Toon posts:

Enkele vraagjes over Tyan Tiger K8W

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met een diplomauitreiking in zicht, en een nieuwe opleiding daarmee ook, ben ik me toch gaan afvragen of er niet eens iets in de trend van dual CPU kan komen, aangezien pa toch betaald. En daar had ik een paar vraagjes over.

Afbeeldingslocatie: https://82.150.135.66/files/1601.gifAfbeeldingslocatie: https://82.150.135.66/files/1694.gif

Ik ben wat gaan rondzoeken, en vond in de Tyen K8W een érg mooi moederbord. Zo mooi dat ik er een aantal vraagjes over heb gekregen:
  • Slikt het beest alleen registered geheugen, en dan alleen PC3200 (kzag een mooi corsair 1024 dual channel ECC Registered kitje voor 300 euro), of kan ik me die uitgave voorlopig besparen door er m'n "oude" PC2700 (unregistered) aan te voeren?
  • 4 SATA poorten. Leuk, maar wat voor controller? En is dat een beetje een leuke controller? Ik heb nu 2 Raptors in RAID0 op een SiL 3112, en om heel eerlijk te zijn heb ik soms de neiging om op één specifieke plek een gaatje te boren in m'n moederbord
  • Groot? Hoe groot! ATX? Past het in m'n Lian-Li PC75? Past het ook ZONDER hamer?
  • Een Opteron 240 kost niet eens zó superveel. Is het verstandig om de onderkant te kopen van de range, en dan 2? Of is het slimmer om eerst één snelle (246 OID) te kopen en later een vriendje ervoor? Kun je er überhaupt één inzetten IPV 2? Werkt dat dan net zoals de Athlon MP, die een soort van placeholder CPU kreeg?
  • Is het zowiezo slim om zoiets geks te doen, en wordt hij er straks niet in alles uitgeraced door een socket 939 Athlon 64 3200+ dual channel?
  • Zit er onboard VGA op of moet ik een los kaartje kopen? Serieus, gamen is neit van belang, een Rage onboard zal al goed zijn, of zo'n S3 Prosavage zoals in die superverkopende KM400 chipset...
  • Heeft het beestje problemen met m'n audigy2 monstertje? Daarvoor ben ik ooit van een VIA chip afgestapt naar een nForce2 plankje.
  • 24Pins ATX en een 8 pins aux (SSI) port. Gekke MOLEX op de plank. Ik heb nu een Enermax 365, maar die heeft slechts 20 pins en 4 pins aux. Convertortjes, werkt het zo, of toch maar die TAGAN 480 kopen die op de plank staat bij het werk...
  • Zal de MSI K8T Master2-FAR niet een beter alternatief zijn? Ik heb altijd goede ervaringen met MSI (en hun RMA methodes), maar wat zijn de voordelen? De Tyan K8W bied geen NUMA, maar deze plank wel? Hij heeft een aantal "anders" gekleurde geheugenbankjes. Ik vrees alleen het woord "VIA" alweer wat op de southbridge en onder de koeler van de northbridge prijst. (dinsdag weer kijken tegen stabel A7V600, KT4V en A7V333 RMA plankjes, en enkele KT133 plankjes met kuren. Doet VIA dan niks goed?). Owja, en dat rooie plankje doet dat window in m'n kast wát meer goed.
BVD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op je vraag of het zonder hamer past kan ik kort over zijn. JA.

Het is gewoon een ATX plank, maar wel een grote. Dus je moet er wel een grote kast voor hebben. Heb hier een Tyan Tiger, en dat geval past maar net in mijn chieftec bigtower (wat gewoon voor mij doen een veel te klein kastje is)

Verwijderd

er zit een sil 3114 sata controller op
er zit geen onboard vga op dus zou een el'cheapo agp kaartje in kunnen
het slikt alleen registered+ecc ddr mem in alle snelheden
en er kan gewoon een audigy 2 in in het enige(!) pci slot (btw wel ondersteuning voor 5,5v(?) pci kaarten in een pci-x slot

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Cabal, je zou natuurlijk voor de grap ook eens op de Tyan site kunnen kijken, daar worden al enkele vragen beantwoord 8)7

Wel, hier nog een review van de Tiger K8W, daarmee kan je ook een boel van je vragen beantwoorden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Slikt het beest alleen registered geheugen, en dan alleen PC3200 (kzag een mooi corsair 1024 dual channel ECC Registered kitje voor 300 euro), of kan ik me die uitgave voorlopig besparen door er m'n "oude" PC2700 (unregistered) aan te voeren?

Hij pakt alleen Registered geheugen, iets anders en je krijgt geen boot.

4 SATA poorten. Leuk, maar wat voor controller? En is dat een beetje een leuke controller? Ik heb nu 2 Raptors in RAID0 op een SiL 3112, en om heel eerlijk te zijn heb ik soms de neiging om op één specifieke plek een gaatje te boren in m'n moederbord

De controller is niet iets om vrolijk van te worden, met 2 raptors zul je hem zeker weten dichttrekken

Groot? Hoe groot! ATX? Past het in m'n Lian-Li PC75? Past het ook ZONDER hamer?

Gaat wel passen aangezien het E-ATX is en de PC75 dat support

Een Opteron 240 kost niet eens zó superveel. Is het verstandig om de onderkant te kopen van de range, en dan 2? Of is het slimmer om eerst één snelle (246 OID) te kopen en later een vriendje ervoor? Kun je er überhaupt één inzetten IPV 2? Werkt dat dan net zoals de Athlon MP, die een soort van placeholder CPU kreeg?

Je kunt gewoon beginnen met 1CPU indien je dat wilt. Ik zou met 2x 240 beginnen zodat je ook wat aan je plankje hebt (binnenkort toch een prijsdrop te verwachten, kun je dan eventueel overstappen op 2x 246 ofzo ).
En de athlon MP kreeg ook geen placeholder :) Gewoon 2de socktet leeglaten.
Let met de MSI trouwens op dat je een aparte heatsinks nodig gaat hebben wegens hun exotische holders :X

Is het zowiezo slim om zoiets geks te doen, en wordt hij er straks niet in alles uitgeraced door een socket 939 Athlon 64 3200+ dual channel?

Als gewone user kun je beter voor een single CPU solution gaan, hou je meer geld over voor meer geheugen, snellere CPU etc. Dual is leuk, maar dan meot je ook de software hebben die er gebruik van maakt.

• [/i] Zit er onboard VGA op of moet ik een los kaartje kopen? Serieus, gamen is neit van belang, een Rage onboard zal al goed zijn, of zo'n S3 Prosavage zoals in die superverkopende KM400 chipset...[/i]

Geen van de planken in jouw lijssie heeft onboard, dat wordt dus een losse kaart gebruiken :)

Heeft het beestje problemen met m'n audigy2 monstertje? Daarvoor ben ik ooit van een VIA chip afgestapt naar een nForce2 plankje.

Audigy werkt perfect op deze planken.

24Pins ATX en een 8 pins aux (SSI) port. Gekke MOLEX op de plank. Ik heb nu een Enermax 365, maar die heeft slechts 20 pins en 4 pins aux. Convertortjes, werkt het zo, of toch maar die TAGAN 480 kopen die op de plank staat bij het werk...

TAGAN halen, stukken beter dan Enermax

Zal de MSI K8T Master2-FAR niet een beter alternatief zijn? Ik heb altijd goede ervaringen met MSI (en hun RMA methodes), maar wat zijn de voordelen? De Tyan K8W bied geen NUMA, maar deze plank wel? Hij heeft een aantal "anders" gekleurde geheugenbankjes. Ik vrees alleen het woord "VIA" alweer wat op de southbridge en onder de koeler van de northbridge prijst. (dinsdag weer kijken tegen stabel A7V600, KT4V en A7V333 RMA plankjes, en enkele KT133 plankjes met kuren. Doet VIA dan niks goed?). Owja, en dat rooie plankje doet dat window in m'n kast wát meer goed.

Beide planken MISSEN de NUMA support. NUMA heb je alleen indien iedere CPU over z'n eigen geheugensloten beschikt. De MSI heeft alleen andere kleuren om de dual channel aan te geven.
Trouwens: De VIAchip presteert beter dan de AMD chip, dus dit keer zit VIA wel goed. Houdt er alleen rekening mee dat bijgeleverde drivers voor de S-ATA of IDE ( weet niet meer zeker ) NIET goed zijn en je de nieuwe variant moet downloaden om datacorruptie tegen te gaan.
edit:
Voor NUMA moet je trouwens naar de echte workstation moederborden gaan kijken i.p.v. naar de "desktop" plankjes.
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 01:50:
er kan gewoon een audigy 2 in in het enige(!) pci slot (btw wel ondersteuning voor 5,5v(?) pci kaarten in een pci-x slot
Waar zie jij trouwens PCI-X ? Alles is PCI32 op dit bordje.

[ Voor 9% gewijzigd door Delta2 op 05-04-2004 09:47 . Reden: layout beetje aangepast ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Abbadon
Delta2 schreef op 05 april 2004 @ 09:41:

TAGAN halen, stukken beter dan Enermax
Ik op mijn beurt zeg weer: gebruik die Enermax van je, gaat prima werken.

• Delta2
Abbadon schreef op 05 april 2004 @ 09:45:
Ik op mijn beurt zeg weer: gebruik die Enermax van je, gaat prima werken.
Mjah, ik ben niet zo weg van Enermax, kan ook niet zeggen dat het nou een slecht merk is, maar die 365 watt ? Dat gaat volgens mij problemen geven.
Die 24+8 aansluitingen zitten er echt niet voor niets op.
En ik denk dat je met 365 watt aan de krappe kant zit met 2 Opterons, 2 raptors en niet te vergeten registered geheugen dat ook meer afneemt dan standaard geheugen.
Om gewoon een boel problemen te voorkomen: Dikke EPS voeding erin
Als je geld voor een dual hebt moet je ook uiteraard ook een goede voeding erbij nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Delta2 op 05-04-2004 09:57 ]

• Abbadon
Dat lukt wel, mensen zijn al snel geneigd de powervereisten te overschatten. En mocht het idd niet genoeg zijn, dan kan 'ie altijd nog zo'n Tagan er in proppen :)
En het is ook niet voor niets dat Tyan dit bord zo heeft geconstrueerd dat je er een normale ATX psu op kwijt kunt natuurlijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 01:50:
er zit een sil 3114 sata controller op
er zit geen onboard vga op dus zou een el'cheapo agp kaartje in kunnen
het slikt alleen registered+ecc ddr mem in alle snelheden
en er kan gewoon een audigy 2 in in het enige(!) pci slot (btw wel ondersteuning voor 5,5v(?) pci kaarten in een pci-x slot
Helaas heeft de topic starter het over de Tiger K8W (titel inmiddels gefixt) ipv van de veer leukere Thunder K8W.

Mocht je nog wat geduld hebben en iets meer geld willen uitgeven aan de plank, dan zou je ook op deze Gigabyte GA-7A8DW kunnen wachten. Die heeft twee PCI-X slots:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1079976508.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad de Tiger K8W (precies het plaatje wat ik bovenaan gepost heb). En toch is de tyan érg mooi. Ik had ook al gekeken op hun website, maar véél wijzer werd ik er niet van.

"SATA RAID CONTROLLER". Juustem. http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w.html

Vandaar dat ik m'n G0T vriendjes ff ben gaan vragen.

En inderdaad, mijn enermax is een niet te onderschatten kracht. In dit geval zegt Watt niet zo veel, 365 is méér dan genoeg. Zeker met 26A over de 12V lijn. Mocht het alsnog niet genoeg blijken, die TAGAN ligt d'r nog wel even.

En dan de power connectie. M'n enermax mist 4 pins op de ATX stekker en ook op de SSI (of p4 connector). Zijn vast convertortjes voor te krijgen (zit immers ook bij de tagan), maar misschien kan het zonder?

Overigens ziet die gigabyte d'r ook leuk uit!. Zeker als ik er een losse SATA-RAID controller bij moet kopen, dan is zo'n 64bit PCI slot toch leuk!!!. Maar dan zittie ook vol, immers valt het slot onder de AGP meestal weg.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

--edit--

sorry, verkeerde knop :X |:(

[ Voor 93% gewijzigd door DeMoN op 05-04-2004 13:13 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:54
Tsja als je toch pci-x wil dan zou je kunnen kijken of je toch niet de thunder moet aanschaffen. Mits je de sloten gaat gebruiken natuurlijk. Want leuk is het zeker maarja leuk kost ook weer wat centen.
(als je em mocht overwegen kijk even in duitsland scheeld toch al gauw weer 80 euro)

Alleen zit je dan met een 6 pins ssi power connector en ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat alleen voor agp pro is maar veel sites zeggen ook weer dat die power connector voor de hele agp is en zonder niet te gebruiken is. Dus geen idee hoe het daarmee zit. Misschien weet iemand er wel wat meer over

Verder weet ik niet wat voor videokaart je wilt gebruiken maar mocht je een nvidia gebruiken en dan linux 64 bit gaan draaien dan kunnen er wat problemen zijn in ieder geval wel met de thunder. Want er zit een bug in de bios of drivers van nvidia dat de agp niet flex werkt. (zie forum van nvidia linux sectie). Dacht dat ati nog niks had voor linux.
Windos 64 bit schijnt wel goed te gaan.

Veel succes met je keuze

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gewoon windows draaien, eerst nog maar 32 bits, later 64 bits. Wat ik voornamelijk ga doen is spelen met VMWare, en veel servertroep doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah! Wat gevonden!

Als je "gewoon" een 20pins ATX aansluit, moet je de extra molex aansluiten. Met een EPS 24pins voeding kan het zonder molex op mobo.

• Delta2
Je kunt er gewoon een 20+4 op aansluiten.
De extra 8 lijnen zijn er eigenlijk alleen om een stabielere/verspreide toevoer van de 12V lijn te garanderen. Anders zou je van die leuke burn-out effecten gaan krijgen, waar de Tyan MP s2460 om bekend staat.
Je krijgt dan dus gewoon een paar 12V lijnen minder. Helaas heb ik nog geen 20+4 -> 24+8 converter gezien, andere kant op wel.
De SSI-6 is trouwens alleen voor AGP-Pro.

Verwijderd

Kijk ook eens naar dit bord (Rioworks HDAMB):

Pic: http://www.rioworks.com/JPG/HDAMB.jpg

Handleiding: http://www.rioworks.com/D...ual/HDAMB_Manual_V1.1.zip

Voordelen: 3 x P-ATA kanaal, USB2.0, IEEE1394, 5 x PCI en uiteraard gewoon ATX.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Alleen zijn die planken nauwelijks in Nederland verkrijgbaar. Ik heb ze althans nog niet gezien.

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:54
De Gigabyte GA-7A8DW staat wel op de duitse alternate :). Dus mocht je een creditcard hebben kan je em daar wel bestellen. 8)

Verwijderd

roodhoedje schreef op 09 mei 2004 @ 15:48:
De Gigabyte GA-7A8DW staat wel op de duitse alternate :). Dus mocht je een creditcard hebben kan je em daar wel bestellen. 8)
Volgens mij is dit bordje in Duitsland en de UK al goed verkrijgbaar. In de PW is ie echter nog steeds niet opgedoken.

Ik zie trouwens niet in wat de voordelen zijn van PCI-X boven PCI-E. Misschien krijgen we straks wel dual ATX borden met NUMA omdat PCI-E zo weinig ruimte inneemt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 10:06:
Ik zie trouwens niet in wat de voordelen zijn van PCI-X boven PCI-E.
Beschikbaarheid en compatibiliteit met de huidige/oude kaarten ;) Maar vanaf deze maand komt daar inderdaad verandering in. Al is het wel een long-term verandering, ja, vanwege de beschikbaarheid.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-06-2004 10:21 ]

Verwijderd

Zijn er trouwens mensen die al een review van de Gigabyte GA-7A8DW gezien hebben?
Pagina: 1