Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12V Accu laden met PCvoeding + druppelfunctie - HowTo?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, ik wil een 12V autoaccu opladen met een voeding, maar ik wil er ook een druppelfunctie in hebben.

Nu heb ik een schema gevonden hoe je een druppellader bouwd (zie hieronder) maar deze is met een omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://hildering.mine.nu/accuschema.gif

Die omvormer zorgt voor 12v maar die heb ik natuurlijk al van mijn voeding
Mijn vraag is: waar plaats ik de + en - van de voeding in dit schema

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:18
Moet je niet gewoon de + aan de linkerkant van de 5 ohm 20 watt weerstand en de - aan de - accu?
Je voeding die je wilt gaan gebruiken is dat een 12 volt wissel of gelijk? Dit omdat een wissel 10.45 volt gelijk ongeveer 15 volt opleverd.

edit:

Welkom op GoT btw.

[ Voor 8% gewijzigd door olof op 05-04-2004 11:19 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Wat ik wel weet is dat de + altijd door een zekering loopt.

• olof
Hoodlum2000 schreef op 05 april 2004 @ 11:17:
Wat ik wel weet is dat de + altijd door een zekering loopt.
Niet dus.
In dit geval wordt de trafo aan de 220 al afgezekerd. De TS kan dus ook het beste zijn voeding zelf zekeren.

Het maakt eigenlijk niet uit waar je de zekering neerzet aangezien je toch altijd een stroomkring hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door olof op 05-04-2004 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is 12V constand dus dat zal dan moeten betekenen dat ik die meteen aan die weerstand moet hangen?

• olof
Nee.
die voeding levert een gelijkspanning van 12 volt en dat is te weinig om een accu mee op te laden. Je accu zal namelijk 12 volt willen hebben, maar doordat er meerder componenten aanwezig zijn zal hij dit niet krijgen. Met een voeding van +/- 15 volt zal het wel gaan.

Verwijderd

Topicstarter
En als die componenten zouden veranderen? Zou het dan wel kunnen?

• olof
Tuurlijk niet.
Die componenten (lees weerstanden ed.) heb je nou eenmaal nodig.

Zorg voor een andere voeding die wel te gebruiken is, want met die 12 volt voeding van jou gaat het gewoon simpelweg niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
F*ck....

Is er dan geen andere simpelere manier om een accu te laden met een 12V voeding??

• olof
Nee, want je moet een accu altijd met een hogere spanning laden dan hij zelf zal leveren.

Maar waarom koop je niet gewoon een trafo'tje en bouw je het schema gewoon zoals ie is?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Deze trafo levert zelfs (10.45 x 2) x wortel 2 = 29.55 Volt (gelijkspanning)

[ Voor 13% gewijzigd door TheBorg op 05-04-2004 11:33 ]

Verwijderd

Sorry, maar waarom wel je een druppelader hebben op je accu ? Want een accu mag je maximaal zoveel uren achter elkaar laden en dan moet die een pause hebben want anders sloopt je op den duur je accu er meer. EN waneer je druppel lader wat te veel laadt dan gaat die je accu overladen waardoor de accu ook rot wordt.

Accu's van tegenwoordig hebben niet meer zulke hoge zelf ontlading.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het idee was eigenlijk om dan met die voeding die accu elke keer bij te laden als die voeding aan zou staan wat dus niet ken in princiepe.

Maar als ik dan die voeding open zou slopen en 2 draden zou trekken van waar die voeding 220 krijgt en die naar die trafo verbinden en dat hele schematje bouwen dan zou het wel moeten lukken :)

(het gaat er ff om dat ik maar 1 snoer nodig wil hebben)

• olof
Zou ik niet doen als ik jou was. No offence, maar je komt niet echt over als iemand die verstand van elektronica heeft.
Of je moet iemand kennen die er mee kan/wil helpen, anders zeg ik: blijf er lekker af of koop een kant en klare oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik post hier omdat ik niet wist of dit gemaakt zou kunnen worden op een 12V voeding. Maar nu weet ik dat het niet kan

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 18:41
olof schreef op 05 april 2004 @ 11:38:
Zou ik niet doen als ik jou was. No offence, maar je komt niet echt over als iemand die verstand van elektronica heeft.
Of je moet iemand kennen die er mee kan/wil helpen, anders zeg ik: blijf er lekker af of koop een kant en klare oplossing.
Is dit niet de defenitie van iets leren? Toen je geboren werd wist je ook nog niets van een computer en moet je kijken waar je nu staat.
1 keer moet de eerste keer zijn :)

• olof
Tuurlijk. Ben ik helemaal met je eens, maar er zijn dingen die je beter van iemand kan leren die er al iets vanaf weet. Op school bijvoorbeeld. Bij dit soort schakelingen heb je namelijk wel te maken met spanningen die dodelijk kunnen zijn.
Je gaat toch ook niet zomaar proberen om dynamiet te maken. De eerste die dat deed is waarschijnlijk ook zelf mee ontploft. Als je dat dan samen met iemand doet die weet waar hij/zij mee bezig is kun je er veel van leren zonder dat er grote risico's genomen hoeven te worden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

In principe is het alsnog wel te doen: met de -12V van je voeding. Dan moet je de hele reutel met de trafo en de diodes weglaten, het draadje dat vanuit de 5 ohm weerstand naar de diodes liep aan de +12V hangen en het draadje wat van de - van de accu naar de diodes liep aan de -12V van je voeding knopen. Maar: Dan moet je wel 200% zeker weten dat dit geval niet meer stroom gaat trekken dan je -12V lijn aankan. Bovendien moet je de accu dan nergens anders aan verbinden wat ook in contact staat met je computer, anders ga je kortsluiting krijgen door verschillende groundnivo's.

[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 05-04-2004 12:38 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
en dan kun je het schema nog niet gebruiken ....

Want als je goed kijkt zie je dat het schema een finke rimpel moet hebben om te kunnen werken, er zit namelijk geen buffer condensator in het schema. Als je het ding met gelijkspanning zou voeding komt de thyristor namelijk niet meer uit geleiding en blijft hij lekker door laden tot een volt of 20 :P

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Krek, je hebt gelijk, ik heb helemaal niet gezien dat dat ding gebruik maakte van de rimpel. Nja, dan is het heel simpel: dan zal de TS hetzij een ander schema ergens vandaan moeten trekken hetzij toch een trafo pakken. Of toch nog een oscillator ertussen hangen, maar dan krijg je een systeem wat van hacks inelkaar gebouwd is, en dat lijkt me niet wat...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Je kan ook gewoon een acculader voor een scooter kopen (daar heb ik ook wels eerder een auto accu mee opgeladen), die gaat wel op 220 weet niet of je daar iets aan hebt?

edit: z'n ding kost eurotje of 15

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 21:44 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:09
Het is wel degelijk mogelijk om uitgaande van je 12V voeding een loodaccu te laden. Dit kan relatief eenvoudig met bijvoorbeeld een ic van National LM2577-ADJ.
Datasheet: http://www.national.com/pf/LM/LM2577.html#Datasheet
De truc is dan dat we 12V omzetten in bijvoorbeeld 13V een daarmee de accu laden. Het ic beperkt de laadstroom, maximaal bij een lege accu en neemt af naarmate de accu voller is.

Het kan dan wel simpeler zijn om een kant en klaar ladertje te kopen, maar he dit is toch CME? (8>
Pagina: 1