[Win98] Welke virusscanner voor antiek OS/systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46
Ja ja, deze keer een vraagje van mij als grote virusscanner-n00b ;)

Aangezien ik zelf gewoonlijk Linux draai heb ik gewoonlijk gelukkig niet zo veel te maken met virusscanners. Soms ontkom je er echter niet aan. Bij m'n ouders thuis staan namelijk verschillende al wat oudere systemen, waar nog Windows 98 (SE) op draait om de doodsimpele reden dat als je er 2K of XP op installeert je na elke muisklik eerst een bakkie koffie kunt gaan doen (denk aan specs als: P2 333, 64 MB RAM van een niet makkelijk meer te verkrijgen soort etc.)

Toch wordt je er natuurlijk wel blij van als op zo'n systeem een virusscanner draait, ook al worden Internet Explorer en Outlook Express uiteraard niet 'by default' gebruikt.

Nu heb ik er de McAfee Virusscan home edition v.7.0 (NL) op staan, om de simpele reden dat je deze legaal en gratis bij een xs4all abo krijgt (incl. updates).

Op zich werkt dat ding best aardig, behalve dan dat hij op de tragere systemen (met weinig RAM en CPU-power dus) de boel behoorlijk vertraagt. File-access is gewoon minimaal een factor 2-3 trager schat ik, en dat merk je wel als je toch al zo weinig RAM hebt en dan de virusscanner er ook nog eens een (te groot) deel van gebruikt :X

Daarnaast heeft windows 98 zoals jullie weten een uiterst brak memory/resource management systeem, en juist als er veel resources gebruikt worden neemt de kans exponentieel toe dat het crasht. De combinatie Firefox + virusscanner of Mozilla Thunderbird + virusscanner schijnt deze voorwaarde steevast binnen enkele tientallen minuten te vervullen (terwijl Firefox toch stukken sneller loopt dan IE6 zelfs op dit systeem, nadat het eenmaal gestart is. Totdat het crasht dan iig :/ ).

Dus mijn vraag is simpel:

Zijn hier nog mensen die nog vergelijkbare systemen draaien, en zo ja wat voor virusscanners gebruiken jullie dan, en bevalt dat?

Ik heb bv. gehoord dat Antivir wat minder ruig met resources om schijnt te gaan en ook nog gratis is voor persoonlijk gebruik. Heeft iemand hier ervaring mee? En wordt dat ding een beetje up-to-date gehouden?

Oh, en om Schouw natuurlijk niet te vergeten ;) : hoe zit dat met KAV? Daarvan weet ik dat het een goede scanner is qua herkenningspercentages, maar werkt het ook acceptabel onder win98 met verouderde hardware?

offtopic:
Oh ja, ik weet zeker dat het aan de virusscanner ligt, of iig de combinatie van hevig resourcegebruik en bikkelhard crashen (muis beweegt niet meer, reset-knop de enige oplossing). Als ik de virusscanner uit zet is er niks aan de hand. Geheugen testen met memtest levert op dat alles prima werkt, ook de HD is niks mis mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 04-04-2004 20:10 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat KAV het daar heel goed op gaat doen..
Er zijn een aantal AVs mit kleine(re) footprint:
-F-Prot
-NOD32
-Dr. Web

Die zou je eens allemaal kunnen proberen. AVPE / F-Prot hebben trouwens stukken grotere updates dan de rest, Dr. Web de kleinste.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt zeker bij Dr. Web, dus die zou ik eens proberen.

Je kan Dr. Web gratis gebruiken, maar dan zijn wel een aantal functies niet beschikbaar, welke dat zijn moet je even zelf uitzoeken. :P

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:21

Oceria

I've been in between....

Wat je kunt doen is de onaccess scanner uitzettten. Dan zal McAffee niet meer bij elke disk actie eerst de file op virussen checken, scheelt een hoop!
Na het opstarten van mcaffee voor automatische beveiligingsinstellingen configureren kiezen, dan geavanceerd aanklikken en dan onder scannen zowel "inkomende bestanden" als "uitgaande bestanden" uitzetten. daarmee schakel je de andere opties niet uit en zal je systeem iets sneller worden. Succes!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46
Okay, ik zal nog even laten weten wat ik nu heb gedaan: ik probeer nu dus inderdaad op dat systeem maar even Antivir uit, een (voor persoonlijk gebruik) gratis firewall van Duitse makelij (zie http://www.free-av.com ) . Deze gebruikt iig een stuk minder resources, want we kunnen nu gewoon die computer een avond gebruiken zonder dat hij crasht (meestal).

Er zit ook een auto-update functie bij, dus ik ben nu nog benieuwd hoe snel ze zijn met updaten en of 'ie inderdaad wel alle virussen vangt. De tijd zal het leren denk ik :)
Oceria schreef op 05 april 2004 @ 12:15:
Wat je kunt doen is de onaccess scanner uitzettten. Dan zal McAffee niet meer bij elke disk actie eerst de file op virussen checken, scheelt een hoop!
Dat klopt natuurlijk helemaal, maar dan kun je IMHO net zo goed geen virusscanner draaien. Als je er pas na een week achterkomt dat een mass-mailer al je docs heeft gemailed naar wildvreemde mensen dan had er net zo goed geen scanner op kunnen staan :)

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
AntiVir heeft veel updates. Als je een breedband verbinding hebt, dan kun je dagelijks een update uphalen. En volgens mij zelfs wel meerdere keren per dag. De updates zijn op dit moment wel 1,7Mb per stuk. Bepaald niet klein dus.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
Misschien is Grisoft AVG wat. Kleine (<<100kb), some meerdagelijkse updates, kleine footprint.

Verwijderd

oheng schreef op 04 mei 2004 @ 11:54:
AntiVir heeft veel updates. Als je een breedband verbinding hebt, dan kun je dagelijks een update uphalen. En volgens mij zelfs wel meerdere keren per dag. De updates zijn op dit moment wel 1,7Mb per stuk. Bepaald niet klein dus.
Naar mijn ervaring tellen de hoeveelheid updates niet echt mee .. het blijft altijd de vraag of de virusscanner daadwerkelijk virussen vangt.
Over AVG, kun je proberen, maar is imo ook niet de lichtste virusscanner, en vangt daarbij weinig virussen (als voorbeeld, ik had nog steeds Blaster, 3 maanden na de update voor AVG).

Verwijderd

Wij verkopen in ons bedrijf Norman Virus Control, ik ben er zelf heel tevreden over omdat je het makkelijk kunt beheren(in een bedrijfsnetwerk). Een ander voordeel wat bij jou van belang is dat deze virusscanner weinig systeem vreet. Vaak als er iemand met een oude computer bij ons langs komt met Norton er op en met de klacht dat de PC langzaam is vervangen we deze voor Norman en het probleem is grotendeels opgelost.
Het enige nadeel is dat je het op "contract" basis koopt voor 1 tot 3 jaar. Aankoop is €49 met 1 jaar updates en voor drie jaar betaal je nog €69 er bij, maar hier heb je wel helpdesk bij.
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 09:11:
Naar mijn ervaring tellen de hoeveelheid updates niet echt mee .. het blijft altijd de vraag of de virusscanner daadwerkelijk virussen vangt.
En ja Norman vangt virussen ;)
Pagina: 1