Met een diplomauitreiking in zicht, en een nieuwe opleiding daarmee ook, ben ik me toch gaan afvragen of er niet eens iets in de trend van dual CPU kan komen, aangezien pa toch betaald. En daar had ik een paar vraagjes over.

Ik ben wat gaan rondzoeken, en vond in de Tyen K8W een érg mooi moederbord. Zo mooi dat ik er een aantal vraagjes over heb gekregen:

Ik ben wat gaan rondzoeken, en vond in de Tyen K8W een érg mooi moederbord. Zo mooi dat ik er een aantal vraagjes over heb gekregen:
- Slikt het beest alleen registered geheugen, en dan alleen PC3200 (kzag een mooi corsair 1024 dual channel ECC Registered kitje voor 300 euro), of kan ik me die uitgave voorlopig besparen door er m'n "oude" PC2700 (unregistered) aan te voeren?
- 4 SATA poorten. Leuk, maar wat voor controller? En is dat een beetje een leuke controller? Ik heb nu 2 Raptors in RAID0 op een SiL 3112, en om heel eerlijk te zijn heb ik soms de neiging om op één specifieke plek een gaatje te boren in m'n moederbord
- Groot? Hoe groot! ATX? Past het in m'n Lian-Li PC75? Past het ook ZONDER hamer?
- Een Opteron 240 kost niet eens zó superveel. Is het verstandig om de onderkant te kopen van de range, en dan 2? Of is het slimmer om eerst één snelle (246 OID) te kopen en later een vriendje ervoor? Kun je er überhaupt één inzetten IPV 2? Werkt dat dan net zoals de Athlon MP, die een soort van placeholder CPU kreeg?
- Is het zowiezo slim om zoiets geks te doen, en wordt hij er straks niet in alles uitgeraced door een socket 939 Athlon 64 3200+ dual channel?
- Zit er onboard VGA op of moet ik een los kaartje kopen? Serieus, gamen is neit van belang, een Rage onboard zal al goed zijn, of zo'n S3 Prosavage zoals in die superverkopende KM400 chipset...
- Heeft het beestje problemen met m'n audigy2 monstertje? Daarvoor ben ik ooit van een VIA chip afgestapt naar een nForce2 plankje.
- 24Pins ATX en een 8 pins aux (SSI) port. Gekke MOLEX op de plank. Ik heb nu een Enermax 365, maar die heeft slechts 20 pins en 4 pins aux. Convertortjes, werkt het zo, of toch maar die TAGAN 480 kopen die op de plank staat bij het werk...
- Zal de MSI K8T Master2-FAR niet een beter alternatief zijn? Ik heb altijd goede ervaringen met MSI (en hun RMA methodes), maar wat zijn de voordelen? De Tyan K8W bied geen NUMA, maar deze plank wel? Hij heeft een aantal "anders" gekleurde geheugenbankjes. Ik vrees alleen het woord "VIA" alweer wat op de southbridge en onder de koeler van de northbridge prijst. (dinsdag weer kijken tegen stabel A7V600, KT4V en A7V333 RMA plankjes, en enkele KT133 plankjes met kuren. Doet VIA dan niks goed?). Owja, en dat rooie plankje doet dat window in m'n kast wát meer goed.