Toon posts:

Authenticatie. Via token.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben bezig mij te verdiepen in authenticatie, autorisatie en alles war daar omheen valt. Dit doe ik in voorbereiding op een schoolproject wat ik binnenkort ga krijgen.
Ik snap wat authenticatie is (bewijzen dat je bent dat wie je zegt dat je bent) ook snap ik het doel en mogelijkheden ervan. Ik snap alleen niet precies hoe het werkt.

Ik ga even van een authenticatie met een token (een soort van USB stick waarop een code op gegenereerd word)(rainbow.com, activecard.com) Vanaf hier kan ik het allemaal even niet meer volgen.
Stel je wil de autorisatie toepassen op:
• Inloggen op Windows
• Inloggen op netwerk
• Bij bepaalde bestanden komen
• Enz

Hoe moet ik zit voor me zien? Je wil bij een bestand waarvoor je geautoriseerd moet zijn, hoe gaat dit dan in zijn werk? Waarmee vergelijkt de token of de code die gegenereerd word correct is, en wat deze persoon mag?

Misschien is het allemaal wat vaag omschreven. Ik vind het erg moeilijk te verwoorden wat ik eigenlijk wil weten omdat ik stukjes van het geheel wel begrijp maar alles bij elkaar kan ik niet goed aan elkaar plakken.

Ik heb zelf al een hoop research gedaan alleen kom er gewoonweg niet helemaal uit.

Alvast bedankt,
Patrick

Verwijderd

Ik zelf heb al wat ervaring met ealaddin (http://www.ealaddin.nl/). Dit is een token dat ook hiervoor kan worden gebruikt.
Hoe moet ik zit voor me zien? Je wil bij een bestand waarvoor je geautoriseerd moet zijn, hoe gaat dit dan in zijn werk? Waarmee vergelijkt de token of de code die gegenereerd word correct is, en wat deze persoon mag?
Het werkt allemaal met certificaten. Ik raad je aan hier eerst in te verdiepen. Op het domein wordt een CA geinstalleerd (die de certificaten beheerd). Hierna worden certificaten aan gebruikers gekoppeld en deze worden in de tokens geladen. Als ik mijn token in mijn werkstation steek moet ik me pincode intoetsen waarna het certificaat in de token word geauthenticeerd. Als deze goed wordt bevonden word ik ingelogt onder de gebruiker die aan het certificaat is gekoppeld.

Check dit maar eens:
http://www.ealaddin.nl/et...tasheets/DS_smartcard.asp