[DNS] 2e forwarder

Pagina: 1
Acties:

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
Beste Mensen ik heb een even een vraagje over dns.

Ik heb een file server staan met hierop dns geconfigureerd. Op die dns server staat een forwarder naar een andere interne (vpn) dns server die alleen te benaderen is via de vpn verbinding.

Alle clients internetten via die dns.

Nu gebeurt het wel eens dat de vpn verbinding wegvalt en daardoor dus de dns server (forward) niet meer te benaderen is. Ik kan dan niet meer op naam internetten.

Daarvoor heb ik nu een isdn backup voorziening. Maar als ik via de isdn bij mijn dns wil komen gaat dat dus niet.

Ik wil dus een extra dns forwarder toevoegen die alleen word gebruikt wanneer de eerste dns niet meer te benaderen is.

Hoe los ik dit op?

Ter info:
Ik heb windows 2003 als file server en ik gebruik microsoft dns.
Ik moet als ik via de vpn werk altijd de 1e dns gebruiken ivm interne routeringen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• L0g0ff
Is mijn vraag te moeilijk of heb ik het onduidelijk omschreven?

• L0g0ff
OhMyGod schreef op 05 april 2004 @ 22:18:
Is mijn vraag te moeilijk of heb ik het onduidelijk omschreven?
Btw ik heb al wel zelf een oplossing bed8 en dat is gewoon alle interne website zones toevoegen als secondairy dns (op de fileserver). Maar dan zou ik altijd bij elke nieuwe zone ook deze dns server moeten bijwerken.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

edit:

(sorry dit had een edit moeten zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door L0g0ff op 05-04-2004 22:21 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je haast dan lokaal op jouw netwerkje een dns server moet draaien, die de clients als eerste plaats naar de vpn dns server forward en als die weg is naar je andere dns forward.

Tweakers Discord

• L0g0ff
tweakduke schreef op 05 april 2004 @ 22:29:
Ik denk dat je haast dan lokaal op jouw netwerkje een dns server moet draaien, die de clients als eerste plaats naar de vpn dns server forward en als die weg is naar je andere dns forward.
Ja maar als ik een 2e forwarder instel en ik trek de netwerk kabel naar het vpn eruit dan ziet windows helaas niet: heeej dns 1 werkt niet ik ga naar dns 2.

Wat billy dan zag in het toevoegen van meerdere dns forwarders is mij ook een raadsel. (misschien loadballencing :?)