Toon posts:

Shuttle onboard geluid valt soms weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Shuttle ST62K barebone met onboard Realtek AC'97 geluid. Tijdens het afspelen van mp3's valt het geluid af en toe (1x per 10 minuten ofzo) even weg (<1 seconde). Ook kan het geluid na verloop van tijd gaan kraken (zo'n statische kraak). Herstarten van Winamp is in dat laatste geval voldoende.

PC is met een glasvezel op de versterken aangesloten. Laatste versie van de AC'97 drivers en Winamp zijn aanwezig. XP Pro met alle updates.

Tja, en nu?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Yo,

We hebben het over ''on-board'' (on-chip) geluid, het probleem doet zich wel vaker voor, kijk eerst eens naar het koelblokkie op de chipset, plaats desnoods een fannetje in de buurt, ik had het probleem ook met een Packard Bell(1GHz AMD), dit probleem heb ik verholpen door de chipset beter te coolen.

Waneer mijn processor het druk had (dus ook chipset), hoorde ik krakend tot pijnlijk vervormend geluid uit de speakers, ik had het vooral bij het installeren van spellen of andere software, comprimeren van bestanden.

En ja we zijn niet echt te spreken over Realtek AC'97 :?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Barry|IA schreef op 05 april 2004 @ 23:03:
En ja we zijn niet echt te spreken over Realtek AC'97 :?
Welke kaart zou jij dan in je Shuttle stoppen?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:38
In zo'n ding is vaak helaas geen plaats voor'n echte geluidskaart :( 'N Aureon Space ofzo zou misschien toch wel leuk zijn als je'n PCI-slotje overhebt ofzo :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

je kan veel zeggen over onboard geluid maar wat ik tot nu toe uit shuttles hoor is erg goed hoor.

Ik ken de verschijnselen wel met onboard audio maar die zijn eigenlijk behoorlijk uit de tijd, 2e post gaat over 1ghz machine. PB wel te verstaan, we zitten nu met iets geavanceerdere chipsets die echt kwaliteit bieden. What the heck, je stuurt t toch digitaal de receiver in dus veel gebeurd er in de machine ook niet met het geluid.

Wat ik vaak meemaak bij shuttle is dat bepaalde versies van drivers net niet lekker werken.. je zou echt eens moeten proberen een nieuwere of oudere versie te zoeken, zelfs de drivers die op de cd staan zijn soms niet helemaal goed gekozen.

Ze stoppen het er echt niet in terwijl het gaar werkt, deze bakken zijn juist voor de gaming / htpc markt bedoeld en daar letten ze ook op.

Ik zou er echt geen nieuwe geluidskaart instoppen want wat je onboard hebt heeft genoeg ballen om mooie sound te leveren, de machine komt compleet met spdif en 6ch geluid en jij zet er een nieuwe geluidskaart in. Dat slaat de plank mis.

Helaas heb ik niet zoveel verstand van de chipset die erin zit maar ik zou nog niet opgeven, gewoon wat driver versies downloaden en testen.

Ik hoop dat ik het over de goede drivers heb met deze realtek ac97 drivers.

Heb je de nieuwste van realtek al geprobeerd?
http://www.tweakers.net/meuktracker/5815

en wat oudere
http://www.tweakers.net/meuktracker/5088

[ Voor 34% gewijzigd door Pixal op 06-04-2004 02:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft het inderdaad niets met de belasting van het systeem te maken. Is zwaar genoeg uitgevoerd (P4 3G en 1G Ram). De leverancier geeft aan dat het draadloze keyboard+muis ook kan storen. Iemand ervaring mee? Ik heb een Logitech combi.

Nieuwste drivers heb ik in gebruik. Voorlaatste versie ook geprobeerd maar dat helpt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Update. De storing wordt veroorzaakt door de aanwezige USR PCI Wifi kaart. Als ik deze disable heb ik perfect geluid zonder storing.

Audio signaal gaat optisch naar de versterker, dus de storing zal direct op het moederbord optreden denk ik. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is? Laatste drivers van de USR en de AC97 heb ik draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee? Probleem bestaat helaas nog steeds...
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 19:30:
Update. De storing wordt veroorzaakt door de aanwezige USR PCI Wifi kaart. Als ik deze disable heb ik perfect geluid zonder storing.

Audio signaal gaat optisch naar de versterker, dus de storing zal direct op het moederbord optreden denk ik. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is? Laatste drivers van de USR en de AC97 heb ik draaien.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:30

kraats

Ik rol

al eens gekeken of er IRQ's gedeeld worden? Heb je een 2e PCI-slot om dei Wifi kaart in te stoppen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
Wifi PCI kaart heeft andere IRQ dan de onboard sound. Probleem is helaas ook niet opgelost door XP SP2...

En mijn Shuttle heeft slechts 1 PCI slot.
Pagina: 1