Toon posts:

Radeon 9600 Reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi,

Nou ik heb echt alles geprobeerd. Ik heb dus nu een aantal dagen een nieuwe Madview Radeon 9600 Pro, 256 MB. Ik had hiervoor een Geforcee Ti200 128MB. Heb eerst de nvidia drivers geuninstalled, kaart dr uit, nieuwe kaart dr in, nieuwste Omega drivers geinstalleerd. Voordat ik de omega drivers had geinstalleerd, reboote de pc al een keer spontaan. Maar nadat ik de omega drivers had geinstalleerd doet ie het nog steeds. Hij reboot random, dr is niet echt een touw aan vast te knopen. Het fannetje draait van de radeon. Waar ik denk dat het misschien aan ligt is aan mn voeding. Dat is een Icute 300W. Zal even mn specs posten:

Asus A7V8X-X
Athlon 3000+ XP
1 Gig Ram DDR 400Mhz
2 x IBM 40 gig 7200 rpm
Radeon 9600 Pro 256 MB
Soundblaster Audigy 2
6 Fans
Lite on Cd brander en Lite On DVD brander

Aan de hitte lijkt het me niet te liggen want ik kan de videokaart gewoon beetpakken, de zijkant ligt eraf. Dus de temp. is wel ok. Het zijn dus vooral random reboots. En heb 1 of 2 keer een freeze gehad. Ik vraag me dus af of dit aan mn voeding ligt, of aan een mankement in de vidoekaart.

Alvast bedankt

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Watvoor voeding heb je? En wat zijn de waardes die de voeding afgeeft als de pc stressed is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een I-Cute 300 W. Stond ook al in mn post. Maar als ik mn Radeon erin doe dan kan ik mn voeding denk ik nog geen eens stressed testen, want daar reboot al veels te snel voor. Ik heb nu weer mn Geforce erin zitten, maar met welk programmaatje kan ik de voedingwaardes aflezen?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37

nexhil

BAM!

heb je misschien verschillende merken geheugen modules?
heb je je ram getest?

Verwijderd

Kijk even in de volgende FAQ Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Staan erg bruikbare links in welke programma's je kunt gebruiken om je geheugen(memtest86) en je voeding (MBM) te testen.

Gezien je config lijkt me overbelasting van je voeding niet onwaarschijnlijk. :)
Als het geheugen het probleem zou zijn had het probleem er ook moeten zijn bij de andere videokaart.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja daarom, dus ik ga mn voeding wel even testen, moet ik dat nu doen met mn radeon erin of met mn geforce, want als mn radeon erin zit kan ik natuurlijk wel in mn bios kijken naar de voltage waarden, maar in windows reboot ie te snel om in MBM te kijken. Met mn geforce erin kan ik wel in MBM kijken lijkt me. En is een Q-Tec 550W Gold Silent een goede voeding of niet?

P.S.

Draai trouwens Windows 2000 met SP 4. En er zitten ook nog een netwerk kaartje in mn pc. En wat USB apparaten, webcam, muis, USB hubje, dat soort dingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 11:35 ]

Verwijderd

Met je Geforce moet je al wel kunnen zien of je voeding aan de zwakke kant is.....
misschien bestaat er de mogelijkheid om met MBM vanaf de boot al te monitoren??
Dan kun je ook met de Radeon kijken wat er gebeurd.
Die kaart vraagt immers veel meer stroom.

ps) Bij de Q-Tec voeding is Silent niet echt van toepassing.
Hij is goedkoop en in mijn PC erg stabiel....
maar de herrie was werkelijk niet om uit te houden.

Verwijderd

Q-tec is B-merk, neem liever Antec, Enermax, Zalman oid. ;)

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:02
Ik wil even kwijt dat die iQute voeding die je hebt eigenlijk het zelfde is als een Q-Tec 450 watt voeding op de 5V lijn na die is 1 Apere meer dan de iQute rest is gelijk aan de Q-Tec 450Watt Gold Dual fan voeding. Ik ben er ook me in de mist gegaan dacht zal de voeding wel zijn. Maar achter af was het een bekende Bug AGP Fastwrites uit zetten van de Videokaart in de BIOS. En 0,1V meer op de AGP en Probleem was weg Volgens het Forum van VIA. Helaas was het met mijn A7V8X + Ati 9600XT geen oplossing andere Chipset was wel een oplossing. Nu een A7N8X-E en nu geen problemen :) .

Suc6 hoop dat je wat kan met mijn gebral ;)

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een nieuwe mobo gekocht dus ga er niet weer in 1 kopen, heb ff MBM gedraaid met mn geforce dr in, niet stressed dus gewoon ff onder windows. Bij de +5V is ie 4.88V dus dat is net. Bij de +12V is ie 12,82V. Kan dit betekenen dat het aan mn voeding ligt? En Q-tec zal vast niet het beste zijn maar is een 550W Q-tec afdoende?

Verwijderd

Kortom je voeding trekt het niet.
Want bij de Radeon zal het nog wel erger zijn.
Zie onderstaande kopie uit de FAQ
(die je zo langzamerhand vast al wel bekeken hebt :))

ps) is 6 Fans trouwens niet wat overdreven.....dit zal stabiliteit van je voeding op de 12V ook niet helpen.
------------------------------------------------------------

Zijn de voltage lijnen stabiel?
Vooral bij vette AMD systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk. Bij zware P4 (Xeon) bakken is de 12V lijn belangrijker.
De marges zijn als volgt:

+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Je kunt de lijnen in de BIOS checken onder tabblad "PC Health" oid.
Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
Noot: de negatieve lijnen zijn over het algemeen minder belangrijk. Dus vooral de +5V / +12V lijnen checken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 12:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
die had ik er al uitgetrokken terwijl mn uh radeon erin zat, maar dat maakte geen verschil, nog steeds reboots, hoewel het wel iets langer duurde voordat ie reboote als ik het me goed herrinnerde. Maar is een Q-tec 550W afdoende om mn systeem draaiende te houden?

Verwijderd

Ik heb zelf die Q-tec 550W in mijn systeem hangen.
Voldoet goed....nooit crashes bij een volstrekt vergelijkbaar systeem.
Alleen het geluid irriteerde me teveel.
Heb de voeding dus aangepast om de Fans langzamer te zetten.

Als ik nu zou moeten kopen zou ik meteen een stillere voeding kopen.
Om op de tweede dag van gebruik de garantie weer om zeep te helpen is ook al zoiets. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 12:34 ]

Pagina: 1