Nieuw systeem met tegenvallende resultaten?

Pagina: 1
Acties:

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hi guys,

Ik zit met een vraag/probleem waarvan ik hoop dat jullie me verder mee kunnen helpen.
Ik heb mijn oude systeem vervangen voor wat "snellers".
Specs oude systeem:

Athlon 2.6+ gig
512MB
Mobo=Msi KT333 (4x Agp)
9700 pro
Catalyst 3.4
OS=XP Pro

Met dit systeem heb ik een tijd naar volle tevredenheid gespeeld.(ben een echte gamer).
Maar door een nieuwe hobby erbij (filmbewerken) kwam ik ruimte in mijn pc te kort.
Dus *hop* naar mijn pc-boer en met bijbetaling een ander systeem gekocht.
Na aanraden van zijn kant werd het een Pentium.
Specs nieuwe systeem:

P4 3Gig
1 Gig mb
Mobo=Asus p4s8x-x
9700 pro
catalyst 4.3
OS=XP Pro.

In het begin werd Agp 8x niet herkent,maar dit werd verholpen door Asus drivers te installeren.
Alleen wat ik maar niet aankrijg is "Fast writing".
Deze heb ik in Bios aangezet,maar in windows blijft hij maar op uit staan,wat ik ook doe.

Affijn..natuurlijk wilde ik eens kijken wat dit "snelle"systeempje allemaal kon.
Dus 3Dmark03 gedraaid en...*slik*..meer dan 1000 punten lager???
Met mijn oude "tragere"set kwam ik rond de 5700 uit....en met mijn nieuwe "snellere"systeem haal ik de 4600????...
Ook tijdens het spelen van Urban Terror merk ik dat mijn fps lager liggen.

Hoe kan ik in hemelsnaam met een snellere set zoveel performance verliezen?
Komt dit doordat "fast writing" niet aan staat?
Of is Athlon gewoon zo ontzettend veel sneller dan een Pentium?
Ik bedoel..mijn processor is een stuk rapper..meer geheugen..mobo met snellere chipset + 8x Agp ...maar wel ff meer dan 1000 punten lager scoren?

Ik heb ondertussen al verschillende drivers geprobeerd.
Mijn bios geupdate...
XP opnieuw er op gezet maar tot zover zonder resultaat.

Kunnen jullie mij mischien vertellen waarom ik "fast write"maar niet aan krijg in windows terwijl die in bios wel aan staat?
En snappen jullie waarom ik zo'n geweldige performance drop heb?

Alvast bedankt

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Het bordje ondersteunt max maar 533 MHz FSB, en je P4 wil op 800 MHz draaien. Ik denk dat je alleen daar al veel performance mee verliest.

Edit:

Wat is de snelheid van je geheugen reepjes? Dat wil ook nog wel eens wat uitmaken

[ Voor 26% gewijzigd door silentsnake op 04-04-2004 23:46 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 10:36

Shaggy

Misantroop pur sang

Waarom heb je je een P-4 laten aansmeren? had een AMD 64 gepakt, was je nog goedkoper uit ook...en sneller...
Hier heeft hij nu niet veel meer aan hè...

[ Voor 25% gewijzigd door Laurent op 05-04-2004 07:38 ]

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Al de nieuwste DirectX geïnstalleerd? :?

• melly
thx for the reply's

silentsnake...denk je werkelijk dat het mobo de oorzaak kan zijn?
helaas ben ik hier niet zo heel erg in thuis dus ik moet veel afgaan op andermans ervaring.

Mijn geheugen draait op 2x166Mhz

Shaggy..mij werd dus verteld dat Pentium meer power had.
Hoor nu pas dat Athlon mischien wel een betere keus geweest zou zijn.
Zoals ik al zei..ik ben een gamer dus alles draait om FPS bij mij.
Als Athlon in dit geval beter presteerd dan zou ik dus zeker gaan voor een athlon.

Pollewop..bedankt voor het verplaatsen van mijn topic :(
Maar liefst 417 topics op dit gedeelte van het forum..m.a.w. de kans dat iemand mij nu echt verder kan helpen is nihil :(

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit forum bestaat dus slechts een paar weken, ik weet niet hoe je denkt dat je topic vergeten wordt.....

Tja, 3dmark test ei'k alleen de GPU, dus dat verschil moet door de GPU komen. Zijn de drivers wel identiek ingesteld? Niet toevallig ergens FSAA6* aanstaan oid? de p4 'zou' ietsje sneller moeten zijn (paar procent oid) dus dat verschil met 1000 minder klopt niet.

* Delerium denkt dat de drivers de oorzaak zijn, mobo en CPU zijn onschuldig genoeg voor 3dmark2003.

• melly
Ecteinascidin,
Sorry voor mijn voorbarige conclussie..wist niet dat dit forum zo nieuw was.

De drivers staan identiek..(afgezien van de driver versie maar ook hiermee heb ik al getest).
Heb alles in de driver zelf op performance gezet...
FFA en AA staan natuurlijk geheel uit.

Kan "fast writing" die maar niet aan wil er iets mee te maken hebben?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik weet niet naar welke computerboer je bent geweest, maar die kerel heeft er bar weinig verstand van... Wie raadt nou een echte gamer een PIV 3 GHz aan ipv een AMD64??? En als je dan voor de Pentium kiest had ie er tenminste het goede mobo en geheugen bij moeten kiezen!!!

Uniek echt... Mijn advies zou zijn terug gaan en je geld terug vragen en er nooit meer terugkomen!!!

Sorry dat je hier niet echt veel aan hebt, maar denk toch echt dat ruilen de beste oplossing is...

[ Voor 45% gewijzigd door AJ1815 op 05-04-2004 18:54 ]

• melly
:( :(
Dus het mobo is echt niet goed??..bedoel..dit is een feit??
En wat is er mis met het geheugen??...

Als het echt algemeen bekend is dat een Athlon beter presteerd voor gamers dan een Pentium ga ik inderdaad eens naar hem terug..ik ging voor een Pentium op zijn advies...

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
melly schreef op 05 april 2004 @ 21:49:
:( :(
Dus het mobo is echt niet goed??..bedoel..dit is een feit??
En wat is er mis met het geheugen??...

Als het echt algemeen bekend is dat een Athlon beter presteerd voor gamers dan een Pentium ga ik inderdaad eens naar hem terug..ik ging voor een Pentium op zijn advies...
Je CPU loopt met een FSB van 800MHz (4x200 MHz), maar dan deze potentie niet volledig benutten, aangezien het mobo slechts op 533 (4x133MHz) en het geheugen (PC2700 had je toch?) op 666 (4x166MHz). Niks loop dus in fase en neemt de langzaamste aan. Het advies was dus bagger.

Ik zou terug gaan en je geld terug eisen!!! EN dan ERGENS ANDERS een AMD64 setup komen. Check de best-buy guide van maart 2004 bij high-end-game systeem voor de mobo/cpu/mem combo!!!

• melly
Bedankt voor je uitleg AJ1815.
Zoals ik jouw begrijp kan ik het best een Athlon nemen als ik voor game performance ga.
Alleen waar vind ik die "best buy guide" waar je het over hebt?
Want als ik idd voor een ander systeem ga wil ik nu niet weer de fout ingaan.
Mischien kan jij mij vertellen wat goed met elkaar samen gaat?

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Midnightimpact
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2020
Je hoeft niet per se een compleet ander systeem aan te schaffen, ga terug naar die winkel en ruil het moederbord in voor bv een asus p4p800 of een p4c800. Zo loopt je pc een stuk sneller dan hij nu zal doen, een amd-64 processor zal echt geen prestatie winst opleveren in een spelletje. Kies gewoon het goedkoopste, een moederbord omwisselen zal een computerboer echt niet moeilijk over doen.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 20:10
P4 3Gig

Wellicht is het wel een 533, die zijn er namelijk ook...

• melly
Midnightimpact schreef op 06 april 2004 @ 18:55:
Je hoeft niet per se een compleet ander systeem aan te schaffen, ga terug naar die winkel en ruil het moederbord in voor bv een asus p4p800 of een p4c800. Zo loopt je pc een stuk sneller dan hij nu zal doen, een amd-64 processor zal echt geen prestatie winst opleveren in een spelletje. Kies gewoon het goedkoopste, een moederbord omwisselen zal een computerboer echt niet moeilijk over doen.
Was ook niet van plan om een ander systeem te kopen,maar wel mischien een andere pocessor+mobo :)
Had nooit verwacht dat een mobo zoveel invloed heeft op je systeem.
Dusss..als deze leek het nu goed begrijpt...
-Ik zal op zich weinig verschil merken tussen een Athlon of een Pentium..
-En jullie denken dat mijn huidige mobo mijn systeem zo vertraagt.
M.a.w. andere mobo er in en het moet weer ok zijn.. :9~

Bedankt trouwens voor de link _/-\o_

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Icey schreef op 06 april 2004 @ 18:59:
P4 3Gig

Wellicht is het wel een 533, die zijn er namelijk ook...
jup, zat ik ook al te denken..
die winkelier zal toch niet zo stom zijn om een 800fsb 3.0Ghz in een 533fsb mobo te stoppen..

maar denk ook dat je es moet kijken naar drivers van VGA enzo..

offtopic:
wat betreft OC-en is de P4S8X(-X) echt een poep-mobo.
heb em ook gehad en probleem is dat je de AGP/PCI-bus niet kan locken, wat dus betekent dat je FSB niet hoger dan zo'n 152 komt (standaard 133), omdat de PCI-bus dan al 38Mhz is en gek gaat doen boven de 40MHz.

Heb daarna een P4PE gehaald en die gaat gemakkelijk naar een FSB van 166, zoniet hoger.

bij mij:
standaard 2.4GHz
OC op P4S8X-X 2.7GHz
OC op P4PE 3.2GHz

maar daarnaast zal die 3.0GHz toch niet zover kunnen OC-en op lucht.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door NewbieNeo op 06-04-2004 19:45 ]

• melly
Ik heb ff Sisoft sandra gedaan.
Mischien zegt jullie dit iets?
(heb processor iets geklokt)

SiSoftware Sandra

Processor
Model : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.06GHz
Snelheid : 3.33GHz
Prestatie Rating : PR4434 (geschat)
SMT Ondersteuning : 2 Unit(s)
Type : Standaard
Behuizing : FC µPGA478
Gemeten Snelheid/FSB : 3060MHz / 4x 133MHz
Multiplier : 23/1x
Minimum/Maximale Multiplier : 0/1x / 23/1x
Generatie : G7
Naam : P4N (Northwood) Pentium 4C 130nm 1.6-3.4GHz 1.475-1.575V
Revisie/Stepping : 2 / 7 (9)
'Stepping Mask' : C1
Microcode : MU0F2733
'Core Voltage Rating' : 1.550V
Maximale Fysieke / Virtuele Addressering : 36-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)
Type : Ingebouwd
Revisie/Stepping : 2 / 7 (9)

Processor Cache(s)
Interne Data Cache : 8kB 'Synchronous' 'Write-Through' (4-way sectored, 64 byte line grootte)
Interne 'Trace' Cache : 12kB 'Synchronous' 'Write-Through' (8-way, 64 byte line grootte)
L2 'On-board' Cache : 512kB ECC 'Synchronous' ATC (8-way sectored, 64 byte line grootte)
L2 Cache Multiplier : 1/1x (3334MHz)

Upgrademogelijkheden
Socket/Slot : PGA 478
Upgrade Interface : ZIF 'Socket'
Ondersteunde Snelheden : 3.73GHz+

Mogelijkheden
FPU - Co-Processor Ingebouwd : Ja
VME - Virtuele Mode Extensions : Ja
DE - Debugging Extension : Ja
PSE - Pagina grootte Extension : Ja
TSC - Time Stamp Counter : Ja
MSR - Model Specifieke Registers : Ja
PAE - Physical Address Extension : Ja
MCE - Machine Controleer Exception : Ja
CX8 - Compare en Exchange Instruction : Ja
APIC - Lokale APIC Ingebouwd : Ja
SEP - Fast Systeem Call : Ja
MTRR - Geheugen Type Bereik Registers : Ja
PGE - Pagina Global Inschakelen : Ja
MCA - Machine Controleer Architecture : Ja
PAT - Pagina Attribute Table : Ja
PSE36 - 36-bit Pagina grootte Extensie : Ja
PSN - Unique Registratie Nummer : Geen
CLF - Cache Line Flush Ondersteuning : Ja
DS - Debug Trace en EMON Store : Ja
ACPI - Software Clock Control : Ja
MMX Technologie : Ja
FXSR - Fast Float Opslaan en Restore : Ja
SSE Technologie : Ja
SSE2 Technologie : Ja
SS - Self Snoop : Ja
HTT - Hyper-Threading Technologie : Ja
TM - Thermische Monitor : Ja
SBF - Signaal Break on FERR : Ja
SSE3 Technologie : Geen
MON - Monitor/MWait : Geen
DSCPL - 'CPL qualified Debug Store' : Geen
EST - 'Enhanced SpeedStep' Technologie : Geen
TM2 - Thermische Monitor 2 : Geen
CID - Context ID : Ja
DAZ - Denormals Are Zero : Ja

Geavanceerde Instellingen
Data Error Controleering : Geen
'Fast Strings' : Ja
x86 FPU Compatibiliteits Modus : Geen
'Prefetch' Queue : Ja
'Branch Trace Storage' : Ja
Data Cache Actieve Modus : Ja
'IO Queue Depth' : 12 verzoek(en)
TM - Thermische Monitor : Ja

'Machine Check Architecture Settings'
Aantal 'Reporting Banks' : 4 bank(s)
'Extended Machine Check' Ondersteuning : Ja
Aantal 'Extended Reporting Banks' : 12 bank(s)

Variabel Bereik MTRR Instellingen
MTRR 0 : 00000000-3FFFFFFF (0MB-1024MB) WB
MTRR 1 : C0000000-CFFFFFFF (3072MB-3328MB) WC

[ Voor 5% gewijzigd door melly op 06-04-2004 20:32 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dit is een 3.06GHz processor die loopt op 533MHz net als je moederbord dus er is geen verkeerde cpu op dit moederbord geprikt.
Neemt niet weg dat 800MHz voor beide (veel) sneller zou zijn.

Ik zie zo niet of je 1 of 2 reepjes geheugen hebt. Want volgens mij werkt HyperThreading alleen met 2 reepjes en niet met alleen 1.
Dus heb je 2*512 of 1*1024?

offtopic:
In je startpost heeft je gamesysteem catalyst 3.4 ipv 4.3 :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-01 18:43
Oxigun schreef op 07 april 2004 @ 00:26:

Ik zie zo niet of je 1 of 2 reepjes geheugen hebt. Want volgens mij werkt HyperThreading alleen met 2 reepjes en niet met alleen 1.

offtopic:
dual channel bedoel je denk ik? HT werkt ook met 1 reepje namelijk en heeft ook weer niet zo heel veel invloed op je performance in games.

On a midnight patrol through the kingdom of the wicked

• melly
Oxigun schreef op 07 april 2004 @ 00:26:
Dit is een 3.06GHz processor die loopt op 533MHz net als je moederbord dus er is geen verkeerde cpu op dit moederbord geprikt.
Neemt niet weg dat 800MHz voor beide (veel) sneller zou zijn.

offtopic:
Ik heb 2 stripjes van 512 die draaien op 2x181Mhz.

En mijn oude systeem draaide dus met catalyst 3.4:)
Heb heel lang mijn drivers niet geupdate...heb pas met dit nieuwe systeempje de 4.3 geinstaleerd..zodoende;)

Verwijderd

tis idd geen briljante upgrade, mede omdat de 800 fsb processoren heel betaalbaar zijn. Ik keek die verkoper eens lief aan en ging voor een ruiltje voor een 800 fsb.

Overigens moet je met dit systeem toch wel iets hoger dan met je oude komen, oudere drivers proberen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarschijnlijk heb je wel een herinstall gedaan, maar ik vraag het alsnog even. Een nieuwe processor en moederplank zorgt voor zo'n verandering in het syusteem dat een windows instalatie dat nooit goed op kan vangen. Bij zo'n verandering is het dus wel een vereiste dat je windows opnieuw hebt geinstaleerd. Had je dat al gedaan?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• melly
Ik heb al diverse drivers geprobeerd.
De 3.4/4.2 en de 4.3...merkte weinig noemenswaardige verschillen.

En ja...XP staat er weer nieuw op:)
Maar denken jullie dan echt dat ik mijn componenten MOET vervangen?
Bedoel...het kan altijd beter,dat weet ik...maar ook hiermee moet ik toch een aardige performance hebben?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Achteraf gezien had je beter een nieuw moederbord kunnen kopen voor je game-pc en 521MB erbij prikken...
Want verder liggen die specs niet zover van elkaar af

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• melly
Oxigun schreef op 08 april 2004 @ 00:40:
Achteraf gezien had je beter een nieuw moederbord kunnen kopen voor je game-pc en 521MB erbij prikken...
Want verder liggen die specs niet zover van elkaar af
Wow...vind je dat????
Ik bedoel..2.6+ athlon (draait werkelijk op 2.1Mhz ofzo) vs een P4 3gig met 1000k?
En mijn oudere mobo met maar 4x agp vs een snellere mobo (neem ik aan tenminste) met 8x agp.
Ik zal toch op z'n minst een gelijke score moeten behalen maar logische wijs eerder meer met 3Dmark03 lijkt mij..
Maar zeker geen 1000 punten lager..
Of zit ik nu verkeerd te beredeneren?

Verwijderd

met een (net nieuwe) pentium 4 3ghz (wel degelijk een goede upgrade voor de "budget" gamer momenteel) haal ik 6500 punten met een fx 5900, dus jij zou (na een upgrade naar echt goed spul) nog iets meer moeten halen.

Dus: beter moederbord, 800 fsb processor. het nadeel is dan wel dat je ook ander geheugen zult moeten kopen.

Overigens scheelt die fast writes hier meer dan 1000 punten, maar weet niet of dat ook voor ati's geldt?

wat overklokken betreft: bij meer als 5% overklokken gaan mijn testresultaten alleen maar omlaag, maar dat kan aan mijn tweakcapaciteiten liggen :+

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2004 07:55 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 20:10
melly schreef op 08 april 2004 @ 06:47:
[...]

Wow...vind je dat????
Ik bedoel..2.6+ athlon (draait werkelijk op 2.1Mhz ofzo) vs een P4 3gig met 1000k?
En mijn oudere mobo met maar 4x agp vs een snellere mobo (neem ik aan tenminste) met 8x agp.
Ik zal toch op z'n minst een gelijke score moeten behalen maar logische wijs eerder meer met 3Dmark03 lijkt mij..
Maar zeker geen 1000 punten lager..
Of zit ik nu verkeerd te beredeneren?
Agp 8x is als je mazzel heb iets van 2~3% sneller ofzo, in ieder geval te verwaarlozen. Meer marketing technisch ;)

Een 2,6+ amd is gelijk aan een 2,6 ghz p4. Je moet niet kijken naar de mhz. Dus een 2.6+ naar een 3ghz zou een verbetering moeten opleveren. Ware het niet dat ikzelf van mening ben dat een amd iets beter is voor games.

Een 3 ghz zou dus een kleine verbetering moeten opleveren, helaas heb jij gekozen voor een soort van buget oplossing door te bezuinigen op die 800fsb, je heb gekozen voor een 533fsb oplossing.

Jou systeem draaid nu dus op 166mhz (*4) ipv 200mhz (*4). Daardoor draaid je geheugen waarschijnlijk lanzamer, of in het ergste geval heb je langzamer geheugen gekocht. De mooiste oplossing was namelijk ddr400 geweest, die draaien op 200mhz, dat had prefect gekunt bij een 800fsb proc, die draaid ook op een fsb van 200mhz. Jou mobo ondersteund maar ddr333, dus ga er maar vanuit dat dat erin zit. Draaiend op 166mhz.

Mijn conclusie, je gaat vooruit met een paar mhz, maar je gaat achteruit door gebruik van een soort low buget oplossing (533ipv800).

1000 punten lager vind ik een beetje vreemd, ook ik had een lichte verbetering verwacht, niet zoveel als jij hoopte maar toch.

Wellicht komt het door de SiS648 chipset die niet mee wilt werken, wat ik zou doen is een nette reinstall, dus alles eventjes leeg halen en rustig opnieuw installeren, kijk dan goed naar de drivers. Sis AGP drivers MOETEN erop, en ook de SiS Mini IDE Driver zijn niet onbelangrijk.

Oohja, ga voortaan naar een andere winkel, iedere winkel weet dat een 800fsb oplossing niet veel duurder is, en veel sneller. ipv een 3 ghz neem dan een 2,8 met 800fsb, veeeel sneller.

Jij heb heel erg leuk 2x 512 erin gezet, heel leuk... maar jou mobo ondersteund geen dualchannel, dus je heb er niks aan... Jammer, want dual channel is echt lekker snel (7.4 gb/sec :P).

Succes
Pagina: 1