Toon posts:

Serial ATA Gigabyte GA-8ISXT met WD740GD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me nog steeds niet om m'n nieuwe Western Digital WD740GD via de SATA aansluiting te draaien. De chipset van het mb is 865PE. Over het moederbord is weinig info op internet te vinden, de helpdesk van Gigabyte verwees me naar Fujitsu Siemens omdat zij dit bord als OEM hebben laten produceren. De bij de pc geleverde dvd met drivers heb ik reeds allemaal geprobeerd, zonder resultaat. Als IDE draait de schijf wel (in de bios de sata als ide laten functioneren). Nieuwere update voor de bios is er niet.
De topics op dit en andere fora heb ik allemaal gelezen en geprobeerd zonder resultaat. Het inlezen van de drivers met F6 lukt zonder foutmeldingen.
Als de windows xp pro cd erin gaat meldt deze dat er geen goede partitie aanwezig is, de optie die er dan volgt ook geprobeerd (wissen en nieuwe partitie maken).
Wie weet hoe verder ?

• TWNNPTRS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-06-2023
Heb je in de Bios al gekeken of de Sata controle niet in Raid staat.
Met 1 harddisk is het volgemijn dat hij op Base moet staan.

Verwijderd

Topicstarter
De opties bij on-chip SATA zijn: disabled,auto en manual.
Disabled lijkt me duidelijk
Bij auto wordt de hd gewoon IDE
Heb het dus op manual staan, vervolgens SATA Port-0=SATA Port-0
automatisch staat SATA Port-1=SATA Port-1

• TWNNPTRS
Staat nergins in de Bios SATA Raid.
Mog dit zo staan dan moet je deze als Base zetten.
EN kijken of het dan wil werken.
Kan ik ergens jou manual downloaden misschien kan ik ja dan wel verder helpen.

Verwijderd

Topicstarter
http://www3.fujitsu-sieme...byte/ga8isxt/handbuch.zip

duits,frans en engels

hierin staat maar sumiere info

• TWNNPTRS
Welke Windows versie Draai je nu.
Anders heb je hem wel eens van Poort gewisseld.

Verwijderd

Topicstarter
XP pro
Ga vanavond de hd aan de andere poort hangen.
Windows ziet de schijf wel (via de SATA) want hij meldt de grootte van de schijf alleen met onbekende partitie.

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van de helpdesk is dit de oplossing:

When you will boot from SATA then you must map the SATA Port, where your SATA device is connect, to IDE channel in the BIOS. Please look in the BIOS under ´Integreated Peripherals´ then you can see that SATA port 0 is configure as IDE primary master and SATA port 1 is configure as IDE primary slave. When you change On-Chip SATA to Manual then you can select wich IDE channel you want used for SATA Port 0 or Port 1 When you map the SATA Port 0, Port 1 to one IDE port then you can´t installed on this IDE channel a IDE device. For example: you want used two SATA hard drive and two optical drive then you must map SATA Port 0 to IDE primary master SATA Port 1 to IDE primary slave first opticla drive to IDE secondary master second optical drive to IDE secondary slave

In any case you can only boot from SATA device, which is connect to SATA Port 0

In maximum you can used two SATA device and four IDE device, when you set in the BIOS SATA port 0 configure as SATA Port 0 SATA port 1 configure as SATA Port 1 the four IDE device you connect to IDE primary and secondary channel
--> in this case the SATA devices are only available in Windows XP and
--> you can´t boot from them. You can only boot from IDE devices
Voor meer informatie laat klant kijken in de handleiding mainboard.

Succes.

Met vriendelijke groeten,

Thomas van Loenhout
--
Fujitsu Siemens Computers
Technical Support
Pagina: 1