Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thunderblade Fan @ 12v Leds @ ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 120mm fans op me radiator hangen, dit zijn ThermalTake Thunderblade 120mm LED Fans die 3 ledjes die knipperen en in alle kleuren veranderen enzo, vind ik wel leuk :P Alleen nou wou ik die fan op 5v laten lopen maar dan worden de ledjes ook minder fel en ze worden niet meer alle kleuren, lichtblauw en paars enzo zie je dan niet meer.

Nu wou ik daarom de fan en de led apart stroom geven ipv door 1 draadje zoals nu. Ik kan gewoon de draadjes van de leds die nu naar de binnekant van het motortje doorknippen er dan apart aansluiten maar hoeveel volt willen die dingen.

In de "band" die om de fan heen zit en waar de ledjes in zitten, zitten ook een aantal weerstandjes oid. Dus nu de vraag hoe kom ik erachter hoeveel volt die dingen normaal krijgen als de fan op 12v loopt? Ook gewoon 12 of minder. Want ik wou ze graag nog wel ff heel houden. Of gebruiken die felle meer kleure ledjes altijd 12v? Dat weet ik namelijk niet

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Troep/fan1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lauwtje/foto's/Troep/fan2.JPG

TnX

Verwijderd

Euhm, misch dom vraagje maar waarom laat je geen kabeltje lopen die ook langs de weerstnaden gaat zodat je gewoon 12 volt op die kabels kan zetten ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik dus niet zeker of dat kan, zitten er misschien ook niet weerstandjes in het motortje van die fan fzo :? Heb geen verstand van electronica dus zou ook niet weten hoeveel hoegroot er nodig zijn. En die ledjes knipperen ook en worden feller en minder fel dat moet toch ook door iets worden geregeld?

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Mailtje naar Thermaltake?

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 11:35
Kun je niet met een Voltmeter meten hoeveel stroom er op die ledjes staat?

Verwijderd

Topicstarter
Weenie of we zo'n ding hebben maar zal is kijken. Maar het is dus niet zo dat felle meer-kleuren ledjes 12v zijn ofzo? Lijkt me sterk dat deze 3volt zijn..

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

[list=1]• Je pakt je multimeter
• Je zet je multimeter op Gelijkstroom
• Je pielt het stickertje over het midden van de fan iets los zodat je de soldeerverbindingen van de draadjes op het printe kunt zien
• Je zet de + van de multimeter op de soldeerverbinding waar het + draadje naar de ledjes op het printje vast zit
• Je zet de - van de multimeter op de soldeerverbinding waar een - op het printje zit, dit kan de - van de ledjes of de fan zijn, dat doet er niet toe
• Je leest op het scherm van je multimeter af hoeveel volt er door de ledjes gaat.

Best simpel toch? :+

en zo is het voorspeld!

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:23
Je kan gewoon een 12 volt lijn nemen eentje die je ook in je harde schijf doe..

Dus je doet die die dragen van je fan op die fanbus en die andere 2 doe je gewoon op je voeding en klaar is kees.. Heb ik zelf ook gedaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat gaan we dan doen. Als ze doorfikke eis ik een nieuwe ;)

edit:

Ok dan werkt topie, ledjes @ 12v fan @ 5v :9

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 19:44 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:44
Weet iemand hoe dit zit bij de led-fans van coolermaster mss?? Want k heb der dus 2 van en er gaan geen 2 draadjes van de 'ledring' naar t printje maar 3 :?
Iemand enig id?

• Patrlck
Wietman!!! schreef op 05 april 2004 @ 21:07:
Weet iemand hoe dit zit bij de led-fans van coolermaster mss?? Want k heb der dus 2 van en er gaan geen 2 draadjes van de 'ledring' naar t printje maar 3 :?
Iemand enig id?
Welke kleuren zijn die draadjes?? Als het rood/geel/zwart zijn dan moet je de gele (12 volt) en de zwarte (ground) gebruiken.. (Gok ik) :+

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Ik heb mijn Led fans ook net gemod. Je knipt de LED-draad af vanaf de motor, let goed op + en -, neem de niet-zwarte, dan soldeer je aan de afgekniptedraad een 220 Ohm weerstand en pleur je daar 12V op, deze draad gaat naar je leds. de - draad kun je ook gewoon op de motor laten, wel zo netjes :) De 12V lijn van je fans kun je dan regelen naar 5 of 7 volt.

Works fine here met Akasa, Coolermaster en No-Name Led fans. (alle kleuren :P )

[ Voor 14% gewijzigd door Dr.Q op 05-04-2004 22:06 ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Fr33z
Welke kleuren zijn die draadjes?? Als het rood/geel/zwart zijn dan moet je de gele (12 volt) en de zwarte (ground) gebruiken.. (Gok ik) :+
Die draden zijn gewoon hele dunne draadjes met een transparant omhulsel.
2 van die draden gaan naar een punt op de print waar k niet van weet wat t is, de 3e draad gaat naar t contactpunt van de GND.

Edit:
Ik weet ook niet waarom maar der lopen dus echt 3 draden naar t motortje vanaf de led-ring :?

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 05-04-2004 22:19 ]

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
ik heb dat onderzocht. die 2 draden vanaf de 12V zijn voor het "linker" en "rechter" paar leds. Als je spanning op 1 van de 2 zet brandt (in mijn geval) er maar 1 helft van de fan...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Fr33z
Dr.Q schreef op 05 april 2004 @ 22:29:
ik heb dat onderzocht. die 2 draden vanaf de 12V zijn voor het "linker" en "rechter" paar leds. Als je spanning op 1 van de 2 zet brandt (in mijn geval) er maar 1 helft van de fan...
Dus die 2 draden die naar tzelfde punt gaa zijn de +??? En als dat zo is moet ik die 2 dus aan elkaar zette en dan daarvoor een 220 ohm weerstandje pleuren?

• Patrlck
Maar zonder weerstandje werkt het ook hoor... Weerstandjes zijn er toch voor om de voltage vast te houden ofzow?? Dat is niet nodig....
Pagina: 1