[Harman/kardon]Aardlus zonder aarding

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-08 20:16
Ik heb de volgende (bescheiden) opstelling:

1 x T.v. (philips, niet geaard)
1 x Computer (Radeon 9700, AC'97 sound onboard, ook niet geaard wel APC)
1 x Versterker (Harman Kardon 18RDS, geluid nu nog analoog 2 kanaals m.b.v. Vivanco vergulde tulp stekkers, niet geaard)
5 x Boxen (JBL, Magnat, Jamo)

Nou heb ik het volgende probleem:

Als ik zowel mijn PC (via tv-out) als de Radio (Coax, of via de Sound-out van mijn T.V.) aansluit er een mooie bromtoon door mijn boxen gaat.

Nou heb ik hiernaar gezocht en kwam uiteraard uit bij een "aardlus" alleen ik heb helemaal geen aarding..... :?

Ik kan natuurlijk of de tv-out of de radio eruit trekken maar dan blijf ik bezig.... ;)

Vraag blijft dus nu hoe ik dit moet oplossen, ik heb zelf al geprobeerd om de versterker te aarden d.m.v. een box draad met de verwarming, 8)7 dat lukte dus niet.... iemand enig idee ???

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 13:07
Je hebt wel een aardlus denk ik en dat is via je coax kabel naar je receiver en/of je TV.
Deze is wel geaard.

[ Voor 6% gewijzigd door sailor_ej op 05-04-2004 11:54 . Reden: aanvullende info ]

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-08 20:16
hmmmmm,

Ik dacht dus dat een aardlus kwam door de "lus" tussen twee verschillende aardingen, die van het elektriciteitsnet en die van het kabelnet..... :?

Verwijderd

TV, aarde is buitenmantel coax
Computer, brom via voedingsfilter
Versterker, aarde = interlinkmantel
Radio, aarde = mantel van coax
Boxen, min-pool = aarde

Dus je hebt wel degelijk kans op aardlussen/brom als je de PC aansluit op je versterker/receiver. Plaats een scheidingsfilter tussen je Tv/Radio coax - dat is in de meeste gevallen een stuk makkelijker als de duurdere interlink (tulp/tulp) scheidingsfilters.

Aarden doe je NIET aan je verwarming! > http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 22:45 ]

• RLB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 13:45

RLB

E Pluribus Unum

TimmyUt schreef op 05 april 2004 @ 11:49:

Als ik zowel mijn PC (via tv-out) als de Radio (Coax, of via de Sound-out van mijn T.V.) aansluit er een mooie bromtoon door mijn boxen gaat.

Nou heb ik hiernaar gezocht en kwam uiteraard uit bij een "aardlus" alleen ik heb helemaal geen aarding..... :?

Ik kan natuurlijk of de tv-out of de radio eruit trekken maar dan blijf ik bezig.... ;)

Vraag blijft dus nu hoe ik dit moet oplossen, ik heb zelf al geprobeerd om de versterker te aarden d.m.v. een box draad met de verwarming, 8)7 dat lukte dus niet.... iemand enig idee ???
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb momenteel de kabel van de radio losgetrokken, maar daar moet ik binnenkort ook maar eens wat aan gaan doen :7

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 22:40:
Plaats een scheidingsfilter tussen je Tv/Radio coax - dat is in de meeste gevallen een stuk makkelijker als de duurdere interlink (tulp/tulp) scheidingsfilters.
Euss, zou je een voorbeeld kunnen geven van zo'n filter? Misschien een link o.i.d.? Zou heel mooi zijn.

Ik heb al wat gezocht op Google, maar heb weinig kunnen vinden tot nu toe.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even bij de electronicaboer een galvanische scheider halen. Kost je een paar tientjes. Ik heb er eentje die ik soms tussen de PC en videorecorder hang. Werkt prima. Zo'n galvanische scheiding werkt d.m.v. van spoeltjes. Het ene spoeltje van de ingang geeft z'n signaal door aan een ander spoeltje, die dus niet electrisch met elkaar in verbinding staan. Zo krijg je geen aardlus enzo.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RLB

RLB

E Pluribus Unum

Microkid schreef op 06 april 2004 @ 19:19:
Even bij de electronicaboer een galvanische scheider halen. Kost je een paar tientjes. Ik heb er eentje die ik soms tussen de PC en videorecorder hang. Werkt prima. Zo'n galvanische scheiding werkt d.m.v. van spoeltjes. Het ene spoeltje van de ingang geeft z'n signaal door aan een ander spoeltje, die dus niet electrisch met elkaar in verbinding staan. Zo krijg je geen aardlus enzo.
Perfect! Ga ik vandaag of morgen even uitproberen. Maar jij zegt dat je die scheider tussen de PC en videorecorder hangt. Hoe moet ik dit zien? Heb je het dan over de (coax) kabel, of audio of hoe moet ik dit zien?
Pagina: 1