Bootprobleem Asus K8V

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008

• wicked
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-04-2014
Ik heb een bootprobleem met mijn nieuwe asus k8v deluxe SE.

Heb gezocht op gathering maar ben dit probleem nog bniet tegen gekomen.

Zit nl zo... Het opstarten duurt aardig lang... blijft ff hangen bij het beginscherm.. na het detecteren van de usb apparaten blijft het een paar seconden hangen... gaat dan verder met booten.

Systeem gat dan ineens op standby... en na een half minuutje begint het met booten van windows.

Weet iemand waar dit aan kan liggen... heb me MB een paar dagen en heb het al vanaf het bein.

Systeem conf:

Asus K8V
Athlon 64 3000
512MB Corsair geheugen.
Enermax 350 wat voeding
Asus Geforce 5600 videokaart

geheugen.. cpu en MB heb ik nieuw gekocht. ander onderdelen heb ik al een tijdje en altijd probleem loos mee gewerkt

Verwijderd

Dit kan liggen aan de USB-drivers. Deïnstalleer deze in Windows en probeer ze opnieuw te installeren. Als hij het dan nog steeds niet goed doet, probeer het dan met standaard (van bijvoorbeeld de cd met drivers voor je moederbord) of andere USB-drivers (van internet). Ditzelfde komt namelijk ook wel eens voor bij IDE-drivers.

Verwijderd

Heb je toevallig een SATA harddisk? Zoja, wissel eens van controller. De K8V (SE) Deluxe heeft twee SATA controllers (VIA & Promise) en het wisselen van controller kan soms heel wat schelen qua opstarttijd.

Toevoeging:

Je kunt ook deze opties nog even controleren in je BIOS, kan ook wat opstarttijd schelen:

Advanced -> Chipset -> AGP Bridge Config. -> Search for MDA Resources -> No
Advanced -> PCIPnP -> Plug and Play O/S -> Yes
Boot -> Quick Boot -> Enabled
Boot -> Full Screen Logo -> Disabled

Verder is het verstandig bepaalde dingen uit te schakelen als je ze toch niet gebruikt. Denk bijv. aan onboard geluid, SATA controllers, firewire, PS/2, etc.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 23:27 ]

• wicked
heb een IDE HDD... en meeste dingen als sata en onboard sound etc zijn uitgeschakeld... zal usb drivers eens proberen

Verwijderd

wicked schreef op 04 april 2004 @ 23:37:
heb een IDE HDD... en meeste dingen als sata en onboard sound etc zijn uitgeschakeld... zal usb drivers eens proberen
Maar, voor zover ik uit je verhaal begrijp, beginnen de opstartproblemen toch voordat Windows wordt geladen? In dat geval hebben USB drivers totaal geen nut, omdat die er vóór het laden van Windows niet aan te pas komen. In dat geval moet je het meer in je BIOS of hardware configuratie zoeken.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:15

Appie

F1RST Racing

Ik heb zoiets zelf ook, bij mij duurt het soms 30s tot een minuut eer die alle USB apparaten gedetecteerd heeft. Hiero komt het omdat er nog een hub achterhangt (in monitor), waardoor het een tijdje duurt eer die deze hub geinitialiseert heeft.

Ik weet niet of jij zoiets zelf ook hebt? Kijk anders ook eens of die wel meteen doorboot, wanneer je geen usb apparaten eraan hebt zitten.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Theadalus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 16:40

Theadalus

Nostalgist

Hmm, heb hetzelfde bordju en draait/boot als een tierelier, maar goed dat wilde je natuurlijk niet horen :+

Als je gebruik maakt van de OnBoard LAN, is het verstandig om de optie "OnBoard LAN Boot ROM" op disabled te zetten, deze optie kost anders ook nogal wat boot-tijd!

Computing...

• wicked
Probleem opgelost :)

Heb "HARD DISK POWER DOWN MODE" uitgezet en het systeem bootte rustig door zonder op "standby" te gaan

vind nog wel dat het sneller kan het opstarten... na het initialiseren van de usb apparaten (usb legacy support) blijft het systeem nog ff "hangen" voor het verder gaat...

Verwijderd

Ik heb ook een probleempje met m'n K8V
Met het installeren van windows, vindt deze geen harde schijf.
Ik heb 1 SATA 160GB van maxtor. Aangesloten opSATA1-aansluiting. Tijdens het opstarten komt hij wel netjes in een lijstje te staan. Echter, met het installeren van windows vindt hij niks. Ik heb ook al zo'n SATA diskette gemaakt, met daarop een paar drivers. Toch herkent windows-setup geen harde schijf.

Wat doe ik verkeerd? ;(

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 23:36:
Ik heb 1 SATA 160GB van maxtor. Aangesloten opSATA1-aansluiting. Tijdens het opstarten komt hij wel netjes in een lijstje te staan. Echter, met het installeren van windows vindt hij niks. Ik heb ook al zo'n SATA diskette gemaakt, met daarop een paar drivers. Toch herkent windows-setup geen harde schijf.

Wat doe ik verkeerd? ;(
In het begin van de windows install ( nadat je op een knop moet drukken om van cd te booten)
Met je op f6 drukken. (staat ook onderin)

Tijdens het laden van de drivers zal je een scherm te zien krijgen voor driver install van raid/sata drivers. Volg de instructies en het moet werken.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:36

CaDje

Framedrops for life

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 23:36:

Wat doe ik verkeerd? ;(
Meschien een domme vraag, maar heb je wel op F6 gedrukt bij het booten van windows setup ? Heb je 'm op de Promise of op de Via SATA gezet, maakt natuurlijk ook uit als je die diskette maakt ;)

Verwijderd

Het probleem ligt maar gedeeltelijk bij jezelf....
Asus heeft die SATA drivers niet echt handig op de cd gezet !
ga maar een naar viaarena www.viaarena.com

Daar staan de juiste en makkelijke harddisk drivers, na dit werkt het perfect !

Ik hoop dat je er iets aan hebt ,namelijk zelf een dag bezig geweest om 2 jongens van 250 gig aan de praat te krijgen, p.s. koel die sata harddisk goed .....worden gloeiend heet !

Verwijderd

Ik heb F6 gebruikt, en een diskette gemaakt. Diskette doet het ook gewoon. Maar toch wil het niet lukken; hij heeft deze foutmelding tijdens het opstarten:

"No drive atteched tot fasttrack. The Bios is not installed"

Divices found Maxtor... hij staat netjes in het lijstje; maar werken doet het nog niet. Ik heb maar één schijf, dus Raid ben ik niet nodig.

Verwijderd

Ik heb een ander vraagje. Search wertk op een of andere manier niet en dit gaat toch beetje over hetzelfde onderwerp. Ik heb een nieuw systeem besteld met dit mobo en 160GB SATA schijf van maxtor.

Zoals in het begin zal genoemt word kunnen dus ook IDE schijven op dit mobo aangesloten, antwoord op mijn eerste vraag.

Maar is het mogelijk om 1 SATA en1 IDE aan te sluiten tegelijk, zodat ik mijn data van mijn oude schijf over kan zetten naar mijn nieuwe schijf? Tnx

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 07:49:
Ik heb F6 gebruikt, en een diskette gemaakt. Diskette doet het ook gewoon. Maar toch wil het niet lukken; hij heeft deze foutmelding tijdens het opstarten:

Divices found Maxtor... hij staat netjes in het lijstje; maar werken doet het nog niet. Ik heb maar één schijf, dus Raid ben ik niet nodig.
Je harddisk op de VIA SATA controller aansluiten, en als je tijdens de Windows installatie op F6 hebt gedrukt, deze drivers gebruiken. Dit zou het probleem op moeten lossen. Uiteraard wel eerst een driver diskette maken met behulp van de 'Make Disk' optie.

edit:
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 08:58:
Ik heb een ander vraagje. Search wertk op een of andere manier niet en dit gaat toch beetje over hetzelfde onderwerp. Ik heb een nieuw systeem besteld met dit mobo en 160GB SATA schijf van maxtor.

Zoals in het begin zal genoemt word kunnen dus ook IDE schijven op dit mobo aangesloten, antwoord op mijn eerste vraag.

Maar is het mogelijk om 1 SATA en1 IDE aan te sluiten tegelijk, zodat ik mijn data van mijn oude schijf over kan zetten naar mijn nieuwe schijf? Tnx
Dat is geen enkel probleem, kun je gewoon doen.

En ik weet niet of je die SATA schijf zelf erin gaat stoppen, maar als je dat doet, let er dan op dat je niet twee voedingstekkers tegelijk aansluit, gebruik er maar één!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 10:31 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:36

CaDje

Framedrops for life

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 07:49:

Ik denk dat ik het weet. Je hebt neem ik aan de HD op de Promise controller gezet. Als je geen RAID config gebruikt ( ik kan uit je vorige bericht opmaken dat je er maar 1 schijf aan hebt hangen) moet je dat in de bios opgeven. Onder de onboard optie van de bios kun je namelijk aangeven of je de Promise controller als RAID of als IDE wilt gebruiken.

Verwijderd

Ik heb m'n schijf nu aan de "primary" gedaan,
Heb de drivers van de ASUS cdrom gehaald.

Raid uitgezet in de bios en het werkt!

Bedankt allemaal!

• Jopioware
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Nou lees ik dit eens door en had een soort gelijk probleem.

Het bleef hangen op detectie van usb mass, nou heb ik dat na 3 dagen ondekt dat er geen 80 wire kabel aan me dvd-cdrom spelers kan hangen
Dat was dus het probleem

[ Voor 3% gewijzigd door Jopioware op 04-07-2004 23:25 ]

systeem van Jopioware have lucky, have fun, funny lucky human

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jopioware schreef op 04 juli 2004 @ 23:22:
Nou lees ik dit eens door en had een soort gelijk probleem.

Het bleef hangen op detectie van usb mass, nou heb ik dat na 3 dagen ondekt dat er geen 80 wire kabel aan me dvd-cdrom spelers kan hangen
Dat was dus het probleem
Tja, daar hebben we echt iets aan. Dank voor de nuttige kick. 8)7

ARME AOW’er

Verwijderd

Als je de normale IDE aansluitingen gebruikt bij de K8V moet het eerste apperaat op Primary Master staan. Anders duurt het booten erg lang (bin there done that)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje overbodige kick van een oude topic, met een ander probleem dat al uitgebreid besproken staat in het juiste subforum (Opslagmedia & I/O Controllers) - het heeft namelijk niets met het moederbord te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.