Toon posts:

PCI problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

volgende is het probleem:

een aantal weken geleden was mijn pc volledig gecrasht, ik mijn HD back-uppen bij een vriend van me en toen er weer mee aan de slag gegaan. Rustig alles eruit gehaald en opnieuw installeren, dit keer XP (had altijd W2K). In de tussentijd ook een nieuwe HD gekocht en deze erbij aangesloten.

Nu is het probleem dat als ik mijn PCI-kaarten (Soundblaster Live en/of Pinnacle PCTV) erin doe, dat mijn systeem elke keer vastloopt (bij installeren drivers, andere software etc.) Dit vastlopen is óf gewoon vast zodat niks het meer doet op mijn beeldscherm, óf hij klapt er helemaal uit en al mijn leds gaan branden.

Iemand enig idee hoe dit eventueel op te lossen. Ik las in de FAQ iets over de IRQ verdeling van XP, dat alles op 1 IRQ komt of zoiets, zou dat het dan kunnen zijn?
Heb ook de laatste 4in1 (v4.51) drivers geinstalleerd

Specs:

MSI K7T Pro 2-A
Thunderbird 900
256 mb intern (+256 niet aangesloten)
GeForce 2MX (Detonator 56.72)
Pri Master: Maxtor 30 gig
Pri Slave: Aopen DVD 1240
Sec Master: Plextor 12/10/32A
Sec Slave: Maxtor 80 gig
3Com netwerkkaartje

en dus: Creative SB Live! en Pinnacle PCTV, maar beiden nu niet aangesloten.

Alvast bedankt!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Ik zou proberen om de kaarten in verschillende sloten te proberen. Het kan idd zo zijn dat er een irq conflict optreed als de kaarten in een bepaalde pci-slot zitten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Van de soundblaster live weet ik dat hij wel eens problemen wil geven met de Via Chipsets, dat is wel een redelijk bekend probleem. Dat doet hij wel vaker.

Heb je al geprobeerd met alleen Graka, Mobo, Voeding, Geheugen en PCI kaart (en HDD) te booten. Maar wel zonder je nieuwe hdd.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

XP kan uitstekend met gedeelde IRQ's overweg :)

Maar heb je überhaupt gekeken welke IRQ's aan de kaarten worden toegewezen of ze zijn gedeeld :? Heb je ook verschillende PCI sloten en drivers voor de kaarten geprobeerd?

Controleer de mobo gelijk ook op de gezondheid van de condensatoren. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mojo schreef op 05 april 2004 @ 15:25:
Van de soundblaster live weet ik dat hij wel eens problemen wil geven met de Via Chipsets, dat is wel een redelijk bekend probleem. Dat doet hij wel vaker.

Heb je al geprobeerd met alleen Graka, Mobo, Voeding, Geheugen en PCI kaart (en HDD) te booten. Maar wel zonder je nieuwe hdd.
Dat is dus alleen maar met de bekende 686B southbridge, rest werkt er in principe gewoon goed mee. Beetje cru om meteen heel via op de schop te nemen ;)

En over het delen van de IRQ's. Kan best zijn dat je systeem wel of juist niet lekker wil werken icm ACPI. Ook eens waard om naar te kijken.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er effe mee bezig geweest en in principe zitten de netwerkkaart en de geluidskaart nu op IRQ 03. Ik heb de geluidskaart een keer verplaatst en vanaf toen deed-ie het OK (maar daar ben ik nog niet 100% zeker van...)

De TV-kaart blijft wel een probleem. In elk (nu overgebleven) PCI-slot blijft-ie problemen geven. Hij komt niet eens voorbij opstartscherm of blijft hangen bij herkenning nieuwe hardware. Hierdoor kan ik ook niet uitvinden op welke IRQ deze komt.

ACPI, kan ik dat nog veranderen na installatie? Ik had gelezen dat je dat kan instellen als je XP installeert...

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Probeer eens in safe-mode op te starten en dan de drivers te installeren. Deed bij mij de truuk toen ik mn controller installeerde.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Verwijderd

Topicstarter
OK, SB Live blijft toch ook problemen geven, was iets te voorbarig om die al werkend te noemen.
PCTV wordt steeds erger (lijkt het) en beide kaarten liggen er nu uit.

Rondgezocht:
Alle kaarten zitten dus op dezelfde IRQ, maar dat kan in XP niet automatisch toegewezen worden. Dus XP opnieuw installeren en voor Standard PC kiezen ipc ACPI. Maar dat moet ik in de BIOS ook veranderen?? En ik moet APM ook aan zetten, maar kan die nu niet vinden (ook niet verborgen hardware), dit is ook een BIOS ding of niet??

• Vinnie
  • Niet online
Dat alles op 1 IRQ wordt gegooid komt door ACPI. Je moet ACPI optie idd wijzigen in de BIOS, Windows XP Setup neemt die optie dan klakloos over als het goed is.

Sommige BIOS'en zijn helaas ACPI only, dus het kan zijn dat die optie niet disabled kan worden, maar gezien het mobo dat je heb moet dat wel lukken. Moet onder Power Managment oid staan :)

edit: dus niet wijzigen in de setup, maar in de BIOS. Geen id of je anders in problemen geraakt. Zelf nooit gedaan zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Vinnie op 05-04-2004 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar wat is dan dat probleem wat ik in alle ACPI-topics lees over het feit dat XP dan niet meer automatisch afsluit. Dat is uiteindelijk een Apparaatbeheer optie, of moet dat ook in BIOS??

• Vinnie
  • Niet online
Dan zou je dacht ik deze optie moeten enablen:
Afbeeldingslocatie: http://www.donanimhaber.com/win2000/win2000/apm.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 05 april 2004 @ 21:54:
[afbeelding]
Ja die kan ik niet vinden in XP Home NL

Verder staat in mijn BIOS wel IPCA (net andersom zeg maar) function enabled (geen ACPI) enige dat bij ACPI staat:
ACPI Sleep Type S1 (Pos)

en verderop wat betreft APM:

PM control by APM en daarbij yes

Is het dan de IPCA die ik aan moet zetten? En die APM staat blijkbaar al aan?

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 21:14
Vinnie schreef op 05 april 2004 @ 21:54:
[afbeelding]
Dat is alleen mogelijk waneer je standaard PC draait. Maar anders moet je eff bij Aparaatbeheer => verborgen aparaten weergeven. Dan moet APM-Controller er ook tussen staan :Y). Die enablen.

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar dat is dus het geval als ik mijn pc opnieuw heb geinstalleerd.

Voor ik dat ga doen wil ik even zeker weten waar ik die ACPI moet instellen.
In de BIOS of F5 drukken tijdens XP installatie?

En ik kan die APM dus echt nog steeds niet vinden....:?
Pagina: 1