Draagbare (harde) sub

Pagina: 1
Acties:

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 10:38

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik en mijn vrienden houden wel van wat leuke muziek in de pauzes van school en als we ergens heengaan en dergelijke en iedereen heeft ook wel een mp3-speler e.d. maarja het is natuurlijk veel leuker om met zn allen te genieten.
3 weken geleden dus een 2x10 watt zelfsoldeer versterktje gekocht en twee boxjes op aangesloten, samen met 8 2000mah batterijen ging dat redelijk goed (en best lang). Maarja het geluid is verre van ideaal en echt hard kon het ook weer niet (vooral omdat we redelijk vaak buiten zitten).
Nou wilde ik het daarom meteen maar goed doen. Onder draagbaar vind ik eigenlijk iets vallen tot denkik 5 kilo, (dit gok ik eigenlijk maar maar ik denk dat zoiets wel redelijk is).
Stroomvoorziening is geen probleem, ik koop een 12v 7ah accu (2.5kg) Dit moet zelfs een 200watt rms sub nog aankunnen dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik ken het verbruik neit echt van audio maar als 3.5ah ook voldoende is voor 3 uurtjes per dag (thuis kan ik hem natuurlijk gewoon opladen) dan zou dat mooi zijn (scheelt weer een kilo). Als iemand hierover wat kan zeggen zou dat dus mooi zijn.
Afmetingen van de accu: 15 bij 6 bij 10

Dan de versterker, Aangezien stereo geluid overbodig is (het is toch maar 1 kast en we zitten er omheen) scheelt dat ook weer wat.
Het geluid hoeft niet prachtig te zijn ofzo, Echt budget hoeft het niet maar zolang het niet kraakt ofzo is het meestal wel goed genoeg ;).
De ingangstroom is 12v dus mij leek een autoversterker ideaal, aangezien ik toch al in de conrad gids aan het kijken was voor de accu's dacht ik aan de
37770402 terminator gx 4002 2x200 14*26*6
of de
37826202 XSA 480 2*120 27*19*4
Voor beide geld dus, 1 kanaal voor de sub en 1 kanaal voor de tweeter

Voor de box zelf is het dus een probleem dat ik niet echt een heel grote kast kan hebben, ik kan niet rond gaan lopen met een 100l kast. Voor grootte moet het draagbaar zijn in mn hand (kan nog best groot opzich volgens mij). Verder is het ook een pre als de behuizing van de sub niet erg ingewikkeld in elkaar zit (niet een hele ingewikkelde constructie alleen maar voor een klein beetje meer bas)
Aangezien ik te slecht in kon schatten welke sub goed werkt met een wat kleinere kast heeft het weinig zin om wat ideeen daarvoor te zeggen. Ook de tweeter was ik nog niet helemaal niet.

Mijn budget is 150 of als dat echt moet 200 euro. Hiervoor moet ik dus de versterker, de boxen en de behuizing betalen.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Het enige probleem is eigenlijk de grootte van je kastje. Als je uitgaat van een kastje van 30x30x20cm, dan kom je op een netto inhoud van zo'n 12 liter (uitgaande van 12mm houtdikte).

Een leuke, bruikbare midwoofer voor jouw geval is dan de WPP-180 van Mivoc. Kost slechts 35 EUR, heeft een rendement van 89dB/1W/1m, en doet het goed in een basreflex behuizing van 12liter, getuned op 55Hz. Dit is goed voor een weergave tot 45Hz (-8dB), wat voor zo'n klein ding toch aardig laag is. Met een ingangsvermogen van 30W rms kom je tot een slordige 104dB op 1 meter afstand, bij 80Hz (kickbass). Lijkt me hard genoeg zo :)

Meer dan 30W zou ik overigens niet in die midwoofer pompen, anders zou'm durven gaan vervormen.

Voordeel van die Mivoc speaker is dat die probleemloos tot 3khz ingezet kan worden. Als tweeter kan je dan een Visaton SC 10 N gebruiken, kost slechts 17.2 EUR en heeft hetzelfde rendement als de midwoofer. Hierdoor moet je geen rendementsaanpassing doen, maakt je filter eenvoudiger.

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:34
je kunt ook altijd nog zoeits maken !!! Afbeeldingslocatie: http://www.stekkie.net/fotos/varen2003/fotos/varen2003%20(15).JPG

men neme 3 bierkratten ... >:) ... en een aantal auto speakers (die over zijn) en een stel handsvatten ... en bouw ze samen :P

gaat hard zat !!! (hard genoeg om overlast te maken)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisch op 05-04-2004 09:01 ]

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Verwijderd

quarin schreef op 05 april 2004 @ 01:22:
Stroomvoorziening is geen probleem, ik koop een 12v 7ah accu (2.5kg) Dit moet zelfs een 200watt rms sub nog aankunnen dus dat zal het probleem niet zijn.
.
Moest je 200 W rms op je sub steken, vrees ik dat die 12 V 7ah accu het niet lang zou volhouden.

Heel goed voorstel van subsonik _/-\o_

• Dennisch
12 x 7 = 84 (echt) watts ... maar je krijgt dan nog wat verliezen (Warmte enzo) dus hou rekening met 75 watt ...

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

er komt gewoon 84 watt uit zo'n accu, het warmteverlies dat je hebt zit al bij die '200w' in. Overigens gebruik je niet continue 200w hoor met zon sub :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Dennisch
ik bedoel dat je beter een 75/80 watt versterker kunt nemen. Meer zou overbodig wezen omdat een grotere versterker het niet trekt met zo een kleine accu. En ik weet ook wel dat een 200 watt versterker wel zou draaien, maar op het moment dat hij echt moet gaan klappen, dan laat de versterker het toch echt afweten

(want om eerlijk te zeggen heb ik nog nooit van een 84 watt versterker gehoord ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisch op 05-04-2004 16:45 ]

Verwijderd

Kijk eens naar de blizzard serie van visaton, wel 4 Ohm maar voor een 13 cm speaker een rete goeie bas, speakertje kost geloof ik ongeveer 60 euro
nummer is geloof ik BZ130

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Haha, dit deden wij vroeger op oplaadbare penlight batterijen :P (en ja die waren verdomd snel leeg :+)

Ik zou ook gewoon een heel simpel klein autoversterkertje nemen met een simpele woofer.

Maar misschien is het goedkoper om ook eens naar een velleman 22 watt versterker kitje te kijken , werkt op 12 volt en het is een stuk kleiner dan een hele autoversterker en waarschijnlijk ook nog zuiniger met stroom.

En dan gewoon een klein kist stevig kistje maken , misschien een soort van sateliet / sub systeem?

Succes!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Klubbheads schreef op 06 april 2004 @ 00:34:

Ik zou ook gewoon een heel simpel klein autoversterkertje nemen met een simpele woofer.
Auto accus heb je pas vanaf 36A/h dacht ik.
Die wegen eigenlijk te veel. Z'n 12 tot 15KG.
Vergis je in het gewicht van accu's niet hoor! Door de zware loodplaten loopt het gewicht al snel op. Hoe minder loodplaten in een accu, hoe minder het uithoud.

Wat wel een alternatief maar duur zijn GEL accu's, ze zijn veel lichter maar duurder en veel gevoeliger voor het leegtrekken (geheel) van de accu.
Ik zou kijken voor een scooter of motor accu. Zijn ongv 10a/h en wegen hoop ik z'n 3 a 4 kilo. Of je kan 2 accu boormachines gebruiken (12v ;))

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
zoals ik al zei is dus die accu het probleem niet, ik heb dus al een goede en daar kan je heel veel mee (vergis je neit zelfs als je een 200watt rms sub vol aanzet gebruik hij gemiddeld veeeeel minder dan dat). subsonik, erg bedankt voor je info. Ik ga nog even kijken welke basreflex pijp ik nodig heb bij conrad en dan ga ik de spulletjes kopen. (ohja en nog ff ene filtertje uitzoeken).
Ik maak wel een foto als ik klaar ben

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Daar schrikt zo'n accu trouwens echt niet van, van dat soort vermogens. Accu's zijn over het algemeen in staat heel hoge vermogens te leveren. Een autoaccu moet iets van orde grootte 1 kW kunnen leveren voor de startmotor.

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
toch nog 1 dingetje
eventjes een tekeningetje hoe de box eruit komt te zien (zijkant)
Afbeeldingslocatie: http://quarin.net/box2.bmp
Met aan de binnenkant natuurlijk geluidsisolerend schuim

het enige punt dus is hoe groot die basreflex moet zijn, ze hebben wel wat dingen bij conrad en ik heb al wat geprobeerd met dat programma maar daar kom ik er toch niet helemaal uit

[ Voor 3% gewijzigd door Quarin op 06-04-2004 20:15 ]

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Wat voor accu is het precies?
Want toch kom ik er weer op terug. Want als je met wat meer vermogen gaat werken is het belangrijk dat het een sterke accu is.
Kleine en goedkope accu's hebben namelijke slechte en dunne accuplaten.
Als je opeens veel vermogen trekt kan je die dingen namelijk slopen. En is je accu helemaal dood.

Maar zeg even precies wat voor accu het is.
Dan kan ik ff kijken of het wel geschikt is. Omdat het tenslotte duur is en het is je spanningsbron ;)

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
voltcraft 12v 7ah of, omdat dat toch wel zwaar is en bijna 7 uur mee gaat met erg harde muziek (12watt constant is behoorlijk veel) misschien de 3.2 ah versie.
En ik kom niet uit dat boxenparameter progje :(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:43
Ik denk dat je juist moet proberen om speakers te scoren met een zo hoog mogelijk rendement. Dat het audiofiel iets minder is, boeie.

Vooral bij batterijgebruik heb ik veeel liever een pa-achtig boxje van 95db dan een mooi woofertje dat 89db doet.

Iets groter, 20cm rond, is CPA-8-100 bij Conrad. dat ding doet (op papier?) 96 dB ( Artikelnr.: 300842 - 8B )

tesamen met een simpel tweetertje zal dat best lomp hard kunnen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 06-04-2004 22:52 ]

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
DJSmiley schreef op 06 april 2004 @ 22:47:
Ik denk dat je juist moet proberen om speakers te scoren met een zo hoog mogelijk rendement. Dat het audiofiel iets minder is, boeie.

Vooral bij batterijgebruik heb ik veeel liever een pa-achtig boxje van 95db dan een mooi woofertje dat 89db doet.

Iets groter, 20cm rond, is CPA-8-100 bij Conrad. dat ding doet (op papier?) 96 dB ( Artikelnr.: 300842 - 8B )

tesamen met een simpel tweetertje zal dat best lomp hard kunnen ;)
het hoeft idd niet zo audiofiel te zijn ja, daarvoor ga ik wel lekker thuis zitten. Maar bedenk dus wel dat het niet mgoelijk is een grote kast te maken, 12 liter komt redelijk in de buurt van de max, en op ene 20cm ding dat nou zo leuk vindt....

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
DJSmiley:

Die CPA woofer heeft inderdaad een erg lekker rendement, maar met een resonantiefrequentie van 97Hz is-ie totaal onbruikbaar voor bas.

quarin:

Als je die Mivoc WPP-180 woofer gebruikt, met het door mij voorgestelde kastje van 12 liter inhoud, dan kan je een basreflexbuis met diameter 45mm en lengte 12cm gebruiken. Bij Conrad kom je dan op bestelnr 342580 - 8B of 300793 - 8B. De basreflexbuis zal je moeten afzagen op de juiste lengte.

Wat versterkerpower betreft moet je toch opletten: je accu zal wel een 200W amp trekken, maar een 200W amp die op 10W speelt trekt meer dan dubbel zoveel stroom als een 50W amp die hetzelfde vermogen levert! Eventueel kan je ook zelf een versterker gaan bouwen, bijvoorbeeld rond een TDA1560Q chipje van Philips. Heeft maar een paar externe componenten nodig, en je hebt een uitgangsvermogen van 40W RMS in 8 ohm!

Verwijderd

Dat wordt een tweakje die zijn gewicht zal waard zijn !

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik ben voor mijn profielwerkstuk met bijna exact hetzelfde bezig, neem gerust die 7AH accu (niet lichter dus) want bij mij istie al na 3 uur leeg (18w ampje).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Over die gevoeligheid, ga niet af op specs. Deze zijn bijna allemaal te optimistisch opgegeven. Vul de T/S parameters in en kijk dan wat je aan gevoeligheid overhoud.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag

Jag

Zeker bij die Conrad meuk, daar nemen ze standaard de gevoeligheid bij 1KHz.

• JT

JT

VETAK y0

Jag, ze nemen helemaal niet de standaard gevoeligheid bij 1khz. Ze nemen die +4dB ofzo :X :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Nou, bij 1KHz kan het zo 10dB schelen met 100Hz hoor :). Zeker als het een beetje een grote woofer is, want die wordt echt superdirectioneel bij 1K.

• JT

JT

VETAK y0

Ja ok, maar ik bedoel er meer iets anders mee :P

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

JT schreef op 07 april 2004 @ 19:39:
Ja ok, maar ik bedoel er meer iets anders mee :P
Ow, had je message verkeerd gelezen :P.
Pagina: 1