DV-Cam kopen, Sony of JVC?

Pagina: 1
Acties:

• Ptoeneigh
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hey all,
de vakantie komt er aan.. en in de winkels liggen schitterende digitale videocamera's voor ver onder de 1000 euro.
Mijn keuze is gevallen op een DV camera.
Nu zou ik graag van de experts willen weten, welke camera's zijn aan te raden:
steekt 1 merk er bovenuit? ik twijfel tussen sony en jvc. Wat zijn de verschillen voor/nadelen?

Verder zijn alle tips welkom!

-80.000 pixels of 1,33 megapixels hoe groot is het verschil?
- iemand op de hoogte van het gebuiksgemak van de camera's?
- iets waar ik ECHT op moet letten bij het kopen??

wat me opvalt is dat de JVC camera's kleiner zijn..en lichter..
maar bijna in iedere winkel roepen se Sony ivm met betere lens.
In hoeverre is dit echt waar .. is het geen marketing vanuit sony bijvoorbeeld?

alvast bedankt!

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 22:27

e1f

Volgens mij filmen de meeste camera's met een resolutie van 720x576 (414.720 pixels dus). De Carl Zeiss lens is een erg goede lens. Ik ken de JVC niet, maar ben prima tevreden over de Sony die ik gebruik. Het voordeel van een wat zwaardere camera is dat je'm wat makkelijker stil kan houden.

Verwijderd

1,33 Megapixel is voor foto's.

Overweeg DV-IN zodat je eventueel je opnamen gemonteerd op band kunt zetten.

Ben zeer tevreden met mijn Sony.

Overigens via pricewatch bij internetwinkel gekocht en dat scheelde honderden euro's met een lokale winkel!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:52 ]

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 23:09

tozzke

aka tozzert

ik ben sinds een aantal jaar in het bezit van een JVC DV camera welke mij zeer goed bevalt.
de reden dat ik toen voor een jvc heb gekozen was de prijs en de opties die je daarvoor krijgt.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
* AxiMaxi heeft een JVC en is erg tevreden B).

De resolutie van 720x576 (of 768x576) zegt niks over de "megapixelatie" van je camera: dat wordt namelijk geïnterpoleerd naar de schermafmetingen. Meer pixels is in theorie altijd beter beeld.

Een nadeel van JVC zou kunnen zijn dat geadviseerd wordt om ook alleen maar JVC tapes te gebruiken. Persoonlijk ervaar ik dit niet als een probleem en ik weet ook niet of Sony ook zo kieskeurig is.

Wat een mede-Tweaker hierboven zegt, over DV-in, is niet zo interessant als je van plan bent om je filmpjes op DVD te zetten. Alleen als je ge-edit materiaal terug wil zetten op DV, is een DV-in noodzakelijk.

Waar je, behalve lens en pixels, ook op zou kunnen letten is de afmeting van de standaard batterij en/of de kosten van een extra batterij. De accu van mijn DV gaat ongeveer een uurtje mee, als ik niet teveel zoom, geen lamp gebruik en ook niet het beeldschermpje openklap.

Volgens mij is het verschil tussen een Sony of een JVC zo groot als het verschil tussen een BMW en een Mercedes: als de prijsklasse hetzelfde is, krijg je ook ongeveer hetzelfde. :9

Je zou 's naar het gebruiksgemak kunnen kijken. Maar dit kan ook sterk verschillen binnen hetzelfde merk. Heb ooit een keer een andere JVC cam gebruikt en die zoog qua bediening.

Je kan beter niet kiezen voor een camera die je via het beeldscherm moet bedienen: op de eerste plaats omdat je met dikke vingers dan steeds verkeerd zit, maar op de tweede plaats moet je ook het scherm open hebben en dat kost extra batterijen. Dat kan lastig zijn bij opnames die langer duren. :/

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Ptoeneigh
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
AxiMaxi schreef op 05 april 2004 @ 16:34:
* AxiMaxi heeft een JVC en is erg tevreden B).

De resolutie van 720x576 (of 768x576) zegt niks over de "megapixelatie" van je camera: dat wordt namelijk geïnterpoleerd naar de schermafmetingen. Meer pixels is in theorie altijd beter beeld.

Een nadeel van JVC zou kunnen zijn dat geadviseerd wordt om ook alleen maar JVC tapes te gebruiken. Persoonlijk ervaar ik dit niet als een probleem en ik weet ook niet of Sony ook zo kieskeurig is.

Wat een mede-Tweaker hierboven zegt, over DV-in, is niet zo interessant als je van plan bent om je filmpjes op DVD te zetten. Alleen als je ge-edit materiaal terug wil zetten op DV, is een DV-in noodzakelijk.

Waar je, behalve lens en pixels, ook op zou kunnen letten is de afmeting van de standaard batterij en/of de kosten van een extra batterij. De accu van mijn DV gaat ongeveer een uurtje mee, als ik niet teveel zoom, geen lamp gebruik en ook niet het beeldschermpje openklap.

Volgens mij is het verschil tussen een Sony of een JVC zo groot als het verschil tussen een BMW en een Mercedes: als de prijsklasse hetzelfde is, krijg je ook ongeveer hetzelfde. :9

Je zou 's naar het gebruiksgemak kunnen kijken. Maar dit kan ook sterk verschillen binnen hetzelfde merk. Heb ooit een keer een andere JVC cam gebruikt en die zoog qua bediening.

Je kan beter niet kiezen voor een camera die je via het beeldscherm moet bedienen: op de eerste plaats omdat je met dikke vingers dan steeds verkeerd zit, maar op de tweede plaats moet je ook het scherm open hebben en dat kost extra batterijen. Dat kan lastig zijn bij opnames die langer duren. :/
SUPER REACTIE!
Bedankt zeg! (ook de rest natuurlijk)
Ik ben inmiddels een paar stappen verder,
en ik ga inderdaad een JVC nemen. JVC heeft me iets meer te bieden en de prijs spreekt me meer aan.
Ondanks dat de sony een carl-zeis lens heeft en een leuk touch-screen (zoals je al zei is dit laatste alleen patserig voor je omgeving maar niet praktisch voor je batterij)
Sony heeft een beter night-shot, maar JVC is ook aardig op weg, en ik ben in een echte fotozaak geweest, die man heeft een uur met me liggen vergelijken en klooien met de camera's,
we zijn op de meest vreselijke omstandigheden geweest zoals hele felle lampen.. maar ok de schemrige kelder, onder alle omstandigheden werkte ie.
Ook de nightshot van die JVC beviel me wel.
het verschil tussen wel of geen digitale ingang was 80 euro.. GR-DX27/37 dus ik neem de de JVC GR-DX3.
Die nieuwere modellen hebben een betere lichtsterkte: namelijk 1,2.en zijn wat compacter dan de sony handycams.
Ik lees veel goede berichten over JVC.. en dan gebruik ik toch lekker JVC bandjes.. maakt me niet uit.
Ik neem er meteen voor 35 euro een goed statief bij en ik krijg een accecoirepakket, tasje extra batterij bandjes..

Nogmaals bedankt voor jullie tips!!!

http://www.jvc.nl/product.php?id=GR-DX37E&catid=102

JVC GR-DX37

Belangrijkste features
• F1,2 asferische lens met een hoge lichtsterkte, voor uitstekende beelden
• 1/6 inch 800.000 pixel CCD
• 12x optische zoom/700x Super Digital Zoom met Spline Interpolation
• 3-Dimension Noise Reduction (3D NR)
• 2,5" Clear LCD monitor
• Auto Illumination Light
• 520 lijnen oplossend vermogen met Super High-Band Processor
• USB PC Link
• Ondersteunt video-CD's
• E-mail videoclips (MPEG-1 Video Capture)
• Webcam functie
• Digitale foto's
• Digital Colour NightScope
• Picture Stabiliser
• Kleurenzoeker
• DV ingang/uitgang (i.LINK, IEEE 1394)
• Analoge ingang
Andere features
Uitstekend beeld en geluid
• MiniDV systeem met PCM Stereo Sound
Creative Fun
• Digitale effecten en scène overgangen