Radeon 9200SE videogeheugen uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Ik heb een Radeon 9200SE met 64Mb geheugen. Ik heb er zelf een grote koelblok opgezet die ik met 2 schroefjes heb vast gedraaid.
Nou heb ik 1 van die schroefjes een beetje te vast gedraaid, tegen de kaart aan. Nu zit er een heel klein krasje op het PCB, door een paar lijnen heen, en een weerstandje is een klein beetje ingedeukt. Deze componenten zitten aan de achterkant van de kaart.
Als ik nu de videokaart gebruik, geeft hij allemaal rare strepen, waarschijnlijk komt dit doordat 1/4de van het videogeheugen het niet meer goed doet. Tijdens het opstarten in POST en in DOS vertoont de kaart nog geen gekke strepen.

Mijn vraag was of ik deze kaart nog kon repareren, misschien door het permanent uitschakelen van 1 van de 4 geheugenstukjes, zodat hij alleen de 3 goedwerkende gaat gebruiken.

Of kan ik beter deze kaart naar ATI opsturen en hem laten maken? Ik heb wel een stukje van de backplate van de videokaart afgezaagd, maar misschien kan ik een vervangende vinden.

Voor een plaatje van de achterkant. De schade zit rondom het witte bevestigingsding: Linkje naar plaatje

[ Voor 9% gewijzigd door nnk op 04-04-2004 14:30 ]

Verwijderd

ik weet niet of je een geheugen deels uit kunt schakelen. maar als ik zo hoor dat je er een andere koeler op gezet hebt, en ergens stukje vanaf gezaagt hebt hoef je em echt niet op te sturen naar de leverancier, want hier krijg je echt geen garantie meer op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 14:31 ]

• nnk

nnk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 14:29:
ik weet niet of je een geheugen deels uit kunt schakelen. maar als ik zo hoor dat je er een andere koeler op gezet hebt, en ergens stukje vanaf gezaagt hebt hoef je em echt niet op te sturen naar de leverancier, want hier krijg je echt geen garantie meer op.
Ik doel ook niet echt op garantie, maar misschien meer op reparatie door ATI. De originele cooler zit er trouwens weer op.

Verwijderd

Denk niet dat ati je kaartje zal repareren :r
Nieuwe kaart zal de enige oplossing zijn denk ik.

Kzie de schade niet zo goed op je foto kun je geen andere foto nemen?
je had beter van die plastic ringen gebruikt die onder je moertje komen te liggen. _/-\o_

• nnk

nnk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 14:45:
Denk niet dat ati je kaartje zal repareren :r
Nieuwe kaart zal de enige oplossing zijn denk ik.

Kzie de schade niet zo goed op je foto kun je geen andere foto nemen?
je had beter van die plastic ringen gebruikt die onder je moertje komen te liggen. _/-\o_
Als je de brightness van je monitor hoog zet kan je op de foto tussen het witte bevestigingssysteem en de weerstand RP124 een krasje zien. Dat ik het beter anders had kunnen doen, zover was ik ook al gekomen :Z

Maar is er niemand die ooit geprobeerd heeft een deel van zijn videogeheugen uit te schakelen?

Verwijderd

Een gedeelte van je video-geheugen uitschakelen kan ook helemaal niet. (Hardware matig dan). Tenzij hij on-baord zit, maar daar is in dit geval geen sprake van. Wat je kunt doen is het weerstandje even aan tippen met een soldeer-bout om te kijken of hij dan weer goed contact maakt, en met een hele fijne soldeerpunt de lijntjes die je hebt "gebroken/beschadigt" proberen te herstellen.

Heeft ooit mijn TNT2-M64 uit de dood terug gebracht :9

Verwijderd

je kan ook uitzoeken waar het kapotte baantje naartoe leid,
en de twee punten verbinden door er een draadje op te solderen

Verwijderd

Opsturen naar ati heeft volgens mij weinig zin, die kost waarschijnlijk meer dan de aanschaf van een nieuwe kaart. Waarschijnlijk zullen zij ook gewoon de kaart weg gooien, het bouwen van bruggen zoals eerder genoemd lijkt mij de meest logische oplossing.
offtopic:
Ik kijk al een aantal jaar naar een tv waarvan de printplaat doormidden was gebroken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:22 ]

• nnk

nnk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 15:14:
Een gedeelte van je video-geheugen uitschakelen kan ook helemaal niet. (Hardware matig dan). Tenzij hij on-baord zit, maar daar is in dit geval geen sprake van. Wat je kunt doen is het weerstandje even aan tippen met een soldeer-bout om te kijken of hij dan weer goed contact maakt, en met een hele fijne soldeerpunt de lijntjes die je hebt "gebroken/beschadigt" proberen te herstellen.

Heeft ooit mijn TNT2-M64 uit de dood terug gebracht :9
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:14:
je kan ook uitzoeken waar het kapotte baantje naartoe leid,
en de twee punten verbinden door er een draadje op te solderen
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:20:
Opsturen naar ati heeft volgens mij weinig zin, die kost waarschijnlijk meer dan de aanschaf van een nieuwe kaart. Waarschijnlijk zullen zij ook gewoon de kaart weg gooien, het bouwen van bruggen zoals eerder genoemd lijkt mij de meest logische oplossing.
offtopic:
Ik kijk al een aantal jaar naar een tv waarvan de printplaat doormidden was gebroken.
Jullie geven eigenlijk alledrie dezelfde oplossing, iets met dat kapotte weerstandje of kapotte banen doen en dat is inderdaad de oplossing. Als ik de kaart in de computer stop en ik houd een vinger stevig op de "kapotte" plek, dan verdwijnen er een hoop strepen, echter niet allemaal. Maar misschien kan ik het wel wat beter verbinden met een potlood of iets anders, ik ga eens kijken.
Maar dan is het nog niet helemaal opgelost, want dan ziet windows er wel weer redelijk acceptabel uit, totdat ik de laatste ati catalyst drivers installeer, die zorgen ervoor dat windows 1 groot oranje/rood vlak wordt, er is dus helemaal niets meer te zien.
Maar ik zal eens aan de kaart gaan prutsen. En opsturen zal waarschijnlijk wel meer kosten, ik zie dat een geforce4mx nog maar 40 euro kost.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 06:34
je hebt van bison ook geleidende lak (daar heb ik nog heel wat AMD Duron's mee ge-unlocked), misschien kun je dat lenen/kopen (is wel belachelijk duur, iets van 15 euro voor 3 ml ofzo), en dan dat baantje voorzichtig (VOORZICHTIG DUS!) overschilderen.
En verder: dit kan gebeuren, ik had van mijn zuurverdiende geld een heuse S3 Virge DX met 2 MB geheugen gekocht en binnen een dag de hele processor van de kaart gesloopt :(

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1