[PHP] Prt+scr exporteren naar afbeelding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01-2021
Is het mogelijk om via PHP een screenshot te maken van een venster, en deze te exporteren naar een afbeelding? Bijvoorbeeld .gif of .png. Dus hetzelfde als ik op prt+scr zou drukken, en plakken in bijvoorbeeld paint.

Ik weet het: zieke vraag, maar het zou echt ZO handig zijn als dit bestond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe had je dat gedacht? Clientside of serverside??

Maar zeer waarschijnlijk: Nee.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

Ik ben bang van niet, je kan natuurlijk wel images maken met de GD-library, maar als je echt een screen kon maken.... PHP is serverside, en die screen zou clientside zijn (lijkt mij, of denk ik nu scheef?) & bovendien krijg je dan geweldige privacy-inbreuk-mogelijkheden, en denk niet dat de heren PHP dat willen ;)

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

met een windows server kan je met php de windows API;s benaderen, dus screenshots van je server zou in theorie wel moeten kunnen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Tja, goeie vraag of dat privacy inbreuk is... hmm... Als het zo is dat die screenshot alleen binnen de browser kan gebeuren dan is er niks aan de hand denk ik. Dat is ook mijn bedoeling: een screenshot van (een gedeelte van) het browser venster. GD Library bied zo'n functie geloof ik niet?

Windows is niet echt een optie, Linux draait hier nog naar behoren ;)

* zucht, ik verzin weer iets...

[ Voor 6% gewijzigd door BlueAce op 05-04-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

blizt schreef op 05 april 2004 @ 14:14:
Ik ben bang van niet, je kan natuurlijk wel images maken met de GD-library, maar als je echt een screen kon maken.... PHP is serverside, en die screen zou clientside zijn (lijkt mij, of denk ik nu scheef?) & bovendien krijg je dan geweldige privacy-inbreuk-mogelijkheden, en denk niet dat de heren PHP dat willen ;)
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over... zoals je als zegt is PHP hardstikke clientside.. daarmee maak je dus niet plotseling de browser in staat om clientside screenshots te maken :D

Je zal dat dus bij een clientside oplossing moeten zoeken.. en dat is PHP niet :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Server-side of niet, je kan gegevens krijgen van de gebruiker. Dus waarom niet de inhoud van zijn browservenster? Verschilt niet al teveel van versturen van een textveld oid. Ik droom hier ff hardop ;)

En wat zou de oplossing client-side zijn in het andere geval?

[ Voor 15% gewijzigd door BlueAce op 05-04-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BlueAce schreef op 05 april 2004 @ 14:19:
Tja, goeie vraag of dat privacy inbreuk is... hmm... Als het zo is dat die screenshot alleen binnen de browser kan gebeuren dan is er niks aan de hand denk ik. Dat is ook mijn bedoeling: een screenshot van (een gedeelte van) het browser venster.
het gaat je niet lukken zonder een stukje software aan de client side. PHP is klaar op het moment dat de pagina op het scherm staat, en gelukkig is het in HTML niet mogelijk om dergelijke bewerkingen uit te voeren.
GD Library bied zo'n functie geloof ik niet?
naar mijn weten niet, GD library is alleen voor het verwerken van afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

Spider.007 schreef op 05 april 2004 @ 14:27:
[...]

Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over... zoals je als zegt is PHP hardstikke clientside.. daarmee maak je dus niet plotseling de browser in staat om clientside screenshots te maken :D
Ik bedoelde dan eigenlijk ook als je het wel zou kunnen hè ;)
Dan is dat niet echt handig, als je gewoon een screen van 't volledige scherm zou kunnen maken... Stel dat iemand z'n browservenster niet zo groot heeft staan en op de achtergrond een scherm met z'n bankrekeningnummer en pincode :P
Misschien een beetje overdreven, maar je snapt vast wel wat ik bedoel ;)

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BlueAce schreef op 05 april 2004 @ 14:30:
En wat zou de oplossing client-side zijn in het andere geval?
een externe applicatie die de client start en een screenshot maakt, en deze upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
blizt schreef op 05 april 2004 @ 14:35:
[...]

Ik bedoelde dan eigenlijk ook als je het wel zou kunnen hè ;)
Dan is dat niet echt handig, als je gewoon een screen van 't volledige scherm zou kunnen maken... Stel dat iemand z'n browservenster niet zo groot heeft staan en op de achtergrond een scherm met z'n bankrekeningnummer en pincode :P
Misschien een beetje overdreven, maar je snapt vast wel wat ik bedoel ;)
Daarom zou het logisch zijn dat die screenshot alleen binnen de browser genomen kan worden. Just a thought...

[ Voor 70% gewijzigd door BlueAce op 05-04-2004 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Erkens schreef op 05 april 2004 @ 14:37:
[...]

een externe applicatie die de client start en een screenshot maakt, en deze upload?
Tja dat lijkt me niet echt een optie. Ik ben meer een scripter dan een programmeur in dat opzicht ;) Javascript, java, flash wellicht?

[ Voor 49% gewijzigd door BlueAce op 05-04-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BlueAce schreef op 05 april 2004 @ 14:38:
[...]

Tja dat lijkt me niet echt een optie. Ik ben meer een scripter dan een programmeur in dat opzicht ;) Javascript, java, flash wellicht?
met java zou het kunnen:
http://www.geocities.com/...java-save-screenshot.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Thx! Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is idd client-side...

Maar vervolgens moet het somehow naar de server verstuurt worden. Gelukkig is het met je browser niet mogelijk (niet zonder exploits iig) om een file van de hdd te versturen naar de server. Dus dan zal de TS een TCP-client oid in moeten bouwen in zijn Java-applet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BlueAce schreef op 05 april 2004 @ 14:43:
Thx! Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga :)
let wel even op de rechten, want als applet heb je niet direct dit soort mogelijkheden, juist ivm privacy.
Maar daar zijn ook oplossingen voor, zoals je vast wel eens gezien hebt, applets die een warning venster geven etc waar je mee akkoord moet gaan enzo.
Om daar meer over te weten kan je dat het beste even zoeken, is vast veel over geschreven, zelf geen ervaring mee, heb een hekel aan applets :P
Osiris schreef op 05 april 2004 @ 14:45:
[...]

Dit is idd client-side...

Maar vervolgens moet het somehow naar de server verstuurt worden. Gelukkig is het met je browser niet mogelijk (niet zonder exploits iig) om een file van de hdd te versturen naar de server. Dus dan zal de TS een TCP-client oid in moeten bouwen in zijn Java-applet.
zie mijn verhaal in deze post :P

[ Voor 28% gewijzigd door Erkens op 05-04-2004 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Helaas klikken heel veel mensen toch altijd op ja bij die java venstertjes. Net zoals ze ook op jouw linkje klikken erkens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

djluc schreef op 05 april 2004 @ 14:57:
Helaas klikken heel veel mensen toch altijd op ja bij die java venstertjes.
ja en? dat doen ze toch echt zelf, je wordt gewaarschuwd voor eventuele gevaren, en je ziet snel genoeg of een dergelijke partij te vertrouwen is.
Net zoals ze ook op jouw linkje klikken Erkens...
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

offtopic:
ah, :D wist niet meer dat ik deze sig had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Ondertussen heb ik een veel makkelijkere oplossing gevonden dan een screenshot nemen.

Ik probeer de gebruiker een object te laten samenstellen, en het resultaat van deze samenstelling wil ik opslaan. Dat kan makkelijker dan ik dacht, d0h! Ik hou gewoon bij welke elementen worden toegevoegd, en voeg deze samen met imagecopymerge();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als je nou meteen vertelde wat je precies met de Printscreen van plan was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueAce
Ach ja, ik was eigenlijk alleen benieuwd of het kon, het verdere denken laat ik liever aan mezelf over. Steek ik ook wat van op ;)
Pagina: 1