Toon posts:

[linux] 2 routers en 1 lan

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hai,
Het is de bedoeling dat ik een linux bak op zet met daarin 3 netwerkkaarten. 2 naar routers met een eigen inet verbinding en 1 naar het LAN. Ik ben al aan het testen geweest met wat linux versies, maar ik ben niet zo handig met die handmatige netwerkconfiguraties.
Ik wil dit uitvoeren aan de hand van deze howto: http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html

Ik heb eerst debian woody geprobeerd, daarin heb ik iproute geinstalleerd, maar ik kreeg mijn nic's niet aan de gang, vervolgens RedHat eens geprobeerd, maar die heb ik liever niet door hun commerciele kant (gebrek van mij :) ).
Nu Trustix aan het testen, maar ik heb het idee dat die met config scripts werkt en zich niet makkelijk laat configureren.

Nu is mijn vraag eigenlijk welke linux versie jullie me aanraden voor deze situatie. Een vrij open vraag, maar ik zou het echt niet weten, er moeten zo min mogelijk toeters en bellen aan zitten bij een basis installatie, het wordt mijn firewall en gateway, daar wil ik niet al te veel zooi op hebben natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar jullie advies :) Alvast bedankt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Simpel: Freesco

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

astaro is erg mooi, maar wel commercieel (gratis voor thuisgebruik)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Freesco??? Die heeft een 2.0.??? kernel en geen iproute package toch?
Hoe laat je Freesco dan load balancen tussen die 2 internet verbindingen. Ik heb een jaar met Freesco gewerkt, toen nog 0.2.7 maar had niet de indruk dat Freesco super geschikt is voor load balancing tussen twee adsl lijnen, of zit ik ernaast?

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

vraagje waarom gebruik je twee routers als je daarna toch alles over de linux bak laat lopen?
had je dan niet beter he geld kunnen besparen en twee ethernet modems kunnen kopen?

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
snooze schreef op 05 april 2004 @ 00:22:
vraagje waarom gebruik je twee routers als je daarna toch alles over de linux bak laat lopen?
had je dan niet beter he geld kunnen besparen en twee ethernet modems kunnen kopen?
Okee, sorry, foute omschrijving van mij, wat ik benoemde als routers zijn inderdaad modems, adsl modems om precies te zijn, 1 daarvan is zo'n Thomson welke dus eigenlijk gewoon een router is, de andere is een ander geval waarvan ik de naam niet weet, maar ook een modem en ingebouwde router functionaliteit.

Verder is het verhaal dat de 2 internet verbindingen niet op dezelfde locatie binnenkomen. Het gaat om een draadloos netwerk tussen een aantal dorpen. 1 centrale locatie moet de internetverbindingen beheren, hier staan ook alle access points die samen komen in de switch.
Dat is dus het complete verhaal. 1 internetverbinding was inmiddels niet meer toereikend, dus willen we een tweede, maar ja, nu netjes load balancen natuurlijk :)

Verwijderd

Mja, het is kiezen tussen de kale, simpele doch krachtige distro's als Debian, Slackware, LFS etc. en de andere, in jouw ogen commerciële kant met RedHat, SuSE etc.

In principe kan dit gewoon met iedere distro. En om heel eerlijk te zijn vind ik het nogal gek dat je al opgeeft als je je netwerkkaarten niet aan de praat krijgt in Debian. Hoe moet je dan ooit je firewallconfiguratie schrijven?

Kern van het verhaal; kan met alles. Het is aan jou de keuze hoe moeilijk je het jezelf wilt maken en wat je allemaal wilt.

Neem ook eens een kijkje in Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3 :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.