Vreemde koptelefoon met vreemde 5-pin stekker

Pagina: 1
Acties:
  • 751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Ik heb vandaag een heel oude koptelefoon meegekregen en ik heb hier een aantal vraagjes over. Naar mijn mening is het namelijk een vreemde koptelefoon... :P

Het gaat over een Echo HS 1000 DT (iemand ooit van gehoord??) en het vreemde is dat er opstaat dat hij een impedantie aankan van 2 ohm tot 16 ohm. Tevens staat erop dat het een 2-weg systeem is. Ik vind dit nogal luidsprekerig klinken.

Ook zit er een vreemde stekker aan de draad. Het is een vijf pins stekker waarbij de pinnetjes dezelfde opstelling hebben als de vijf op een dobbelsteen.
De pinnetjes zijn aangesloten op de volgende manier:

1: (middelste) is nergens op aangesloten
2: zwart draadje
3: wit draadje
4: rood draadje
5: blauw draadje

Mijn vraag is nu: wie weet hoe ik dit ding moet aansluiten, want ik ben reuze benieuwd hoe het klinkt. Moet ik hem bijvoorbeeld aansluiten op twee luidspreker-uitgangen, of kan hij gewoon in een koptelefoon-uitgang (lijkt me licht onwaarschijnlijk, omdat dit volgens een hogere impedantie heeft)

Kortom, wie kan mij helpen?

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:05
meet om te beginnen alle combinaties van draadjes even door met een multimeter.

dan weet je iig welk paar samen bij een luidspreker hoort.

4 draadjes is iig helemaal niet raar, 2 voor elk oor..

2-16 ohm is wel heeeeel raar.. ik zou zeggen, probeer eens wat :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Mijn radio heeft zo'n aansluiting ervoor :P
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/IMG_3554(Small).jpg

kweenie wat erachter zit maar volgens mij zit ie nagenoeg direct op de luidsprekeruitgang. Je moet met een knop kiezen of je koptelefoon danwel speakeruitgang wil hebben.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

1 GND of niks
2 RIGHT +
3 RIGHT -
4 LEFT -
5 LEFT +

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die aansluitingen ken ik wel, soldeer het gewoon ff aan een jackplug en hang hem dan aan de koptelefoonuitgang, zeker niet de luidsprekeruitgang ivm veel te hoge vermogen!

Ik heb mijn verloopje ff voor je doorgemeten, als je de pinnetjes naar je toe houdt, met het uitsparinkje naar boven is het:
Onderste twee zijn de 0, linksboven is links + en rechtsboven is rechts + (vrij logisch ook :P ), de metalen huls en de middelste pen zijn niet aangesloten.

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

2-16 ohm daar kan ik me wel wat bij voorstellen als het werkelijk en 2weg systeem is.
de 2 ohm is dan voor de lage frequentie en als je alleen hoog hebt dan zal de filter die er in zit alleen het piezo element voor de hoge tonen aansturen en kun je op 16 ohm uit komen.

Ik zou je alleen NIET adviseren om hem op je speaker uitgang aan te sluiten.

verder is het het makkelijkst om hem even door te meten en als het kan even open maken voor de + en - aansluiting.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• gakkethijs
  • Laatst online: 01-03 13:38

gakkethijs

niks

Dat is een gewone aansluiting voor gitaren microfonen enz. als je niet wil solderen moet je eens naar een muziekzaak gaan en vragen of ze een snoertje hebben met een aan de ene kant jackplug en andere kant in gang van die

• Rick_S.
Dan ga ik morgen maar even een hifi-zaakje in voor zo'n verloopstukje :)
Het doormeten met de multimeter gaat niet zo lekker, als ik de polen probeer te combineren krijg ik geen weerstand te zien. Zou het kunnen dat die dingen geen contact maken, omdat ze helemaal zwart zijn geworden en hoe krijg ik dat dan weer schoon?

Verder: weet iemand iets over de koptelefoon zelf? Bijvoorbeeld ongeveer een tijd waaruit deze komt, hoe er over het merk wordt/werd gedacht en of het merk (misschien onder een andere naam) nog wordt verkocht.

• TheLemon

TheLemon

Ik zou gewoon die stekker eraf knippen en er een jack aan solderen volgens de pin-layout die ik aangaf hierboven.

@gakketijs: Ik heb nog nooit een mic of gitaar gezien met zo'n aansluiting hoor... (zelfs de 1e Fenders uit de 50' hadden al jacks)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

dit is toch gewoon oude 5polige DIN ofzo ?

• Rick_S.
Nou bedankt voor de tips in elk geval. Ik ben er inmiddels achter dat ze het een "domino" plug noemen (ergens ook wel logisch, eigenlijk :P )
Nu zijn m'n soldeervaardigheden niet al te best, maar ik zal morgen eens zie wat ik doe.

En dan weer een ander vraagje: 2-weg, houdt dat dan in dat er twee keer twee luidsprekers in dit ding zitten??? Misschien concentrisch ofzo? Lijkt me best apart eigenlijk, of is dit normaal?

(nee, ik weet niet veel van koptelefoons ;) )

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 22:21
under-world schreef op 04 april 2004 @ 20:46:
Dacht ik ook. Heb't hier ook op m'n 30 jaar oude Philips :)
Die van real_FireFly ziet er ook een Philips uit zo op't eerste gezicht.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

under-world schreef op 04 april 2004 @ 20:46:
Zou kunnen. Er bestaan echter ook 5-polige DIN-stekkers met alle 5 de pootjes onderaan. Ik weet niet of dat ondeling ook kan verschillen.

Music Addicted

Verwijderd

Boekster schreef op 05 april 2004 @ 13:14:
[...]

Zou kunnen. Er bestaan echter ook 5-polige DIN-stekkers met alle 5 de pootjes onderaan. Ik weet niet of dat ondeling ook kan verschillen.
Zoals bijvoorbeeld een midi-kabel heeft.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:30
Dit is geen DIN. Bij DIN zitten de vijf polen in een halve cirkel aan de bovenrand, bij deze koptelefoonaansluiting zitten ze in een vierkant met één pinnetje in het midden.

Gewoon ff koptelefoon meenemen als je naar de electro-handel gaat, die heeft vast het goede verloopplugje.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Ik ken deze aansluiting nog wel. Uitsluitend door Philips gehanteerd. Je kunt de koptelefoon op 2 manieren inpluggen(180 graden draaien) Op de ene manier blijven de reguliere speakers meespelen en op de andere manier worden ze uitgeschakeld. Er bestonden wel verloopjes naar een gewone jack-aansluiting.

• TheLemon

TheLemon

Het is wel een DIN (Deutsche Industrie Norm)-plug, probleem bij DIN is dat als je daar naar vraagt het ongeveer hetzelfde betekent als: "ik zoek een plug" :D . Er zijn zoveel pluggen die DIN worden genoemd, hier slechts een kleine greep.
Ook van microfoons bekende XLR-pluggen en bijv. PS/2 en S-video zijn DIN.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 05-04-2004 14:19 ]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

Op de site die jij aangaf zie ik hem overigens niet staan, tenzij het de 6-polige DIN is.

[flauw]
Dan zou een RCA zeker een 1-polige DIN zijn ;) .
[/flauw]

Beter lezen, er staat 'kleine greep' in je post.

[ Voor 43% gewijzigd door Boekster op 05-04-2004 14:23 ]

Music Addicted

Verwijderd

De plug is een DIN 5pin 360' domino (type-C) (Conrad art.nr. 737461 - € 0,92)

De extra pinnen kunnen worden gebruikt als schakelaar om de interne speakers (van bijv. de TV) uit te schakelen als een koptelefoon ingeplugt is.

PL32 - Headphones OUT
1 GND
2 HP_RIGHT
3 SPKR passthrough
4 SPKR passthrough
5 HP_LEFT

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 21:35 ]

• Rick_S.
Ik heb inmiddels zo'n verloopstukje gekocht, maar het mag niet baten :'(
Ik krijg er geluid uit, maar enkel aan één kant en als de volumeknop op de koptelefoon voluit staat en als de volumeknop op me versterker behoorlijk ver open gaat.
Ook werkt het geluid enkel aan de rechterkant. Als ik met de kanaalscheiding op m'n versterker aan de gang ga klinkt het geluid alleen goed als de knop óf helemaal naar links, óf helemaal naar rechts staat. Maar de linker luidspreker blijft zwijgen.
De draadjes zitten nog goed aangesloten in de stekker en de pinnetjes heb ik zojuist weer mooi glimmend geschuurd :P

Ik denk dus dat het ding na zoveel jaar (jaar of 30, 40?) de geest heeft gegeven. Of heeft iemand toch nog een andere verklaring hiervoor?

Verwijderd

Of die koptelefoon de geest heeft gegeven kun je met de multimeter zo testen: zet hem op weerstandmeting en kijk of het linker/rechter kanaal wel een (min of meer) gelijke weerstand hebben.

• Rick_S.
Ik heb alle aansluitingen doorgemeten en ik kan daar geen problemen vinden. Ook maakt het koppelstukje geen problemen. De 5-pins stekker steek ik in een verloopstukje naar zo'n grote jack-plug. Ik zie op alle manieren een weerstand, dus de weg van de koptelefoon naar de versterker lijkt me geen problemen te veroorzaken.

Heeft het niet te maken met de impedantie? Want dat is zo'n beetje het enige probleem dat in mij opkomt.
Of kan het te maken hebben met het filter, omdat het een 2-weg systeem is?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

kabelbreuk??

ik heb ergens nog precies dezelfde radio staan als iemand die hierboven de foto post.. :D

• Rick_S.
Kabelbreuk lijkt me dus onwaarschijnlijk, omdat de weerstandsmeter uitslaat voor zowel het linker als het rechter kanaal.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 22:17
Slaat'ie ook voor beide kanalen gelijk uit? (Of ongeveer gelijk :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je meet een weerstand... Goed, maar zijn het realistische waarden? Hoewel je een luidspreker niet echt nauwkeurig kunt meten met een gewone weerstandsmeter geeft het vaak toch wel een idee.

Wat meet je (op de jackplug) tussen de massa en rechts, wat tussen de massa en links, en wat tussen rechts en links. Als het goed is zouden de eerste twee metingen vrijwel identiek moeten zijn en de laatste meting ongeveer het dubbele van de eerste).

• Rick_S.
Ik ben er denk ik al achter. De grote jack-plug (of hoe heet zo'n ding dat een maatje groter is dan een 3,5mm-jack) doet moeilijk. Als ik het linker en het rechter kanaal met elkaar verbindt (de twee "buitenste" stukjes metaal) dan hoor ik het geluid door één oor. Als ik het linker of het rechter kanaal verbindt met de massa (de "binnenste") dan hoor ik in geen van beide gevallen iets. Ik denk dat de massa dus kapot is ofzo. Ik ga morgen maar terug naar de winkel om te gaan zeuren om een nieuw kabeltje. Met een beetje geluk werkt ie dan wel.
Nogmaals bedankt voor alle tips!

Pagina: 1