• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op de neus na weet ik van alle zintuigen wel hoe ze werken. Ik vraag me alleen af hoe dat orgaan tussen verschillende gassen kan differentieren. Op mijn werk heb je de ene lucht na de andere, dus vroeg ik me inmiddels wel af hoe dat werkt.

Een eigen theorie is dat het geurdeeltje een eigenvibratie heeft waar verschillende receptoren op kunnen aansluiten (en als het past dus een signaal sturen). Maar ik zal de plank waarschijnlijk misslaan.

Ideeën?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik dacht eerder aan de chemische eigenschappen van de stof dan aan een eigenvibratie :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zou kunnen, maar hoe onderscheid de neus dan de verschillende chemische stoffen en geeft ze dan een andere geur als code. Die chemische stoffen moeten dan op een bepaalde manier een receptor activeren.
En nog leuker, waarom ruiken sommige dingen precies hetzelfde terwijl ze dat totaal niet zijn?

Verwijderd

Volgens mij zit in de neus een soort gebied met allemaal receptoren. De receptoren reageren op verschillende groepen (van atomen) van de stof die de geur veroorzaakt. Deze receptoren sturen dan weer een signaal naar de hersenen en de combinatie van deze signalen maken dan een bepaalde geur.

Volgens mij hoor weet het niet zeker (klinkt wel logisch).

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

het is zoals wVm zegt. Je neus kan enkele miljarden verschillende stoffen herkennen...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Misschien ff informeren bij een KNO-arts?

• Carloz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11-2025
Neus heeft allemaal hele kleine reuk haartjes. (GEEN NEUSHAREN) die geven prikkelen de hersenen bij verschillende stoffen.
Die haartjes zorgen er ook voor dat je gaat niesen als er iets verkeerd in je neus zit.

Verwijderd

En een combinatie van de stoffen wordt dan een bepaalde geur of een enkele stof. Bepaalde molekulen passen in bepaalde receptoren die dan een signal aan de hersenen geven.
Pagina: 1