Toon posts:

[3D] Vertices koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jah... Ik ben rookie die het even niet meer ziet zitten.

-> http://www.onnovanbraam.c...rials&g=splinecarmodeling

Op het ontwerp raken alle Vertices elkaar perfect zodat het een soort vlak vormt. Bij mijn ontywerp vallen de vertices totaal niet samen...
En als ik er 2 samenneem en "Fuse" kies, staan ze wel op dezelfde plaats, maar als je het "punt" dan selecteert, heb je er toch maar 1 vast!
Hoe kan je echt een "kruispunt" maken van 2 lijnen, door 1 vertex?

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

target weld ?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je dat?

• user643
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2025

user643

Sweet Surrender

zorg is dat je een editable mesh/poly hebt, daarna kies je in het rechtermenu voor vertices (op het plusje drukken)

kijk weer in het rechtermenu naar target weld, klik daarop en klik een vertec aan en koppel em aan een andere

Verwijderd

Welke 3ds Max versie gebruik je en gebruik je editable mesh of editable poly?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:49:
Welke 3ds Max versie gebruik je en gebruik je editable mesh of editable poly?
versie 6
Ik gebruik splines :-) in de tutorial zeggen ze om splines te maken, dus maak ik splines...
Een mesh is pas op het einde dacht ik.

Verwijderd

Oh ok, in je modify panel van je spline heb je ook een weld-functie. Ga naar vertex mode. Dat kan op de volgende manieren:
- klik op het plusje in de stack, dan klik je op "Vertex";
- onder het selection kopje staat een icoontje met vier puntjes. Klik daar op;
- of druk op "1", veruit de makkelijkste :) 2 is voor segments en 3 is voor splines. Nummers kun je ook gebruiken bij editable poly/mesh.

Dan selecteer je de twee vertices die je wilt hebben, daarna klik je op "Weld', staat ongeveer op 1/3 van het geometry menutje. Mocht het niet werken dan moet je de weld-afstand groter maken. Dat kan met de spinner naast de weld-knop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:09:
Oh ok, in je modify panel van je spline heb je ook een weld-functie. Ga naar vertex mode. Dat kan op de volgende manieren:
- klik op het plusje in de stack, dan klik je op "Vertex";
- onder het selection kopje staat een icoontje met vier puntjes. Klik daar op;
- of druk op "1", veruit de makkelijkste :) 2 is voor segments en 3 is voor splines. Nummers kun je ook gebruiken bij editable poly/mesh.

Dan selecteer je de twee vertices die je wilt hebben, daarna klik je op "Weld', staat ongeveer op 1/3 van het geometry menutje. Mocht het niet werken dan moet je de weld-afstand groter maken. Dat kan met de spinner naast de weld-knop.
Lukt niet... Ze moeten daar voor uiteindes zijn.
Maar ik wil 2 lijnen laten kruisen.
Een rechthoekig vertex kan je welden, want dat zijn uiteinden. Maar een gewoon +tekenachtig vertexje kan je niet met een ander +teken vertex welden...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:26:
Een rechthoekig vertex kan je welden, want dat zijn uiteinden. Maar een gewoon +tekenachtig vertexje kan je niet met een ander +teken vertex welden...
Dat kan wel.
Maar post eens een screenshot of een plaatje van wat je precies wilt doen, want wat ik beschreven heb moet normaal gesproken toch echt werken.

Verwijderd

Topicstarter
http://jarno.no-ip.com/fotos/pc/lijnen-kruisen.jpg
De bedoeling is om de 2 lijnen (rechtsonder op foto) te laten samenvallen (-> laten kruisen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:55 ]

Verwijderd

Op die fiets. Gewoon twee segments deleten. Dan welden, dan even nieuwe segements maken. Als die segments nog verder doorlopen blijven je vertices gewoon staan en is een nieuw segment zo gemaakt.
Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
        |
        |
        *
        |
 -----*-----
        |
        |
dan:

(del)
        *
        |
 -----*(del)
        |
        |

dan:

-----*
      |
      |

dan:

|
      |
 -----*------
      |
      |

U snapt? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 22:47:
Op die fiets. Gewoon twee segments deleten. Dan welden, dan even nieuwe segements maken. Als die segments nog verder doorlopen blijven je vertices gewoon staan en is een nieuw segment zo gemaakt.
Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
        |
        |
        *
        |
 -----*-----
        |
        |
dan:

(del)
        *
        |
 -----*(del)
        |
        |

dan:

-----*
      |
      |

dan:

|
      |
 -----*------
      |
      |

U snapt? :)
Lukt niet hoor. Hij wil niet welden als ik er een 3de bij doe!

Verwijderd

Dan eerst met twee vertices en daarna met die samengevoegde en de derde. Dan doe je dat verhaal dus gewoon twee keer.

Verwijderd

Is het nu gelukt?

Verwijderd

Topicstarter
Nop...
http://jarno.no-ip.com/docs/a6.max
-> Kan je ff voordoen aub? Bij mij lukt het ECHT niet!

Thanks

Verwijderd

Ik heb je max file net bekeken. Ik denk niet dat het gaat lukken om deze auto goed te krijgen, je hebt wel heel erg veel vertices. Als je net met Max begint is een auto maken wel erg ambitieus.

Ik denk dat het beter is om eerst de spline tutorial die bij max zit te doen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 09:41:
Ik heb je max file net bekeken. Ik denk niet dat het gaat lukken om deze auto goed te krijgen, je hebt wel heel erg veel vertices. Als je net met Max begint is een auto maken wel erg ambitieus.

Ik denk dat het beter is om eerst de spline tutorial die bij max zit te doen.

Succes
Bij mijn versie zitten geen tutorials... Maar goed, ik zal wat on-line tutorials zoeken ivm splines en vertices.
Thanks!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 18:28 ]

Pagina: 1