicatie van gegeven worden?

Oke, ik heb het net geprobeerd. De 8 ste schijf was al half aangsloten, zat wel aan de kabel vast, maar zonder power-connector. Ik had hem zojuist helemaal losgehaald en dehardeschijf aangesloten op die ene 5e connector toen helemaal verbonden, dus ook aan de kabel vast en niet allen met de power connector zoals ik al eerder uitgeled had.
Helaas, ze starten nu niet op. Ze gaan alleen aan en voor de rest gaan ze niet opstarten.

Ik ben vergeten te zeggen, dat ze wel gaan draaien op een gegeven moment, maar die tijd is onpeilbaar. Bijvoorbeeld, net als je je computer uitzet... Uitzet ja, precies :(

Momenteel moet ik melden dat de hardeschijf op de 5e connector ID 8 heeft en tussen ID 2 en 3 inzit (vanaf ID 0 geteld).

Van terminator naar controller geteld;

Terminator, niks , 5 , 4 , 3 , 8 , 2, 1 , 0 , controller (kanaal B )

10 plaatsen dus in totaal

[ Voor 53% gewijzigd door hetisik op 05-04-2004 16:09 ]

8 )

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar je hebt dus 10 schijven, en 2 kanalen. Ik zou dan iig proberen ze te verdelen over de 2 kanalen en dat dan werkend te krijgen. (maar je hebt dus nog niet genoeg juice)

Op een of andere manier krijgen de schijven niet het opstart signaal. alle schijven zijn hetzelfde gejumpered? (niet qua ID want dat zit op de SCA convertor) Heb je ook gevarieerd met SCA convertors?

Over dat vaak opstarten, lijkt me niet. Wel heb je kans dat 2dehands server-schijven raar gaan doen, omdat ze voorheen in de server 24/7 aanstonden, en dan nu vaak aan en uit gaan. Ik heb zelf 6 scsi schijven die elke dag aan en uit gaan, als beswel lang.

specs

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Je kan checken of je een jumper mogelijkheid hebt om de delay-start timing in te stellen. Sommige schijven kan je instellen om pas na 3, 6 of 12 seconden op te spinnen. Er is op sommige schijven ook een optie om het helemaal aan de kaart over te laten, maar dan moet je dat wel instellen op de kaart om een start/spin-up signal te zenden. Dit is/was een optie om powersupplies niet in een keer gigantisch te belasten (spin-up is meest power-hungry moment van een schijf). Misschien dat je dat kan proberen (laat de helf van de schijven op 0 seconden staan en de andere helft op 6 of 12 seconden).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• hetisik

hetisik

Topicstarter
klote internet explorder!!!!

Heb net een hele reactie getyped geeft ie een geen verbinding aan, kan ik weer alles opnieuw gaan typen.. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!! :(
Dat klere ding wel natuurlijk ook niet onthouden wat er getyped was...

Iniedergeval... Het werkt allemaal, ik vermoed dat het probleem was wat femme aangaf. ID 7 was voor gereserveerd voor de contoller, maar ik had ook een hardeschijf geadd die ook ID 7 had. Dat heb ik nu verandert en werkte sinds gisteren vlekkenloos. Ik heb nu zelfs 8 hardeschijven aangesloten, en heb ook geen opstart problemen meer zorda ik die toen nog met ID7 aansloot. Ik heb nu ook geleerd(had al mijn tweijfels) dat het niet normaal is dat de scsi schijven opsrtaten met hun eigenvoeding als de pc nog niet aanstaat.

Sindsdien loopt alls vlekkenloos. Nu nog weer de boot-up instelling goed proberen te krijgen, maar daar zis al veel informatie over te vinden :p

Voor gladioon en Devicemanager, gelukkig hoefde ik voor de rest niet te proberen wat julie advizeerde :p Scheelt hoop sacharijnigheid en tijd.

Overigens, de hardeschijven waren bij aankoop niet gebruikt, maar kwamen wel uit servers die klaar stonde om gebruikt te worden. Dat is ook de reden waarom ik 2 jaar garantie op ze heb van de verkoper zelf.

bedankt voor julie reacties.

8 )

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 15:30
Even een paar vraagjes, naar aanleiding van de opsomming van je spullen:
-hebben de schijven echt 4 mb cache? Het typenummer moet dan namelijk st118202lcv zijn en niet st118202lc.
-waarom heb je een u320 controller gekocht? je schijven zijn namelijk 'maar' u2w.
misschien voor de toekomst?
-hoe is jouw ervaring met het kopen van dergelijke spullen via ebay.com?

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Nou., jij stelt een paar hele goede vragen, maar ik zou dan liever denken aan een artikel inplaats van antwoorden aan 1 persoon, misschien wel een extra voegsel voor bij het opslag FAQ topic? [url] OM FAQ / Beleid [/url]

Ik bedoel, ik heb eerst veel informatie opgezocht, maar miste nog steeds een aantal belangrijke gedetaileerde antwoorden.
En de FAQ mist toch ook wel wat op scsi gebied.
Zou het kunnen, een stukje schrijven over scsi voor de FAQ? (in beter nederlands natuurlijk :p)

[ Voor 48% gewijzigd door hetisik op 14-04-2004 10:31 ]

8 )

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Je hebt 2 scsi poorten, is het bij u2w zo dat de controller er 16 kan of dat elke aansluiting er 16 kan. Anders zou het kunnen zijn dat ID 8 niet werkt op de 1e poort, wel op 2e poort ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hetisik schreef op 14 april 2004 @ 10:20:
Ik bedoel, ik heb eerst veel informatie opgezocht, maar miste nog steeds een aantal belangrijke gedetaileerde antwoorden.
En de FAQ mist toch ook wel wat op scsi gebied.
Zou het kunnen, een stukje schrijven over scsi voor de FAQ? (in beter nederlands natuurlijk :p)
Sja, er zijn weinig Tweakers die SCSI gebruiken en diegenen die het gebruiken hebben er dan meestal wel gewoon kaas van gegeten ;) Overigens staat in mijn mobo/Adaptec manual gewoon netjes dat ID7 is gereserveerd voor de controller en dat je deze dus niet voor de HDD's mocht gebruiken. Staat dat niet in de (online) manual van jouw LSI?

• wezep
FastBunny schreef op 14 april 2004 @ 10:44:
Je hebt 2 scsi poorten, is het bij u2w zo dat de controller er 16 kan of dat elke aansluiting er 16 kan. Anders zou het kunnen zijn dat ID 8 niet werkt op de 1e poort, wel op 2e poort ?
Zodra je te maken hebt met Wide (en dat is het geval met U2W) kun je 16 devices aansluiten per kanaal. Hier gaat er altijd 1 vanaf: de controller (id7). Je houdt dus 15 id's over die te gebruiken zijn. Probleem intern is dat de kabels nooit genoeg aansluitingen hebben.

Als ik de tijd zou hebben zou ik graag een stukje (FAQ) over scsi willen schrijven.
Ik verkoop veel computerspullen (waarvan 97% scsi :)) en heb redelijk wat ervaring ermee. Het handigste is gewoon je vragen te stellen in GoT en uiteraard even de search gebruiken.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

wezep schreef op 14 april 2004 @ 13:05:
[...]

Zodra je te maken hebt met Wide (en dat is het geval met U2W) kun je 16 devices aansluiten per kanaal. Hier gaat er altijd 1 vanaf: de controller (id7). Je houdt dus 15 id's over die te gebruiken zijn. Probleem intern is dat de kabels nooit genoeg aansluitingen hebben.

Als ik de tijd zou hebben zou ik graag een stukje (FAQ) over scsi willen schrijven.
Ik verkoop veel computerspullen (waarvan 97% scsi :)) en heb redelijk wat ervaring ermee. Het handigste is gewoon je vragen te stellen in GoT en uiteraard even de search gebruiken.
Oke, 16 (-1 natuurlijk) per kanaal. Maar heeft TS 1 of meerdere kanalen. En kun je dan op aansluiting 1: id 0 t/m 6 gebruiken en dan op aansluiting 2 8 t/m 15 of mag je op beide aansluitingen diverse id's gebruiken, natuurlijk 7 vrijlatend voor de controller.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Oke, ben laat weer met reageren, maareh, gaat er nog wat gedaan worden met een extra stuk informatie voor scsi manual?

8 )

• wezep
FastBunny schreef op 14 april 2004 @ 13:08:
[...]

Oke, 16 (-1 natuurlijk) per kanaal. Maar heeft TS 1 of meerdere kanalen. En kun je dan op aansluiting 1: id 0 t/m 6 gebruiken en dan op aansluiting 2 8 t/m 15 of mag je op beide aansluitingen diverse id's gebruiken, natuurlijk 7 vrijlatend voor de controller.
Sorry voor deze late reactie.
Als een controller 2 kanalen heeft dan kun je 2 x 16 id's gebruiken.
Oftewel id0 kan zowel op kanaal 1 als 2 gebruikt worden.

Je hebt dan wel een controller nodig die 2 aparte kanalen heeft, zoals een Adaptec 39160. Een Adaptec 29160 heeft bijv. ook 2 68 pins aansluitingen, maar daar gaat dit verhaal niet op.
Pagina: 1