Toon posts:

Netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij thuis draaien nu 3 pc's die allemaal op 1 modem/router zitten gekoppeld voor ADSL....

Sinds kort heb ik mijn eigen server opgebouwd en wil deze graag in mijn netwerk koppelen zodat inloggen,mail etc via mijn server gaat.

Wie kan mij vertellen wat het goedkoopste is voor mij om dit mogelijk te maken. Ik d8t zelf:

- Ik koop een gewone ADSL modem
- Die sluit ik aan op mijn server (server heeft 2 netwerkkaarten)
- Van mijn server ga ik naar mijn Speedtouch ADSL modem die dan als switch dient.
- En dan uiteraard de andere 3 pc's op de (router) switch aansluiten

Is dit mogelijk of heeft iemand andere sugesties...graag

Alvast bedankt :)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 12:21
Waarom een apart modem kopen? Gewoon zo houden als het nu is, server erbij prikken en gaan. :)

Verwijderd

Ja, in plaats van een nieuwe modem koop je een nieuwe switch, die is denk ik een stuk goedkoper.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 10:25
je moet gewoon de benodigde poorten in je router doorverwijzen naar je server.

Beetje zoek werk kan geen kwaad

Alles is terug te redeneren naar 4

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Je kan toch gewoon je server aansluiten op je huidige modem en dan al het mailen, inloggen etc. doen via die server?
Waarvoor heb je een aparte modem nodig? Kost je alleen maar extra geld ;)
edit:

veel te laat :(

[ Voor 9% gewijzigd door blizt op 05-04-2004 14:29 ]

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

Je kunt ook in je modem internet alleen toe staan voor je server en dan vanuit je server door sturen. Hoef je geen nieuwe modem/switch.
Tenzij je modem nu al vol zit natuurlijk.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 14:24:
zodat inloggen,mail etc via mijn server gaat.
Hoe bedoel je dit precies? Wat is de reden dat het allemaal via je server moet? Loggen?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 15:25

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Hier staat een heleboel

en idd...2 ADSL modems is een beetje overdreven in zo'n klein netwerkje

grote boze www -> adsl modem/router-> server + 3 pc's
of
grote boze www -> adsl modem -> server/router -> switch -> 3 pc's

edit:
@Osiris eenvoudig beginnen en dan steeds moeilijker is het motto op GoT >:)

[ Voor 55% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 05-04-2004 14:33 ]

An Explanation of l33t Speak

• Osiris
  • Niet online
offtopic:
Dat verhaal is ook best out-dated :o 2 mogelijkheden voor NIC's: 10 en 100 Mbps :P Terwijl gigabit toch best wel populairder begint te worden..

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Osiris schreef op 05 april 2004 @ 14:32:
[...]

offtopic:
Dat verhaal is ook best out-dated :o 2 mogelijkheden voor NIC's: 10 en 100 Mbps :P Terwijl gigabit toch best wel populairder begint te worden..
Dat veranderd natuurlijk ook het hele principe... :?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Ja nu moeten we maar een andere manier vinden om het netwerk in elkaar te zetten, het gaat veel te snel zo. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
:*) bedankt voor al jullie snelle reacties. Ik ben er nog niet helemaal over uit maar denk dat ik nu wel een beter idee heb hoe ik het allemaal moet gaan configueren.

Nog een modem kopen is natuurlijk een beetje overdreven.

Ik las ook ergens dat je voor mijn modem/router (Speedtouch 510 4-port) een soort (hack)tool heb zodat je hele modem open wordt gezet.

Kan ik deze configuatie.....
www---modem/router----server+3 pc's
dan (veilig) gebruiken en toch een domein creeren zodat me mail en inloggen op server (voor een centrale opslag van gegevens zoals account'tjes / bestanden )
toch soepel verloopt.

uiteraard moet ik wel de ingebouwde firewall op me router aanzetten.
:)

Verwijderd

Topicstarter
Ps: de reden dat ik dit wil opzetten is niet omdat het noodzakelijk is

Ik heb namelijk al een werkend netwerk maar ben met een ICT opleiding bezig en ben druk aan het experimenteren

• Osiris
  • Niet online
Ah, je wilt dus een mailserver draaien op je server... Dan moet je de vereiste poorten gewoon mappen in je router :) (25 voor SMTP en 110 voor POP3)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 01:03

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Gewoon een oude pc pakken. (386 routeert 10Mb/s heb je zo'n verbinding)
1 netwerk kaart. Het moeten gebruiken van 2 netwerkkarten is de reinste vorm van gelul.
Linux er op.
modem er in switch er in. rammen maar.

>.< >.< >.< >.<

• Osiris
  • Niet online
daft_dutch schreef op 05 april 2004 @ 15:35:
Gewoon een oude pc pakken. (386 routeert 10Mb/s heb je zo'n verbinding)
1 netwerk kaart. Het moeten gebruiken van 2 netwerkkarten is de reinste vorm van gelul.
Linux er op.
modem er in switch er in. rammen maar.
De topicstarter heeft reeds een router hoor... :/

Verwijderd

Het kan inderdaad met linux allemaal veel beter, maar aangezien TS met deze vraag aan komt is hij niet in staat om dit goed te doen. Ook zullen ze er op de opleiding ook nog niet veel over hebben, dus is het een betere keuze voor hem om de modem/router op de werkcomputers te zetten met de server.

Zo kun je het doen(want het wordt een beetje onduidelijk).

hardware matig:
code:
1
2
3
4
www-modem-server
         -werkcomputer
         -werkcomputer
         -werkcomputer

software matig:
code:
1
2
3
www-modem-server-werkcomputer
                -werkcomputer
                -werkcomputer

Softwarematige gedeelte krijg je voor elkaar door in de modem alles door te sturen naar de server en op de werkcomputers als gateway de server in te stellen.
Dan moeten de werkcomputers via de server want de modem laat hun niet direct toe. De servers werken dan op het externe adres, want dat wordt doorgestuurd naar je server.

Op je server moet je dan alles gaan beveiligen met een firewall en een virus scanner.

Duidelijk zo?

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke...harware matig gaat het me zeker lukken. Ik hoef alleen maar een utp kabel van me router naar me server te leggen en klaar is kees

Alleen software matig kan 't zijn dat ik een beetje vastloop denk ik..

Dus ik moet alles doorsturen naar mijn server...Wat houd dat dan precies in??
Moet ik dan voor elke applicatie ftp/http/mail de poorten + de interne ip adress doorverwijzen naar mijn server of kan dat ook anders?

Als ik dus als gateway de server gebruik en dat ook bij IP instellingen instel op de werkstations moet ik dan niet (omdat die verbindingen via de router gaan) de interne ip adressen + poorten doorverwijzen naar mijn server doormiddel van NAT of gaat dat automatisch omdat de werkstations de server als gateway zien en zo de ingebouwde firewall passeren. 8)7

Sorry als ik een beetje vage vragen aan het stellen ben maar ik wil dit gewoon doorhebben.

Verwijderd

Doorsturen ligt aan je router, je gebruikt de modem/router nog wel om internet door te sturen dus je kunt per poort gaan doorsturen naar het ip-adres van je server.

Voor het doorsturen van internet stel je op de werkcomputer's ip-adres 192.168.23.11 ofzo in en op je server 192.
168.23.1 en je router op 192.168.23.254 dan zeg je tegen de server dat 192.168.23.254 de gateway is en tegen de werkcomputers zeg je dat 192.168.23.1 de gateway is.

Dan kun je qwa firewall kiezen waar je die zet of je gebruikt die van de router of je zet hem op de server. Allebij kan natuurlijk ook.
Pagina: 1