Toon posts:

[Windows XP] Vreemde BUG in Windows XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een aantal verkstations hier met Windows XP er op, nu valt me op dat het kopieren en wissen enzo vanaf een netwerk schijf zeer langzaam gaat.
Vreemd genoeg gaat het wel snel als je de verkenner afsluit.

Na even zoeken kwam ik het volgende tegen eerlijk gezegt vind ik dit een zeer achterlijke oplossing die MS geeft (zal wel werken, maar vind dat het wel netter opgelost had kunnen worden door een patch bijv.)..

http://support.microsoft.com/?kbid=321098

1. Is dit nu echt een vette BUG in Windows XP?

2. En is het alleen op de lossen door die register key?

3. Zal dit probleem opgelost worden met SP2 van Winxp (strax)

Verwijderd

Weet je wel heel zeker dat dat artikel van toepassing is op jouw situatie? Ze hebben het daar expliciet over bestanden kopieren van/naar een DC, en NIET naar een memberserver.

Dus nee, het is geen 'vette bug' in XP, het is een bug in 2000 Server. Het lijkt me daarom ook sterk dat dit gefixt wordt in SP2, aangezien het een probleem aan de serverkant betreft. En 2000 Server is tegenwoordig opgevolgd door 2003, dus wie weet is het daarin al verholpen.

Bovendien, er staat best wel goed uitgelegd waarom dit gedrag optreedt, en ik zou dus niet van een bug willen spreken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 13:52 ]

Verwijderd

De situatie beschreven in dit Knowledgebase artikel heeft helemaal niets met jouw situatie te maken, zoveel is duidelijk.
Ik zou zeggen, zoek nog even verder, kijk of het met al je Pc's gebeurt, beschrijf de zinvolle gegevens en verduidelijk je topic.

Overigens, als je de verkenner gebruikt om files te kpoieëren moet je niet vergeten dat ie allerlij enorme files gaat openen over het netwerk om de ikoontjes ervan te vinden / te bouwen (bij foto's en films) en dát is wél een veel gehoorde klacht, die bovendien ook nog eens precies lijkt op jouw probleem. Als je tijd hebt om te merken dat kopieëren traag gaat met explorer open, en dat het snel gaat als je explorer dicht gooit, dan verdenk ik jou ervan dat je je explorer niet helemaal netjes hebt ingesteld (bijvoorbeeld, in weergave modus met icons die ad hoc gemaakt worden voor de films op de remote Pc, of nog erger, in thumbnail view.)

Laat maar horen als ik het fout heb. Dan wel graag zinvolle info erbij.
Even ter info, ik heb hier 30 XP werkstations die dit gedrag niet vertonen tenzij je voorgenoemde weergave instellingen gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 15:13:
De situatie beschreven in dit Knowledgebase artikel heeft helemaal niets met jouw situatie te maken, zoveel is duidelijk.
Ik zou zeggen, zoek nog even verder, kijk of het met al je Pc's gebeurt, beschrijf de zinvolle gegevens en verduidelijk je topic.

Overigens, als je de verkenner gebruikt om files te kpoieëren moet je niet vergeten dat ie allerlij enorme files gaat openen over het netwerk om de ikoontjes ervan te vinden / te bouwen (bij foto's en films) en dát is wél een veel gehoorde klacht, die bovendien ook nog eens precies lijkt op jouw probleem. Als je tijd hebt om te merken dat kopieëren traag gaat met explorer open, en dat het snel gaat als je explorer dicht gooit, dan verdenk ik jou ervan dat je je explorer niet helemaal netjes hebt ingesteld (bijvoorbeeld, in weergave modus met icons die ad hoc gemaakt worden voor de films op de remote Pc, of nog erger, in thumbnail view.)

Laat maar horen als ik het fout heb. Dan wel graag zinvolle info erbij.
Even ter info, ik heb hier 30 XP werkstations die dit gedrag niet vertonen tenzij je voorgenoemde weergave instellingen gebruikt.
Het is heeft dus echt wel met mijn situatie, het gebeurt alleen als ik naar de server kopieer (jawel dat is een win2k DC) en net als er in het documentje staat gaat het weer snel zodra je de verkenner sluit.

En ik vind het toch wel een XP bug aangezien het met windows 2000 geen problemen geeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 08:36 ]

Verwijderd

vanaf "een" netwerkschijf, zei je, dus vandaar dat het niet duidelijk was dat het wél ging om een w2k DC.

dan is het overigens wel weer een bug in win2k, conform het KB artikel.
het antwoord op je vraag is dus:
kort:
nee
lang:
nee, het ligt aan je server OS.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 08:39:
vanaf "een" netwerkschijf, zei je, dus vandaar dat het niet duidelijk was dat het wél ging om een w2k DC.

dan is het overigens wel weer een bug in win2k, conform het KB artikel.
het antwoord op je vraag is dus:
kort:
nee
lang:
nee, het ligt aan je server OS.
Maar als dit een (altijd) voorkomen probleem is met de combo van Win2k DC en een WinXP werkstation zou het betekenen dat alle kleine bedrijven bij een clean install een traag netwerk hebben....

Vandaar dat ik het redelijker vind een "Bug"fix te maken voor windows xp dan voor het OS wat er eerder was.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vaag probleem dan.
Ik draai hier ook Win2kas icm met 15 Xp Clients en alles gaat gewoon de bijna volle 100Mbit..?

Of heb je gewoon pechgevallen ertussen zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 06 april 2004 @ 11:13:
Vaag probleem dan.
Ik draai hier ook Win2kas icm met 15 Xp Clients en alles gaat gewoon de bijna volle 100Mbit..?

Of heb je gewoon pechgevallen ertussen zitten?
Heb je het al eens op precies dezelfde manier als mij gedaan?

Ten eerste je Server zal wel een DC zijn neem ik aan aangezien je één server hebt.
Ten Tweede, maak eens een dir aan met allemaal dirs er in en allemaal kleine bestanden er tussen ga deze dan eens kopieren / verplaatsen naar OOK dezelfde Server ( zelfde dir (share) liefst ) kijk dan eens of dit ook langzaam gaat.

Sluit dan terwijl je het een tweede keer probeerd de explorer (verkenner) kijk dan eens of het ook sneller gaat.

Verwijderd

Grappig om dit nu te lezen. Bij mij op m'n werk hetzelfde probleem.

ca. 12 werkstations (80% XP rest W98) op een W2K DC.

De W98 stations werken zoals je verwacht, maar de xp stations :r
Downloaden van de server (125 mb testfile) ca. 45 seconden; terug
omhoog ca. 2,5 minuut...

De veranderingen zoals beschreven maken de verkenner sneller qua
responstijd (openen folders etc) maar de rauwe doorvoer blijft laag.

Als je de netwerkbelasting bekijkt in de taskmanager is het als volgt:

down: tussen 60% en 90% benutting
up: van 0% naar max 30% naar 0% naar 30% ... enz

Het grappige is dat de connects van XP clients naar een linux Kolab server ook zo
tergend langzaam tot stand komen en de doorvoer is ook slecht.
W98 wederom werkt (veel) beter.

Alles geprobeerd: bovenstaande dingen van technet; andere hub/switches
geprobeerd, etc.

Ik had eigenlijk al besloten te downgraden naar W2K werkstations, omdat
het probleem dan niet schijnt op te treden (eerst nog testen).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik zie het probleem niet :? je zet op je DC's gewoon of smb signing uit, of je installeerd Windows XP zonder sp1 of je installeerd de patch (even bellen met Microsoft)

zo doet zwelgje het ook, smb signing laat ik alleen aanstaan als het het echt een security must is in die omgeving, anders gaat ie uit (en dat scheelt heeeeel veel performance op je lan)

http://www.winnetmag.com/articles/index.cfm?articleid=27148

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;814112

[ Voor 19% gewijzigd door Zwelgje op 06-04-2004 22:28 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Zwelgje: bedankt voor de (voor mij) nieuwe inzichten.

Ik heb alle tips (registerhacks en policyverandering) geprobeerd
met als resultaat nul...

Meer tips mensen ?

• Wh4ck0
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 04:32
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 20:36:
[...]
Ten Tweede, maak eens een dir aan met allemaal dirs er in en allemaal kleine bestanden er tussen ga deze dan eens kopieren / verplaatsen naar OOK dezelfde Server ( zelfde dir (share) liefst ) kijk dan eens of dit ook langzaam gaat.
ja hallo... kleine file kopieren gaat altijd langzamer, omdat er veel meer lees/schrijf/zoek operaties moeten worden uitgevoerd dan wanneer je 1 grote file stuurt. das gewoon 1 grote datastroom :/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 19:18:
Zwelgje: bedankt voor de (voor mij) nieuwe inzichten.

Ik heb alle tips (registerhacks en policyverandering) geprobeerd
met als resultaat nul...

Meer tips mensen ?
weet je zeker dat je DC die policychanges wel oppikt dan :?

want ik vind het vreemd, bij elke klant die ik heb heb ik alleen maar positieve resultaten gehad na het uitzetten van smb signing, ik kan me niet voorstellen dat het bij jouw niet helpt (of je doet iets verkeerd dat kan ook nog)

A wise man's life is based around fuck you

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Interessant , KB810907 laat weten dat de fix iig in SP2 zal zitten voor Windows XP

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 07-04-2004 21:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

@ Zwelgje: Heb inmiddels getest met WIN2K en het loopt als een zonnetje; baal er alleen van dat ik dit met xp clients niet voor elkaar krijg.

Misschien wacht ik nog tot sp2 voor dat ik alles terugzet op WIN2K...

Ieder geval bedankt !
Pagina: 1