Hardeschijf in een netwerk plaatsen!

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik ben eigenlijk opzoek naar een systeem waarmee ik een hardeschijf rechtstreeks in een netwerk kan hangen.

Dus eigenlijk hetzelfde principe als een usb hdd alleen in plaats van de usb aansluiting een rj45 aansluiting.

Maar nu heb ik dus al op google zitten zoeken naar netwerk drive of andere zoektermen in die richting en ik krijg daar alleen maar info over hoe je je schijf moet instellen als je een eigen domein hebt.

Ook heb ik al gezocht in de pricewatch naar zulke apparaten maar kan zoiets nog niet vinden.

Dus wie zou me er aan kunnen helpen waar ik wel zo'n apparaat kan vinden.

Ik hoop dat het hier goed staat in NT en niet dat het ergens anders hoorde, zo wel verplaats het dan :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

je kan het beste gewoon ergens een oud computertje vandaan plukken om dit te doen, voor de rest zijn er alleen professionele (lees dure) systemen te krijgen die je in een 19" rack kan gooien

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Tundreq
Wolfboy schreef op 04 april 2004 @ 22:32:
je kan het beste gewoon ergens een oud computertje vandaan plukken om dit te doen, voor de rest zijn er alleen professionele (lees dure) systemen te krijgen die je in een 19" rack kan gooien
Heel leuk idee van een oude pc maar die ondersteunt niet de 80 gb hdd die ik in het netwerk wil hangen.

Maar de bedoeling van mijn idee is vooral ook het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden :)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Ik geloof dat ASUS een WIFI harddisk op de markt wilde brengen. Dit ding zou ook een netwerk aansluiting hebben.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een beetje zoals een printer bedoel je.

Mmm, er zijn kastjes met een hardeschijf en wat hardware die een soort "netwerk opslag" vormt. De kastjes met de controllers enzo kosten vaak iets van 200 euro ofzo.... maar dan heb je gelijk alles opgelost daarmee.

Wat andere zeggen... mini atx moederbordje met amd 1300 processortje ofzo en een harde schijf ... kan ook voldoen.

There is no place like ::1

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

• Tundreq
TheBorg schreef op 04 april 2004 @ 22:35:
Ik geloof dat ASUS een WIFI harddisk op de markt wilde brengen. Dit ding zou ook een netwerk aansluiting hebben.
Ja dit principe bedoel ik dan ook alleen hoeft het van mij niet draadloos zijn omdat ik al een accespoint heb waarmee dan ook verbinding kan worden gelegd.

Maar weet iemand misschien waar ik zoiets kan kopen?

Verwijderd

Ik dacht laatst op GoT een stukje te hebben gelezen over een Switch/Router met een USB ingang waar je een USB portable harddisk aan kon hangen. dat is dus rechtstreeks data eruit halen zonder een pc aanhebben. hoe en wat weet ik verder niet. Zal morgen even voor je zoeken... :)

Verwijderd

zoek maar eens NAS

Verwijderd

Wat jij zoekt heet een NAS, Network Attached Storage. En dat is inderdaad netwerkstekker erin en met een browser configureren.

Verwijderd

Met "Network Attached Storage" krijg je misschien een beter google-resultaat...

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
NAS = duur
Dan kan je imho toch beter een simpel pctje bouwen, die stroomkosten haal je met een NAS bakkie er niet uit.

• Tundreq
Hmm als ik zo wat zoek naar nas dan is het toch prijs technisch interresanter om toch maar een epia ofzo aan te schaffen en daar de hdd in te hangen.

Maar ik ben weer gelukkig geholpen, danke scheun allemaal :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tundreq schreef op 04 april 2004 @ 22:50:
Hmm als ik zo wat zoek naar nas dan is het toch prijs technisch interresanter om toch maar een epia ofzo aan te schaffen en daar de hdd in te hangen.

Maar ik ben weer gelukkig geholpen, danke scheun allemaal :)
Yup... epia is een goede keus. Epia processor + moederbord is behoorlijk goedkoop te krijgen.. je hebt maar 128-256Mb geheugen nodig ( uit de losse hand ) voor een windows installatie en wat leuke instellingen...

NAS is zeker handig..als je een iets groter netwerk hebt met meerdere mensen.. en continu-iteit belangrijk is..voor prive gebruik kun je zelf een bakje bouwen!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yup... epia is een goede keus. Epia processor + moederbord is behoorlijk goedkoop te krijgen.. je hebt maar 128-256Mb geheugen nodig ( uit de losse hand ) voor een windows installatie en wat leuke instellingen...
Ik zou zeker voor zo'n via-bordje gaan, dat scheelt veel elektriciteitkosten als je 24/24 en 7/7 wilt draaien. Bovendien is een passief gekoelde via-bordje lekker stil en je kan het in een kleine kast inbouwen.

• Superstudent
Vertel eens wat meer over de "epia oplossing" :P
Ik ben zelf ook nog op zoek naar iets waar ik al mn schijven in kan zetten en aan het lan kan koppelen. Alleen vrees ik dat als je cheape hardware gebruikt de performance belabberd wordt? Of is dit goed spul?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Superstudent schreef op 04 april 2004 @ 23:10:
Vertel eens wat meer over de "epia oplossing" :P
Ik ben zelf ook nog op zoek naar iets waar ik al mn schijven in kan zetten en aan het lan kan koppelen. Alleen vrees ik dat als je cheape hardware gebruikt de performance belabberd wordt? Of is dit goed spul?
Persoonlijk heb ik er niet mee gewerkt.. dus... je moet zelf maar reviews opzoeken enzo.

Maar Epia processor hebben een lagere IPC... oftewel ze doen minder werk per clockslag, daardoor kunnen ze ook zo zuinig zijn!

Maar voor een simpele taak als HD's pompen enzo.. perfect... voor een simple mp3 speler..perfect..voor DivX..dat kan..net... net wel.net niet... hangt van de instellingen af en of je videokaart versnelt!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik heb voor netwerk harde schijven gewoon een oude bak (P 600 met 192 MB geheugen) staan. Er draai linux Mandrake 10.0 op en dat is naar mijn mening niet veel moeilijker dan het gem. tweakers niveau is.
Het enigste dat je moet weten is dat je webmin moet installeren om zo eenvoudig te netwerk shares te maken :)

(oh vnc, nautilus en user rechten voor ftp uploaden zijn ook wel handig)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 16:50

qless

...vraag maar...

Ik heb zelf mijn eigen NAS bakje maar gebakken...
Ingredienten:
1 x oude compaq doos ( 500 Mhz passief gekoelde P3)
1 x 10 GB boot disk
en
2 x 40 GB
1 x 120 GB
in een softraid zorgt voor 200 GB storage.
Die 10 GB disk is ervoor omdat het compaq bordje niet wil booten van af disks met meer dan 32 GB. Op die schijf staat een Linux installatie en die vindt het niet erg om grotere schijfen te mounten.

Website
Vliegende camera's: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Landbased camera's: Canon R6, Canon 5d2
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

En een USB-schijf aan een Asus router ?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 06:50
Met een P2-400 en een realtek NICje haal je ook wel 90Mbit :). Als je die ergens tweede hands kunt krijgen is dat een wat goedkopere oplossing.

Stroomverbruik scheelt ook niet zo heel veel, 25W P2-400 vs. 15W C3-1Ghz.

tvw

• polo1987
  • Laatst online: 21-05 13:55
laatst op Tweakers stond ook nog zoiets, en zelfs met draadloze functie: nieuws: Asus gaat WiFi-behuizing uitbrengen voor harde schijven

Verwijderd

Ik heb voor mezelf een NAS server gemaakt, deze draait nou nog op Windows 2000 Advanced Server * maar ik wil er eigenlijk SuSE / Mandrake linux opzetten zodat ik ook gebruik kan maken van een webmin. Ik heb zelf wel iets gemaakt wat als webmin werkt, maar echt geweldig is dit niet.

Het is een simpele server (P3 500 met 196mb ram) en 2x 80gb 7200rpm (8mb cache) + 1x 8gb 5400rpm. Passive koeling (koelblok van een P4E 2,8ghz die ik over had).

Goedkopere oplossingen dan een losse server kan ik me niet bedenken, echte NAS servers zijn niet goedkoop iig.

* legaal :P

• Superstudent
Ik wil hier wel iets mee doen, is lekker compact spul gebruikt weinig energie etc. Op zich moet je alleen een manier vinden om daar een paar schijven goed aan te kunnen hangen en een mooie doos eromheen. Alleen vrees ik dat die 233mhz het net niet gaat trekken :(.

http://www.soekris.com/

• XorArch
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 12:55
Toevallig kwam ik er pas een tegen op de site van challange computers (http://challengecomputers.nl/default.asp?shop.asp?id=20354) ziet er wel handig uit. Kan zowel wireless als wired gebruik worden en heeft mogelijkheden tot uitbreiding via USB.

Hoewel hij niet heel goedkoop is, lijkt het mij toch een betere oplossing dan een systeem draaien.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

LaCie heeft ook een serie van die standalone 10/100 mbit netwerkschijven (en SMC heeft volgens mij ook wel een goedkope, kan alleen de link even niet vinden).
Nadeel blijft alleen de prijs; ik zou, zoals velen hier al opmerken, toch even uitkijken naar de 'oude-PC' oplossing. De goedkoopste LaCie (80GB) zit al snel over de €500 (volgens de Pricewatch).
edit:
SMC linkje toch nog gevonden tussen het frontpage nieuws. Wel oud nieuws overigens, zal ondertussen waarschijnlijk niet meer geleverd worden..

[ Voor 25% gewijzigd door Ook op 05-04-2004 18:30 ]

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1