ASRock P4VT8+ CPU thermometer doet niets

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb sinds een week, na het overlijden van mijn vorige mobo, een nieuw budget-mobo gekocht, de asrock P4VT8+.

Prima moederbordje, maar ik heb nu problemen met het uitlezen van de temperatuur van de CPU in zowel Windows als Linux.

De hardware-monitoring chip die erop zit is een Winbond W83697HF op de ISA bus.

De moederbord temperatuur werkt redelijk goed, behalve dat deze ongeveer 3 graden afwijkt maar daar kan ik mee leven.

De processor temperatuur zit echter veel en veel te hoog en veranderd niet. De bios verteld mij dat de temperatuur ongeveer 45 graden is. SiSoft Sandra en CPUCool in Windows en lm_sensors in Linux vertellen mij allemaal dat dit 71 graden is. Deze temperatuur zal nooit meer dan 1 graden veranderen, hoe erg ik het systeem ook stress. Uit ervaring met mijn vorige mobo weet ik dat de temperatuur dan ongeveer 5 tot 10 graden hoger werd.

Blijkbaar wordt dus een totaal verkeerde waarde uitgelezen uit iets totaal irrelevants.
Ik heb net een BIOS update uitgevoerd maar dit mocht niet baten. Ik heb niets kunnen vinden met google en op GoT alleen een topic over de ASRock P4VT8 waar het probleem niet opgelost werd.

Ik weet niet zeker of ik hiermee in het goede forum zit maar ik zou niet weten waar het anders moet.

Iemand een idee hoe dit komt en of(en wat) er dan (iets) aan te doen is?

Tja

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

ik gok dat je sensor gewoon brak is. asrock wordt door asus gemaakt en die staan er bekent om dat ze geen geweldige sensors maken en uitlaten lezen. en daarbij komend dat asrock lowbudget asus is zal die niet veel beter zijn.

edit: reactie op hier onder

kan het niet zijn de in je mobo de diode wordt uit gelezen en prog in windows je temp sensor van je cpu zelf?

[ Voor 25% gewijzigd door gakkethijs op 05-04-2004 12:08 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Maar zoals ik al zei is de temperatuurweergave die in de BIOS staat wel een goede benadering van de temperatuur, en is deze ook een stuk hoger als ik de computer stress en dan reboot en de BIOS in ga.

Tja