Toon posts:

Car audio set-up (Hulp gevraagd)

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Owkee luitjes,

Ik wil in mijn Peugeot 106 de volgende audio pompen:

Head-unit: 1 x Pioneer DEH2500 (4 x 50 W Mosfet)
Versterker: 1 x JBL GTO6000 (1100W Peak, 2 x75 W + 4 x 50W RMS @4 Ohm)
Hoedenplank: 1 x set JBL T595 Limited 6"x9" 150W RMS/300W Peak
Compo: 1 x Groundzero GZRC165F Composet (44mm diep) 110W RMS/160W Peak
Sub: 1 x JBL Sub in JBL fasbriekskast 200W RMS/500W Peak (kan dat deze iets sterker is)

De bekabeling is een extreme cbable set by Groundzero, dat zit wel goed

Hoe kan ik het zooitje het beste op de vesterker aansluiten of op de headunit.

Bijv. Subwoofer Bridged op de versterker samen met de hoedenplank speakers en de compo op de head-unit. Of juist de Sub en de compo via de vesterker en de hoedplank via de headunit of alles via de versterker (waardoor hij helaas wel aan vermogen inlevert...)
Ik heb een MDF hoedenplank dus dar geen zorgen over ;)

Iemand tips, hoe dit aan te pakken?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt 2 paar speakers en 4 kanalen daarvoor op je versterker. Je kan het andere kanalenpaar van de versterker (de 2x75 watt) bruggen daarmee je sub aansturen. Die brakke mosfet versterker van je autoradio hoef je niet in actie te brengen.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

ik maak ff een cool paint ding is makkelijk uitleggen dan typen :D. komt dus nog edit.

edit: Afbeeldingslocatie: http://www.gakke.demon.nl/gakkeauto.JPG

op bijna alle radio zitten tegenwoordig 2 tulp uitgangen die moet je naar achter je versterker trekken daar voor opsplitsen. Ene monobrug tussen is voor behoud van je sub, deze kan je simpel maken van een paar simpele snoertjes maken. en oo ja jbl is beetje zonde van je geld. het is duur en niet eens goed
Afbeeldingslocatie: http://www.gakke.demon.nl/monobrug.JPG

hoop dat mijn plaatje snap :D

[ Voor 76% gewijzigd door gakkethijs op 04-04-2004 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg, die monobrug moet ik nog maar eens goed naar kijken :D
En ohja JBL slecht?
Tja je hebt mensen die gaan voor Focal, Rockford of Infinity enzo. Het komt uit dezelfde fabriek als Harman Kardon en Infinity en klonk bij mij als veruit het beste. Tevens hangt elke kroeg/discotheek tegenwoordig vol met JBL dus die mannen weten heus wel wat speakers maken inhoud :D
Daarbij komt dat het veruit het mooiste is :D

Maar ach het blijft smaak; betreffende klank en uiterlijk. Gesteld mag toch echt worden dat JBL gewoon erg goed spul levert. Het is niet zo dat ik met 2 x 800W RMS Marquant speakers ga rondrijden :D:D

----EDIT----
Ik vrees dat ik dat Monobrug idee neit echt snap, bedoel je een soort van filtering? net als bij de compo? Een paar snoertjes verbinden??? Kun je dit iets nader uitleggen....alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:01 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

Sick Nick

Drop the top!

Je radio heeft slechts 1 RCA (2 keer tulp) uitgang dus die zal je in ieder geval moeten splitten naar 3 keer RCA (6 keer tulp) om de voor, rear en sub ingangen van de amp goed te kunnen gebruiken.

Met die monobrug bedoelt hij dat je van 2x tulp naar 1x tulp gaat, dat is niet nodig omdat de versterker daar zelf wel een mono signaal van maakt om naar de sub te sturen.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:01:
Owkee luitjes,

Ik wil in mijn Peugeot 106 de volgende audio pompen:

Head-unit: 1 x Pioneer DEH2500 (4 x 50 W Mosfet)
Versterker: 1 x JBL GTO6000 (1100W Peak, 2 x75 W + 4 x 50W RMS @4 Ohm)
Hoedenplank: 1 x set JBL T595 Limited 6"x9" 150W RMS/300W Peak
Compo: 1 x Groundzero GZRC165F Composet (44mm diep) 110W RMS/160W Peak
Sub: 1 x JBL Sub in JBL fasbriekskast 200W RMS/500W Peak (kan dat deze iets sterker is)

De bekabeling is een extreme cbable set by Groundzero, dat zit wel goed

Hoe kan ik het zooitje het beste op de vesterker aansluiten of op de headunit.

Bijv. Subwoofer Bridged op de versterker samen met de hoedenplank speakers en de compo op de head-unit. Of juist de Sub en de compo via de vesterker en de hoedplank via de headunit of alles via de versterker (waardoor hij helaas wel aan vermogen inlevert...)
Ik heb een MDF hoedenplank dus dar geen zorgen over ;)

Iemand tips, hoe dit aan te pakken?
Een andere headunit kaufen en rap een beetje met 4 rca uitgangen voor en achter en een losse subuitgang rca .
Ja en anders denk ik dat de amplifier ook gewoon in te stellen is voor één ingang
maar in ieder geval die uitgangen van je radio lekker los laten hangen want daar komt natuurlijk niks uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Haeg op 04-04-2004 21:38 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

andere optie:

1 tulp naar achter en die splitsen.
je sub bruggen op het 2x75watt kanaal (wordt dan vanzelf mono)
De rest op de overige 4 kanalen.

Daarna je amp een keer goed inregelen.

Overigens zijn die t595's wel enorm geil, maar misschien een beetje een overkill.

Wise enough to play the fool

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

teacher schreef op 04 april 2004 @ 21:56:
andere optie:

1 tulp naar achter en die splitsen.
je sub bruggen op het 2x75watt kanaal (wordt dan vanzelf mono)
De rest op de overige 4 kanalen.

Daarna je amp een keer goed inregelen.

Overigens zijn die t595's wel enorm geil, maar misschien een beetje een overkill.
Das knap je amp een keer goed inregelen.
Leuk wanneer je van één soort muziek houd en dan het liefst house
want als je daarna een wat subtieler muziekje opzet sta je weer met je hol omhoog in je kofferbak te draaien aan je pot-meters . :)

• teacher
  • Laatst online: 08:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ok ok.. misschien moet je een beetje een paar keer tweaken aan je amp.

En als je wat minder bas wil, dan zit er gelukkig nog een toonregeling op je HU :)

Wise enough to play the fool

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Op deze 2 websites is heel veel te lezen en vinden over car audio.

www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl

Compo voorin zoiezo versterken! Veel mensen sluiten die juist aan op de Head Unit, niet bevordelijk voor je geluidsbeeld.

Je versterker heeft 6 uitgangen dus je kan zoiezo alles versterkt aansluiten.

Volgens mij kan je bij die amp niet op alle uitgangen de 'HZ-en' instellen.
Dus kan je zelf bepalen op welke je de sub op moet aansluiten.

[ Voor 118% gewijzigd door mhr-zip op 04-04-2004 22:27 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

teacher schreef op 04 april 2004 @ 22:14:
ok ok.. misschien moet je een beetje een paar keer tweaken aan je amp.

En als je wat minder bas wil, dan zit er gelukkig nog een toonregeling op je HU :)
En dat vind ik nou juist zo moeilijk met zo'n losse zware sub
Wanneer je die niet los kan afregelen voorin de auto is hij of te zacht of je word gek van het gegons zeker als je besluit om een stukje radio te luisteren tussendoor .

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, dan heb je of een hele tere smaak of een vage sub. Ik heb nooit echt problemen met het bijregelen van mijn sub. Dat doe ik namelijk gewoon helemaal niet :Y) Je wordt toch helemaal mesjogge als je telkens aan zo'n basknop moet gaan jengelen? 8)7

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Een gozert die ik ken heeft een HD ( dacht pioneren :P) waarbij je een equalizer hebt voor je sub achter in. Kan je de front/rear en sub appart regelen.

Volgens mij moet je gewoon goed kijken of je het appart kan regelen.
Tegenwoordig hebben de meeste al een personal eq, alleen weet ik niet of dat voor alle kanalen is of appart.

voorbeeld(tekst)

[ Voor 14% gewijzigd door Tijmen op 04-04-2004 23:43 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:31

GaMeOvEr

Is een hork.

Die radio is naadje. Je moet zorgen dat je een echte Headunit krijgt, met minimaal 2 paar uitgangen. 1setje van dat paar kun je dan gebruiken om je fronts en rears aan te sluiten op de 4X50 watt uitgangen, het volume daarvan kun je dan inregelen op de versterker middels de potmetertjes. Dat is toch 1X instellen en klaar.

Dat andere paar uitgangen gebruik je om de Sub aan te sturen op de 2X75uitgangen, die je dan Mono brugt.

Hoe dan ook, stel dat je je huidige radio houd, met je je enkele line-out paar opsplitsen naar 3 paren (front/rear/sub) om het fatsoenlijk op je versterker in te regelen. Groot nadeel daarvan is, zoals eerder al genoemd is dat je altijd naar je kofferbak moet om je Sub harder of zachter te zetten. :P Beetje zonde van je installatie.

Als je het echt goed wilt doen, koop je een Headunit met 3 paar uitgangen en een ingebouwde hpf/lpf filter, kun je alles vanaf je Headunit instellen. Zelf vind ik dat heerlijk werken, kost wel centen en je moet voor jezelf bepalen of je dat ervoor over hebt.

Hoe dan ook, met de rest van de spullen die je nu hebt, kan die radio met single line-out echt niet. :P

Aannames zijn fataal.

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
/me houdt dit ff in de gaten, ben zelf ook van plan deze amp te kopen, en m'n 206 om te bouwen, die standaard speakers (20w rms) hebben zijn beste tijd gehad :X

welke sub bedoel je maat, heb je type?

Verwijderd

Mijn mening:

je versterker 2x bruggen:

-1 maal voor de compo's vooraan. (4 x 50 W rms naar 2X 100 W RMS)

- 1 maal voor de sub ( 1 X 150 W RMS)

Vervolgens je hoedenplank speakers op je mosfet uitgang van je radio smijten, hoedenplank speakers dienen voor rearfill en moeten geen honderden watts blazen.

Dan even kijken wat voor filtermogelijkheden je op de versterker hebt, anders kun je gaan voor een actieve filter. Je komt dan toe met je RCA stekkers van je radio, en vertrekt met de gefilterde RCA's naar je versterker.

succes !

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die radio is naadje
Dat is natuurlijk wel een erg boute uitspraak. Niet iedere radio zonder exact alle gewenste specs is meteen een slechte radio. Deze radio heeft gewoon een RCA Preouts (x1 pair) (Rear) (2V) wat prima hanteerbaar is. Meerdere uitgangen is prettig, maar geen bestaansvereiste. Waarschijnlijk is die JBL wel aan te sturen met één RCA kanalenpaar, wat het gemis aan meerdere RCA kanalen niet zo'n probleem maakt.

Ik heb me nooit gevonden in de praktijk van het continue en per nummer indelen en wijzigen van kantelfrequenties en subniveau's. Dat doe ik thuis in de huiskamer toch ook niet en ik heb wel iets beters te doen, namelijk autorijden. Wat mij betreft is het dan ook een loos verhaal. Een keer goed instellen naar smaak met een goede cd en daarna de muziek maar nemen zoals deze is.

Verwijderd

vind ik ook, het is normaal dat je de weken nadat je je install hebt geplaatst, nog wel eventjes iets bijregelt tot alles perfect naar smaak is. Om je gain van je versterker "veilig" in te stellen, kun je dit doen:

1) HU op 80% zetten met een favoriet nummer , versterker volledig toe zetten, en dan zachtjes opendraaien totdat vervorming optreedt, vervolgens weer ietsiepietsie dichtdraaien en voilà, that's is !

2) Met je multimeter je RCA output es meten, vb. 2 Volt, en dan kijken op je versterker hoe het zit met je ingangsgevoeligheid. vb. Als deze counterclockwise ingedeeld is van 200 mv tot 4V dan kun je ongeveer volgens de schaalverdeling kijken hoe hij hoort te staan. één nadeel: een el cheapo multimeterke toont steeds een RMS waarde, dus geen pieken, dus oppassen geblazen. Met een kwalitiatieve multimeter (Fluke e.d) kun je een opname doen, en dan je min. en max. bekijken, wat beter is natuurlijk.

Verwijderd

Ik zou proberen om wat te spelen met tweeter plaatsing. Verkeerde plaatsing geeft fase problemen en een verkeerd stereobeeldvorming. Ook zou ik de deur waar die compo set in moet onderhanden nemen. Je kunt het best een behuizing maken bv van polyester. Als je de composet goed geplaatst en afgeregeld hebt heb je geen rearfill of iets dergelijks nodig. Deze zou ik dan ook aansluiten op de HU voor de achterpassagiers. Als je die hoedenplank speakers nog niet hebt gekocht zou je dat geld kunnen investeren in een betere composet of subwoofer.

In principe kun je de boel het beste afstellen met een meet microfoon en de juiste software. Als dit niet gaat zou ik de boel afstellen met een spl meter. Als de sub eenmaal goed staat hoef je er niet meer aan te komen en moet hij goed klinken bij house en bij rock of wat voor muziek je mag luisteren.
Pagina: 1